Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt uenig med dere.
Kunne ikke finne info relevant info på de sidene som ble oppgitt. 
Jeg skal ikke klage på karakter, men formell feil ved eksamen. Da får jeg enten medhold eller ikke. 
Kan oppdatere dere når jeg får svar. 

Anonymkode: 499da...b4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skal ikke klage på karakter, men formell feil ved eksamen. Da får jeg enten medhold eller ikke. 

Du kan også risikere at ny sensor ikke er enig i B'en og setter deg ytterligere ned. Er det en sjanse verdt å ta?

Anonymkode: e4620...43f

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan da umulig tenke at du fortjener A når du har bommet på en oppgave. Og det er faktisk det du gjør hvis du klager. Absolutt ingen utenom deg tenker at det er rettferdig at du får best mulig karakter med feil du vet du har gjort

Anonymkode: d6514...418

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er det du tror medhold i formfeil vil innebære hvis du tror det ikke påvirker karakter..?

Anonymkode: d6514...418

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva eksakt mener du er den formelle feilen? 

Anonymkode: 6be64...538

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må skrive alt relevant du ønsker å formidle i svaret ditt på 4 setninger, det står i oppgaven. Hvordan forventer du at de skal vurdere svaret ditt når du skriver 5-6-7-8-9 setninger? Det er klart du får med mye mer info i svaret ditt om du gjør det. Hva om du hadde skrevet en hel bok? Skulle de da tenke at det var mye smartere enn dine studiekolleger som bare fikk 4 setninger til disposisjon og måtte si det de ville si i de 4 setningene?

Ditt svar kan ikke med rimelighet vurderes opp mot andre studenters svar da du har tatt deg godt til rette og prøver å sprenge formatet på oppgaven for egen vinning. Om du forventer at sensor skal overse dette og gi deg en lik vurdering av innhold som andre tenker jeg du er en type som føler seg mer berettiget enn andre. «Alle kan ta to biter kake» - og du tar tre liksom. Det skal selvfølgelig ikke premieres. Maks betyr maks, og å ikke lese oppgaveteksten er oppskrift på stryk. Selvfølgelig er og skal det være slik!

Anonymkode: 8cc20...067

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS HER.
Jeg er helt enig i at det var en feil fra min side at jeg ikke leste instruksjonen nøye nok, og at enkelte av svarene mine ikke oppfylte det spesifikke kravet om lengde. Noen av spørsmålene ble besvart med f.eks. fem setninger, andre med betydelig mer. Jeg overså rett og slett formkravet og hadde ikke brutt det om jeg hadde vært klar over det.
Samtidig ønsker jeg å stille spørsmål ved om brudd på et formkrav alene – uten vurdering av det faglige innholdet – automatisk skal føre til 0 poeng på en oppgave, uten rom for skjønn. Dette gjelder særlig i en skriftlig eksamen som denne, hvor:
  • Det var 20 spørsmål totalt – flere av dem langsvar, noen med utregning, andre multiple choice.
  • Det faglige innholdet i svarene mine var godt og gjennomarbeidet.
  • Jeg hadde en forståelse av at formkrav kan gi reduksjon i poeng, men ikke at det nødvendigvis ville føre til 0 poeng selv ved godt innhold.
Hvis en kandidat leverer en gjennomarbeidet besvarelse på f.eks. 2500 ord, der formkravet overses i én del, bør det likestilles med en besvarelse på 1000 ord uten faglig kvalitet, men som også bryter formkrav ?
Jeg ønsker å vise til det som står i UiO sine sider, der det fremgår atsensur skal være rettferdig, faglig begrunnet og i tråd med det som er kunngjort for studentene på forhånd. Det var ikke tydelig informert at brudd på formkrav alene ville føre til 0 poeng, og dette opplevde jeg som uventet og uforholdsmessig.

Jeg forventet en streng vurdering, men basert på karakterregelverket så også en proporsjonal reaksjon – for eksempel poengreduksjon (f.eks. 50 %) – noe som fortsatt kunne gitt meg 5 poeng på oppgaven og i sum karakter A.
Jeg anerkjenner at dette var min feil, men ber om at det vurderes hvorvidt det er rimelig at faglig gode svar blir vurdert likt med svar uten faglig relevans, kun på bakgrunn av form.

Du overser et ganske viktig poeng, nemlig at når man kan stoffet godt kan man også gi presise svar på det som spørres etter, det er en måte å teste studentenes kunnskap på å ikke la dem skrive fritt. Når et spørsmål skal ha maks fire setninger som svar, er det nettopp fordi svaret kan gis innen rammen av fire setninger. Når du skriver mer viser du at du ikke klare å konsentrere kunnskapen til å svare på spørsmålet. Det er helt irrelevant hva som er innholdet om man skriver flere tusen ord over det oppgaven ber om, du har ikke klart det oppgaven spør etter, nemlig et kort og konsist svar på et spesifikt spørsmål. Det i seg selv gjør at spørsmålet er feil besvart. Det er helt normalt at brudd på formkrav gir utslag i bedømmelsen, flere har nevnt at feil antall ord på en oppgave kan føre til stryk, det er det sammen i en eksamensoppgave. At bedømmelsen er rettferdig betyr at alle kandidater vurdere likt etter gjeldene kriterier, for å ta ditt eksempel vil det bety at både den som har skrevet 1000 ord uten innhold og den som har skrevet 2500 ord med innhold begge ryker på samme formkrav. Man godtar ikke ditt brudd fordi innholdet var bra, mens den andres brudd ikke godtas fordi innholdet var dårlig. 

For øvrig er det også greit å notere seg at karakteren skal stemme overens med besvarelsen, slik at poeng alene sjelden bestemmer alt. Sensor har mulighet for å vippe hvis kandidaten er helt på grensen, opp eller ned ut fra totaliteten. Du har fått en B til tross for brudd på formkrav, og bør være veldig fornøyd med det. Ikke overholdt formkrav gjør at du ikke er en A-student her. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øhhh, vet du hva det å klage på formelle feil faktisk innebærer? Og konsekvensene det kan gi? Foreslår du leser deg opp på det, for jo du risikerer ny vurdering av ikke bare din eksamen, men i verste fall kan det bety at alle som tok emnet må ts eksamen på nytt. Hvis du får medhold (som jeg aldri kan tenke meg) kan du går ut av dette med mye dårligere karakter enn en B, uten videre klagemuligheter. Du tror nok du automatisk får A hvis du får medhold, men det er ikke sånn det fungerer. Les deg opp, og pass på å lese HELE testen dekke gangen. 

Anonymkode: 5d313...4b4

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan forsvare å få en A når du har begått feil. 
I alle mine eksamener så henger A høyt og skal vise et fremragende nivå. Nesten på en måte utover 100% riktig. Med et refleksjonsnivå, en selvstendig og en besvarelse som klart utmerker seg. 

Å begå formfeil utelukker dette. 

Anonymkode: d1a56...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville ikke klaget på dette… du vil ikke framstå i et godt lys, og jeg kan ikke se for meg at du kommer noen vei med dette. 
Har du lyst til at alle som underviser på studiet du går på skal vite at du er den personen som sendte en meningsløs klage for formell feil, når det var din egen skyld? Det er såpass uvanlig med slike klager at det fort blir lagt merke til. 

Anonymkode: 78c6f...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...