Gå til innhold

Inkassobyrå krever betaling av gebyr på et krav som er slettet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen som vet (og kun de som faktisk vet😏) kan si meg om inkassobyrået har lov til å gjøre dette.

Det gjelder en sak hvor jeg plutselig fikk inkassokrav på en vare jeg hverken hadde bestilt eller mottatt. Beløpet var opprinnelig på kr. 3400, og ila tiden det tok meg å ordne opp i saken, la inkassobyrået på to gebyrer, så kravet var til slutt på kr. 5100. 

Jeg fikk altså oppklart saken med det aktuelle firmaet, som bekreftet på mandag at de hadde trukket kravet og saken var avsluttet fra deres side. Men i dag fikk jeg altså en ny faktura fra inkassobyrået, som krever at jeg skal betale restbeløpet i form av gebyrene deres, på kr. 1700!

Dette kan da umulig være lovlig....? At jeg skal måtte betale nesten 2000 kroner for en sak som aldri var gyldig engang? 

Forsøkte for øvrig å ta opp dette med firmaet som startet det hele, men der fikk jeg til svar at de hadde ikke noe med hva inkassobyrået krever i tillegg, så dette var opp til meg å finne ut av... Bør jeg reagere på dette også....? Jeg hadde nemlig en lignende sak nylig, med inkassokrav fra en bokklubb jeg aldri hadde meldt meg inn i. Saken ble trukket og jeg fikk likevel faktura på inkassobyråets gebyr (ikke samme byrå), men når jeg informerte bokklubben om dette, ordnet de opp i alt, og sendte meg tilbakemelding om at de hadde løst saken med inkassobyrået, for jeg skulle så klart ikke betale noe som helst, til noen som helst... 😏

Anonymkode: d2a76...b62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mottok du varsel om at saken ville gå til inkasso?

Har du bestridt fakturaen før den gikk til inkasso?

Anonymkode: a381f...1e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fin måte å drive inkassobyrå på da, bare sende ut krav i hytt og pine og la salæret stå! 

Hadde bestridt kravet, er i såfall butikken som har gjort feil og må betale det. 

Anonymkode: fd7d9...99a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mottok du varsel om at saken ville gå til inkasso?

Har du bestridt fakturaen før den gikk til inkasso?

Nei, jeg fikk aldri mulighet til det, siden e-post fra firmaet hadde havnet i søppelposten min. Jeg var derfor ikke klar over at saken eksisterte engang, før jeg altså fikk faktura fra inkassobyrået i nettbanken min.

Jeg kontaktet også inkassobyrået underveis, og forklarte de hva som hadde skjedd, og at jeg var i prosess med å få ordnet opp i saken, så firmaet forhåpentligvis trakk kravet.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Inkassoselskapet skal jo ha betalt for jobben, men dersom kravet ikke var gyldig er det nok firmaet som sendte kravet til inkasso som skal betale det.

Anonymkode: b395c...e13

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fin måte å drive inkassobyrå på da, bare sende ut krav i hytt og pine og la salæret stå! 

Hadde bestridt kravet, er i såfall butikken som har gjort feil og må betale det. 

Anonymkode: fd7d9...99a

Det er nettopp dette jeg er usikker på; hvordan jeg evt går frem. Jeg har ikke klart å finne ut hva inkassoloven sier om det å kreve betaling fra "skyldner" (skriver i hermetegn siden jeg faktisk aldri var skyldig noe 😉) - for gebyr på en sak som ble trukket da den aldri var gyldig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Burde sende et heftig gebyr til inkassobyrået for arbeidet du har måtte legge ned i saken...

Men litt mer allvorlig dette burde du anmelde. Når inkassobyråene bare får holde på slik uten noe konsekvenser så vil de bare fortsette med denne ulovlige praksisen.

Anonymkode: 0d3b6...da2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Inkassoselskapet skal jo ha betalt for jobben, men dersom kravet ikke var gyldig er det nok firmaet som sendte kravet til inkasso som skal betale det.

Anonymkode: b395c...e13

Det er dette jeg også tror, men hvordan finner jeg ut om det faktisk stemmer...? 🤷‍♀️

Blir så frustrert av sånne saker 😩 

Føles hvertfall ikke riktig at firmaet ga meg det svaret de gjorde..  når jeg (for å være grei) gikk med på å betale de noen hundrelapper for faktiske utgifter (som de kalte det), siden de hadde sendt meg flere eposter med fakturaer, som altså havnet i min søppelpost. Ikke mye goodwill å få tilbake virker det som 😏

Her er for øvrig skjermbilde av e-posten jeg fikk fra bokklubben, når de hadde ordnet opp i nøyaktig tilsvarende sak for meg:

Screenshot_20250625_102147_Gmail.thumb.jpg.1ea9df1213c4f97c5fe314eff1b81f69.jpg

Jeg føler dette er den riktige måten å gå frem på, når feilen ligger hos firmaet... Eller tar jeg feil? 😐

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Burde sende et heftig gebyr til inkassobyrået for arbeidet du har måtte legge ned i saken...

Men litt mer allvorlig dette burde du anmelde. Når inkassobyråene bare får holde på slik uten noe konsekvenser så vil de bare fortsette med denne ulovlige praksisen.

Anonymkode: 0d3b6...da2

Men jeg skulle visst hvor jeg finner info som bekrefter at jeg har loven på min side, før jeg går videre med saken 🫤 Hvis ikke er jeg redd for at både inkassobyrået og firmaet får "skremt" meg til å gi opp 🙈

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville begynt å stusse veldig over hvorfor du får krav på ting du aldri har bestilt og blir meldt inn i histen og pisten uten samtykke. 

Anonymkode: dfb13...fda

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk altså oppklart saken med det aktuelle firmaet, som bekreftet på mandag at de hadde trukket kravet og saken var avsluttet fra deres side.

(...)

Forsøkte for øvrig å ta opp dette med firmaet som startet det hele, men der fikk jeg til svar at de hadde ikke noe med hva inkassobyrået krever i tillegg, så dette var opp til meg å finne ut av... Bør jeg reagere på dette også....? 

Selvfølgelig har firmaet noe med hva inkassoselskapet krever. De har jo en avtale med inkassoselskapet. Du har verken en avtale med firmaet eller inkassoselskapet. Men selvfølgelig prøver de seg.

Det er inkassoselskapet som må vise til lover/paragrafer om at de har rett til å kreve gebyr av deg. Du er jo ikke part i denne saken.

Jeg hadde sendt en e-post til både firmaet og inkassoselskapet, gjerne som svar på e-posten hvor firmaet ikke tar ansvar om du har henvendelsen på e-post. Slike ting er forresten alltid lurt å ta skriftlig.

"Hei,

Firmanavn, Det er useriøst av dere å hevde at jeg skal rydde opp mot inkassoselskapet når det er dere som feilaktig har sendt saken til inkasso. Dere har bekreftet til meg at kravet er trukket.

Hva slags avtale dere har med inkassoselskapet har jeg ikke noe med. Jeg har verken inngått en avtale med dere eller inkassoselskapet. Så eventuelle gebyrer som inkassoselskapet skal ha må være en sak mellom dere.

Navn på inkassoselskap, jeg imøteser en bekreftelse på at krav om gebyr mot meg slettes. Det er her snakk om en vare jeg ikke har bestilt, så jeg har ingen juridisk forpliktelse til å dekke noe gebyr. Om dere allikevel mener at dere kan kreve gebyr av meg ber jeg dere vise til lov/paragraf som underbygger dette."

Anonymkode: 89555...7e6

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er dette jeg også tror, men hvordan finner jeg ut om det faktisk stemmer...? 🤷‍♀️

Blir så frustrert av sånne saker 😩 

Føles hvertfall ikke riktig at firmaet ga meg det svaret de gjorde..  når jeg (for å være grei) gikk med på å betale de noen hundrelapper for faktiske utgifter (som de kalte det), siden de hadde sendt meg flere eposter med fakturaer, som altså havnet i min søppelpost. Ikke mye goodwill å få tilbake virker det som 😏

Her er for øvrig skjermbilde av e-posten jeg fikk fra bokklubben, når de hadde ordnet opp i nøyaktig tilsvarende sak for meg:

Screenshot_20250625_102147_Gmail.thumb.jpg.1ea9df1213c4f97c5fe314eff1b81f69.jpg

Jeg føler dette er den riktige måten å gå frem på, når feilen ligger hos firmaet... Eller tar jeg feil? 😐

TS

Så du betalte "noen hundrelapper" bare for å være grei? Noe som skurrer i forklaringen din.

INGEN ville betalt et firma penger for noe de verken bestilte eller mottok. 

Anonymkode: d9b59...5d0

• Liker 3
Skrevet

Har du vurdert å høre med forbrukerrådet? Kanskje de kan gi svar på hvordan dette kan løses.

Har du også vurdert om du har noen fiende som er ute etter å ta deg og driver og bestiller ting i ditt navn bare for å gjøre livet vanskelig og surt for deg, så du får krav rettet mot deg osv? Noen du har irritert eller gjort sinte i det siste?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg skulle visst hvor jeg finner info som bekrefter at jeg har loven på min side, før jeg går videre med saken 🫤 Hvis ikke er jeg redd for at både inkassobyrået og firmaet får "skremt" meg til å gi opp 🙈

TS

Bestrid kravet skriftlig, og si at dere møtes i forliksrådet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må ta kontakt med inkassoselskapet og bestride kravet. Det er kreditor som må ordne opp i dette, men du må likevel sørge for å bestride kravet slik at inkassoselskapet kan stille kravet til dem. Dette er ikke noe mer problematisk enn en feilaktig faktura. Det ordner seg med å kommunisere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg fikk aldri mulighet til det, siden e-post fra firmaet hadde havnet i søppelposten min. Jeg var derfor ikke klar over at saken eksisterte engang, før jeg altså fikk faktura fra inkassobyrået i nettbanken min.

Jeg kontaktet også inkassobyrået underveis, og forklarte de hva som hadde skjedd, og at jeg var i prosess med å få ordnet opp i saken, så firmaet forhåpentligvis trakk kravet.

TS

Du sendte med andre ord aldri en skriftlig bestridelse til inkassoselskapet?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nettopp dette jeg er usikker på; hvordan jeg evt går frem. Jeg har ikke klart å finne ut hva inkassoloven sier om det å kreve betaling fra "skyldner" (skriver i hermetegn siden jeg faktisk aldri var skyldig noe 😉) - for gebyr på en sak som ble trukket da den aldri var gyldig.

TS

I følge inkassoloven må du dekke de kostnadene som er påløpt før du sendte en bestridelse av kravet, selv om saken ble trukket.

Hadde du bestridt kravet skriftlig før det gikk til inkasso ville det aldri kunne blitt sendt dit.

Når det først gikk til inkasso skulle du bestridt kravet skriftlig før forfallsdato, da ville saken blitt liggende i bero til den var avklart.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter inkassoselskapet, og sier at kreditor har bekreftet at de har trukket saken, og spør hvorfor du får faktura. 
Hvis de sier du må betale gebyrene selv om saken er trukket, så tar du kontakt med kreditor å ber de rydde opp. 

Det er ikke vits å bruke masse tid på lover og regler. Ta kontakt med dem å spør. 

Anonymkode: 87616...f20

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sendte med andre ord aldri en skriftlig bestridelse til inkassoselskapet?

I følge inkassoloven må du dekke de kostnadene som er påløpt før du sendte en bestridelse av kravet, selv om saken ble trukket.

Hadde du bestridt kravet skriftlig før det gikk til inkasso ville det aldri kunne blitt sendt dit.

Når det først gikk til inkasso skulle du bestridt kravet skriftlig før forfallsdato, da ville saken blitt liggende i bero til den var avklart.

Dette her er ikke riktig. Inkassoselskapet kan kreve kompensasjon, men kun  fra kreditor som har opprettet saken. Men selvfølgelig må TS sørge for å bestride kravet også hos inkassoselskapet så de også slutter inndrivningen. Det er også svært spesielt av en kreditor å ta så lett på at inkassoselskap forstyrrer kundene deres på den måten, men nå er jo ikke ts egentlig kunde så da blåser de vel i det. Uansett, det er bare å bestride kravet og vise til de avtalene som er gjort med kreditor så vil inkassoselskap slutte inndrivningen. De har ikke rett til å kreve salærene fra feilfakturererte. Kreditor må dekke disse salærene om de ikke har en avtale hvor de kan trekke krav kostnadsfritt, men denne saken angår ikke TS etter at hun har bestridt kravet. 

En annen ting du bør undersøke er om de har startet rettslig inndrivning og det er blitt registrert betalingsanmerkning på deg, og isåfall anmode om å få den slettet umiddelbart. 

Endret av Heijasmiiil
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Håper noen som vet (og kun de som faktisk vet😏) kan si meg om inkassobyrået har lov til å gjøre dette.

Det gjelder en sak hvor jeg plutselig fikk inkassokrav på en vare jeg hverken hadde bestilt eller mottatt. Beløpet var opprinnelig på kr. 3400, og ila tiden det tok meg å ordne opp i saken, la inkassobyrået på to gebyrer, så kravet var til slutt på kr. 5100. 

Jeg fikk altså oppklart saken med det aktuelle firmaet, som bekreftet på mandag at de hadde trukket kravet og saken var avsluttet fra deres side. Men i dag fikk jeg altså en ny faktura fra inkassobyrået, som krever at jeg skal betale restbeløpet i form av gebyrene deres, på kr. 1700!

Dette kan da umulig være lovlig....? At jeg skal måtte betale nesten 2000 kroner for en sak som aldri var gyldig engang? 

Forsøkte for øvrig å ta opp dette med firmaet som startet det hele, men der fikk jeg til svar at de hadde ikke noe med hva inkassobyrået krever i tillegg, så dette var opp til meg å finne ut av... Bør jeg reagere på dette også....? Jeg hadde nemlig en lignende sak nylig, med inkassokrav fra en bokklubb jeg aldri hadde meldt meg inn i. Saken ble trukket og jeg fikk likevel faktura på inkassobyråets gebyr (ikke samme byrå), men når jeg informerte bokklubben om dette, ordnet de opp i alt, og sendte meg tilbakemelding om at de hadde løst saken med inkassobyrået, for jeg skulle så klart ikke betale noe som helst, til noen som helst... 😏

Høres helt hull i hodet ut. 
Du skal da vel ikke lastes for en feil du ikke er ansvarlig for? Men her er noe «muffins». Hvorfor bestilles det ting i ditt navn, og av hvem?

Hva står i gjeldsregisteret på deg? Logg deg inn og se. Og se om du kjenner til at som eventuelt står der. 
Deretter tar du for deg alle kredittselskaper og sperrer deg selv for kreditt. Skal du opprette et abonement på telefon eller strøm, søke om kredittkort ol. Så spør du hvor de kredittsjekker deg. Sier du har frivillig sperre på deg selv. Og åpner opp slik at du kan kredittsjekkes. Det stresset er lite i forhold til om noen misbruker din identitet. Selv om bestillingen ri ditt navn, fortsatt kan gjøres av uærlige sjeler. 

Til gebyrene du er påført, urettmessig. Ring Forbrukerrådet og spør dem om hvordan du skal løse dette. De er best i slike spørsmål. 

Anonymkode: 00e41...84d

AnonymBruker
Skrevet
Heijasmiiil skrev (3 timer siden):

Dette her er ikke riktig. Inkassoselskapet kan kreve kompensasjon, men kun  fra kreditor som har opprettet saken. Men selvfølgelig må TS sørge for å bestride kravet også hos inkassoselskapet så de også slutter inndrivningen. Det er også svært spesielt av en kreditor å ta så lett på at inkassoselskap forstyrrer kundene deres på den måten, men nå er jo ikke ts egentlig kunde så da blåser de vel i det. Uansett, det er bare å bestride kravet og vise til de avtalene som er gjort med kreditor så vil inkassoselskap slutte inndrivningen. De har ikke rett til å kreve salærene fra feilfakturererte. Kreditor må dekke disse salærene om de ikke har en avtale hvor de kan trekke krav kostnadsfritt, men denne saken angår ikke TS etter at hun har bestridt kravet. 

En annen ting du bør undersøke er om de har startet rettslig inndrivning og det er blitt registrert betalingsanmerkning på deg, og isåfall anmode om å få den slettet umiddelbart. 

Korrekt at ts bør bestride kravet, og bruke ordet bestride. 
Men et bestridt krav kan sendes til Forliksrådet og selskapet kan få uteblivelsesdom på kravet. Så ts er den som må følge opp hele veien, svare på pålegg om tilsvar, eventuelt møte opp til møte, slik at dette inkassoselskapet ikke får dom på at hun skal betale fordi ts ikke svarer. 
Og igjen, ring Forbrukerrådet om denne saken, og få veiledning om rettigheter og fremgangsmåte. 

Anonymkode: 00e41...84d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...