AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #21 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Derfor er systemet sinnsyk, og dette godtar nordmenn. Det sier sitt om latskap, og et kontrollerende politisk miljø. Anonymkode: f7d39...a19 Ellers sier det sitt om hvor kravstore og forventningsfulle enkelte er. Tilbudet er faktisk ganske heftig. Men det er ikke for hva som helst, man er nødt til å avvise noen ønsker. I mange andre land blir man avvist fra annet enn livsnødvendig helsehjelp uten forsikring, for eks, og tilbudet er vesentlig verre når man ser på totalpakken. Anonymkode: 1cfa7...704 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #22 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Derfor er systemet sinnsyk, og dette godtar nordmenn. Det sier sitt om latskap, og et kontrollerende politisk miljø. Anonymkode: f7d39...a19 Kanskje hovedproblemet ditt her er dine holdninger og forventninger til hva helsevesenet kan hjelpe med? Er du psykisk syk? Anonymkode: 01620...dd4 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #23 Skrevet 25. juni 2025 Men hva er det du trenger hjelp til som du ikke får? Hvorfor trengs det ikke en henvisning? Anonymkode: 696f5...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #24 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): ja, men når krisen er der, så er det utrolig lang ventetid ved å bytte fastlege. Volvat er for langt unna. Tjenestene som finnes er jo magert i Norge. Anonymkode: f7d39...a19 Da bytter du fastlege før du får krisen da. Anonymkode: ef172...d41 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #25 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): kan den andre legen sende meg videre til spesialister? uten at det er fastlegen som skal ha siste ord? jeg prøver å forstå hvordan norsk lege system fungerer, men jeg finner så lite informasjon. Skal jeg virkelig være avhengig av kompetansen til fastlegen jeg har besitter. Anonymkode: f7d39...a19 De aller fleste fastleger klarer å skrive henvisning til spesialist om du trenger det. Du bestiller legetime og beskriver problemet ditt. hvis fastlegen din ikke er tilgjengelig kan du få time hos en annen lege på samme kontor. Den legen kan henvise deg på samme måte som fastlegen kan. hvis det er noe som haster kan du ringe med en gang kontoret åpner og be om akuttime. Vurderer legekontoret at du har rett på det får du time samme dag. Hvis ikke får du tildelt en time om noen dager eller uker. Anonymkode: 39364...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #26 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da bytter du fastlege før du får krisen da. Anonymkode: ef172...d41 2 år forsent Anonymkode: f7d39...a19
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #27 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste fastleger klarer å skrive henvisning til spesialist om du trenger det. Du bestiller legetime og beskriver problemet ditt. hvis fastlegen din ikke er tilgjengelig kan du få time hos en annen lege på samme kontor. Den legen kan henvise deg på samme måte som fastlegen kan. hvis det er noe som haster kan du ringe med en gang kontoret åpner og be om akuttime. Vurderer legekontoret at du har rett på det får du time samme dag. Hvis ikke får du tildelt en time om noen dager eller uker. Anonymkode: 39364...ee8 Det er viktig informasjon, takk. Anonymkode: f7d39...a19
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #28 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): takk. Lang beskrivelse på en forståelig måte. Bare at når krisen er der, og du trenger hjelp, så er man i en fastlåst situasjon. Men får inntrykk kompetansen i Norge er særdeles lav. Det bør være langt flere spesialister på langt flere områder, og ikke allroundere. Redd for at leger tenker mer på inntekt, og kanskje veldig alvorlig om de ikke utvikler seg eller at systemet vil utvikle seg. Anonymkode: f7d39...a19 AnonymBruker skrev (5 timer siden): har vært fastlegen, men fastlegen forstår ikke helsetilstand personen er i. Det er så alvorlig som det overhodet kan bli. Så får man sett litt av kjedereaksjonen i spesialist systemet i helse Norge, og det bør da ikke være sånn. Anonymkode: f7d39...a19 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er tynn spesialist mannskap i Norge. Og landet er for langt til at spesialister kan samles. For mange prioriter fritid og lengre fri dager. Jeg er sjokkert over nivået. Anonymkode: f7d39...a19 Dette er, med all respekt å melde, bare vås. Det som derimot kan være uvant for folk fra andre land, er fokuset på å ikke overbehandle i Norge. En blir f.eks ikke oppmuntret til årlig sjekk hos legen om en føler seg frisk og ikke har symptomer, noe som er vanlig enkelte andre steder. Har en vage og uklare symptomer vil førstevalget i Norge være å se an om ting løser seg av seg selv med litt tid. Noe det i de fleste tilfeller gjør. Det er forventet at du kommer tilbake til fastlegen om symptomene vedvarer. Andre og tredje gang pleier legen å bli mer bekymret og åpen for at dette er noe som kanskje bør utredes. Anonymkode: c3533...db4 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #29 Skrevet 27. juni 2025 fagkunnskap for dårlig i Norge, lavmål Anonymkode: f7d39...a19
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #30 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 23.38): kan den andre legen sende meg videre til spesialister? uten at det er fastlegen som skal ha siste ord? jeg prøver å forstå hvordan norsk lege system fungerer, men jeg finner så lite informasjon. Skal jeg virkelig være avhengig av kompetansen til fastlegen jeg har besitter. Anonymkode: f7d39...a19 Om det er «diffuse» plager så opplever jeg at man gjerne må gå med det en stund og ha ett par besøk hos fastlege før det blir tatt på alvor. Jeg har også opplevd at andre profesjoner tar det mer seriøst en fastlege og om du får rapporter fra de til fastlege så har hen mer kjøtt på benet for å henvise videre. . Feks det var fysioterapeut som henviste meg til MR av hode på pga av alle de plagene jeg hadde -først da tok fastlege meg på alvor. Samtidig så må man være helt konkret i hvilken hjelp man ønsker -ikke gå rundt grøten å håpe fastlege tar hintet og henviser videre. Anonymkode: d4e60...016
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #31 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): fagkunnskap for dårlig i Norge, lavmål Anonymkode: f7d39...a19 Tenker du at man er bedre på kvinnehelse i de fleste andre land? Tror dette er et problem over alt. Anonymkode: 268c0...a9c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #32 Skrevet 27. juni 2025 Du har rett til å få en second opinion av en annen lege. Det kan du lese om her https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion Anonymkode: 7b84d...4cc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #33 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du har rett til å få en second opinion av en annen lege. Det kan du lese om her https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion Anonymkode: 7b84d...4cc takk, denne informasjon veldig betydningsfull. Anonymkode: f7d39...a19
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #34 Skrevet 27. juni 2025 Aleris går å an å bruke. Dem er privat og kan hjelpe deg med mye. Anonymkode: 6c8b7...1ad
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #35 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Aleris går å an å bruke. Dem er privat og kan hjelpe deg med mye. Anonymkode: 6c8b7...1ad i dette tilfellet mislykket dem. Det nytter ikke å gjøre halvveis. Anonymkode: f7d39...a19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå