mommyaka Skrevet 25. juni #41 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jo, det stemmer. Om det ikke er noe annet galt, eller at du gjør noe galt. Anonymkode: ecc1d...a56 Du mener baby magisk sover bedre og lenger med mme? 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #42 Skrevet 25. juni Prøv å få dagmamma/ bhg-plass til toåringen. Jeg har også en krevende baby, og hadde aldri orket å ha 2åringen hjemme. Hun går i bhg hver dag. Gruer meg til i morgen når jeg skal være hjemme alene md begge i 2 timer 😅. Eller så må pappaen ta permisjonen sin nå, ja. Anonymkode: 3b320...277 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #43 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det trenger virkelig ikke å være sånn nei. Og søvn påvirker psykisk helse i stor grad, men du har vel aldri hatt det problemet og klarer ikke å sette deg inn i hvor langt ned i kjelleren man kan komme av det. Anonymkode: 3df9e...609 Sånn var det for 30 år siden, pappaen hadde max 14 dager permisjon, uten lønn, så ikke alle hadde råd til å ta seg fri, foreldrene overlevde det også. Anonymkode: cc2f5...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #44 Skrevet 25. juni Luckiness skrev (1 time siden): Far kan vel ikke overta en permisjon som ikke finnes. Hvis du ikke har foreldrepermisjon fra jobb. Han kan ta ut sykt barnepasserdag. Men dette er jo kun inntil 10 dager, med mindre arbeidsplassen hans har egen ordning med flere dager. 10 dager er veldig begrenset og er for ett kalenderår. Så ikke den mest bærekraftige løsningen akkurat. Far trenger ikke overta noen som helst sin permisjon, han kan ta ut sine 40 uker hvis mor oppfyller aktivitetskravet - som her kan være mors sykdom. De 10 dagene kan også brukes ved krise frem til man har avklart veien videre. Anonymkode: 10a50...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #45 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sånn var det for 30 år siden, pappaen hadde max 14 dager permisjon, uten lønn, så ikke alle hadde råd til å ta seg fri, foreldrene overlevde det også. Anonymkode: cc2f5...2e1 Folk overlever mye rart, det betyr ikke at man ikke skal prøve å få det bedre for seg selv og familien! Anonymkode: ecc1d...a56
AnonymBruker Skrevet 25. juni #46 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sånn var det for 30 år siden, pappaen hadde max 14 dager permisjon, uten lønn, så ikke alle hadde råd til å ta seg fri, foreldrene overlevde det også. Anonymkode: cc2f5...2e1 At man overlever noe og derfor er det null problem er så dumt å komme med. Hvis noen i TS’ situasjon lar det skure og gå til de ikke klarer å gi omsorg til barna sine, og de tar skade av det som de bærer med seg inn i voksenlivet - da er det virkelig bedre at de får hjelp når det trengs. Mye var bedre før, men langt fra alt. Anonymkode: 2c7fe...2eb 1
NoaideBiehtar Skrevet 25. juni #47 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sånn var det for 30 år siden, pappaen hadde max 14 dager permisjon, uten lønn, så ikke alle hadde råd til å ta seg fri, foreldrene overlevde det også. Anonymkode: cc2f5...2e1 Men nå snakker vi ikke generelt, men om enkeltindivider. Nei, ikke alle overlevde det for 30 år siden. De som ikke overlevde er dessverre ikke her for å tale sin sak. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #48 Skrevet 25. juni Du må få eldste i barnehage ASAP Anonymkode: dca48...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #49 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Takk for alle svar. Baby nummer 2 var egentlig ikke planlagt, så jeg var ikke i jobb før jeg ble gravid, så jeg er ikke i noe permisjon nå, for at far kan ta over. Jeg hadde gjerne gitt mme, men babyen tar ikke flaske heller 😕 ikke smokk heller, så det har ikke så mye å si hvilken måte vi mater på , er det samme uansett. Har prøvd å pumpe og gi på flaske, har også prøvd å gi mme, h*n klarer ikke spise av flaske heller. Det er ikke stramt tungebånd heller, har blitt sjekket av 4-5 forskjellige helsepersonell. Toåringen starter heldigvis i bhg i august, synes likevel den ene mnd det er å vente til er veldig lenge når jeg har disse følelsene. Anonymkode: 0aed6...1af Fastlege kan skrive funksjonsattest som sendes til Nav. Far vil da være hjemme lønnet selv om du ikke har en permisjon å overta. Anonymkode: 76f17...9f2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #50 Skrevet 25. juni Sjekk ut om far kan ha krav på pleiepenger. Vi hadde en ekstremt krevende baby der jeg var helt utslitt, og her ordnet sykehuset at far var hjemme med oss og fikk pleiepenger i noen uker for å avlaste meg. Kan ikke noe om reglene rundt dette, men vi fikk dette ihvertfall. Håper det ordner seg for dere og at du får hjelp, TS ☺️ Anonymkode: 80be7...bcd
AnonymBruker Skrevet 25. juni #51 Skrevet 25. juni Far kan ta over fødselspermisjonen din hvis du blir sykmeldt fra denne av legen. Anonymkode: 921f7...67a
AnonymBruker Skrevet 25. juni #52 Skrevet 25. juni Så mange uintelligente svar! Hun skriver at hun er hjemmeværende, ikke at hun er i permisjon! Dermed har ikke far rett på permisjon, og hun kan ikke sykmeldes. Anonymkode: 7ef6b...9e7 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #53 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Far kan ta over fødselspermisjonen din hvis du blir sykmeldt fra denne av legen. Anonymkode: 921f7...67a Les hva hun skriver ffs. Hjemmeværende. Ikke synonymt med «i permisjon». Anonymkode: 7ef6b...9e7 2 1
AprilLudgate Skrevet 25. juni #54 Skrevet 25. juni (endret) Jeg tror ikke NAV godkjenner denne nå nei. Om du mener at du heller ikke har permisjon med utbetaling fra NAV så er svaret nei. Spedbarnet oppfører seg som spedbarn flest, og du har enn sålenge ingen alvorlige sykdommer. Det er flere tiltak du og far kan gjøre: - Største i barnehage - Baby over på MME - Far også avlaste natt Dette er en helt normal babytid, det er dritslitsomt og utmattende. Derfor må de fleste ha eldre barn i barnehage, ellers går det ikke. Dette er en «deres valg» sak, ikke NAVanliggende. Skulle du bli uttalt syk med påvist sykdom så kan far overta permisjon. Ikke ment som pisk mot deg og «skjerp deg», for jeg sov selv 0-2 timer i 2 år med første barn. Helt grusomt utmattende. Men NAVs ytelse for å overta permisjon er ikke tiltenkt deres situasjon enda slik jeg tolker det. Endret 25. juni av AprilLudgate 3 5
Fru Uperfekt Skrevet 25. juni #55 Skrevet 25. juni (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Håper noen kan gi meg litt råd. Har far lov til å sykemelde seg dersom mor blir utbrent selv om hun er hjemmeværende? Vi har to små barn, ingen er i bhg. Jeg (mor) er 100% hjemmeværende. Minste er 2 mnd gammel, og har fra fødselen av hatt probemer. Babyen sover ikke, spiser ikke, har hatt låsninger/problemer med rygg, nakke, kjeve, vi har vært i behandling hos 2 forskjellige kiropraktorer/fysio, vært hos helsestasjonen, blitt henvist til sykehuset igjen, og ammeklinikken, osv. Det er bare ingenting som funker rett og slett…Babyen sover ikke noe særlig på dagitd, og har flere oppvåkninger om natten. Det andre barnet sover om natten men har ingen lurer på dagen. Babyen har ekstrmt dårlig sugetak og er derfor alltid utilfreds og alltid på brystet, og klarer heller ikke ta flaske eller smokk. Ingenting har bedret sugetaket h*ns. (Vi har hatt h*n med overalt som nevnt lenger oppe). Det andre barnet er på 2 år og har jo også behov, som jeg føler jeg ikke klarer å fylle like godt lenger. Jeg kjenner jeg har begynt å få følelser/tanker jeg synes er skummelt og flaut å innrømme eller si høyt. Jeg er så sliten, og sur og lei meg hele tiden, og det går utover omsorgsevnen min Jeg gråter flere ganger om dagen, og ringer og plager mannen som er på jobb flere ganger om dagen. Han kan ikke bare ta seg fri/permisjon uten lønn heller, da han er den eneste av oss med inntekt. Er det noen som har noen gode råd eller tips? lurer egentlig på om han kan bli sykemeldt for å hjelpe meg hjemme? Anonymkode: 0aed6...1af Ja han kan det, men om du fortsatt er i permisjon må du sykemeldes og han overta permisjonen Endret 25. juni av Fru Uperfekt
AprilLudgate Skrevet 25. juni #56 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sjekk ut om far kan ha krav på pleiepenger. Vi hadde en ekstremt krevende baby der jeg var helt utslitt, og her ordnet sykehuset at far var hjemme med oss og fikk pleiepenger i noen uker for å avlaste meg. Kan ikke noe om reglene rundt dette, men vi fikk dette ihvertfall. Håper det ordner seg for dere og at du får hjelp, TS ☺️ Anonymkode: 80be7...bcd Dette blir jo helt feil bruk av offentlige midler når de velger å ha eldste hjemme og velger å prioritere ammestrev fremfor å se om mme kan bedre litt. De forsøker jo ikke enda de mest åpenbare tiltakene. 4 3
Fru Uperfekt Skrevet 25. juni #57 Skrevet 25. juni AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Dette blir jo helt feil bruk av offentlige midler når de velger å ha eldste hjemme og velger å prioritere ammestrev fremfor å se om mme kan bedre litt. De forsøker jo ikke enda de mest åpenbare tiltakene. Pupp er i 99 av 100 tilfeller bedre for barnet 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #58 Skrevet 25. juni Jeg fikk fødselsdepresjon med nummer to, og kunne ikke ta vare på eget barn. Da ble jeg sykemeldt og far tok ut sine uker av permisjonen. Far kan ikke sykemeldes på dine vegne, da må han i så fall være så utbrent av situasjonen selv at han ikke kan gå på jobb, men da er han jo sykemeldt for sin egen utbrenthet. Anonymkode: 5ee5d...a24
AprilLudgate Skrevet 25. juni #59 Skrevet 25. juni Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Pupp er i 99 av 100 tilfeller bedre for barnet Ikke for NAVs regelverk. 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #60 Skrevet 25. juni AprilLudgate skrev (7 minutter siden): Dette blir jo helt feil bruk av offentlige midler når de velger å ha eldste hjemme og velger å prioritere ammestrev fremfor å se om mme kan bedre litt. De forsøker jo ikke enda de mest åpenbare tiltakene. Ts her. Jeg tror ikke du har lest godt nok. Jeg hadde gladelig gitt mme, OM babyen tokk flaske. Det har jeg jo skrevet, babyen tar ikke flaske. Jeg har masse melk, babyen strever like mye uansett om det er pupp eller flaske h*n får, da er det vel bedre å prøve å gi pupp? Til dere som sier jeg bør bli sykemeldt av fastlegen, slik at far kan gå ut i permisjon. Kan legen gjøre dette selv om jeg ikke har noen permisjon å bli sykemeldt fra , siden jeg ikke var i arbeid før graviditeten? Anonymkode: 0aed6...1af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå