Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er i en vanskelig situasjon ang samvær... Far til mitt barn (11 år), åpnet seg til meg om situasjonen hjemme hos han. Samboeren hans gjennom 5 år nå, sliter psykisk og er bipolar. Det siste året har hun vært ofte inn og ut av psykose i lengre perioder. Dama nekter for å søke hjelp, eller innrømme at hun har utfordringer. Dit sender jeg barnet mitt annenhver helg, og har ikke visst noe om dette før nå. Jeg blir selvfølgelig bekymret over å sende sønnen min dit, og hva som kan skje. Har opplevd en venninne i psykose flere ganger, men at alle tilfeller er ulike.. Hva ville dere gjort? Det frister å holde igjen samværet hjemme hos dem, og at far heller kan tilbringe tid med sønnen vår andre steder til situasjonen blir bedre. 

Anonymkode: 8100c...21b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo snakke med far aller først! Og så kan du eventuelt melde dem til barnevernet 

Anonymkode: fd9fe...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo snakke med far aller først! Og så kan du eventuelt melde dem til barnevernet 

Har snakket med far, han mener det er trygt å levere barnet, og ønsker å fortsette samvær hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei, er i en vanskelig situasjon ang samvær... Far til mitt barn (11 år), åpnet seg til meg om situasjonen hjemme hos han. Samboeren hans gjennom 5 år nå, sliter psykisk og er bipolar. Det siste året har hun vært ofte inn og ut av psykose i lengre perioder. Dama nekter for å søke hjelp, eller innrømme at hun har utfordringer. Dit sender jeg barnet mitt annenhver helg, og har ikke visst noe om dette før nå. Jeg blir selvfølgelig bekymret over å sende sønnen min dit, og hva som kan skje. Har opplevd en venninne i psykose flere ganger, men at alle tilfeller er ulike.. Hva ville dere gjort? Det frister å holde igjen samværet hjemme hos dem, og at far heller kan tilbringe tid med sønnen vår andre steder til situasjonen blir bedre. 

Hvis far er sitt ansvar bevisst så er det trygt. Han overlater vel ikke barnet til henne når hun er dårlig.. Hva om alvorlig sykdom en gang rammer deg?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er barnet og ikke foreldrene som blir meldt til barnevern..

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (Akkurat nå):

Det er barnet og ikke foreldrene som blir meldt til barnevern..

Det bor to andre barn i hjemmet, som er hennes. Og ifølge far har det vært to barnevernssaker på hun fra tidligere.  Jeg vet ikke grunnen til at det ble meldt, da mitt barn ikke har blitt involvert i saken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det bor to andre barn i hjemmet, som er hennes. Og ifølge far har det vært to barnevernssaker på hun fra tidligere.  Jeg vet ikke grunnen til at det ble meldt, da mitt barn ikke har blitt involvert i saken. 

Hvis det bor to andre barn der melder du bekymring uansett. 

Anonymkode: 30a4f...46b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde iallfall blitt veldig bekymret. Psykose er jo ikke dagligdags og alltid ufarlig akkurat.. Har han delt noen detaljer om hvordan psykosen hennes er?

Anonymkode: 8dd0b...049

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde iallfall blitt veldig bekymret. Psykose er jo ikke dagligdags og alltid ufarlig akkurat.. Har han delt noen detaljer om hvordan psykosen hennes er?

Anonymkode: 8dd0b...049

At hun personlighetsmessig blir mer irritabel, frekk og vulgær i hvordan hun kler seg. Og at hun går inn i en type depresjon, hvor hun kan være vanskelig å få kontakt med, eller bare sitte på mobilen hele dagen. Han sier 16 åringen der hjemme gråter, og gruer seg når de merker det kommer,  fordi mamma er så annerledes.. Så det er veldig trist 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At hun personlighetsmessig blir mer irritabel, frekk og vulgær i hvordan hun kler seg. Og at hun går inn i en type depresjon, hvor hun kan være vanskelig å få kontakt med, eller bare sitte på mobilen hele dagen. Han sier 16 åringen der hjemme gråter, og gruer seg når de merker det kommer,  fordi mamma er så annerledes.. Så det er veldig trist 

Igjen, meld bekymring til barnevernet! Hvorfor i alle dager har du ikke gjort det allerede?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så der er flere barn der? Da tenker jeg at du melder husholdningen til barnevernet. Og sønnen deres, han får velge selv hva han vil. Han er gammel nok til det. 

Anonymkode: 48852...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg hadde ikke sendt mitt barn til et hjem med en psykotisk forelder nei. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen, meld bekymring til barnevernet! Hvorfor i alle dager har du ikke gjort det allerede?

Fordi jeg fikk vite alt dette nå ikveld....

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg fikk vite alt dette nå ikveld....

Ok, ring i morgen. Og ikke send ungen din. Far og barn kan møtes (alene) andre steder inntil dama har fått behandling. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: Flott at far åpner opp og deler dette med deg. Det må ha vært vanskelig. Det kan du gjerne si til ham også. Den beste hjelpen man kan få bygger på tillit.

Det mest effektive (tror jeg) er om han søker hjelp for sin samboer selv. Far kan ringe BVT og drøfte saken anonymt først, før han evt melder saken. Det samme kan forsåvidt du også gjøre. Da vil dere kunne få noen gode råd om hvordan han kan gå frem for å hjelpe sin samboer, og om flere instanser bør/skal involveres. Ditt barn har en trygg havn hos deg, men hva med samboeren til din ex? Har de en oppegående pappa de kan være hos mens dere finner ut av saken?

Anonymkode: 3fc64...6e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være far åpnet opp for deg fordi han trenger noen å si det til? Ved å melde fra med en gang hjelper du jo ikke noen, da eskalerer du - jeg ville forsiktig snakket med barnet om hvordan dette opplever samværet også jeg. HVis ungen ikke sier noe spesielt og far mener han skjermer barnet ville jeg heller fulgt litt ekstra med ett samvær eller to før jeg evt bestemte meg. For til nå har jo dette pågått en stund uten at du har merket noe på barnet osv.. Det er nok tøft for far å stå i også, kan være han i desperasjon strekte ut en hånd og da er det kontraproduktivt å ikke gi det litt tid slik situasjonen nå er tenker jeg. Om det var kritisk for barnet ville du garnatert ha visst eller merket noe tidligere vil jeg håpe og tro. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med flere bipolare i nærmeste familie og vet godt hva en psykose kan innebære. Og hvordan det kan påvirke og skremme barn. 

Jeg ville sagt til far at her må samværet endres for å skjerme barnet. Hører han ikke på deg så må du gå videre.

Anonymkode: 9ebf1...ad7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ALDRI sendt mitt barn til en person som fikk psykoser, det kan jo være farlig! Jeg har sett en av mine nærmeste i psykose, og det er det mest skremmende jeg har opplevd. Ikke fordi han var voldsom eller urolig, men fordi den personen jeg kjenner og er glad i ikke "var der". 

Kun flaks gjorde at han ikke ble voldelig (eller verre) i den situasjonen. TS, dette kan være potensielt farlig for barnet ditt. Folk i psykose kan plutselig få for seg at barnet ditt er en fiende eller lignende som må uskadeliggøres. Min kjære slektning som er utrolig glad i meg, trodde jeg var en fra mafiaen som hadde kommet for å slå ham ihjel. 

Mener ikke å skremme vettet av deg her, men dette må både du og farem ta på største alvor. Også av hensyn til hennes to barn. Hun trenger behandling. 

Anonymkode: 36589...16a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre i at far bør få anerkjennelse for å ha fortalt deg dette, men samtidig skulle det jo egentlig bare mangle. 

Anonymkode: 36589...16a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt ungene mine dit. Selv om hun ikke direkte skader ungene, vil slik oppførsel være ekstremt traumatiserende for ungene og kan sette spor inni voksenlivet.

Og meld  til bv. Om det har vært bv saker der før er terskelen lav for å gjøre noe.

Anonymkode: 1f84d...147

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...