Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dem som har utfordring å få hjelp fra fastlege, for det er vel bare fastlege som kan sende deg dit der du trenger hjelp. 

Føler mye er galt i norsk helsevesen. 

Anonymkode: f7d39...a19

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakte privat legesenter, volvat, bytte fastlege er også en mulighet. 

Anonymkode: 98a24...508

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontakte privat legesenter, volvat, bytte fastlege er også en mulighet. 

Anonymkode: 98a24...508

ja, men når krisen er der, så er det utrolig lang ventetid ved å bytte fastlege. Volvat er for langt unna. 

Tjenestene som finnes er jo magert i Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fastlege men du får ikke hjelp? Enten må du gå privat eller vente på ny fastlege, men du har jo ingen garanti for at den nese vil gi deg det du krever/ønsker. Kommer jo an på hva du trenger  hjelp til

Anonymkode: cb129...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fastlege men du får ikke hjelp? Enten må du gå privat eller vente på ny fastlege, men du har jo ingen garanti for at den nese vil gi deg det du krever/ønsker. Kommer jo an på hva du trenger  hjelp til

Anonymkode: cb129...bb8

Derfor er systemet sinnsyk, og dette godtar nordmenn. Det sier sitt om latskap, og et kontrollerende politisk miljø.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikkje får plass hos fastlegen , får du time hos ein annan for øyeblikkeleg hjelp

Anonymkode: 90c43...29b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Derfor er systemet sinnsyk, og dette godtar nordmenn. Det sier sitt om latskap, og et kontrollerende politisk miljø.

Flytt tilbake til det landet du kom fra hvis du mener det er så dritt i Norge

Anonymkode: 90990...db3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Om du ikkje får plass hos fastlegen , får du time hos ein annan for øyeblikkeleg hjelp

kan den andre legen sende meg videre til spesialister? uten at det er fastlegen som skal ha siste ord?

jeg prøver å forstå hvordan norsk lege system fungerer, men jeg finner så lite informasjon. 

Skal jeg virkelig være avhengig av kompetansen til fastlegen jeg har besitter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

kan den andre legen sende meg videre til spesialister? uten at det er fastlegen som skal ha siste ord?

jeg prøver å forstå hvordan norsk lege system fungerer, men jeg finner så lite informasjon. 

Det offentlige helsevesenet består av ulike deler, først og fremst primærhelsetjenesten (fastlege, legevakt, helsestasjon osv) og spesialisthelsetjenesten (sykehus og privatpraktiserende spesialister med offentlig avtale). Spesialisthelsetjenesten krever som hovedregel henvisning fra en lege. Alle leger kan i prinsippet henvise til spesialisthelsetjenesten, men det er spesialisthelsetjenesten som velger om du får time. Det kalles rett til helsehjelp, og vurderes etter offentlige retningslinjer. På siden av dette er det helprivate tilbud, hvor du må betale alt selv (hvis du ikke har forsikring).

Alle har rett på en fastlege (selv om kommunene liker å rømme fra det ansvaret). Fastlegen skal ideelt sett kjenne deg og din helsetilstand, for å hjelpe deg over tid, og kunne følge opp sykdommer og plager. Dette i motsetning til tidligere, hvor folk måtte ringe rundt og styre for å finne en lege. Det er hos fastlegen du i hovedsak skal henvende deg. Du har rett til å bytte fastlege, eller stå på venteliste til en annen hvis du ikke er fornøyd, selv om det mange steder er lange ventelister (se punktet om at kommunene liker å rømme fra ansvaret sitt til å ha nok fastleger).

Legevakten er for akutte tilstander som ikke kan vente på time til fastlegen.

Alle leger du treffer på din vei kan i prinsippet henvise til spesialisthelsetjenesten, uten at fastlegen har noe den skulle ha sagt. Ofte vil de si at du må kontakte fastlegen siden de ikke har så mye opplysninger om deg, og de regner med at fastlegen kan gjøre en bedre vurdering, sende en grundigere henvisning, og ikke minst ha anledning til å følge deg opp videre. 

Så ja, du er delvis avhengig av fastlegen sin kompetanse. Du kan prøve å bytte fastlege, eller gå privat.

Anonymkode: e9fad...227

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det offentlige helsevesenet består av ulike deler, først og fremst primærhelsetjenesten (fastlege, legevakt, helsestasjon osv) og spesialisthelsetjenesten (sykehus og privatpraktiserende spesialister med offentlig avtale). Spesialisthelsetjenesten krever som hovedregel henvisning fra en lege. Alle leger kan i prinsippet henvise til spesialisthelsetjenesten, men det er spesialisthelsetjenesten som velger om du får time. Det kalles rett til helsehjelp, og vurderes etter offentlige retningslinjer. På siden av dette er det helprivate tilbud, hvor du må betale alt selv (hvis du ikke har forsikring).

Alle har rett på en fastlege (selv om kommunene liker å rømme fra det ansvaret). Fastlegen skal ideelt sett kjenne deg og din helsetilstand, for å hjelpe deg over tid, og kunne følge opp sykdommer og plager. Dette i motsetning til tidligere, hvor folk måtte ringe rundt og styre for å finne en lege. Det er hos fastlegen du i hovedsak skal henvende deg. Du har rett til å bytte fastlege, eller stå på venteliste til en annen hvis du ikke er fornøyd, selv om det mange steder er lange ventelister (se punktet om at kommunene liker å rømme fra ansvaret sitt til å ha nok fastleger).

Legevakten er for akutte tilstander som ikke kan vente på time til fastlegen.

Alle leger du treffer på din vei kan i prinsippet henvise til spesialisthelsetjenesten, uten at fastlegen har noe den skulle ha sagt. Ofte vil de si at du må kontakte fastlegen siden de ikke har så mye opplysninger om deg, og de regner med at fastlegen kan gjøre en bedre vurdering, sende en grundigere henvisning, og ikke minst ha anledning til å følge deg opp videre. 

Så ja, du er delvis avhengig av fastlegen sin kompetanse. Du kan prøve å bytte fastlege, eller gå privat.

Anonymkode: e9fad...227

takk. Lang beskrivelse på en forståelig måte. 

Bare at når krisen er der, og du trenger hjelp, så er man i en fastlåst situasjon. 

Men får inntrykk kompetansen i Norge er særdeles lav. 

Det bør være langt flere spesialister på langt flere områder, og ikke allroundere. 

Redd for at leger tenker mer på inntekt, og kanskje veldig alvorlig om de ikke utvikler seg eller at systemet vil utvikle seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva gjør dem som har utfordring å få hjelp fra fastlege, for det er vel bare fastlege som kan sende deg dit der du trenger hjelp. 

Føler mye er galt i norsk helsevesen. 

Da har man noen valg. Gå privat eller oppsøke legevakt er noen av disse valgene. 

Anonymkode: 01620...dd4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du problemer med å få hjelp av fastlegen? 

Anonymkode: 4bfc1...a6a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du et helseproblem som haster så kan du få en øyeblikkelig hjelp-time ved det legekontoret du hører til. 
Ikke sikkert du får komme til fastlegen din, men da får du komme til en annen lege. 
Det viktigste er at du får hjelp. Er det på sin plass og det haster blir du henvist videre. 
Har du noe som ikke haster så bestiller du time hos fastlegen din. Da får du legge frem hva du trenger spesialist til. 
En venter da ikke med å bestille til det blir akutt.  

Anonymkode: 6e4b9...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, om det er øyeblikelig hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fastlege, men det er vanskelig å få time med hen? 

Jeg har hatt problemet i årevis, vanligvis klarer jeg å karre til meg time hos turnuslege på legekontoret, ellers må man bare komme seg til privat og betale det det koster. Har gjort sistnevnte noen ganger, kjipt men henvisninger osv via fastlege tar som regel maaange måneder.

Anonymkode: 94f6e...603

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du fastlege, men det er vanskelig å få time med hen? 

Jeg har hatt problemet i årevis, vanligvis klarer jeg å karre til meg time hos turnuslege på legekontoret, ellers må man bare komme seg til privat og betale det det koster. Har gjort sistnevnte noen ganger, kjipt men henvisninger osv via fastlege tar som regel maaange måneder.

Anonymkode: 94f6e...603

har vært fastlegen, men fastlegen forstår ikke helsetilstand personen er i. Det er så alvorlig som det overhodet kan bli. Så får man sett litt av kjedereaksjonen i spesialist systemet i helse Norge, og det bør da ikke være sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

har vært fastlegen, men fastlegen forstår ikke helsetilstand personen er i. Det er så alvorlig som det overhodet kan bli. Så får man sett litt av kjedereaksjonen i spesialist systemet i helse Norge, og det bør da ikke være sånn. 

Om det er så alvorlig så oppsøk legevakt

Anonymkode: 4bfc1...a6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Flytt tilbake til det landet du kom fra hvis du mener det er så dritt i Norge

Anonymkode: 90990...db3

Du er sikker på at TS kommer fra et annet land? Har h*n skrevet det noe sted?

Anonymkode: 1cf3e...943

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du er sikker på at TS kommer fra et annet land? Har h*n skrevet det noe sted?

Anonymkode: 1cf3e...943

Det er tynn spesialist mannskap i Norge. Og landet er for langt til at spesialister kan samles. For mange prioriter fritid og lengre fri dager. 

Jeg er sjokkert over nivået. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tynn spesialist mannskap i Norge. Og landet er for langt til at spesialister kan samles. For mange prioriter fritid og lengre fri dager. 

Jeg er sjokkert over nivået. 

Jeg tenker du ikke har noe belegg for å påstå at leger eller legespesialister jobber lite. Uansett har også de egen helse å ta vare på og like stor rett til å ha et familieliv og fritid som du og alle andre.

Anonymkode: 268c0...a9c

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...