Gå til innhold

Kjæresten min kom ut som aseksuell – usikker på veien videre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har nylig fortalt meg at hun er aseksuell. Jeg har ingen problemer med å akseptere aseksuelle mennesker, og jeg forstår at dette ikke er et valg man tar. Likevel innebærer det at vårt forhold ikke lenger vil ha en seksuell dimensjon, og det opplever jeg som vanskelig. Det handler ikke om å akseptere hennes aseksualitet – det gjør jeg fullt ut – men jeg er en person med seksuelle behov og et ønske om intimitet.

Jeg har egentlig ikke lyst til å avslutte forholdet. Vi har det utrolig bra sammen, deler mange interesser og hun er uten tvil den beste kjæresten jeg har hatt. Samtidig kjenner jeg at jeg i lengden vil savne sex, og jeg er usikker på om jeg vil klare å leve uten den delen av et forhold.

Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ønsker virkelig å være sammen med henne, men jeg er redd for at det på sikt vil tære på meg.

Anonymkode: 75618...8b1

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hun gitt uttrykk for at hun ikke ønsker å ha et sexliv med deg overhodet? Har hørt om at aseksuelle kan ha det når de er med noen er glad i og er i et ordentlig forhold med

Anonymkode: 6749c...cd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hun gitt uttrykk for at hun ikke ønsker å ha et sexliv med deg overhodet? Har hørt om at aseksuelle kan ha det når de er med noen er glad i og er i et ordentlig forhold med

Ja. Da hun fortalte meg dette ble vi enig om å ikke ha et seksuelt forhold lenger. Vi kommer ikke til å ha sex igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De fleste er jo ikke interessert i å ha sex med en som «stiller opp» eller for «å være snill» mens h*n ikke har egen lyst til å ha sex.

Langt heller sølibat en å ha sex med som «vil være snill» eller «stiller opp».

Anonymkode: 661f6...523

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Hadde vært totalt uaktuelt for min del å leve i sølibat 😅 Klarer ikke å se det for meg!

Lurer innmari på hvordan du skal klare dette💞

Endret av Fighter83
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har nylig fortalt meg at hun er aseksuell. Jeg har ingen problemer med å akseptere aseksuelle mennesker, og jeg forstår at dette ikke er et valg man tar. Likevel innebærer det at vårt forhold ikke lenger vil ha en seksuell dimensjon, og det opplever jeg som vanskelig. Det handler ikke om å akseptere hennes aseksualitet – det gjør jeg fullt ut – men jeg er en person med seksuelle behov og et ønske om intimitet.

Jeg har egentlig ikke lyst til å avslutte forholdet. Vi har det utrolig bra sammen, deler mange interesser og hun er uten tvil den beste kjæresten jeg har hatt. Samtidig kjenner jeg at jeg i lengden vil savne sex, og jeg er usikker på om jeg vil klare å leve uten den delen av et forhold.

Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg ønsker virkelig å være sammen med henne, men jeg er redd for at det på sikt vil tære på meg.

Jeg regner med at kos og intimitet er en del av samlivet deres, selv om sex ikke nødvendigvis er det. Er hun åpen for at du kan ha en slags seksuell relasjon med andre? Eller vil det ikke være nok for deg? 

Anonymkode: eac41...167

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått. Kunne fint blitt værende venner, men er ikke aktuelt å være i et forhold med en som ikke er interessert i sex.

Anonymkode: c2b09...bab

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Samtidig kjenner jeg at jeg i lengden vil savne sex, og jeg er usikker på om jeg vil klare å leve uten den delen av et forhold.

Savner du sex generelt, eller er det å ha sex med henne spesifikt?

Jeg tenker at om man er løsnings orientert, så finnes det ordning på det førstnevnte der dere kan beholde forholdet. Da har dere en del samtaler dere må ha sammen om dette. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å foreslå at du finner noen å ha sex med.

Godtar hun dette så bli hvis du elsker henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I en sånn situasjon gjør man det slutt og går videre. Greia er nemlig at hun trolig bare er "aseksuell" med deg. Møter hun en annen som tenner henne så kommer de til å knulle som kaniner den første tiden, så når nyhetens interesse legger seg og hverdagen kommer, blir hun igjen "aseksuell" - om igjen og om igjen. Bare grav llitt i fortiden hennes så skjønner du det nok. 

Anonymkode: 90050...b89

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også respektert det, men forholdet hadde vært over. Da hadde vi eller hatt et vennskap og hver våre liv.

Anonymkode: 2b4d3...be3

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I en sånn situasjon gjør man det slutt og går videre. Greia er nemlig at hun trolig bare er "aseksuell" med deg. Møter hun en annen som tenner henne så kommer de til å knulle som kaniner den første tiden, så når nyhetens interesse legger seg og hverdagen kommer, blir hun igjen "aseksuell" - om igjen og om igjen. Bare grav llitt i fortiden hennes så skjønner du det nok. 

Dette tror jeg også. Hun vil slippe sex men samtidig beholde hjelpen i huset og de økonomiske rammene.

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg regner med at kos og intimitet er en del av samlivet deres, selv om sex ikke nødvendigvis er det. Er hun åpen for at du kan ha en slags seksuell relasjon med andre? Eller vil det ikke være nok for deg? 

Anonymkode: eac41...167

Hun har tidligere blitt sjalu over mindre ting (som ikke har vært seksuelle i det hele tatt), så jeg tviler på at hun ville vært åpent for at jeg skulle hatt en seksuell relasjon med andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Faktisk litt enig her. Jeg trodde lenge jeg var aseksuell selv. Fra jeg var 16 - 28 hadde jeg 3 forhold, der jeg var skikkelig forelsket i alle, men skjønte aldri den seksuelle hypen og hva greia med sex var. Jeg var aldri kåt og var egentlig aldri interessert i sex, men hadde det likevel fordi "man har jo sex" (mine egen tanker, ble aldri tvunget til noe). 

Så traff jeg han jeg er gift med nå, og har vært gift med i 25 år nå. For første gang var jeg interessert i sex, og det var ikke måte på heller. Jeg opplevde hvordan det var å være kåt på noen - jeg hadde aldri kjent på dette før. Nå er vi i 50-åra begge to, og har fremdeles et aktivt og godt sexliv. 

Anonymkode: 84e17...b59

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi møttes for fem år siden da vi var 15–16 år, og hun var jomfru. Så de ekle fantasiene dine om at det ligger en lang fortid å grave i, kan du bare droppe. Den finnes ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er i en vanskelig situasjon TS! Har tenkt mye på denne selv, og har konkludert med at jeg ikke kunne vært i et forhold med en aseksuel person, da det at parteren min er seksuelt tiltrukket til meg er veldig viktig for meg i et forhold. Aseksualitet er på et spektrum, men fra kommentarene dine høres det ut som kjæresten din ikke ønsker noen form for sex, og det er selvfølgelig noe man må respektere. Du må rett og slett vurdere om hvor viktig sex er for deg i et forhold, både på kort og lang sikt. Kommunikasjon er selvfølgelig veldig viktig i en sånn situasjon, men det er ikke alt man kan snakke seg gjennom eller nå et kompromiss på.

Det kan være veldig vanskelig å innse at en person du elsker ikke er kompatibel med deg, spesielt når ingen av derre har gjort noe "galt". 

Anonymkode: a7b04...2c6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi møttes for fem år siden da vi var 15–16 år, og hun var jomfru. Så de ekle fantasiene dine om at det ligger en lang fortid å grave i, kan du bare droppe. Den finnes ikke.

Da er du rundt 21 da? Ønsker du et helt liv uten sex? Du må rett og slett stille deg selv harde og konfronterende spørsmål fremover. Er et forhold uten sex et fullverdig forhold for deg? Hun har satt rammene for seg selv, nå må du gjøre det samme for deg selv.

Det er greit å ha ulike behov og ønsker, men det kan bety at dere ikke har et forhold. For mange handler ikke sex bare om å få tilfredsstilt kjønnsorgan, men også om tilknytning, kjærlighet og komme tett innpå hverandre. Bare du kan svare på hva sex er for deg og hvor viktig det er.

For meg er man bare venner om man ikke har sex, og venner kan ikke bestemme om jeg skal ha sex med andre eller ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner dette er utrolig vanskelig. Jeg hadde nok ikke klart å bli værende i et sånt forhold. Hun jeg er med er heller ikke veldig sexuell av seg, men har i alle fall noe lyst slik at forholdet egentlig fungerer godt. 

Å ligge med andre er heller ikke alltid en god løsning. Selv har jeg fått "go" på det siden hun vet jeg har en del høyere sexlyst og hun er ikke av det særlig sjalu typen. Men jeg har egentlig ikke særlig lyst til å ligge med andre så jeg har latt det være.

Om sexlivet hadde dødd helt her hadde jeg nok heller ikke vært så ivrig på en slik løsning. Men et helt sexløst forhold hadde jeg ikke klart så jeg hadde nok avsluttet. 

Håper du finner en løsning som gjør deg lykkelig. 

Anonymkode: 5e605...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 11d95...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi møttes for fem år siden da vi var 15–16 år

Dere er altså 21. Tror nok det er litt tidlig å fastslå noe slikt i så ung alder. Livet er langt, og mye vil skje. Når man er så ung, så blir det ofte slutt. Det er en god erfaring å ta med seg videre. Det tror jeg ville være greit - og fornuftig - i deres tilfelle. 20-årene er jo til for å eksperimentere litt før man eventuelt gifter seg. Lykke til! 

Anonymkode: a8fad...5d9

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...