Gå til innhold

Kan far bli sykemeldt om mor som er hjemmeværende blir utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen får sykemelding fordi andre er syke, som mange har skrevet. Du trenger fastlegen din på lag. Ta kontakt med kommunen for tidligere oppstart i bhg. Helsestasjonen kan muligens også hjelpe deg med den kontakten og forklaringen? 

Anonymkode: 2a1d7...668

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.

Jeg tror ikke du har lest godt nok. Jeg hadde gladelig gitt mme, OM babyen tokk flaske. Det har jeg jo skrevet, babyen tar ikke flaske. Jeg har masse melk, babyen strever like mye uansett om det er pupp eller flaske h*n får, da er det vel bedre å prøve å gi pupp? 

Til dere som sier jeg bør bli sykemeldt av fastlegen, slik at far kan gå ut i permisjon. Kan legen gjøre dette selv om jeg ikke har noen permisjon å bli sykemeldt fra , siden jeg ikke var i arbeid før graviditeten? 

Anonymkode: 0aed6...1af

Nei. Har du vært ute av systemet i mer enn fire uker har du mistet retten til sykemelding (sykepenger har du ikke rett på).

Men far kan ha rettigheter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon. Ammet. Sov 0-3 timer i døgnet i 3 måneder. Anbefales ikke. 

Vurder mme. Jeg tviholdt på amminga fordi jeg ville gjøre det "beste". Jeg fikk 0 tilknytning av det og det gikk på helsa løs. Amminga ødela mye for meg.

Anonymkode: b3447...1e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.

Jeg tror ikke du har lest godt nok. Jeg hadde gladelig gitt mme, OM babyen tokk flaske. Det har jeg jo skrevet, babyen tar ikke flaske. Jeg har masse melk, babyen strever like mye uansett om det er pupp eller flaske h*n får, da er det vel bedre å prøve å gi pupp? 

Til dere som sier jeg bør bli sykemeldt av fastlegen, slik at far kan gå ut i permisjon. Kan legen gjøre dette selv om jeg ikke har noen permisjon å bli sykemeldt fra , siden jeg ikke var i arbeid før graviditeten? 

Far har selvstendig rett på foreldrepenger selv om du ikke har det, om han har jobbet før. Dette gjelder selv om du ikke har rett på foreldrepenger, og om du allerede har tatt ut engangsstønad. For det meste av foreldrepermisjonen er det da krav om aktivitet til mor, men det er 8 eller 10 uker (avhengig av om man velger 100% eller 80%) uten aktivitetskrav. Så om mannen din har rett til foreldrepenger, er det absolutt den enkleste løsningen at han tar ut permisjon.

Utover de 8/10 ukene kan far bare ta ut foreldrepenger når mor oppfyller aktivitetskravet. At mor er syk, mer spesifikt "mor er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom", teller. Så det er en annen mulighet, om dere ikke kan eller vil ta ut ukene uten aktivitetskrav til mor nå. I så fall trenger du ikke sykemelding i tradisjonell forstand (som i, at du skal få sykepenger fra Nav eller en arbeidsgiver). Det du eventuelt trenger er dokumentasjon fra fastlegen om at du er ute av stand til å ta deg av barnet på grunn av sykdom, sånn at far har rett til å ta ut foreldrepenger istedet.

Anonymkode: 79b13...f36

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Far kan bli sykemeldt hvis hans egen helse blir svekket av situasjonen. Det er legens vurdering som avgjør. Alternativt finnes det ordninger som pleiepenger, permisjon og fleksibilitet hos arbeidsgiver. 

Håper du får det bedre snart ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her.

Tja og tjo - på dagtid så.

Men på natt kan far avlaste om du har pumpet, eller, gir mme.

Og dere kan søke barnehageplass til størstebarn. 

Så fortsatt fullt mulig å kappe noen av de (normale men slitsomme) endene her. 

Regelverket er tydelig på nettsidene til NAV, og du kan ringe kontaktsenteret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da sover de alltid bedre og lengre? Jøss, det var litt av en påstand. Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: a9b47...813

ikke meg som skrev at de sov lenger og bedre med mme, men jeg kan bekrefte det stemte med mine to og andre jeg kjenner. Hadde venninner som måtte dra frem puppen hvert 30. min. Mine sov i flere timer etter flaske og var bare opp 1 gang pr natt. 

Anonymkode: e23f4...491

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var sånne situasjoner som dette gamle tiders husmorvikarer var til for, og hjalp til med. Det er dessverre noen tiår siden man avviklet ordningen.

Har dere råd til å ansette en egen "husmorvikar" som kan komme hjem til dere og hjelpe deg/dere noen uker, til du forhåpentligvis føler deg bedre? De passer barn først og fremst, og gjør enkelte husarbeidsting i tillegg for avlaste (avtales i kontrakten, f.eks. at det skal inkludere matlaging som middag og mat til barna gjennom dagen osv)

Bare et forslag. Det høres ut som det kan være vel anvendte penger for dere å bruke litt av bufferkontoen til dette, og finne en husmorvikar via Finn. 

Anonymkode: 97edf...5fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var sånne situasjoner som dette gamle tiders husmorvikarer var til for, og hjalp til med. Det er dessverre noen tiår siden man avviklet ordningen.

Har dere råd til å ansette en egen "husmorvikar" som kan komme hjem til dere og hjelpe deg/dere noen uker, til du forhåpentligvis føler deg bedre? De passer barn først og fremst, og gjør enkelte husarbeidsting i tillegg for avlaste (avtales i kontrakten, f.eks. at det skal inkludere matlaging som middag og mat til barna gjennom dagen osv)

Bare et forslag. Det høres ut som det kan være vel anvendte penger for dere å bruke litt av bufferkontoen til dette, og finne en husmorvikar via Finn. 

Anonymkode: 97edf...5fa

Billigere med barnehage en husmorvikar 😄

Anonymkode: dca48...b0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan han ikke. Legen kan sykmelde deg, så kan han overta permisjonen perioden du er sykmeldt. Har en venninne der de har måtte gjøre det sånn. 

Anonymkode: cfcef...ca5

AnonymBruker
Skrevet
zondaar skrev (5 timer siden):

Far kan bli sykemeldt hvis hans egen helse blir svekket av situasjonen. Det er legens vurdering som avgjør. Alternativt finnes det ordninger som pleiepenger, permisjon og fleksibilitet hos arbeidsgiver. 

Håper du får det bedre snart ❤️

Pleiepenger? Det står ingenting om at barnet er sykt 

Anonymkode: 6d5a6...488

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av hva folk sier her bør en formell søknad om at far overtar permisjonen sendes og du må søke sykemelding. La NAV skriftlig ta stilling til hvilke rettigheter dere har.

Anonymkode: 7c739...1c9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen får sykemelding fordi andre er syke, som mange har skrevet. Du trenger fastlegen din på lag. Ta kontakt med kommunen for tidligere oppstart i bhg. Helsestasjonen kan muligens også hjelpe deg med den kontakten og forklaringen? 

Barnet begynner i august..nå er det åpnet i 1-2 uker før de stenger... ansatte er på ferie og der er lite folk på jobb

AnonymBruker
Skrevet

Far kan ta sykt barn dager

Forstår det som om du ikke har sykepenger rettigheter da du er hjemme ulønnet uten permisjon? Da kan du heller ikke sykemeldes.

Du kan sjekke med NAV om far kan ta ut sin permisjon (deler av den) nå?

Far kan ikke sykemeldes da han ikke er sykt og du kan heller ikke søke pleiepenger da barnet ikke er sykt.

Barnehage så fort som mulig, om det ikke er mulig akutt, så kan du betale for barnepass. Finnes f eks Sitly man kan bruke om man ikke kjenner noen.

La far ta seg av begge barna når han kommer hjem, så kan du sove noen timer. Og kun få barnet til amming. Om ikke flaske funker, så kan du forsøke kopp, ml sprøyte (uten spiss) og la far mate uten deg tilstede. 

senk forventninger til hus/hjem/mat. 

Det er faktisk misbruk av trygdegoder hvis far sykemeldes. Det er ikke NAV sitt problem at dere ikke har barnehage til toåringen. Har dere sjekket om far har igjen noe permisjon med det barnet? Hvis dere har noe igjen, så ta ut.

alternativt, be arbeidsgiver om ulønnet eller lønner velferdspermisjon 

Evt kan dere be om hjelp fra barnevernet om dere ikke klarer å ta vare på barna

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far kan ta sykt barn dager

Forstår det som om du ikke har sykepenger rettigheter da du er hjemme ulønnet uten permisjon? Da kan du heller ikke sykemeldes.

Du kan sjekke med NAV om far kan ta ut sin permisjon (deler av den) nå?

Far kan ikke sykemeldes da han ikke er sykt og du kan heller ikke søke pleiepenger da barnet ikke er sykt.

Barnehage så fort som mulig, om det ikke er mulig akutt, så kan du betale for barnepass. Finnes f eks Sitly man kan bruke om man ikke kjenner noen.

La far ta seg av begge barna når han kommer hjem, så kan du sove noen timer. Og kun få barnet til amming. Om ikke flaske funker, så kan du forsøke kopp, ml sprøyte (uten spiss) og la far mate uten deg tilstede. 

senk forventninger til hus/hjem/mat. 

Det er faktisk misbruk av trygdegoder hvis far sykemeldes. Det er ikke NAV sitt problem at dere ikke har barnehage til toåringen. Har dere sjekket om far har igjen noe permisjon med det barnet? Hvis dere har noe igjen, så ta ut.

alternativt, be arbeidsgiver om ulønnet eller lønner velferdspermisjon 

Evt kan dere be om hjelp fra barnevernet om dere ikke klarer å ta vare på barna

Du kan sykemeldes. Du får bare ikke sykepenger. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Mor har ikke permisjon og har ikke vært i jobb...

Men FAR har rett på foreldrepermisjon uansett 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: far har rett på 10 uker om mor ikke jobber/er i utdanning

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan sykemeldes. Du får bare ikke sykepenger. 

Hva skal mor sykemeldes for og hva er hensikten om hun ikke får sykepenger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I natt har jeg fått kanskje 3 timer med søvn, ikke sammenhengende. Jeg synes det er vanskelig å strekke til på dagen med så lite søvn i tillegg.

- ts

Da må du legge deg tidligere. Far kan passe barna etter jobb og du kan sove

• Liker 4
Skrevet

Men far skal vel ha sommerferie nå som alle andre? Problem solved... og vipps er det august og bhg-start.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...