Gå til innhold

Forferdelig dårlig oppfølging fra leder, men som nå har snudd litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde for en tid tilbake en helt forferdelig oppfølging av lederen min, uten å gå i detalj så var det snakk om å prøve å få meg sparket fordi jeg var sykemeldt, når jeg var traumatisert av hendelser på privaten (som hun visste om), og hele opplegget hennes gjorde alt ti tusen ganger verre og jeg ble bare mer traumatisert. 

Men jeg klarte, på grunn av verdens beste støtte på hjemmebane, å snu det opp-ned ved å ta på meg en maske til både leder og kollegaer, og rett og slett fremstå helt annerledes utenpå enn hvordan jeg hadde det inni meg. Veldig kort sagt endte det med at leder har snudd og mener nå selv at behandlingen av meg var feil. Men jeg har aldri fått noen ordentlig beklagelse, som i å sette seg ned med meg og gjennomgå hva som skjedde. Kun en liten setning om at det var feil. Jeg bærer likevel ikke noe nag og vil bare komme videre, få fred fra det som skjedde. Noen kollegaer fikk med seg alt og det er tydelig at ikke alle vil en helt vel, det har vært en del baksnakking. 

Det jeg lurer på er om jeg kan sende henne blomster på døra med noe a la «takk for at du er min leder»? Bare for å vise at jeg setter pris på henne som leder og som en forsoning for oss fremover? Eller kan dette oppleves som smisk? Tenker da særlig på de få kollegaene som kanskje får høre om dette og kaster skitt bak ryggen min, evt kaster skitt om meg til lederen min… 

Anonymkode: 886ee...603

• Hjerte 3
Skrevet

Høres helt idiotisk ut.. lederen din får betalt for å følge deg opp, det står i stillingebeskrivelsen. Leder gjorde det motsatte også skal du lissom sende blomster fordi vedkommende har skjerpa seg? 🤨

Anonymkode: 3e38f...b80

• Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres helt idiotisk ut.. lederen din får betalt for å følge deg opp, det står i stillingebeskrivelsen. Leder gjorde det motsatte også skal du lissom sende blomster fordi vedkommende har skjerpa seg? 🤨

Anonymkode: 3e38f...b80

Jeg vil som sagt bare sende et signal om 100% goodwill fra min side. Vil ikke hun skal ha noen grunn til å ville si meg opp eller problematisere noe mer rundt meg på et senere tidspunkt, og tenkte kanskje det ville hjelpe litt å sende henne blomster. Hvis det skulle bli noe dusteopplegg senere så kan hun tenke på den fine buketten liksom

Skrevet

Ville heller satset på hevn her, f. eks. når hun selv har en vanskelig periode, så gjør du livet surere for henne som leder. 

Anonymkode: c30da...0b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville heller satset på hevn her, f. eks. når hun selv har en vanskelig periode, så gjør du livet surere for henne som leder. 

Nei…. Jeg tar ikke hevn mot lederen min. Skyter ikke meg selv i foten

• Liker 2
Skrevet

Dropp blomster og oppfør deg ordentlig mot henne. Det tror jeg du kommer lengst med. 😉

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Opplevd noe a la dette og mitt råd er å fokusere på profesjonslitet etter slike ting. Og da blir blomster litt feil. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Dropp blomster og oppfør deg ordentlig mot henne. Det tror jeg du kommer lengst med. 😉

Da får jeg ihvertfall nevne det på neste medarbeidersamtale da, at jeg skulle gjerne vært foruten det som skjedde da jeg hadde det tøft nok på privaten og hadde satt pris på mer støtte fra lederen min. Men at jeg ser fremover og så lenge det ikke skjer noe mer drama har jeg det greit på jobb, og det gjenspeiler arbeidsinnsatsen min….

Skrevet
Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Opplevd noe a la dette og mitt råd er å fokusere på profesjonslitet etter slike ting. Og da blir blomster litt feil. 

Takk for at du deler din erfaring :) 

Skrevet
Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Støtter dette. Hold deg innenfor grensene som en arbeidsplass er. 

Anonymkode: b4fec...63b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Støtter dette. Hold deg innenfor grensene som en arbeidsplass er. 

Anonymkode: b4fec...63b

Men jeg kan si noe som dette på medarbeidersamtale, sant?: 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da får jeg ihvertfall nevne det på neste medarbeidersamtale da, at jeg skulle gjerne vært foruten det som skjedde da jeg hadde det tøft nok på privaten og hadde satt pris på mer støtte fra lederen min. Men at jeg ser fremover og så lenge det ikke skjer noe mer drama har jeg det greit på jobb, og det gjenspeiler arbeidsinnsatsen min….

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg kan si noe som dette på medarbeidersamtale, sant?: 

Medarbeidersamtalen er din til å ta opp ting som gjelder ditt arbeid og arbeidsmiljø. 

Ta det opp på en saklig måte der hvis du føler behov for det. 

Anonymkode: 72a88...46a

Skrevet

Er du fagorganisert?

Da ville jeg diskutert saken med noen litt opp i systemet med kompetanse. Da kan du både få bekreftelse på at dette var ugreit, avklaring på hva leder faktisk har lov til/ikke lov til, rettigheter du har nå og i framtidige konflikter osv. Og råd om hva som er en god strategi for deg framover.

Med en leder må du tenke gjennom hva som er smart, ikke hva som er rett.

Det kan virke som en god ting å fortelle hva man føler og være helt åpen, men det er ikke sikkert det stemmer hvis ikke lederen din er ekstrem proff. Noe hun har vist at hun ikke er.

Husk at leder først og fremst ofte har virksomhetens beste for øye, ikke hva som er best for deg (om de to tingene ikke er det samme). Ta høyde for det i alt du gjør og alt du sier og deler.

Dette handler om deg som arbeidstaker og leder som leder, ikke om noen av dere som mennesker. Noe som er lett å glemme.

Vær smart, ikke følsom. 

Skrevet (endret)

Enig i det som skrives her om at det er lurt å være profesjonell. 

Endret av BeautyBox
  • Nyttig 1
Skrevet
Elle Melle skrev (6 minutter siden):

Er du fagorganisert?

Da ville jeg diskutert saken med noen litt opp i systemet med kompetanse. Da kan du både få bekreftelse på at dette var ugreit, avklaring på hva leder faktisk har lov til/ikke lov til, rettigheter du har nå og i framtidige konflikter osv. Og råd om hva som er en god strategi for deg framover.

Med en leder må du tenke gjennom hva som er smart, ikke hva som er rett.

Det kan virke som en god ting å fortelle hva man føler og være helt åpen, men det er ikke sikkert det stemmer hvis ikke lederen din er ekstrem proff. Noe hun har vist at hun ikke er.

Husk at leder først og fremst ofte har virksomhetens beste for øye, ikke hva som er best for deg (om de to tingene ikke er det samme). Ta høyde for det i alt du gjør og alt du sier og deler.

Dette handler om deg som arbeidstaker og leder som leder, ikke om noen av dere som mennesker. Noe som er lett å glemme.

Vær smart, ikke følsom. 

Takk for tips, da kan jeg jo si at jeg tror det var dårlig for arbeidsplassen at ting ble som det ble, for det hadde ikke trengt å bli så ille. At det ble brukt mer kapasitet enn nødvendig på noe som bare var vondt i utgangspunktet. Og at for meg som menneske ble det mye vanskeligere enn det hadde trengt, jeg skulle bare fått tid til å heles mens jeg var sykemeldt. Det var tøft og vanskelig, men først og fremst var det dårlig for arbeidsplassen. 

Sånn? 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei…. Jeg tar ikke hevn mot lederen min. Skyter ikke meg selv i foten

Snakker ikke om aktiv hevn, men om at du også forholder deg ufølsom og kun profesjonell om leder selv har en vanskelig periode/sykdom. Som man reder ligger man.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, da kan jeg jo si at jeg tror det var dårlig for arbeidsplassen at ting ble som det ble, for det hadde ikke trengt å bli så ille. At det ble brukt mer kapasitet enn nødvendig på noe som bare var vondt i utgangspunktet. Og at for meg som menneske ble det mye vanskeligere enn det hadde trengt, jeg skulle bare fått tid til å heles mens jeg var sykemeldt. Det var tøft og vanskelig, men først og fremst var det dårlig for arbeidsplassen. 

Sånn? 

Tror du hun er i stand til å håndtere en direkte og negativ tilbakemelding? 

Premisset ditt er at hun er interessert i å høre og at det ikke kommer til å få negative konsekvenser for deg å ta det opp. Stemmer det?

(Et mindre sårbart alternativ for deg er å ikke ta det opp og bare bruke erfaringen din med denne lederen til å vite at du ikke kan stole på henne. Det er ikke ideelt, men hadde du vært i denne situasjonen om alt var ok? )

Vær i alle fall veldig forsiktig og vurder hva som er lurt. Ikke stol på at folk kommer til å gjøre det som er rett og best for deg, det er det mange i arbeidslivet som har fått oppdage på den harde og skuffende måten er for naivt og positivt å tro. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakker ikke om aktiv hevn, men om at du også forholder deg ufølsom og kun profesjonell om leder selv har en vanskelig periode/sykdom. Som man reder ligger man.

Det kan jo være at jeg ville gjort naturlig uansett. Jeg føler det jo sånn overfor disse kollegaene nå, som baksnakker og utestenger. Viser ikke en mine til forsøkene på utestenging, selvom det gjøres forsøk på å få meg til å gjøre det slik som på barneskolen når man «liksom» var med i gjengen men så fikk man ikke bli med hjem og måtte sitte der og smile og le når de hadde danseoppvisning som de øvde på i går og du ikke fikk være med. Jeg viser null reaksjon til både dette og annet. Vil ikke gi dem noe mer «mat» overhodet. 

Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Tror du hun er i stand til å håndtere en direkte og negativ tilbakemelding? 

Premisset ditt er at hun er interessert i å høre og at det ikke kommer til å få negative konsekvenser for deg å ta det opp. Stemmer det?

(Et mindre sårbart alternativ for deg er å ikke ta det opp og bare bruke erfaringen din med denne lederen til å vite at du ikke kan stole på henne. Det er ikke ideelt, men hadde du vært i denne situasjonen om alt var ok? )

Vær i alle fall veldig forsiktig og vurder hva som er lurt. Ikke stol på at folk kommer til å gjøre det som er rett og best for deg, det er det mange i arbeidslivet som har fått oppdage på den harde og skuffende måten er for naivt og positivt å tro. Dessverre.

Takk for tips! Jeg skal ta dette med meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...