Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nysgjerrig nordmøring her. 

Er du fra Møre og Romsdal og bruker begrepet om deg selv? 
Hvis ja/nei, hvilken del av fylket er du fra? 

Jeg starter:

- jeg er nordmøring, men har aldri brukt begrepet om meg selv

Anonymkode: a0edb...a53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra nordmøre, og er møring, men bruker det aldri som begrep når jeg sikter til meg selv. Det er mer en samlebetegnelsen for sunnmøringer og nordmøringer. 

Anonymkode: 1573e...f59

• Nyttig 2
Gjest Cartman
Skrevet

Biffen i stekepanna

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Romsdal og kaller meg romsdaling, og kjenner jeg blir irritert når folk spør om jeg er møring🤔for det er jeg er ikke.

Møringer for meg er sunnmøringer

Anonymkode: bb480...533

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sunnmøring, ingen jeg kjenner til ville brukt utrykket møring om seg eller andre fra bytda her eller engang resten av sunnmøre.

Kanskje om folk fra Sykkylven.

Anonymkode: c949a...f55

AnonymBruker
Skrevet

Kona er fra Smøla, kan ikke huske at hun noen gang har kalt seg møring.

Anonymkode: 6151c...bb6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, er sunnmøring. Ikke møring. Aldri hørt noen omtale seg som møring.

Anonymkode: 0fad0...8ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er fra nordmøre, og er møring, men bruker det aldri som begrep når jeg sikter til meg selv. Det er mer en samlebetegnelsen for sunnmøringer og nordmøringer. 

Når trenger man en slik samlebetegnelse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når trenger man en slik samlebetegnelse? 

Når man snakker om møringer selvsagt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er sunnmøring, ingen jeg kjenner til ville brukt utrykket møring om seg eller andre fra bytda her eller engang resten av sunnmøre.

Kanskje om folk fra Sykkylven.

Anonymkode: c949a...f55

No vart eg litt nysgjerrig her. Korfor akkurat om folk frå Sykkylven?😊

Er du derfrå? 

Anonymkode: 14648...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Fra Kristiansund, har aldri brukt møring. Hender jeg sier Nordmøring da.

Anonymkode: 16943...945

AnonymBruker
Skrevet

Folk fra andre landsdeler spør meg om jeg er møring, og da vet jeg ikke hva de mener.

Hvor er Møre liksom?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er fra Romsdal og kaller meg romsdaling, og kjenner jeg blir irritert når folk spør om jeg er møring🤔for det er jeg er ikke.

Møringer for meg er sunnmøringer

Og som sunnmøring er det et ord jeg assosierer med nordmøringer og clueless oslofolk. 

Til ts: møre og Romsdal er litt som Korea. Å unnlate å spesifisere hvilken del av fylket noen er fra vil fornærme alle parter. Slik vi har nord- og sør Korea har vi Romsdal, Nordmøre og Sunnmøre. Ingen av de tre ønsker - under noen omstendighete - forveksles med noen av de andre to. 

Anonymkode: 48cdb...4d5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg godtar å bli kalt møring da. 
Nordmøring som jeg er. (Selv om jeg selv aldri har kalt meg det i særlig grad.)

Men interessant at begrepet som er ment å dekke hele fylket ikke omfavnes av alle som har tilhørighet til det. 

Anonymkode: e198c...e72

AnonymBruker
Skrevet

Jeg assosierer møring med nordmøringer. Er sunnmøring selv.

Anonymkode: 6aebd...b49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til ts: møre og Romsdal er litt som Korea. Å unnlate å spesifisere hvilken del av fylket noen er fra vil fornærme alle parter. Slik vi har nord- og sør Korea har vi Romsdal, Nordmøre og Sunnmøre. Ingen av de tre ønsker - under noen omstendighete - forveksles med noen av de andre to. 

Anonymkode: 48cdb...4d5

Dette er veldig sant. 😂

Jeg er nordmøring, og har aldri kalt meg selv møring, men opplever at trøndere kaller oss det. Dette er historiske grunner til. Ordet møring kommer fra marr, som betyr hav, og betyr noe sånt som havboere. Altså et tilnavn gitt av noen andre, som ikke bor uti havgapet, men litt lengre inn i landet, og dette var sannsynligvis trønderne, med kjerneområde indre Trondheimsfjorden. Møre var den gangen større, og utover 800-tallet strakk Nordmøre seg mye lengre nord, helt opp til fosenhalvøya, men kun kystområdet, og de ble da kalt møringer, av de som bodde lengre inn i landet. Og slik er det tydeligvis fortsatt, de eneste som har kalt meg møring er trøndere. (Og noen østlendinger, men det skyldes mest at de er usikre på geografien, og har hørt om Møre, men vet ikke engang at det er sunn og nord. Romsdal er helt uten assosiasjoner, frem til du nevner Molde og Bondevik.)

Anonymkode: 4139a...25e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan godta å bli kalt møring. Men liker det ikke. Siden det kan forveksles med nordmøringer. Noe jeg absolutt ikke er. 
Er sunnmøring og blir fysisk uvel om jeg må krysse moldefjorden/romsdalsfjorden. Velger heller å kjøre over Stryn for å slippe romsdalingene. 

Anonymkode: d7fe1...888

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri sagt møring. Er sunnmøring, det kan jev evt si. Fra ålesund

Anonymkode: 9bced...d29

AnonymBruker
Skrevet

https://no.wikipedia.org/wiki/Møring

Person fra Møre og Romsdal: En møring er en person som er bosatt i eller kommer fra fylket Møre og Romsdal. 

Jeg bor i Møre og Romsdal, men er verken romsdaling, sunnmøring, nordmøring eller noe slikt. Er vel ikke så vanskelig å si at man bor i et fylke eller en kommune vel? Må vi legge på "ing" ending til slutt?

Det er tåpelig hvordan mennesker ikke klarer å reise rundt i fylket, kunne kommunisere skikkelig og mye mer uten at de drar frem ekkelhet, fogderi og annet tullprat. Sliter de med slikt får de holde seg hjemme og la være å dra noe sted. 

Anonymkode: 20c11...c42

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nordmøringer er jo mer Trøndere

Endret av bullehurk
rettet opp feilskriving

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...