Gå til innhold

Sommerferien igjen, det blir lange dager for barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det igjen sommerferie, egentlig en deilig tid. For barna blir det også en litt ensom tid. Hvordan løser andre det? 
Vi har jobb der vi kun får 3 uker ferie mellom mai og september. Rundt oss virker det som om foreldrene til barna har enormt mye ferie. 
Vi er i første uka nå, og de fleste er bortreiste eller finner på ting med foreldre. 
Det er jo mye barn med to hjem, de barna får jo litt dobbelt opp med ferie, de nærmeste vennene her får 5 uker i sydlig strøk. 
Hvordan løser dere dette dere som har kun 3 uker ferie?
hva gjør ungene mens dere er på jobb?

Dette er selvsagt barn som er eldre enn sfo barn. 
Her blir det mye skjerm, og jeg er ikke så glad i det. Likevel dette blir virkelighet, så får de litt oppgaver for å bidra hjemme. 

Anonymkode: 34a89...cd5

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo søke om ulønnet permisjon i flere uker utover det du har ferie? Ta litt hjemmekontor? 

Anonymkode: 3d1c9...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette løser man god tid i forveien f eks med:

Sommerleir med overnatting - f eks rideleir

Dagleir der dere bor - fotballskole e.l

Tilbud på bibliotek, kulturhus el

Besøke slektninger

Foreldre tar ferie på ulike tidspunkt 

Bytte på pass med andre familier

Betalt barnepass som

Anonymkode: b32cc...c9b

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi voksne har 3 uker ferie hver på sommeren og deler oss så vi får strukket ferieukene litt lenger. Den som har ferie tar med ungene på ting. De ukene vi har ferie sammen drar vi til utlandet. Siste uke før skolestart er ungene på rideleir og fotballskole. 

Anonymkode: 72d3d...3f1

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan jo søke om ulønnet permisjon i flere uker utover det du har ferie? Ta litt hjemmekontor? 

Anonymkode: 3d1c9...a05

Får ikke innvilget ulønnet ferie for å aktivisere eldre barn. 
Min jobb finnes ikke hjemmekontor, men de som har det jobber vel de også? 
Det er kanskje det andre gjør? 
Jeg lurte litt mer på hva andre som også må jobbe gjør for å aktivisere barn hjemme mens de er på jobb. Ikke hvordan få mer fri. 

Ser flere nevner "ferieskoler" dette har vi tidligere brukt mye også. Det er de ikke så interessert i lenger. Minstemann har vi litt aktiviteter uke 26 og 33, men eldste vil ikke det, 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi voksne har 3 uker ferie hver på sommeren og deler oss så vi får strukket ferieukene litt lenger. Den som har ferie tar med ungene på ting. De ukene vi har ferie sammen drar vi til utlandet. Siste uke før skolestart er ungene på rideleir og fotballskole. 

Anonymkode: 72d3d...3f1

Hvor mange uker har dere sammen da? Ts

Vi gjorde dette før når barnehagen stengte på sommeren, men barna syntes ikke noe om det når de ble eldre. De ville gjøre ting sammen som en familie. Jeg også syntes det var trist å aldri ha noe særlig ferie med mannen. 

Det er nok mulig at mange løser det slik. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare sunt for barn å kjede seg litt. 

Det er skrevet masse om dette den siste tiden av psykologer, foreldre aktiviserer og organiserer aaaaalt for mye. 

Anonymkode: 2bd25...c20

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men kjeder de seg, eller er det bare du som synes det er ser kjedelig ut?

Mine elsker denne tiden og hadde blitt irritert hvis jeg skulle sysselsatt dem hele ferien. 

Jeg sender de på kino, Tusenfryd og på badeland i løpet av ferien, men det kommer når de ønsker det.

Anonymkode: 70bb3...7a9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er det igjen sommerferie, egentlig en deilig tid. For barna blir det også en litt ensom tid. Hvordan løser andre det? 
Vi har jobb der vi kun får 3 uker ferie mellom mai og september. Rundt oss virker det som om foreldrene til barna har enormt mye ferie. 
Vi er i første uka nå, og de fleste er bortreiste eller finner på ting med foreldre. 
Det er jo mye barn med to hjem, de barna får jo litt dobbelt opp med ferie, de nærmeste vennene her får 5 uker i sydlig strøk. 
Hvordan løser dere dette dere som har kun 3 uker ferie?
hva gjør ungene mens dere er på jobb?

Dette er selvsagt barn som er eldre enn sfo barn. 
Her blir det mye skjerm, og jeg er ikke så glad i det. Likevel dette blir virkelighet, så får de litt oppgaver for å bidra hjemme. 

Har en 8-åring som ikke går på SFO. Han elsker å dra på banen og sparke ball. Finner alltid noen andre gutter med ballen der. Opps, så forsvant plutselig 3 timer av dagen.

Anonymkode: cb590...88a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er skrevet masse om dette den siste tiden av psykologer, foreldre aktiviserer og organiserer aaaaalt for mye. 

Det sies så, men jeg kjenner litt på det fordi det blir mye skjerm, hvor sunt er det? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kjeder de seg, eller er det bare du som synes det er ser kjedelig ut?

Mine elsker denne tiden og hadde blitt irritert hvis jeg skulle sysselsatt dem hele ferien. 

Jeg sender de på kino, Tusenfryd og på badeland i løpet av ferien, men det kommer når de ønsker det.

Det er nok mest jeg som kjenner på det, de har jo den skjermen sin. Jeg skulle ønske det var noe som skjedde, men de har nok også behov for litt alenetid. 
De før lov å dra steder om de vil, men de er bare hjemme om de får muligheten til det. 
Kanskje jeg skal sende de litt ut til slike aktiviteter det er ikke dumt, de har jo hverandre. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok mest jeg som kjenner på det, de har jo den skjermen sin. Jeg skulle ønske det var noe som skjedde, men de har nok også behov for litt alenetid. 
De før lov å dra steder om de vil, men de er bare hjemme om de får muligheten til det. 
Kanskje jeg skal sende de litt ut til slike aktiviteter det er ikke dumt, de har jo hverandre. Ts

Men da lar du de kose seg hjemme, det er dems sommerferie. Min eldste er nå i full jobb og savner den tiden, så jeg er glad jeg bare lot han får si alenetid når han kunne det, for han er det gode sommerminner.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere foreldre skal ta ut 3 uker ferie hver i sommer så dekker dere opp 4 av ungenes ferieuker. Dere tar to uker sammen, og en uke hver for dere.

Andre tips:

Hjemmekontor
Div skoler/camper (håndball/fotball/seiling/svømming/tramolinepark etc)

Være alene hjemme (6. klasse og eldre digger fritid alene) og være med venner

Avtale med andre foreldre i samme situasjon at barna er noen dsger hos oss og noen dager alene

Noen dager hos besteforeldre

Gjøre ettermiddags/kveldsaktiviteter sammen

Mulighetene er flere😊

Anonymkode: b0faa...0e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er også bra for barn å ha ressurssterke foreldre som sørger for at de får lære nye ting og et utvidet sosialt nettverk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da høres de ut som de er gamle nok til å finne ut av dagene sine helt selv. Det kan jo også tenkes, som andre skriver, at de ikke akkurat savner å ha dere rundt hele tiden?

Anonymkode: 77384...e07

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de?

Anonymkode: dca05...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min barn nøt lange, rolige morgener. Avslapping med og uten skjerm. Hang med venner. Badeland, strand, kino. Bytur og litt shopping. Turist i egen by, spiste ute, bibliotekbesøk. Kjørte rundt på sparkesykkel, fisket, sov i telt med venner, sene kvelder med gaming med venner osv.

Nå er de nettopp voksne og er i jobb, så de gode, late feriene er over. 

Anonymkode: 2bc0a...3c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er også bra for barn å ha ressurssterke foreldre som sørger for at de får lære nye ting og et utvidet sosialt nettverk.

Hva tenker du på da? Hvordan har ressurssterke ferie og barna til de ressurssterke har de alltid venner hjemme? Ts

Skrevet

Da jeg var liten løste mine foreldre det med at jeg var en uke hos farmor, en uke på sommerleir, to uker med mine foreldre sammen i utlandet, en uke med min pappa og en uke med min mamma. Siste uka var jeg ofte med min bestefar.

Nå som vi har barn selv, har vi en uke sammen, og så er det noen uker med en blanding av besteforeldre og meg mens mannen har hjemmekontor på hytta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Da jeg var liten løste mine foreldre det med at jeg var en uke hos farmor, en uke på sommerleir, to uker med mine foreldre sammen i utlandet, en uke med min pappa og en uke med min mamma. Siste uka var jeg ofte med min bestefar.

Nå som vi har barn selv, har vi en uke sammen, og så er det noen uker med en blanding av besteforeldre og meg mens mannen har hjemmekontor på hytta.

Heldige med besteforeldre, de er savnet her.♥️ Vi har mistet og har alvorlig sykdom så ikke mye barna kan være med de som er igjen. Vi tar med besteforeldre ut på is og middag osv, men da må vi voksene være med også. 
Jeg var mye på hytta med mine besteforeldre, skulle ønske barna kunne oppleve dette. Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har voksne barn nå, men de elsket lang skoleferie. Fant på ting med venner, og fikk brukt kreativiteten på å finne på ting. Vi hadde bare tre uker ferie. Husker tilbake på min barndom at vi hadde det kjempegøy. 

Hvis barna kjeder seg, så har de nesten godt av det 🙂. Da trenger de å få bruke kreativiteten litt.

Anonymkode: b7285...c2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...