Gå til innhold

Solgt huset, ny leie kontrakt ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i en leilighet i et år snart, når jeg flyttet inn hadde de laget kontrakt gyldig i 1 år . Men sa at jeg ønsket å bo mer enn 1 år. Nå har de solgt huset og nye eiere tar over akkurat når kontrakten min går ut, de har sagt de ønsker jeg blir. Men jeg må få ny kontrakt og de har sagt de vil endre på regler, avtale osv. Og jeg vet ikke om de vil øke husleie eller hva reglene går ut på.  Nåværende husvert sier de ikke har direkte kontakt og jeg må vente til de nye huseieren tar kontakt. 

Jeg føler meg stresset fordi jeg har ikke råd til økt husleie, og om kontrakten ikke er bra så må jo jeg finne et sted å bo? Kan jeg risikere å bli hjemløs på dagen om nye huseiere ombestemmer seg? 

Anonymkode: ab242...de9

Skrevet

Du har vanlig oppsigelsestid selv om kontrakten har gått ut.

Anonymkode: 54adf...46a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har vanlig oppsigelsestid selv om kontrakten har gått ut.

Anonymkode: 54adf...46a

I nåværende kontrakt er det 1 måneds oppsigelsestid 

Skrevet

Uten skriftlig kontrakt, er det tre måneders oppsigelsestid som gjelder ved oppsigelse av leieforhold og siden din kontrakt utgår nå vil ny eier måtte forholde seg til loven. 

Anonymkode: 00eac...81c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge kontrakten går ut og du skal signere ny så kan i prinsippet nye huseiere både sette opp prisen og endre vilkårene. Disse vil ikke anses å være endringer men ny kontrakt med ny eier.

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Så lenge kontrakten går ut og du skal signere ny så kan i prinsippet nye huseiere både sette opp prisen og endre vilkårene. Disse vil ikke anses å være endringer men ny kontrakt med ny eier.

Ja da er det greit å vite det på forhånd før jeg må skrive nytt kontrakt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja da er det greit å vite det på forhånd før jeg må skrive nytt kontrakt?

Ta kontakt med megler som solgte huset, og få formidlet kontakt med de nye eierne på den måten. 

Anonymkode: 3f77c...c67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med megler som solgte huset, og få formidlet kontakt med de nye eierne på den måten. 

Anonymkode: 3f77c...c67

Huseier har gitt beskjed til megler og at de skal ta kontakt med meg før kontrakten går ut 😃 satser på det ordner seg 

Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Nei, ved eierskifte på en utleieleilighet trenger man ikke å skrive ny leiekontrakt. Den nye eieren trer inn i den eksisterende leieavtalen som utleier. Dette betyr at alle vilkår i den opprinnelige kontrakten gjelder også for den nye eieren, inkludert leiesum og leietid, ifølge Husleie.no. 

Utdypning:
  • Husleielovens regelverk:
    Ifølge husleieloven, følger leieavtalen boligen ved eierskifte. Den nye eieren må forholde seg til de vilkårene som er avtalt mellom den opprinnelige utleieren og leietakeren. 

• Ingen ny kontrakt:
    Det er derfor ikke nødvendig eller vanlig å skrive en ny leiekontrakt ved salg av utleiebolig. 

• Fortsatt gjeldende leieavtale:
    Den opprinnelige leiekontrakten fortsetter å gjelde som om ingenting har skjedd, og leietaker har rett til å bo i boligen i henhold til de opprinnelige vilkårene. 

• Endringer må avtales:
    Eventuelle endringer i leieavtalen, som for eksempel endring av leiesum, må avtales mellom den nye eieren og leietakeren. 

• Eierskiftes begrensninger:
    Eierskifte gir ikke leietaker rett til å si opp leieavtalen eller slutte å betale husleie, med mindre det foreligger vesentlig mislighold fra utleiers side. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
Nei, ved eierskifte på en utleieleilighet trenger man ikke å skrive ny leiekontrakt. Den nye eieren trer inn i den eksisterende leieavtalen som utleier. Dette betyr at alle vilkår i den opprinnelige kontrakten gjelder også for den nye eieren, inkludert leiesum og leietid, ifølge Husleie.no. 

Utdypning:
    Ifølge husleieloven, følger leieavtalen boligen ved eierskifte. Den nye eieren må forholde seg til de vilkårene som er avtalt mellom den opprinnelige utleieren og leietakeren. 

• Ingen ny kontrakt:
    Det er derfor ikke nødvendig eller vanlig å skrive en ny leiekontrakt ved salg av utleiebolig. 

Den opprinnelige leiekontrakten fortsetter å gjelde som om ingenting har skjedd, og leietaker har rett til å bo i boligen i henhold til de opprinnelige vilkårene. 

• Endringer må avtales:
    Eventuelle endringer i leieavtalen, som for eksempel endring av leiesum, må avtales mellom den nye eieren og leietakeren. 

Eierskifte gir ikke leietaker rett til å si opp leieavtalen eller slutte å betale husleie, med mindre det foreligger vesentlig mislighold fra utleiers side. 

Jo men her hadde jeg bare kontrakt 1 år... Den gikk ut uansett i august 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utdypning:

• Ingen ny kontrakt:

• Endringer må avtales:

Korrekt. Men her går altså den kontrakten ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo men her hadde jeg bare kontrakt 1 år... Den gikk ut uansett i august 

august i fjor eller august i år, når tar ny eier over? NY eier tar over utleieforholdet "as is" i følge huseierene.no

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

august i fjor eller august i år, når tar ny eier over? NY eier tar over utleieforholdet "as is" i følge huseierene.no

I år 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I år 

så huset ble solgt FØR kontrakten din går ut? Altså kan de ikke uten videre gjøre store endringer ref loven, sjekk litt huseiere.no osv mtp urimelighet

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

så huset ble solgt FØR kontrakten din går ut? Altså kan de ikke uten videre gjøre store endringer ref loven, sjekk litt huseiere.no osv mtp urimelighet

Huset var solgt før ja men nye huseiere overtar akkurat når kontrakten min går ut 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må slutte å svare på ting du ikke har greie på. Ny eier har ingen forpliktelse til å forlenge med leietager når leietager sitter på en tidsbegrenset avtale som går ut ved overtagelse.  Og om de ønsker å signere en ny avtale med leietager, så kan de sette hvilken pris de vil, uavhengig av hva vedkommende har betalt før. Eller velge å leie ut til noen andre. Vi har også ettårskontrakter på leilighet i huset vi selv bor i (helt lovlig), for å kunne bytte leietager uten spesiell begrunnelse, dersom det av en eller annen grunn fungerer dårlig.  

Anonymkode: b86c9...38f

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...