Gå til innhold

Kan far bli sykemeldt om mor som er hjemmeværende blir utbrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men FAR har rett på foreldrepermisjon uansett 

Anonymkode: dca48...b0b

Ja men bare 10 uker

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (5 minutter siden):

Ja men bare 10 uker

10 uker pluss 4-5 uker ferie er jo nok til å få dem over den værste kneika. Ts, hvorfor har du ikke hørt med NAV?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Billigere med barnehage en husmorvikar 😄

Men en husmorvikar hjemme kan passe begge barna, det var jo hele poenget, slik at ts får avlastning og hvile som hun så sårt trenger. Kanskje hun kan legge seg på soverommet og sove noen timer, hvis toåringen ikke hyler.

Husmorvikaren kan stelle, mate, skifte bleier på begge barna, gå tur til lekeplass med minsten i vogn og toåringen ved siden av, lage mat til dem hjemme (minsten får flaske eller pumpet melk) osv. 

Anonymkode: 97edf...5fa

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (13 timer siden):

Far har rett på foreldrepenger og forelderpermisjon om han har opparbeidet seg rett til dette. Selv om mor ikke har dette. Få eldste inn i barnehagen fra høsten! 

Det er aktivitetskrav til mor dersom far skal ta deler av de 15 ukene foreldrene kan fordele som de vil. 

Anonymkode: 37ba0...cc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men en husmorvikar hjemme kan passe begge barna, det var jo hele poenget, slik at ts får avlastning og hvile som hun så sårt trenger. Kanskje hun kan legge seg på soverommet og sove noen timer, hvis toåringen ikke hyler.

Husmorvikaren kan stelle, mate, skifte bleier på begge barna, gå tur til lekeplass med minsten i vogn og toåringen ved siden av, lage mat til dem hjemme (minsten får flaske eller pumpet melk) osv. 

Jeg kan et nytt ord for husmorvikar. Pappa/far! Det er HAN som må step up his Game. Ikke en nanny/hushjelp

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd koppmating da? 

Anonymkode: 25c3d...a8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du at TS har råd til noe sånt? TS er arbeidsløs og mannen virker ikke interessert i å trå til, tror du han egentlig er rik og plutselig vil spandere nanny på TS? 

Anonymkode: ecc1d...a56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo, det stemmer. Om det ikke er noe annet galt, eller at du gjør noe galt.

Anonymkode: ecc1d...a56

Nei, det stemmer ikke. Babyer har ikke bare oppvåkningen pga sult, og nei det trenger ikke være noe galt eller at man gjør noe galt, det er en baby og oppvåkninger er helt normalt. 

Anonymkode: a9b47...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (15 minutter siden):

Hvordan e sykdom en aktivitet? Det er om mor jobber eller studerer. Være syk er jo ikke aktivitet 

Sykdom er ikke aktivitet men likestilles som aktivitet for å utløse fars rett til foreldrepermisjon hele perioden

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ikke meg som skrev at de sov lenger og bedre med mme, men jeg kan bekrefte det stemte med mine to og andre jeg kjenner. Hadde venninner som måtte dra frem puppen hvert 30. min. Mine sov i flere timer etter flaske og var bare opp 1 gang pr natt. 

Anonymkode: e23f4...491

Jeg har ikke skrevet at det ikke stemmer for noen, for ja mme metter bedre, men at babyer alltid sover bedre og lengre på mme stemmer ikke. De våkner ikke alltid bare pga sult. 

Anonymkode: a9b47...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har dere prøvd koppmating da? 

Anonymkode: 25c3d...a8b

Skulle jeg også foreslå. Har ikke selv barn, men å mate baby med kopp er jo også vanlig i mange land. Absolutt verdt å prøve. 

Anonymkode: 0fa3e...83f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva skal mor sykemeldes for og hva er hensikten om hun ikke får sykepenger?

Anonymkode: 6d5a6...488

Fordi det kan innvirke på fars permisjonsrettigheter?

Anonymkode: 7c739...1c9

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (37 minutter siden):

Hvordan e sykdom en aktivitet? Det er om mor jobber eller studerer. Være syk er jo ikke aktivitet 

Dette er lovregulert. Din synsing om hva som oppfyller aktivitetskravet er irrelevant.

• Liker 3
Skrevet

Du kan prøve hjelpebryst med mme og/eller koppmating. 

Far kan ta ut ferie og fedrekvoten. Dere kan også prøve å søke om at han tar fellesdelen med legeerklæring på din utmattelse/utbrenthet/alvorlig søvnmangel. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er lovregulert. Din synsing om hva som oppfyller aktivitetskravet er irrelevant.

Jeg prøver å finne hvor sykdom er aktivitet. Kan du vise meg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her. Takk for alle svar. Baby nummer 2 var egentlig ikke planlagt, så jeg var ikke i jobb før jeg ble gravid, så jeg er ikke i noe permisjon nå, for at far kan ta over. Jeg hadde gjerne gitt mme, men babyen tar ikke flaske heller 😕 ikke smokk heller,  så det har ikke så mye å si hvilken måte vi mater på , er det samme uansett. Har prøvd å pumpe og gi på flaske, har også prøvd å gi mme, h*n klarer ikke spise av flaske heller. Det er ikke stramt tungebånd heller, har blitt sjekket av 4-5 forskjellige helsepersonell. Toåringen starter heldigvis i bhg i august, synes likevel den ene mnd det er å vente til er veldig lenge når jeg har disse følelsene. 

Anonymkode: 0aed6...1af

Har du prøvd å gi melk fra (bitteliten) kopp? Det måtte jeg etter råd fra helsesøster, for å få i ungen nok mat. Et sånt bøyelig lite beger og så helle uendelig sakte inn i munnen. Tålmodighetsprøve de luxe, men etter hvert ble ungen sterkere og klarte å suge på flaska. Måtte også holde på kinnene til ungen for å hjelpe til med sugetaket.

Anonymkode: 8593c...572

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Det tilfredsstiller aktivitetskravet til NAV. Poenget er jo at mor skal være opptatt med "noe" som gjør at hun ikke kan være hjemme med barnet selv, om det er studier eller sykdom er jo irrelevant for prinsippet. 

Skrevet
mommyaka skrev (52 minutter siden):

NAV.no

Screenshot_20250625_225210_Chrome.jpg

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (9 timer siden):

Ingen gidder å søke opp dette på NAV sine sider for deg. Makan til latskap. Sjekk selv om du ikke tror på oss

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her.

Jeg tror ikke du har lest godt nok. Jeg hadde gladelig gitt mme, OM babyen tokk flaske. Det har jeg jo skrevet, babyen tar ikke flaske. Jeg har masse melk, babyen strever like mye uansett om det er pupp eller flaske h*n får, da er det vel bedre å prøve å gi pupp? 

Til dere som sier jeg bør bli sykemeldt av fastlegen, slik at far kan gå ut i permisjon. Kan legen gjøre dette selv om jeg ikke har noen permisjon å bli sykemeldt fra , siden jeg ikke var i arbeid før graviditeten? 

Anonymkode: 0aed6...1af

• Fedrekvote/medmorskvote:
    Tidligere var det et krav at mor måtte ha rett til foreldrepenger for at far skulle kunne ta ut fedrekvote (nå kalt medmorskvote). Dette kravet er endret, og far kan nå ta ut en del av foreldrepengeperioden uavhengig av mors rettigheter. 

• 8 uker uten krav til mors aktivitet:
    Far har rett til 8 uker foreldrepenger som kan tas ut når som helst, uten at det stilles krav om at mor må være i aktivitet. 

• 2 uker i forbindelse med fødsel:
    Far kan også ta ut to uker foreldrepenger i forbindelse med fødselen, uavhengig av mors opptjening. 

Anonymkode: fdca0...eae

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...