Gå til innhold

«Vi var vel ikke noe bedre selv..»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så ofte foreldre si det når det gjelder deres ungdom.. Være seg alkohol, sex, dårlige valg av kjærester osv. Jeg også husker min ungdomstid smertelig godt, men selv om jeg ble dømt for vold mot en annen jente, selv om jeg drakk når jeg var 14 og hadde sex når jeg var 14, og ble sammen med en idiot på 24 når jeg var 15- så MÅ det jo ikke være greit at mine barn gjør det?  Hører det hele tiden at vi må huske vi var ungdom selv, og det gjør vi jo selvsagt. Men må historien gjenta seg mtp dårlige valg? Hva tenker dere? Blir så lei når folk kommer med det argumentet, for det holder ikke… 

Anonymkode: 863fc...df2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det de egentlig mener, er at ungdommene må få gjøre egne valg og feil...  

Samtidig tror jeg det er en annen generasjon som vokser opp nå. Vi som var ungdom på 00tallet har nok en annen tilnærming til ungdommene våre. Altså, jeg hang ute og drakk hele sommeren. Min 15åring er knapt utenfor døra..  

Anonymkode: 356f1...14c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg opplever vel ikke at folk sier dette fordi de synes det er greit at ungdommene gjør samme feil, stort sett. Jeg opplever det som en erkjennelse av at det kan bli folk også av ungdommer som driter seg ut, og det er nå greit å ha med seg. Et lite "Pust dypt nå", så man kan reagere på den måten som er mest effektiv når man skal forsøke å hjelpe en idiot over på bedre tanker, fremfor å la seg helt blende av hvor skuffet og engstelig og forbanna man er over at de har driti på draget.

Anonymkode: 66d96...f71

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg opplever vel ikke at folk sier dette fordi de synes det er greit at ungdommene gjør samme feil, stort sett. Jeg opplever det som en erkjennelse av at det kan bli folk også av ungdommer som driter seg ut, og det er nå greit å ha med seg. Et lite "Pust dypt nå", så man kan reagere på den måten som er mest effektiv når man skal forsøke å hjelpe en idiot over på bedre tanker, fremfor å la seg helt blende av hvor skuffet og engstelig og forbanna man er over at de har driti på draget.

Godt sagt. Her har du nok et poeng. Slik har jeg faktisk ikke tenkt på det. Glad jeg fikk et slik synspunkt, takk 💙

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det de egentlig mener, er at ungdommene må få gjøre egne valg og feil...  

Samtidig tror jeg det er en annen generasjon som vokser opp nå. Vi som var ungdom på 00tallet har nok en annen tilnærming til ungdommene våre. Altså, jeg hang ute og drakk hele sommeren. Min 15åring er knapt utenfor døra..  

Anonymkode: 356f1...14c

Ja det tror jeg også. 

Skrevet

Man lærer av sine feil.

Når har ungdom noensinne tatt til seg rådene som kommer? Aldri. De må finne ut av det selv.

Anonymkode: 5deb8...6a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Livserfaring uten permanente bivirkninger er godt for personligheten 

Anonymkode: 2a349...66d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror mer de mener at ungdommen må kunne få egene erfaringer.

Ar foreldre må begynne å puste litt mer mrd magen, tenke litt selv over hvordan de selv hadde det.

Jeg får helt fnatt over at folk sier at en 16 eller 18 åring ikke kan være hjemme. Selv var jeg nå hjemme helg fra 11 års alder, passet tilogmed nabo barn helg alene. 

At hvis ungdommen ska noe tenker de det værste med en gang, drikking, narkotika osv. Så sitter de i stua hos venner å ser film.

Ja vet det er storw forskjeller rundt.

Men folk må begynne å gi slipp på 15/16 åringen. Skjønner at de om alt fra høsten og 2år så kan det fort være de flytter. Ska de ha gps på de da og. Video overvåke de i egen leilighet og. Hører enkelte si at å jeg må ungå at de får kjærlighets sårg osv. 

Anonymkode: 181b7...9c3

Skrevet

Min mor på 70år sier at det er nettopp fordi hun selv har vært ung og tråkket feil at hun var bekymret for oss barna da vi var ungdommer. Dersom hun var vokst opp på bedehuset ville hun nok ikke bekymret seg så mye for da hadde hun ikke vist hva vi kunne ha funnet på.

(Jada, foregår sikkert mye fælt i et bedehus også, så dette er mer er språklig bilde, om du vil)

Anonymkode: cd03b...62c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! 

Jeg vil også tilføye noe til ts; det er forskjell på hvilken ungsomstid folk har hatt. De fleste er IKKE blitt dømt for vold. Jeg tenker det i enkelte situasjoner ikke vil falle seg like naturlig å si den strofen....

Anonymkode: 28b65...e71

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg mener ikke at barna mine skal gjøre det samme, men at vi ikke skal forhindre de i å trå feil eller ta noen dårlige valg. Selvsagt skal de veiledes, men man må også la de få teste livet litt selv :) Du kan jo se tråden som ble opprettet i går, der en mor vil få sønnen til å gjøre det slutt med kjæresten for å komme henne i forkant for å unngå at han blir såret. Er det sånn vi skal ha det? At vi ikke lærer barna våre at livet består av valg og ikke minst av oppturer og nedturer? 

Anonymkode: ddadc...128

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører så ofte foreldre si det når det gjelder deres ungdom.. Være seg alkohol, sex, dårlige valg av kjærester osv. Jeg også husker min ungdomstid smertelig godt, men selv om jeg ble dømt for vold mot en annen jente, selv om jeg drakk når jeg var 14 og hadde sex når jeg var 14, og ble sammen med en idiot på 24 når jeg var 15- så MÅ det jo ikke være greit at mine barn gjør det?  Hører det hele tiden at vi må huske vi var ungdom selv, og det gjør vi jo selvsagt. Men må historien gjenta seg mtp dårlige valg? Hva tenker dere? Blir så lei når folk kommer med det argumentet, for det holder ikke… 

Du gjorde dine feil, men har det ikke gått bra med deg? Du lærte vel en del også håper jeg? 

Dagens ungdom (i følge statistikken) drikker mindre, venter lenger med sex osv enn hva vi gjorde. Det er jo ikke gitt at dine barn skal gjøre akkurat de samme feilene som deg. 

Det jeg vet jeg gjør forskjellig i forhold til mine foreldre, er at jeg snakker mere med (og ikke til) mine barn. Mine feil ble derimot ikke dokumentert via sosiale medier slik det kan i dag. Men alle må få erfaringer i livet. Vi kan ikke, og skal ikke, beskytte de mot alt. Men så var det det med hvilken type erfaringer de skal opparbeide seg 🤷‍♀️

Anonymkode: 3d2be...bad

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det høres mer ut som om du har hatt en veldig trøblete ungdomstid! 

når jeg viser jaja, jeg var nok ikke noe bedre selv», så mener jeg at jeg drakk litt på fest i helger året før jeg ble 18, ikke at jeg fikk en voldsdom mot meg, eller at jeg ble voldtatt av en voksen mann da jeg selv var under seksuell lavalder😬😬😬

Anonymkode: 1bbc7...110

• Liker 2
Skrevet

Husker så godt noe min mor sa til meg da jeg var ca 16. Hun sa: "du kommer til å gjøre feil, du kommer til å ta noen dårlige valg, men om det noen gang skjer noe du ikke kan handtere selv, så husk at vi alltid er er for deg". Nå er jeg 58, men akkurat de ordene husker jeg så godt ❤️.

Det var en slags anerkjennelse av at det hører med til ungdomstiden å rote seg borti litt uheldige situasjoner. Noe de fleste gjør, av større eller mindre grad. Hun sa på en måte at det var greit at jeg ikke var feilfri og perfekt, og ga meg tryggheten i å vite at jeg kunne prate med henne om alt.

Anonymkode: ca306...663

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det høres mer ut som om du har hatt en veldig trøblete ungdomstid! 

når jeg viser jaja, jeg var nok ikke noe bedre selv», så mener jeg at jeg drakk litt på fest i helger året før jeg ble 18, ikke at jeg fikk en voldsdom mot meg, eller at jeg ble voldtatt av en voksen mann da jeg selv var under seksuell lavalder😬😬😬

Anonymkode: 1bbc7...110

Dette. 

Det du beskriver TS er jo litt ekstremt. Når jeg tenker at man må godta at ungdom tester litt grenser, drikker litt osv. og tenker tilbake på egen ungdomstid så var den langt tammere enn det du beskriver.

Så jeg tenker at mange som bruker den frasen om at vi ikke var bedre selv nok tenker tilbake på litt drikking med venner og kanskje en litt umoden kjæreste. 

Om du ser at barnet ditt er i et farlig forhold, henger med mye eldre menn, tar dop, drikker alt for tidlig osv så må man jo bryte inn, veilede og passe på.  

Anonymkode: 9e414...3d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...