AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hei! 😊 Lurer på hva dere tenker om dette med sameiebrøk og hvordan felleskostnader fordeles i sameier? Hos oss blir kostnadene fordelt etter hvor stor leilighet man har, altså etter sameiebrøk. Det gjelder alt fra bygningsforsikring til vedlikehold, vaktmester, snørydding osv. Men jeg begynner å lure litt på om det alltid er rettferdig. F.eks.: Et tan dekker jo hele bygget – hvis det begynner å lekke og må skiftes, så gjelder det jo for alle, ikke bare for de med størst leilighet? Heis, hvis det finnes – brukes ofte mer av de som bor i øverste etasjer, men alle betaler etter størrelse. Trappevask – kanskje noen i 1. etasje knapt bruker trappa, men betaler likevel mer enn andre? Og snørydding – burde denne kostnaden fordeles delvis likt på alle for fellesområder og gjesteparkering, og så videre igjen etter om man har 0, 1 eller 2 parkeringsplasser per leilighet? Samtidig skjønner jeg tanken om at større leiligheter ofte betyr at man «eier mer» av bygget og verdien, og derfor må bidra mer. Men hva synes dere? Hvordan gjøres det der dere bor? Er det noen som ikke bruker sameiebrøk, men heller deler noen kostnader likt? Eller har en annen modell? Haddevært spennende å høre hvordan andre sameier løser dette – og om dere føler det er rettferdig slik det er i dag. Anonymkode: faac3...217
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Selvfølgelig betaler man etter størrelsen på leiligheten. Anonymkode: 53c25...317 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Her betaler 1-2 etg mye mindre for heis enn 3-5 (de betaler også prosentvis mer jo høyere opp de bor. Det jeg syntes er «urettferdig» er at de som har mange leieboere betaler det samme for søppel, selv om enheten har betydelig flere mennesker boende. Anonymkode: 30867...a61 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni Det hadde vært litt gøy at de med mange barn må betale mest. Anonymkode: 5de1c...dbb 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her betaler 1-2 etg mye mindre for heis enn 3-5 (de betaler også prosentvis mer jo høyere opp de bor. Det jeg syntes er «urettferdig» er at de som har mange leieboere betaler det samme for søppel, selv om enheten har betydelig flere mennesker boende. Anonymkode: 30867...a61 Om de har leieboere eller bare har en stor familie er jo irrelevant, men renovasjon og vann burde jo deles per person som oppholder seg der, og ikke per boenhet. En enslig person på 200 m2 produserer mindre søppel og bruker mindre vann enn en 7-barns familie på 70 m2 Anonymkode: 71792...852 1
Gjest Cartman Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det hadde vært litt gøy at de med mange barn må betale mest. Anonymkode: 5de1c...dbb Hvorfor det? Barn er fremtiden. Hvem skal holde hjulene i gang når vi går av med pensjon? Det er ikke morsomt å sabotere fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Cartman skrev (3 minutter siden): Hvorfor det? Barn er fremtiden. Hvem skal holde hjulene i gang når vi går av med pensjon? Det er ikke morsomt å sabotere fremtiden. Foreldrene som skal betale. Ikke barna. Anonymkode: 5de1c...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Det blir jo et salig regnestykke å sette opp om man skal tenke slik. I tillegg må det da omfordeles når noen flytter. I mitt borettslag er det for eksempel en del store leiligheter hvor det bor enslige eldre. De bruker lite varmtvann (har felles varmtvannstanker i bygget) og kaster lite søppel, men sliter mye på heisen. Når disse flytter ut eller dør, kommer det barnefamilier inn som bruker mye varmtvann, men som gjerne tar trappa, og som dessuten bidrar mye mer på dugnad og generelt vedlikehold av fellesområdene. Det blir jo helt umulig å få en konsekvent og rettferdig fordeling, og å gå etter leilighetsstørrelse gir tross alt en slags akseptabel, gjennomsnittlig og logisk fordelingsnøkkel. Anonymkode: 60d04...b3b 4 2
Gjest Cartman Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Foreldrene som skal betale. Ikke barna. Anonymkode: 5de1c...dbb Folk som får barn gjør samfunnet en tjeneste. Vi har en demografisk krise. Problemet i Norge er at det fødes for få barn. Da skal man ikke straffe de som får barn. Endret 24. juni av Cartman
rosabanan Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni Jeg syns det er sånn passe riktig fordeling, men så har jeg også en av de mindre leilighetene. Dersom det skulle vært fordelt likt på alle, uavhengig av eierbrøk, så hadde det blitt ekstremt vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet. Og det er vanskelig allerede. Fellesutgifter er som med mye annet i samfunnet. Det er ikke alltid at man "bruker alt" som andre gjør. Jeg bruker knapt heis (bor i 1.etg), men betaler fortsatt for det. Det skal sies at vann og varme avregnes per leilighet, så slik sett så betaler man etter forbruk. Det syns jeg er greit. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Cartman skrev (1 time siden): Folk som får barn gjør samfunnet en tjeneste. Vi har en demografisk krise. Problemet i Norge er at det fødes for få barn. Da skal man ikke straffe de som får barn. Man straffes jo ikke i dette tilfellet. Det går bare ut over de som ikke har barn. Det er statens som i så fall må sponse barnefamilier mer, ikke at de tilfeldigvis er heldig å bo med folk som ikke har barn, og dermed sponser noe av forbruket. Anonymkode: 47a4a...c30 1
monican94 Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni betalt etter størrelse alle borettslag/sameier jeg har bodd i. Kan jo ikke deles opp på nytt ved hvert eierskifte 3
Gjest Cartman Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man straffes jo ikke i dette tilfellet. Det går bare ut over de som ikke har barn. Det er statens som i så fall må sponse barnefamilier mer, ikke at de tilfeldigvis er heldig å bo med folk som ikke har barn, og dermed sponser noe av forbruket. Anonymkode: 47a4a...c30 Hva slags forbruk er det du sikter til?
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! 😊 Lurer på hva dere tenker om dette med sameiebrøk og hvordan felleskostnader fordeles i sameier? Hos oss blir kostnadene fordelt etter hvor stor leilighet man har, altså etter sameiebrøk. Det gjelder alt fra bygningsforsikring til vedlikehold, vaktmester, snørydding osv. Men jeg begynner å lure litt på om det alltid er rettferdig. F.eks.: Et tan dekker jo hele bygget – hvis det begynner å lekke og må skiftes, så gjelder det jo for alle, ikke bare for de med størst leilighet? Heis, hvis det finnes – brukes ofte mer av de som bor i øverste etasjer, men alle betaler etter størrelse. Trappevask – kanskje noen i 1. etasje knapt bruker trappa, men betaler likevel mer enn andre? Og snørydding – burde denne kostnaden fordeles delvis likt på alle for fellesområder og gjesteparkering, og så videre igjen etter om man har 0, 1 eller 2 parkeringsplasser per leilighet? Samtidig skjønner jeg tanken om at større leiligheter ofte betyr at man «eier mer» av bygget og verdien, og derfor må bidra mer. Men hva synes dere? Hvordan gjøres det der dere bor? Er det noen som ikke bruker sameiebrøk, men heller deler noen kostnader likt? Eller har en annen modell? Haddevært spennende å høre hvordan andre sameier løser dette – og om dere føler det er rettferdig slik det er i dag. Anonymkode: faac3...217 Jeg betaler 300 mer i mnd enn de naboene som ikke har ende leilighet. Og at jeg bor på toppen, vi har ikke heis. Anonymkode: 82dfa...c7e
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni Cartman skrev (3 minutter siden): Hva slags forbruk er det du sikter til? Det kommer helt an på hva som inkluderes i felleskostnader. Renovasjon og vann ble nevnt, og har økt kraftig i pris i denne kommunen i alle fall. Men dette handler ikke bare om antall barn, men personer. Var andre som dro inn barn, og at dette må alle som tilfeldigvis blir boende rundt, sponse ekstra (i tilfeller hvor evt høyere forbruk vil påvirke). Anonymkode: 47a4a...c30
TBL12 Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Den mest brukte fordelingsmåten er etter eierbrøk. En stor fordel er at det er en enkel fordeling. Store leiligheter har potensielt plass til flere beboere. Noen utgifter er naturlig å fordele likt, eksempelvis TV og internett. Her jeg bor er parkering skilt ut som egen enhet. Betaler pr plass, og mer for innendørs parkering en utendørs. (Men, kan bare disponere en innendørs.) Å fordele alt likt kan i noen tilfeller bli mer kostbart enn i administrasjon enn det en sparer. Har lest om borettslag med felles vaskeri som har innført kostbar betalingsløsning. Da har det blitt så dyrt at nesten ingen bruker vaskeriet mer, og investeringen i betalingsløsning ble dyrere enn den gamle ordningen. Å sette opp kortleser ved lekeplassene vil neppe være aktuelt håper jeg. 😇 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni Vi betaler det meste etter eierbrøk, men tv/internett belastes likt per leilighet. Vann og varme betales ut fra forbruk. Anonymkode: 0bcb2...2f5
test1e Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni Om man velger å bo i et sameie så skal alle betale for felles prosjekter, noe annet ville vært rart. Dette har vært problem i noen selveier-blokker jeg har hørt om. De som bor i 1. etasje vil ikke betale for nytt tak, heis blir stående defekt fordi de lavere etasjene ikke vil betale for noe de ikke bruker etc. Sånt går ikke. Da må man flytte i et hus man kan la forfalle (Borettslaget der jeg bor måtte vi ta fasade og verandaer. De minste leilighetene hadde bare luftebalkong/fransk balkong. Disse måtte ha vært med å betale selv om de ikke hadde fått veranda. To forslag ble lagt frem. Det ene var at bare de eksisterende store leiligheten ble ordnet, og ett hvor alle leiligheten fikk veranda. Det siste vant, selv om vi måtte ta opp mer lån. De fleste syntes at alle skulle få veranda og verdiheving) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå