Gå til innhold

Kan far bli sykemeldt om mor som er hjemmeværende blir utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men har ikke far krav på permisjon lell om mor ikke har opparbeidet seg det da? Jeg synes jeg har lest flere saker om det. 

Anonymkode: 60b8d...ce5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er tungt...og det høres ut rart ut..men det vil bli bedre.

Vi hadde en på 6 som begynte på skolen når hans søster bør født. Hun hadde stille refluks i 6 mnd og vi sov ikke på 6 mnd da hun kunne slutte å puste.

Så gikk dette over...men der tok 5 år før hun sov hele natten igjennom.

Det er tøft, men det er utrolig hva kroppen klarer

Dere må bytte på i helger ogvferie hvem som skal sove lenge om det er mulig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far kan ikke sykemelde seg fordi du er syk. Men far kan ta over foreldrepermisjonen.

Anonymkode: c6881...299

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men har ikke far krav på permisjon lell om mor ikke har opparbeidet seg det da? Jeg synes jeg har lest flere saker om det. 

Anonymkode: 60b8d...ce5

Jo, det kan han ha. Så ts og mannen mp kontakte NAV om de er usikker på hvordan dette søkes på.

Anonymkode: c6881...299

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (43 minutter siden):

Slik er det å ha små barn. Man sover tre timer, og går på jobb. Det hangler og går til barna blir eldre. Vi har alle vært der. Lykke til.

Det trenger virkelig ikke å være sånn nei. Og søvn påvirker psykisk helse i stor grad, men du har vel aldri hatt det problemet og klarer ikke å sette deg inn i hvor langt ned i kjelleren man kan komme av det. 

Anonymkode: 3df9e...609

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det første du må gjøre er å skaffe barnehageplass tile ldstemann. Det neste er å få babyen over på MME. Da sover de alltid bedre og lengre. I tillegg så må far ta baby på nettene i helgene slik at du får sovet ut et område netter per uke. Når man utvikler skumle tanker så må man gjøre noe før det går for langt.

Per nå hjelper det ikke om far overtar din permisjon pga syk barnepasser, hvis baby uansett bare skal henge i puppen din. 

Anonymkode: a6821...95c

Da sover de alltid bedre og lengre? Jøss, det var litt av en påstand. Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: a9b47...813

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjerpings!

Har ikke far selvstendig rett på permisjon? I så fall bør han ta det ut nå.

Anonymkode: f81ca...99a

Nei. Det har vi faktisk ikke. For et patetisk svar til en utmattet mamma. Det er nok av folk med både to og tre barn som likevel sover om natten. «Alle» går ikke i årevis med tre timers søvn. Og det vet du og. 

Anonymkode: c4a4f...d52

Jo. Slik er det for veldig mange i perioder. Baby sover ikke ordentlig, og har gjerne tilleggsutfordringer. Eldre barn har sine ting og krever også sitt. Forelderen som jobber har en jobb som krever mye.

Dette er i perioder situasjoner som krever mye av alle og familien som et hele.

Det hangler og går og krever maks og mer av alle.

Noen er heldige og glir gjennom det, men man må faktisk regne med at det vil bli perioder som krever mer av en enn man trodde man hadde kapasitet til. Trøsten får være at det går over.

Når jeg tenker tilbake kan jeg ikke forstå at det gikk, hverken med tanke på tid, søvn eller økonomi, men det gjorde det altså slik det gjør med de aller, aller fleste.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har bare et råd til TD: ikke betro dine sorger til KG for her er det mange som er istand til å få deg til å føle deg verre og mer forvirra enn du var. Empati er et glemt ord!

Anonymkode: a795f...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må bli sykemeldt av legen, så går mannen din ut i permisjon. Du trenger ikke å ha opparbeidet deg permisjon, det må mannen din ha gjort. Vi var gjennom dette rett etter fødsel, jeg ble sykemeldt og far tok permisjonen sin den perioden. Jeg hadde og gått i ulønnet permisjon med det andre barnet, så jeg hadde ikke krav på permisjon.

Anonymkode: 7d22a...3ad

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar. Baby nummer 2 var egentlig ikke planlagt, så jeg var ikke i jobb før jeg ble gravid, så jeg er ikke i noe permisjon nå, for at far kan ta over. Jeg hadde gjerne gitt mme, men babyen tar ikke flaske heller 😕 ikke smokk heller,  så det har ikke så mye å si hvilken måte vi mater på , er det samme uansett. Har prøvd å pumpe og gi på flaske, har også prøvd å gi mme, h*n klarer ikke spise av flaske heller. Det er ikke stramt tungebånd heller, har blitt sjekket av 4-5 forskjellige helsepersonell. Toåringen starter heldigvis i bhg i august, synes likevel den ene mnd det er å vente til er veldig lenge når jeg har disse følelsene. 

Anonymkode: 0aed6...1af

Har baby blitt sjekket av noen som kan tungebånd eller bare av «vanlig» helsepersonell? Om bare av «vanlig» er det verdt et forsøk å sjekke hos en ekspert.

Anonymkode: f30f7...071

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar. Baby nummer 2 var egentlig ikke planlagt, så jeg var ikke i jobb før jeg ble gravid, så jeg er ikke i noe permisjon nå, for at far kan ta over. Jeg hadde gjerne gitt mme, men babyen tar ikke flaske heller 😕 ikke smokk heller,  så det har ikke så mye å si hvilken måte vi mater på , er det samme uansett. Har prøvd å pumpe og gi på flaske, har også prøvd å gi mme, h*n klarer ikke spise av flaske heller. Det er ikke stramt tungebånd heller, har blitt sjekket av 4-5 forskjellige helsepersonell. Toåringen starter heldigvis i bhg i august, synes likevel den ene mnd det er å vente til er veldig lenge når jeg har disse følelsene. 

Anonymkode: 0aed6...1af

Snakk med nav. Ganske sikker på at far kan få permisjon med lønn om legen din sykmelder deg selv om du har fått engangsstønad. 

Min sønn og svigerdatter måtte ordne det slik etter at dem fikk tvillinger som aldri sover på samme tid.

Anonymkode: 6ba9b...2a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bli sykemeldt av legen, så går mannen din ut i permisjon. Du trenger ikke å ha opparbeidet deg permisjon, det må mannen din ha gjort. Vi var gjennom dette rett etter fødsel, jeg ble sykemeldt og far tok permisjonen sin den perioden. Jeg hadde og gått i ulønnet permisjon med det andre barnet, så jeg hadde ikke krav på permisjon.

Når mor ikke har opparbeidet seg permisjon og blir sykemeldt, hvor lenge har far rett til permisjon da?

Anonymkode: 93bc9...b05

AnonymBruker
Skrevet

Når mor ikke har opparbeidet seg permisjon og blir sykemeldt, hvor lenge har far rett til permisjon da?

Anonymkode: 93bc9...b05

Hvis mor er syk gjennom hele permisjonen, så har han krav på permisjon like lang som andre. Vi trengte bare 3 uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far kan ta ut sin perm? 
Du burde absolutt snakke med noen om tankene dine, TS, ta en tur til fastlegen eller snakk med helsestasjonen. 

Anonymkode: c80c1...795

• Liker 2
Skrevet

Eldste må i barnehagen ts, ikke lek superhelt.

Fra kan ta over permisjonen om du blir sykemeldt.

Og finn noen du kan snakke med, kommunen skal ha et team for dere i denne sårbare fasen. Undersøk babyen og finn ut om det er mer som ligger bak. Men noen babyer sover ikke gjennom før de er et par år

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Og du, forsøk å tenke at dette er en slags unntakstilstand. Dette er en tøff periode som dere bare må komme igjennom, det er beinhardt når det står på. 

Det å ikke få søvn er en form for tortur, vi mødre er og laget sånn at vi plages når barna er misfornøyde, det er rett og slett vondt. Dette er en krevende overgangsperiode for dere, ta i mot all hjelp som dere kan få og forsøk å fokusere på at det er lys i tunellen.

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg. 

veronica<3, mod. 

Skrevet (endret)

Far kan vel ikke overta en permisjon som ikke finnes. Hvis du ikke har foreldrepermisjon fra jobb. Han kan ta ut sykt barnepasserdag. Men dette er jo kun inntil 10 dager, med mindre arbeidsplassen hans har egen ordning med flere dager. 10 dager er veldig begrenset og er for ett kalenderår. Så ikke den mest bærekraftige løsningen akkurat.

Alternativet er vel at far tar ut sin foreldrepermisjon nå? Og at du er hjemme med baby når han må tilbake i jobb etter det. Dette vil trolig gå utover økonomien og jobb for deg gjerne. Spesielt hvis du har en plan om å søke og begynne i jobb når han har permisjon. 

Kan dere få hjelp av familie? Venner? Noen som kan trille en tur på dagtid eller flere. Være tilstede litt hjemme hos dere? Om det så bare er å sette på en klesvask, bysse baby i søvn, handle for dere eller noe annet. Alt kan hjelpe på. Få barnehage til eldste, evt dagmamma.

Bare et tips, forstår frustrasjonen og desperasjonen din. Men å ringe far mens han er på arbeid har nok lite for seg annet å føre til konflikt mellom dere. Per nå kan ikke han gjøre noe når han er på jobb. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Far har vel snart ferie? Da må han trå til! Og du må ut i jobb igjen så fort som mulig, for du har virkelig satt deg selv i en dårlig posisjon ved å være arbeidsløs og leve på hans nåde.

Anonymkode: ecc1d...a56

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da sover de alltid bedre og lengre? Jøss, det var litt av en påstand. Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: a9b47...813

Jo, det stemmer. Om det ikke er noe annet galt, eller at du gjør noe galt.

Anonymkode: ecc1d...a56

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...