Gå til innhold

Tannbørster mellom tennene dårlige og skadelige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må på grunn av perio bruke slike mellom børster. Disse skal jo kunne brukes flere ganger, men jeg opplever de nesten alltid blir ødelagt etter én bruk. 

I tillegg kjenner jeg ofte at metall tippen henger seg fast og jeg må trekke hardt for å få de ut og kjenner metallet skrape mot tennene..dette kan vel ikke være bra?

Jeg har ofte brukt de fra normal, men også fra apoteket. 

Er det noen som har tips til skikkelig gode mellomtannbørster?

Anonymkode: 1a17f...f1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du riktig størrelse? Om det henger virker de store, tenker jeg Mine fra apotek varer lenge, normal sine er fæle synes jeg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Har du riktig størrelse? Om det henger virker de store, tenker jeg Mine fra apotek varer lenge, normal sine er fæle synes jeg. 

Jeg har fått beskjed om å bruke store. 

De fra apoteket blir også ødelagt etter en bruk hos meg. Trenger litt stivere metall. De bøyer seg alle veier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om å bruke store. 

De fra apoteket blir også ødelagt etter en bruk hos meg. Trenger litt stivere metall. De bøyer seg alle veier. 

De blir vel ødelagt fordi de sitter fast...
Ville nok ignorert den beskjeden og prøvd meg fram til jeg fant den største som ikke sitter fast.
Så er jo heller ikke mellomrommet mellom tennene nødvendigvis likt overalt. Passer de noen steder? Kan i så fall bruke flere forskjellige størrelser ettersom hva som passer hvor.

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (44 minutter siden):

Å ja. Jeg kjøpte noen fra Normal en gang, og de har metall i midten. Det hindrer dem i å bli så myke som noen mellomtannbørster dessverre er, men til gjengjeld skraper metallet på tennene, og det høres jo ikke bra ut.

Anonymkode: f10d2...856

AnonymBruker
Skrevet
Skrevet

I følge mannen som har prøvd det meste, er TePe børstene best og holder til flest bruk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må på grunn av perio bruke slike mellom børster. Disse skal jo kunne brukes flere ganger, men jeg opplever de nesten alltid blir ødelagt etter én bruk. 

I tillegg kjenner jeg ofte at metall tippen henger seg fast og jeg må trekke hardt for å få de ut og kjenner metallet skrape mot tennene..dette kan vel ikke være bra?

Jeg har ofte brukt de fra normal, men også fra apoteket. 

Er det noen som har tips til skikkelig gode mellomtannbørster?

Gnisser metallstenger mot tennene så har du for store/tykke børster til dine mellomrom. Gå ned en eller to størrelser så blir problemet løst. 
Hensikten er å fjerne rusk og rask mellom tennene og det er både heldig og nødvendig. 
Noen tannleger liker best og anbefaler børster, andre anbefaler gummitannpirkere i plast med små børster på. Du kan jo prøve dem i samme farge/størrelse som børster mindre enn dem du nå bruker.

Normal sine grønne, passer nesten alle steder i mine tenner, mens noen steder må jeg bruke de minste som bare fåes på apotek, så langt jeg har sett. Pleier og å ta litt tannpasta på børstene før bruk. Synes det fungerer bedre enn tørr børste. 

Anonymkode: fa6c9...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg heller ikke på dette. Får beskjed av tannlegen om å bruke minste størrelse og at man MÅ bruke slik børste, men det er jo ikke plass mellom tennene. Mellom noen tenner klarer jeg å presse den inn, men den bøyer seg som et trekkspill og blir ubrukelig. 

Anonymkode: 7c58d...e51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 10.55):

men til gjengjeld skraper metallet på tennene,

Nei, metallet er dekket med plast for å beskytte tennene. 

De fra plackers er fine og drøye. Jeg bruker 3 ulike størrelser så du må nok tilpasse de litt bedre 

Anonymkode: c610f...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...