Gå til innhold

Eg forstår rett og slett ikkje dei som dumper dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.facebook.com/share/p/16mUA2uAD6/

Begynte å tenke over det i dag. Kvifor vel nokon å dumpe ein katt dei har hatt i over eit år, i lag med ungane? Et dei ikkje glad i katten? Eller er det fordi dei håper det skal gå bra med alle? 

Er dette desperate mennesker? Som ikkje veit kva anna dei kan gjere? Og kvifor gøymer dei buret? Eg har sjølv funne dumpa kaniner, men då stod dei på ei snue. Lett å sjå.

Kjenner dette engasjerer meg. Trudde vi var komne lenger i 2025. 

Anonymkode: 1e4e0...918

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen med normale sjelsevner skjønner dette, bare de som mangler noe og kunne gjort dette selv vil forstå en slik handling. 

Anonymkode: efef3...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har lurt på det samme, skjønner det rett og slett ikke. Jeg blir så knyttet til dyrene mine, er stor sorg når de går bort. Å bare sette dem bort, klarer jeg ikke fatte at folk gjør. 

• Liker 2
Skrevet
xQueenKx skrev (3 minutter siden):

Har lurt på det samme, skjønner det rett og slett ikke. Jeg blir så knyttet til dyrene mine, er stor sorg når de går bort. Å bare sette dem bort, klarer jeg ikke fatte at folk gjør. 

Masse kaldblodige jævler i verden

• Liker 2
Skrevet

Det å sette fra seg kjæledyrene sine nå er typisk noe som skjer oftere nå i denne sesongen. Rett før ferien. Skammelig!

Folk skal reise bort i ferien, har ikke pass til kattene eller er ikke villige til å betale det kattepass koster. Det å ha katten(e) på pensjonat koster jo flere tusen kroner for to til tre uker, og mange er rett og slett ikke villige til å betale det det koster. Noen reiser bare fra katten, og overlater til en nabo som er villig til å stikke innom en gang om dagen og se om katten er der for å mate den og slippe den inn. Men er ikke katten rundt huset når naboen kommer, så får den ikke mat da... ikke blir den sluppet inn heller.

Hadde en nabo en gang som brukte meg som gratis kattepasser om sommeren. Jeg måtte gå til det huset deres mange ganger daglig for å se etter den katten, og det var sjelden den var der. Kanskje den stakk av når fremmede kom. Uansett var det nyttesløst å sette ut maten på terrassen, fordi strøkets andre løse katter bare kom og spiste det opp. Rev hadde vi også i nabolaget, og de spiser jo alt. Inkl katter...

Jeg synes så synd på den katten som de bare reiste fra hver sommer i tre uker, og overlot til en nabo som var villige til å besøke den gratis. Men til slutt, etter noen år, ble jeg så lei av å jakte på den katten i ukesvis mange ganger om dagen at jeg sa nei, da naboen kom for å spørre igjen på forsommeren. Etter det spurte hun ikke mer.

• Hjerte 1
Skrevet

Det er råttenskap. Det er mye arbeid men mye kos også men å reise i fra dem og la de være alene det har jeg ikke hjerte til. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Det å sette fra seg kjæledyrene sine nå er typisk noe som skjer oftere nå i denne sesongen. Rett før ferien. Skammelig!

Folk skal reise bort i ferien, har ikke pass til kattene eller er ikke villige til å betale det kattepass koster. Det å ha katten(e) på pensjonat koster jo flere tusen kroner for to til tre uker, og mange er rett og slett ikke villige til å betale det det koster. Noen reiser bare fra katten, og overlater til en nabo som er villig til å stikke innom en gang om dagen og se om katten er der for å mate den og slippe den inn. Men er ikke katten rundt huset når naboen kommer, så får den ikke mat da... ikke blir den sluppet inn heller.

Hadde en nabo en gang som brukte meg som gratis kattepasser om sommeren. Jeg måtte gå til det huset deres mange ganger daglig for å se etter den katten, og det var sjelden den var der. Kanskje den stakk av når fremmede kom. Uansett var det nyttesløst å sette ut maten på terrassen, fordi strøkets andre løse katter bare kom og spiste det opp. Rev hadde vi også i nabolaget, og de spiser jo alt. Inkl katter...

Jeg synes så synd på den katten som de bare reiste fra hver sommer i tre uker, og overlot til en nabo som var villige til å besøke den gratis. Men til slutt, etter noen år, ble jeg så lei av å jakte på den katten i ukesvis mange ganger om dagen at jeg sa nei, da naboen kom for å spørre igjen på forsommeren. Etter det spurte hun ikke mer.

Jeg er overrasket over to ting, at den katten overlevde flere sommere og at du sa ja så ofte.. kudos til deg, stakkars pus.

Anonymkode: 5b450...989

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er overrasket over to ting, at den katten overlevde flere sommere og at du sa ja så ofte.. kudos til deg, stakkars pus.

Det var jeg overrasket over også. Mye som kan skje med en katt som er ute nesten hele døgnet, i løpet av to til tre uker... Jeg gikk dit flere ganger daglig pga jeg ville ikke at den skulle gå sulten og ute døgnet rundt, men det hjalp ikke så mye. Det var som om den visste at de ikke var hjemme, de som eide den? 

Jeg orket ikke mer av den stakkars kattens ensomme og sultne sommere (hvis den ikke fanget mus og fugl da?) så derfor sa jeg nei. Da gikk hun til en annen nabo og spurte der, og de overtok.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det var jeg overrasket over også. Mye som kan skje med en katt som er ute nesten hele døgnet, i løpet av to til tre uker... Jeg gikk dit flere ganger daglig pga jeg ville ikke at den skulle gå sulten og ute døgnet rundt, men det hjalp ikke så mye. Det var som om den visste at de ikke var hjemme, de som eide den? 

Jeg orket ikke mer av den stakkars kattens ensomme og sultne sommere (hvis den ikke fanget mus og fugl da?) så derfor sa jeg nei. Da gikk hun til en annen nabo og spurte der, og de overtok.

Du har et godt hjerte. Katten klarte seg nok, tydeligvis, men den må jo ha blitt stresset av å plutselig bli igjen alene, kan jeg tenke meg.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ungene fikk mast seg til kattunge høsten i forveien. Sommeren etter hadde kattungen blitt voksen og ikke like søt, fått irriterende kattunger og man skal på ferie og orker ikke å belaste naboer/venner, eller betale for kennel. Så da er en enkel løsning å dumpe dyret. Flaks for dem som ble dumpet på den måten, har sett mange verre skjebner, f.eks lagt inn i et reisebur og kastet til sjøs. Da er du sinnssyk da. 
Dessverre får den tidligere eieren av desse kattene absolutt 0 konsekvenser, samt sikkert ny kattunge til høsten igjen.

At noen ikke kjenner igjen kattene, synes jeg er rart. Aldri er det noen som kjenner igjen dumpede katter, ei heller melder ifra. 

Anonymkode: 1f39c...ad7

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker - fy f**n, de er kaldblodige j****r som ikke har medfølelse for andre levende vesener. De skaffer seg en kattunge, som er lodden og søt. Så blir pus voksen og får kanskje egne kattunger. Det blir for mye arbeid og en hump i veien for eierne, for de vil ikke ta på seg alt ansvaret som følger med kjæledyret. Og ikke kan de dra på ferier når de vil heller, for det er mye viktigere å kunne dra på ferie enn å ta vare på kjæledyret 😠

Det er sånn at jeg enkelte ganger ønsker at eierne skal få oppleve det samme som de gjør mot de stakkars dyrene. Når man skaffer seg et kjæledyr, så forplikter man seg til å ta ansvar for dyret så lenge det trengs. Noe annet er rett og slett uforståelig for meg. 

Vi har 2 katter. Vi har tatt et bevisst valg om å skaffe oss to firbeinte familiemedlemmer. Og vi har da også tatt et bevisst valg om å følge opp ansvaret når det gjelder alt som følger med kattene. Det kunne aldri falt meg inn og dumpe kattene bare for å reise på ferie f eks. 

Jeg håper eierne til disse stakkars kattene blir funnet og at de får en ganske så klekkelig bot og aldri får lov til å ha dyr igjen 😠 

• Liker 3
Gjest Yvonne
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de klarer å sette de bort sånn og får så vondt av alle som bare blir dumpa fordi de selv skal på ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Men skjønner ikke de som klarer å spise dyr heller. 

Anonymkode: 645fe...7ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å skaffe seg dyr om man ikke vil ta ansvaret som følger med. Man vet jo at en katt trenger kvalitetsfôr og dyrlege innimellom. Det er også sosiale dyr som setter pris på selskap og kos. Er så utrolig fælt å lese om alle katter som er satt ut på veier og rundt omkring, hva er galt med sånne folk? 

Jeg har heldigvis en pålitelig kattepasser som hjelper meg hvis jeg drar på ferie. Drar heller ikke bort mer enn max 1 uke, siden kattene mine savner meg sånn. 

Anonymkode: 41a9f...2df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...