AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hei! På en eksamensoppgave med fem delspørsmål à 2 poeng (totalt 10 poeng), skrev jeg faglig gode svar. Men jeg fikk 0 poeng fordi jeg overskred maksgrensen på 4 setninger – som stod i oppgaveteksten. Jeg leste den dessverre ikke, og gikk rett på spørsmålene. I sensorveiledningen (som vi først ser etterpå) står det at hvis man skriver mer enn 4 setninger, får man 0 poeng uansett faglig kvalitet. Jeg forstår at formkrav må følges, men lurer: Er det virkelig innenfor å gi 0 poeng på hele oppgaven når det faglige var riktig, uten at konsekvensen var oppgitt i oppgaveteksten? Formkrav viktigere enn faglig innhold? Forstår at det skal trekkes, kanskje opp til 50 prosent, men 0? Jeg fikk karakter B, men ville fått A om det ikke var for dette. Ville dere klaget? Eller var det rettferdig? Takk for alle innspill Anonymkode: 499da...b4b
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! På en eksamensoppgave med fem delspørsmål à 2 poeng (totalt 10 poeng), skrev jeg faglig gode svar. Men jeg fikk 0 poeng fordi jeg overskred maksgrensen på 4 setninger – som stod i oppgaveteksten. Jeg leste den dessverre ikke, og gikk rett på spørsmålene. I sensorveiledningen (som vi først ser etterpå) står det at hvis man skriver mer enn 4 setninger, får man 0 poeng uansett faglig kvalitet. Jeg forstår at formkrav må følges, men lurer: Er det virkelig innenfor å gi 0 poeng på hele oppgaven når det faglige var riktig, uten at konsekvensen var oppgitt i oppgaveteksten? Formkrav viktigere enn faglig innhold? Forstår at det skal trekkes, kanskje opp til 50 prosent, men 0? Jeg fikk karakter B, men ville fått A om det ikke var for dette. Ville dere klaget? Eller var det rettferdig? Takk for alle innspill Anonymkode: 499da...b4b Det er ikke grunnlag for å klage her, så det hadde jeg aldri gjort om jeg faktisk fikk B. Ikke klare å overholde formkrav kan i verste fall bli stryk, uavhengig av faglig innhold. Jeg hadde soleklart vært fornøyd med B her. Anonymkode: 64a7e...4a0 11 14
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Riktig vurdering. Formkrav er faktisk en viktig del av eksamen, om ikke hadde det vært vanskelig å vurdere besvarelsene.. Noen ville foreslått stryk, så du har vært heldig. Når jeg sensurerer, og det feks er ordgrense på 2000 ord: om det er 1500 eller 2500 ord så blir det stryk, uavhengig av innhold. Det måles på to ting: innhold og formelle krav Hilsen sensor Anonymkode: 15a1b...add 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni Jeg ville også gitt 0 poeng. Det står oppgitt i oppgaveteksten, og det står tydelig beskrevet i sensorveiledningen. Det hadde vært urettferdig mot de 95% som klarer å lese hele teksten å gi deg poeng. Hilsen sensor Anonymkode: 78c6f...ce1 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville også gitt 0 poeng. Det står oppgitt i oppgaveteksten, og det står tydelig beskrevet i sensorveiledningen. Det hadde vært urettferdig mot de 95% som klarer å lese hele teksten å gi deg poeng. Hilsen sensor Anonymkode: 78c6f...ce1 Jeg forstår at formkrav er viktig, og jeg tar ansvar for at jeg overså instruksen. Men poenget mitt handler om proporsjonalitet og forutsigbarhet. Det stod kun at man skulle skrive maks fire setninger – ikke at man ville få 0 poeng dersom man skrev mer. Den konsekvensen kom først frem i sensorveiledningen, som vi ikke får tilgang til før etterpå. Da oppleves det urimelig å få null uttelling, selv om innholdet er riktig og relevant. Poenget mitt er ikke å bagatellisere formkrav, men å stille spørsmål ved absolutte sanksjoner uten forhåndsvarsling. Reduksjon hadde vært forståelig, men null poeng for godt faglig innhold føles ute av proporsjon. Anonymkode: 499da...b4b
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår at formkrav er viktig, og jeg tar ansvar for at jeg overså instruksen. Men poenget mitt handler om proporsjonalitet og forutsigbarhet. Det stod kun at man skulle skrive maks fire setninger – ikke at man ville få 0 poeng dersom man skrev mer. Den konsekvensen kom først frem i sensorveiledningen, som vi ikke får tilgang til før etterpå. Da oppleves det urimelig å få null uttelling, selv om innholdet er riktig og relevant. Poenget mitt er ikke å bagatellisere formkrav, men å stille spørsmål ved absolutte sanksjoner uten forhåndsvarsling. Reduksjon hadde vært forståelig, men null poeng for godt faglig innhold føles ute av proporsjon. Anonymkode: 499da...b4b Maks 4 linjer, betyr jo at det er feil å skrive mer - altså ikke besvart. Du strøyk jo heller ikke hele oppgaven på det, så det er ikke ute av proposjoner, det gjaldt de oppgavene du bommet på. Det skal jo ikke være nødvendig å måtte skrive en avhandling for at folk skal forstå på alle mulige måter at kravet som står der faktisk gjelder, ta læringen og gå videre. Anonymkode: e3af3...56b 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni Det var en skriftlig 4- timers skoleeksamen med over 20 oppgaver. Ikke en oppgave vi leverte inn, siden flere nevner her at jeg ikke strøk. Jeg gjorde det bra på alle andre oppgaver, men fikk 0 på denne oppgaven med flere deloppgaver. Men ja, læringen har jeg absolutt tatt til neste gang. Anonymkode: 499da...b4b
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår at formkrav er viktig, og jeg tar ansvar for at jeg overså instruksen. Men poenget mitt handler om proporsjonalitet og forutsigbarhet. Det stod kun at man skulle skrive maks fire setninger – ikke at man ville få 0 poeng dersom man skrev mer. Den konsekvensen kom først frem i sensorveiledningen, som vi ikke får tilgang til før etterpå. Da oppleves det urimelig å få null uttelling, selv om innholdet er riktig og relevant. Poenget mitt er ikke å bagatellisere formkrav, men å stille spørsmål ved absolutte sanksjoner uten forhåndsvarsling. Reduksjon hadde vært forståelig, men null poeng for godt faglig innhold føles ute av proporsjon. Anonymkode: 499da...b4b Jeg forstår at det føles urimelig, men når du ikke engang leser hele teksten i eksamensoppgaven må du ta det på din egen kappe. Du gjorde en feil, og fikk likevel B.ville gått videre, og ikke gjort noe mer med det. Anonymkode: eaa21...d8f 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni Du risikerer jo å gå ned i karakter ved klage, hadde holdt helt kjeft og vært fornøyd med B der gitt. Det er ikke vanlig at det står konsekvenser, kun krav, følg kravene. Anonymkode: 58b29...2db 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #10 Skrevet 25. juni Oppgave 1: skriv de første fire bokstavene i alfabetet. Svar : A B C D E F Føler du dette svaret burde gi uttelling? Eller svarer man feil? Anonymkode: a75bb...817 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni #11 Skrevet 25. juni Å fatte seg presist og i korthet er en viktig egenskap. Du sier selv at du ikke har lest oppgaveteksten og det kan straffe seg. Anonymkode: 45759...e1b 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni Du har vist at du enten ikke har lest eller ikke klart å forholde deg til opgaveteksten, så da er det riktig med null poeng. Jeg skjønner at det er skikkelig kjipt, men det er ikke noe klagegrunnlag her. Anonymkode: c0a87...c4f 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #13 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Oppgave 1: skriv de første fire bokstavene i alfabetet. Svar : A B C D E F Føler du dette svaret burde gi uttelling? Eller svarer man feil? Anonymkode: a75bb...817 Jeg føler vel at svaret er bedre enn : K T O W Så jeg er litt enig i TS om at det kanskje er urimelig at det gir null uttelling, på lik linje med et svar som er faglig helt på jordet. En slik vurdering er ikke faglig begrunnet, og det kan i alle fall stilles spørsmålstegn ved vurderingen. Anonymkode: 8b203...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #14 Skrevet 25. juni Du sier ikke noe om du skrev en kort setning for mye, eller om du skrev en halv side pr spørsmål. Anonymkode: bb4da...afe
Daria Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni Hadde oppgaven vært "skriv kort" og man fikk fullt poengtrekk fordi man etter sensors vurdering hadde skrevet noen setninger for mye, kunne det vært klagegrunnlag. Når oppgaven helt konkret spesifiserer antall setninger og man ikke klarer å følge det, har man ikke besvart oppgaven og 0 poeng er en rimelig reaksjon. Skjønn og "nært nok" holder ikke i alle situasjoner - vi er ikke på barneskolen her... 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår at formkrav er viktig, og jeg tar ansvar for at jeg overså instruksen. Men poenget mitt handler om proporsjonalitet og forutsigbarhet. Det stod kun at man skulle skrive maks fire setninger – ikke at man ville få 0 poeng dersom man skrev mer. Den konsekvensen kom først frem i sensorveiledningen, som vi ikke får tilgang til før etterpå. Da oppleves det urimelig å få null uttelling, selv om innholdet er riktig og relevant. Poenget mitt er ikke å bagatellisere formkrav, men å stille spørsmål ved absolutte sanksjoner uten forhåndsvarsling. Reduksjon hadde vært forståelig, men null poeng for godt faglig innhold føles ute av proporsjon. Anonymkode: 499da...b4b Det er veldig inneforstått at man blir trukket når man går over grensen. Slik er det i arbeidslivet også. Man har en grense i utgangspunktet, man får vite hva slingringsmonnet er og naturligvis kommer konsekvensen når man går utenfor det igjen. At det oppleves urimlig betyr ikke at det ER urimlig. Hva tenker du ville vært en retferdig reduksjon da? P.s. jeg mener du har hatt råflaks som fikk en B. Det er utrolig irriterende med kollegaer som blir så ivrige/late at de slurver fordi de ikke leser/får med seg alt som skal gjøres. Eller de ikke overholder frister o.l. En høyere utdanning betyr ofte at man har mer ansvar eller det er høye krav til at det man gjør er helt korrekt. Hvorfor starre først i arbeidslivet? Du må legge deg til de vanene allerede i studiet. Anonymkode: 49fc5...459 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #17 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det virkelig innenfor å gi 0 poeng på hele oppgaven når det faglige var riktig, uten at konsekvensen var oppgitt i oppgaveteksten? Formkrav viktigere enn faglig innhold? Forstår at det skal trekkes, kanskje opp til 50 prosent, men 0? Anonymkode: 499da...b4b Det er ikke noe fasit på hvor mye som skal trekkes. Det bestemmer de som lager oppgaven. Skjønner at 0 poeng føles strengt. Men det var jo også kun et spørsmål som skulle a fire setninger i svar og som ga maksimalt 2 poeng. Du endte også med B selv om du ikke fikk godkjent svaret ditt på den oppgaven. Vet ikke om jeg synes det er så strengt å gi deg B. Det er jo det minste trekket man faktisk kan gi. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ville dere klaget? Eller var det rettferdig? Anonymkode: 499da...b4b Tror ikke det er noe å klage på. Det har vel ikke skjedd noen feil fra sensor her. Du er misfornøyd med reglene for eksamen. Men det er neppe god nok grunn til at du får godkjent klagen din. Det er generelt kun feil som fører til at man får klagen godkjent. Kursansvarlig har svært fritt spillerom når det kommer til å lage eksamensoppgaven og reglene for hvordan karakterene skal settes. Eksamensoppgavene skal vel også godkjennes og sensorveiledningene leses jo av de andre sensorene. Så det er flere som har akseptert både ekesamensoppgaven og sensorveiledningen. Hadde de ment sensorveiledningen var urimelig så hadde de nok endret sensorveiledningen før sensuren. Skjønner at det er surt. Men man får som sagt ikke endret karakteren sin kun fordi man ikke liker reglene for eksamen. Jeg vet mange som har klaget over eksamensoppgaver og sensorveiledninger og jeg kan aldri huske at noen av de klagene har blitt godkjent om det ikke har skjedd feil. Nå vet ikke jeg hvor skuffet du er over Ben. Men husk at B er en svært god karakter og at i en høyere grad så får man mange karakrerer. Noen ganger så har man flaks og andre ganger har man uflaks. Men over tid så jevner det seg som regel ut. Er dette din første karakter så får du nye sjanser senere og er det din siste karakter så har du hatt mange sjanser tidligere. Du kommer ikke til å miste noen jobbmuligheter eller lignende pga dette. Anonymkode: dff9f...932
AnonymBruker Skrevet 25. juni #18 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke noe fasit på hvor mye som skal trekkes. Det bestemmer de som lager oppgaven. Skjønner at 0 poeng føles strengt. Men det var jo også kun et spørsmål som skulle a fire setninger i svar og som ga maksimalt 2 poeng. Du endte også med B selv om du ikke fikk godkjent svaret ditt på den oppgaven. Vet ikke om jeg synes det er så strengt å gi deg B. Det er jo det minste trekket man faktisk kan gi. Tror ikke det er noe å klage på. Det har vel ikke skjedd noen feil fra sensor her. Du er misfornøyd med reglene for eksamen. Men det er neppe god nok grunn til at du får godkjent klagen din. Det er generelt kun feil som fører til at man får klagen godkjent. Kursansvarlig har svært fritt spillerom når det kommer til å lage eksamensoppgaven og reglene for hvordan karakterene skal settes. Eksamensoppgavene skal vel også godkjennes og sensorveiledningene leses jo av de andre sensorene. Så det er flere som har akseptert både ekesamensoppgaven og sensorveiledningen. Hadde de ment sensorveiledningen var urimelig så hadde de nok endret sensorveiledningen før sensuren. Skjønner at det er surt. Men man får som sagt ikke endret karakteren sin kun fordi man ikke liker reglene for eksamen. Jeg vet mange som har klaget over eksamensoppgaver og sensorveiledninger og jeg kan aldri huske at noen av de klagene har blitt godkjent om det ikke har skjedd feil. Nå vet ikke jeg hvor skuffet du er over Ben. Men husk at B er en svært god karakter og at i en høyere grad så får man mange karakrerer. Noen ganger så har man flaks og andre ganger har man uflaks. Men over tid så jevner det seg som regel ut. Er dette din første karakter så får du nye sjanser senere og er det din siste karakter så har du hatt mange sjanser tidligere. Du kommer ikke til å miste noen jobbmuligheter eller lignende pga dette. Anonymkode: dff9f...932 B er ikke en veldig god karakter, og en B kan både føre til at man mister jobbmuligheter, og mulighet til å komme inn på videre studier. Når det er sagt synes jeg ts var griseheldig som fikk B når hen ikke evner/gidder å engang lese oppgaveteksten. Klart man skal få null poeng på en oppgave som ikke er innenfor de helt klare rammene som er satt! Anonymkode: 3908e...790 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #19 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke noe fasit på hvor mye som skal trekkes. Det bestemmer de som lager oppgaven. Skjønner at 0 poeng føles strengt. Men det var jo også kun et spørsmål som skulle a fire setninger i svar og som ga maksimalt 2 poeng. Du endte også med B selv om du ikke fikk godkjent svaret ditt på den oppgaven. Vet ikke om jeg synes det er så strengt å gi deg B. Det er jo det minste trekket man faktisk kan gi. Tror ikke det er noe å klage på. Det har vel ikke skjedd noen feil fra sensor her. Du er misfornøyd med reglene for eksamen. Men det er neppe god nok grunn til at du får godkjent klagen din. Det er generelt kun feil som fører til at man får klagen godkjent. Kursansvarlig har svært fritt spillerom når det kommer til å lage eksamensoppgaven og reglene for hvordan karakterene skal settes. Eksamensoppgavene skal vel også godkjennes og sensorveiledningene leses jo av de andre sensorene. Så det er flere som har akseptert både ekesamensoppgaven og sensorveiledningen. Hadde de ment sensorveiledningen var urimelig så hadde de nok endret sensorveiledningen før sensuren. Skjønner at det er surt. Men man får som sagt ikke endret karakteren sin kun fordi man ikke liker reglene for eksamen. Jeg vet mange som har klaget over eksamensoppgaver og sensorveiledninger og jeg kan aldri huske at noen av de klagene har blitt godkjent om det ikke har skjedd feil. Nå vet ikke jeg hvor skuffet du er over Ben. Men husk at B er en svært god karakter og at i en høyere grad så får man mange karakrerer. Noen ganger så har man flaks og andre ganger har man uflaks. Men over tid så jevner det seg som regel ut. Er dette din første karakter så får du nye sjanser senere og er det din siste karakter så har du hatt mange sjanser tidligere. Du kommer ikke til å miste noen jobbmuligheter eller lignende pga dette. Anonymkode: dff9f...932 Edit: Ser jeg leste feil. Det er maksimalt 10 poeng, men 2 poeng per spørsmål. Kan også legge til at det nærmest er umulig å finne noen regler for konsekvensene ved å skrive for mye som ingen vil finne urimelig. De som klarer å forholde seg til ordgrensen vil synes det er urimelig om straffen for å bryte ordgrensen/setningsgrensen ikke er streng nok. Da vil de tenke "jeg droppet mange gode svar fordi jeg fulgte ordgrensen. Så nå tapte jeg på gjøre det oppgaven spurte om". I tillegg til å vurdere hvor mye man skal trekke om det kun er litt for mange ord og hvilken del av besvarelsen man skal godta om det er skrevet for mye. Tror sensor her ønsket en enkel regel å håndhev og å sørge for at studentene i fremtiden leste oppgaveteksten ordentlig og forholder seg til ordgrensen. Samtidig som det å gi 0 poeng ikke fikk store konsekvenser. Du fikk jo B. Anonymkode: dff9f...932 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #20 Skrevet 25. juni Jeg som har innlegget over. Nå blir det mange innlegg fra meg. Men jeg vil legge til at jeg synes de som lager eksamen på forhånd bør si ifra reglene ved brudd på ordgrense. Det er veldig ulik praksis i ulike emner. Så det er ikke mulig å vite konsekvensene for den konkrete eksamen om man ikke har blitt fortalt det. Nå kan det være at de har opplyst om konsekvensene ved brudd på ordgrensen og at trådstarter ikke har fått det med seg. Anonymkode: dff9f...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå