AnonymBruker Skrevet 25. juni #1 Skrevet 25. juni Hei. Håper noen kan gi meg litt råd. Har far lov til å sykemelde seg dersom mor blir utbrent selv om hun er hjemmeværende? Vi har to små barn, ingen er i bhg. Jeg (mor) er 100% hjemmeværende. Minste er 2 mnd gammel, og har fra fødselen av hatt probemer. Babyen sover ikke, spiser ikke, har hatt låsninger/problemer med rygg, nakke, kjeve, vi har vært i behandling hos 2 forskjellige kiropraktorer/fysio, vært hos helsestasjonen, blitt henvist til sykehuset igjen, og ammeklinikken, osv. Det er bare ingenting som funker rett og slett…Babyen sover ikke noe særlig på dagitd, og har flere oppvåkninger om natten. Det andre barnet sover om natten men har ingen lurer på dagen. Babyen har ekstrmt dårlig sugetak og er derfor alltid utilfreds og alltid på brystet, og klarer heller ikke ta flaske eller smokk. Ingenting har bedret sugetaket h*ns. (Vi har hatt h*n med overalt som nevnt lenger oppe). Det andre barnet er på 2 år og har jo også behov, som jeg føler jeg ikke klarer å fylle like godt lenger. Jeg kjenner jeg har begynt å få følelser/tanker jeg synes er skummelt og flaut å innrømme eller si høyt. Jeg er så sliten, og sur og lei meg hele tiden, og det går utover omsorgsevnen min Jeg gråter flere ganger om dagen, og ringer og plager mannen som er på jobb flere ganger om dagen. Han kan ikke bare ta seg fri/permisjon uten lønn heller, da han er den eneste av oss med inntekt. Er det noen som har noen gode råd eller tips? lurer egentlig på om han kan bli sykemeldt for å hjelpe meg hjemme? Anonymkode: 0aed6...1af 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni #2 Skrevet 25. juni I natt har jeg fått kanskje 3 timer med søvn, ikke sammenhengende. Jeg synes det er vanskelig å strekke til på dagen med så lite søvn i tillegg. - ts Anonymkode: 0aed6...1af 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni Har du foreldrepenger eller engangsstønad? Anonymkode: 65cfc...d98 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Det første du må gjøre er å skaffe barnehageplass tile ldstemann. Det neste er å få babyen over på MME. Da sover de alltid bedre og lengre. I tillegg så må far ta baby på nettene i helgene slik at du får sovet ut et område netter per uke. Når man utvikler skumle tanker så må man gjøre noe før det går for langt. Per nå hjelper det ikke om far overtar din permisjon pga syk barnepasser, hvis baby uansett bare skal henge i puppen din. Anonymkode: a6821...95c 22 20
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni Han kan ikke bli sykmeldt, men om du er for syk til å ta deg av barnet kan han overta permisjon (om du er i permisjon?), evt ta pappadelen nå. Sykt barn dag kan også brukes ved syk barnepasser tror jeg, men det er jo ikke mange av dem. Anonymkode: 79b13...f36 19 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni Det er vel du som skal bli sykemeldt og han overtar permisjon? Anonymkode: 753ea...bfb 16 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni Du kan sykemeldes fra permisjonen i tilfelle, og far ta over permisjonen. Far kan ikke bli sykemeldt, siden sykemelding krever sykemeldingsårsak hos den det gjelder (egen sykdom, skade eller lyte). Første bud er jo dagmamma eller barnehage til toåringen, og at far bidrar på natt slik at du får minimum 4-6 timers søvn, og helst et strekk sammenhengende. I helgene får far ta med baby og barn ut, slik at du kan sove. Anonymkode: c6d5a...553 13 5
Cyndaquil Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni Vil sende deg en god klem først ❤️ for at far skal bli sykemeldt, må han være syk. At du er syk , er desverre ikke gyldig grunn . Noen fastleger kan gjøre det med å skrice en annen grunn i sykemeldingen. men det er ikke lov Har du mammapermisjon eller i ulønnet fri? Ved mammapermisjon kan du sykemeldes fra mammapermisjon og han midlertidig overta din kvote mens du er hjemme sykemeldt Da trengs det legeerklæring på at du er helt ute av stand til å ta vare på barnet. Det må være en god legerklæring med masse detaljer slik at det kommer fram at du er helt ute av stand til å ta vare på barnet. Har man det fælt og vondt, men ikke fælt nok blir det avslag jeg ble sykemeldt noen uker fra mammapermisjon grunnet ekstremt kolikk baby og barseldepresjon .fikk de første legerklæringen i retur av nav fordi de ikke var detaljert nok. De må vite hvorfor du ikke er i stand, alle detaljer. 1
Fighter83 Skrevet 25. juni #10 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Håper noen kan gi meg litt råd. Har far lov til å sykemelde seg dersom mor blir utbrent selv om hun er hjemmeværende? Vi har to små barn, ingen er i bhg. Jeg (mor) er 100% hjemmeværende. Minste er 2 mnd gammel, og har fra fødselen av hatt probemer. Babyen sover ikke, spiser ikke, har hatt låsninger/problemer med rygg, nakke, kjeve, vi har vært i behandling hos 2 forskjellige kiropraktorer/fysio, vært hos helsestasjonen, blitt henvist til sykehuset igjen, og ammeklinikken, osv. Det er bare ingenting som funker rett og slett…Babyen sover ikke noe særlig på dagitd, og har flere oppvåkninger om natten. Det andre barnet sover om natten men har ingen lurer på dagen. Babyen har ekstrmt dårlig sugetak og er derfor alltid utilfreds og alltid på brystet, og klarer heller ikke ta flaske eller smokk. Ingenting har bedret sugetaket h*ns. (Vi har hatt h*n med overalt som nevnt lenger oppe). Det andre barnet er på 2 år og har jo også behov, som jeg føler jeg ikke klarer å fylle like godt lenger. Jeg kjenner jeg har begynt å få følelser/tanker jeg synes er skummelt og flaut å innrømme eller si høyt. Jeg er så sliten, og sur og lei meg hele tiden, og det går utover omsorgsevnen min Jeg gråter flere ganger om dagen, og ringer og plager mannen som er på jobb flere ganger om dagen. Han kan ikke bare ta seg fri/permisjon uten lønn heller, da han er den eneste av oss med inntekt. Er det noen som har noen gode råd eller tips? lurer egentlig på om han kan bli sykemeldt for å hjelpe meg hjemme? Anonymkode: 0aed6...1af Far har rett på foreldrepenger og forelderpermisjon om han har opparbeidet seg rett til dette. Selv om mor ikke har dette. Få eldste inn i barnehagen fra høsten! 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #11 Skrevet 25. juni Han kan ikke sykemeldes for at du er syk, nei. Det finnes dog andre velferdsordninger som gir ham mulighet til å være hjemme - lønnet. Gå til fastlegen din og forklar hvordan det står til med deg, så vil du få hjelp til å finne løsninger! Anonymkode: 13f6f...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni jeg tror TS at DU kan bli sykemeldt og far kan overta din permisjon men far kan ikke bli sykemeldt fordi du er utslitt.. Han kan kun bli sykemeldt om HAN trenger det, ellers er det evt barnepassers sykdom - tre dager osv som kan brukes.. Anonymkode: fdca0...eae 3
Snok1 Skrevet 25. juni #13 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I natt har jeg fått kanskje 3 timer med søvn, ikke sammenhengende. Jeg synes det er vanskelig å strekke til på dagen med så lite søvn i tillegg. - ts Anonymkode: 0aed6...1af Slik er det å ha små barn. Man sover tre timer, og går på jobb. Det hangler og går til barna blir eldre. Vi har alle vært der. Lykke til. 10 5
Cyndaquil Skrevet 25. juni #14 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det første du må gjøre er å skaffe barnehageplass tile ldstemann. Det neste er å få babyen over på MME. Da sover de alltid bedre og lengre. I tillegg så må far ta baby på nettene i helgene slik at du får sovet ut et område netter per uke. Når man utvikler skumle tanker så må man gjøre noe før det går for langt. Per nå hjelper det ikke om far overtar din permisjon pga syk barnepasser, hvis baby uansett bare skal henge i puppen din. Anonymkode: a6821...95c Signerer denne vi hadde også 1 åring og kolikkbaby samtidig. Han var kjempeutolmodig ved puppen og jeg utslitt . Å gi opp hel-amming og heller del-amme var bedre . Noen måltid flaske og noen måltid pupp 1 åringen hadde barnehageplass . Men det det er jo så ekstremt mye sykdom første året i barnehage så han var mer hjemme enn i barnehagen. Men dagene han var frisk var barnehagen en god avlastning 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni Hei TS, dette høres grusomt ut! Først ville jeg sjekket om far har rett på noen dagers velferdspermisjon fra arbeidsgiver. Der jeg jobber så er dette 10 dager. Kanskje han kunne spredt disse utover noen uker og du fikk i alle fall en/to dager i uken på å hente deg inn. Angående sykemelding, så må nok du sykemeldes og han ta over din permisjon. Og, eldstemann bør begynne i barnehagen. Trenger ikke begynne fullt om dere ikke ønsker det, men hva med tre dager i uken? Du får avlastning, barnet får fokus på seg og får utforsket sine omgivelserog en litt mindre sliten Mamma. Regner ikke med at det blir mye åpen barnehage/babysang og lignende på eldstemann slik situasjonen er per i dag. Anonymkode: fe0f4...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni Ts her. Takk for alle svar. Baby nummer 2 var egentlig ikke planlagt, så jeg var ikke i jobb før jeg ble gravid, så jeg er ikke i noe permisjon nå, for at far kan ta over. Jeg hadde gjerne gitt mme, men babyen tar ikke flaske heller 😕 ikke smokk heller, så det har ikke så mye å si hvilken måte vi mater på , er det samme uansett. Har prøvd å pumpe og gi på flaske, har også prøvd å gi mme, h*n klarer ikke spise av flaske heller. Det er ikke stramt tungebånd heller, har blitt sjekket av 4-5 forskjellige helsepersonell. Toåringen starter heldigvis i bhg i august, synes likevel den ene mnd det er å vente til er veldig lenge når jeg har disse følelsene. Anonymkode: 0aed6...1af 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni #17 Skrevet 25. juni Snok1 skrev (23 minutter siden): Slik er det å ha små barn. Man sover tre timer, og går på jobb. Det hangler og går til barna blir eldre. Vi har alle vært der. Lykke til. Skjerpings! Har ikke far selvstendig rett på permisjon? I så fall bør han ta det ut nå. Anonymkode: f81ca...99a 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #18 Skrevet 25. juni Snok1 skrev (31 minutter siden): Slik er det å ha små barn. Man sover tre timer, og går på jobb. Det hangler og går til barna blir eldre. Vi har alle vært der. Lykke til. Nei. Det har vi faktisk ikke. For et patetisk svar til en utmattet mamma. Det er nok av folk med både to og tre barn som likevel sover om natten. «Alle» går ikke i årevis med tre timers søvn. Og det vet du og. Anonymkode: c4a4f...d52 9 16
AnonymBruker Skrevet 25. juni #19 Skrevet 25. juni Far har vel uansett krav på syk barnepasser-dag? Hør med legen din eller nav. Få ham uansett til å ta ut ferie, lønnet eller ulønnet så du kan få hentet deg inn et par dager i det minste. Å gå hjemme på fulltid med 2-åring og en på 2 mnd er oppskriften på galskap, så jeg skjønner godt du er sliten! Har du noen naboer/bekjente/familie som kan avlaste dere? Få en tenåring/ung voksen som vil tjene litt lommepenger i ferien til å leke med 2-åringen eller trille tur med baby noen timer her og der? Etterhvert kan jo vedkommende være litt alene med barnet også når dere alle er komfortable med det. Anonymkode: bb2ca...def 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #20 Skrevet 25. juni Far kan overta permisjon ved at du blir sykmeldt. Han ikke bli sykmeldt pga at du er syk. Anonymkode: 6b6c2...8d1 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå