AnonymBruker Skrevet 26. juni #101 Skrevet 26. juni Som vanlig på kg rømmer trådstarter tråden sin! Anonymkode: dca48...b0b
AnonymBruker Skrevet 26. juni #102 Skrevet 26. juni Her er det vel babyen som har det verst. Kanskje få inn spiseteamet og få prøvd andre smokker til mme og se om babyen tolererer de bedre. For det er vel logisk at babyen sover dårlig når den har så store problemer med å ta til seg næring. Anonymkode: 25f88...253 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #103 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Som vanlig på kg rømmer trådstarter tråden sin! Anonymkode: dca48...b0b TS har da svart flere ganger. Men syns tonen her ble unødvendig streng veldig fort og ikke spesielt hjelpsom. Og mange innlegg med mangelfull eller feil informasjon. Den enkleste løsningen for TS er at pappaen kommer på banen og tar ut foreldrepermisjon. Som halvparten av tråden ikke visste, har han rett til dette uavhengig av om mor har rett til det, eller allerede har tatt ut engangsstønad. Han kan ta 8 uker uten at det er aktivitetskrav til mor, for resten er "mor er for syk til å ta seg av barnet" også noe som oppfyller aktivitetskravet. Lykke til TS, og håper dere får hodet over vannet igjen snart. Det høres beintøft ut ❤️ Anonymkode: 79b13...f36 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #104 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 7.34): Hei. Håper noen kan gi meg litt råd. Har far lov til å sykemelde seg dersom mor blir utbrent selv om hun er hjemmeværende? Vi har to små barn, ingen er i bhg. Jeg (mor) er 100% hjemmeværende. Minste er 2 mnd gammel, og har fra fødselen av hatt probemer. Babyen sover ikke, spiser ikke, har hatt låsninger/problemer med rygg, nakke, kjeve, vi har vært i behandling hos 2 forskjellige kiropraktorer/fysio, vært hos helsestasjonen, blitt henvist til sykehuset igjen, og ammeklinikken, osv. Det er bare ingenting som funker rett og slett…Babyen sover ikke noe særlig på dagitd, og har flere oppvåkninger om natten. Det andre barnet sover om natten men har ingen lurer på dagen. Babyen har ekstrmt dårlig sugetak og er derfor alltid utilfreds og alltid på brystet, og klarer heller ikke ta flaske eller smokk. Ingenting har bedret sugetaket h*ns. (Vi har hatt h*n med overalt som nevnt lenger oppe). Det andre barnet er på 2 år og har jo også behov, som jeg føler jeg ikke klarer å fylle like godt lenger. Jeg kjenner jeg har begynt å få følelser/tanker jeg synes er skummelt og flaut å innrømme eller si høyt. Jeg er så sliten, og sur og lei meg hele tiden, og det går utover omsorgsevnen min Jeg gråter flere ganger om dagen, og ringer og plager mannen som er på jobb flere ganger om dagen. Han kan ikke bare ta seg fri/permisjon uten lønn heller, da han er den eneste av oss med inntekt. Er det noen som har noen gode råd eller tips? lurer egentlig på om han kan bli sykemeldt for å hjelpe meg hjemme? Anonymkode: 0aed6...1af Far kan ikke bli sykemeldt, men han kan vel kanskje få foreldrepenger. Hvorfor er ikke eldste i barnehage? Anonymkode: 4d12f...d28 1
Snublefot62 Skrevet 26. juni #105 Skrevet 26. juni Det er kun to instanser som faktisk kan svare på og hjelpe TS. Fastlegen rundt sykdom og helsesituasjonen hjemme (alternativt helsestasjonen). Og NAV rundt permisjon og foreldrepenger. Alt ut over det blir utenomsnakk og spekulasjoner siden vi mangler konkret innsikt i alle relevante spørsmål og detaljer rundt situasjonen der hjemme. Men det finnes hjelp og få. Og det finnes ordninger. Men man må spørre. Og man må gå i de rette kanalene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #106 Skrevet 26. juni AprilLudgate skrev (20 timer siden): Dette blir jo helt feil bruk av offentlige midler når de velger å ha eldste hjemme og velger å prioritere ammestrev fremfor å se om mme kan bedre litt. De forsøker jo ikke enda de mest åpenbare tiltakene. Du så at babyen ikke tar flaske? Dette er ikke bare "vanlig" ammestrev, men utfordringer med å få i barnet mat. TS får hjelp både fra ammepoliklinikk og helsestasjon, så jeg tror vi kan anta at de åpenbare tiltakene er forsøkt. TS gjør helt rett i å kontakte helsepersonell i en fortvilet situasjon. Far har sannsynligvis rett på foreldrepenger i denne situasjonen, og det ingen har noe med å anklage henne for misbruk av offentlige midler. Anonymkode: 4d12f...d28 1 1
veronica<3 Skrevet 26. juni #107 Skrevet 26. juni Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
mommyaka Skrevet 26. juni #108 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen gidder å søke opp dette på NAV sine sider for deg. Makan til latskap. Sjekk selv om du ikke tror på oss Anonymkode: dca48...b0b Jeg har prøvd å søke opp,men finner bare at aktivitet er skolen eller jobben finner ikke noe om at om mor er syk så regnes dette som aktivitet. Jeg spør deg da jeg selv var i denne situasjonen med første mann, og om du viser meg hvor jeg finner dette kan jeg eventuelt huske dette til andre som trenger hjelp
AnonymBruker Skrevet 26. juni #109 Skrevet 26. juni mommyaka skrev (15 minutter siden): Jeg har prøvd å søke opp,men finner bare at aktivitet er skolen eller jobben finner ikke noe om at om mor er syk så regnes dette som aktivitet. Jeg spør deg da jeg selv var i denne situasjonen med første mann, og om du viser meg hvor jeg finner dette kan jeg eventuelt huske dette til andre som trenger hjelp Hvis du ser på #98 så har en bruker lagt ut en screenshot fra nav.no det det står hva som regnes som aktivitet. Anonymkode: 753ea...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #110 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 13.25): Ts her. Jeg tror ikke du har lest godt nok. Jeg hadde gladelig gitt mme, OM babyen tokk flaske. Det har jeg jo skrevet, babyen tar ikke flaske. Jeg har masse melk, babyen strever like mye uansett om det er pupp eller flaske h*n får, da er det vel bedre å prøve å gi pupp? Til dere som sier jeg bør bli sykemeldt av fastlegen, slik at far kan gå ut i permisjon. Kan legen gjøre dette selv om jeg ikke har noen permisjon å bli sykemeldt fra , siden jeg ikke var i arbeid før graviditeten? Anonymkode: 0aed6...1af Vet ingenting om hvordan en kan få far til å gå hjemme, men lurte på om du har prøvd hjelpebryst? Så kanskje baby får i seg mer/fortere mat, så både du kan få litt mer rom og baby blir mere fornøyd 🥰 Anonymkode: 16b52...bb1
AprilLudgate Skrevet 26. juni #111 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS har da svart flere ganger. Men syns tonen her ble unødvendig streng veldig fort og ikke spesielt hjelpsom. Og mange innlegg med mangelfull eller feil informasjon. Den enkleste løsningen for TS er at pappaen kommer på banen og tar ut foreldrepermisjon. Som halvparten av tråden ikke visste, har han rett til dette uavhengig av om mor har rett til det, eller allerede har tatt ut engangsstønad. Han kan ta 8 uker uten at det er aktivitetskrav til mor, for resten er "mor er for syk til å ta seg av barnet" også noe som oppfyller aktivitetskravet. Lykke til TS, og håper dere får hodet over vannet igjen snart. Det høres beintøft ut ❤️ Anonymkode: 79b13...f36 Det TS spurte om var overtakelse av mors permisjon ved sykdom. Ikke at han tok ut sin permisjon. Går utfra TS rømte tråden fordi hun ringte NAV og fikk svar 🤷♀️
AprilLudgate Skrevet 26. juni #112 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du så at babyen ikke tar flaske? Dette er ikke bare "vanlig" ammestrev, men utfordringer med å få i barnet mat. TS får hjelp både fra ammepoliklinikk og helsestasjon, så jeg tror vi kan anta at de åpenbare tiltakene er forsøkt. TS gjør helt rett i å kontakte helsepersonell i en fortvilet situasjon. Far har sannsynligvis rett på foreldrepenger i denne situasjonen, og det ingen har noe med å anklage henne for misbruk av offentlige midler. Anonymkode: 4d12f...d28 Hvordan skal far hjelpe med pupp? Ammestrev er ikke sykdom. Om hun får fødselsdepresjon kan det kvalifisere. DERSOM HUN HAR RETTIGHETER. NAV forholder seg til regelverk, ikke noe annet. Skjønner ikke at folk gidder gnåle om dette, det er NAVs regelverk som bestemmer samma F. Det er derfor de fleste sikrer seg noen rettigheter før de planlegger barn, i tilfelle man trenger sikkerhetsnett. Dette kunne jo vært mye verre, det kunne jo vært alvorlig sykdom. Uten rettigheter er man FUCKED.
AnonymBruker Skrevet 26. juni #113 Skrevet 26. juni AprilLudgate skrev (49 minutter siden): Hvordan skal far hjelpe med pupp? Ammestrev er ikke sykdom. Om hun får fødselsdepresjon kan det kvalifisere. DERSOM HUN HAR RETTIGHETER. NAV forholder seg til regelverk, ikke noe annet. Skjønner ikke at folk gidder gnåle om dette, det er NAVs regelverk som bestemmer samma F. Det er derfor de fleste sikrer seg noen rettigheter før de planlegger barn, i tilfelle man trenger sikkerhetsnett. Dette kunne jo vært mye verre, det kunne jo vært alvorlig sykdom. Uten rettigheter er man FUCKED. Men far har rettigheter. Anonymkode: 10a50...4b6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #114 Skrevet 26. juni AprilLudgate skrev (4 timer siden): Hvordan skal far hjelpe med pupp? Ammestrev er ikke sykdom. Om hun får fødselsdepresjon kan det kvalifisere. DERSOM HUN HAR RETTIGHETER. NAV forholder seg til regelverk, ikke noe annet. Skjønner ikke at folk gidder gnåle om dette, det er NAVs regelverk som bestemmer samma F. Det er derfor de fleste sikrer seg noen rettigheter før de planlegger barn, i tilfelle man trenger sikkerhetsnett. Dette kunne jo vært mye verre, det kunne jo vært alvorlig sykdom. Uten rettigheter er man FUCKED. Altså, det mange her har poengtert, og som er relativt nytt, er at far har selvstendig rett til foreldrepermisjon uavhengig av om mor har det. Det er det som er gjeldende NAV regelverk. Og da er det jo litt slitsomt at andre gnåler med store bokstaver med feilinformasjon (som at dette kommer an på mors rettigheter. Det gjør det ikke, ikke nå lengre). Det dreier seg ikke om å overføre permisjon, men at far tar ut det han har krav på så lenge mor ikke tar seg av barnet (for eksempel fordi hun er syk). Anonymkode: 79b13...f36
AnonymBruker Skrevet 26. juni #115 Skrevet 26. juni https://www.vg.no/nyheter/i/5En98m/faar-foreldrepenger-selv-om-mor-ikke-jobber Anonymkode: c7b64...4dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå