Gå til innhold

Når barna griner og sier de vil hjem til mamma, hva er riktig å gjøre da?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt ungene på ferie med far. Og de har ringt i går og nå nettopp, der begge griner og sier de vil tilbake til meg. Hva er riktig å gjøre? Jeg og faren er skilt, ungene er hos far annenhver helg, men halvparten av alle ferier, inkludert sommerferien. De har et godt forhold til far, men han har nå nylig fått seg samboer. De er på hytteferie sammen, våre unger, fars nye samboer og hennes to barn. Ut fra det ungene mine forteller er fars samboers unger litt mer krevende enn barn flest. Mine unger påstår at de ødelegger og er ugreie. Men jeg har tatt dette med en klype salt, min eldste har en tendens til å overdrive veldig og yngste henger seg på. Jeg sendte far en tekstmelding i går og spurt forsiktig hvordan det går på ferie, og har fått positivt svar tilbake. Men ble usikker nå som ungene ringte og ville hjem til meg.

Hva hadde du gjort i min situasjon? 

Anonymkode: ead96...756

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 2178f...125

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alder er jo en smule relevant her... Men generelt - så sant du vet at ungene er godt ivaretatt hos far, tenker jeg at du ikke skal gjøre stort.

Anonymkode: 32131...93e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke far er en dårlig far der barna kommer i siste rekke, og ikke tar vare på egne barn så hadde jeg sagt til barna mine at jeg forstår de, uvant situasjon og det er nok tøft. 
Likevel nå er de hos pappa så må dere prøve å fortelle han hvorfor dere vil hjem så kanskje pappa kan hjelpe dere. 

Anonymkode: 7888c...5c6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 2178f...125

10 og 6 år

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke hentet. For det vil jo gjøre at de vet, surver de nok får de vilja og dra hjem.

Ville prøvd å si at du skjønner ting er uvant, osv, men at de må bli vanst til at de er flere.

Evnt tatt en prat med far om hva barna sa om ting i forhold til stebarn, for å se om han har litt annen versjon. 

Anonymkode: 52ea4...bab

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sendt ungene på ferie med far. Og de har ringt i går og nå nettopp, der begge griner og sier de vil tilbake til meg. Hva er riktig å gjøre? Jeg og faren er skilt, ungene er hos far annenhver helg, men halvparten av alle ferier, inkludert sommerferien. De har et godt forhold til far, men han har nå nylig fått seg samboer. De er på hytteferie sammen, våre unger, fars nye samboer og hennes to barn. Ut fra det ungene mine forteller er fars samboers unger litt mer krevende enn barn flest. Mine unger påstår at de ødelegger og er ugreie. Men jeg har tatt dette med en klype salt, min eldste har en tendens til å overdrive veldig og yngste henger seg på. Jeg sendte far en tekstmelding i går og spurt forsiktig hvordan det går på ferie, og har fått positivt svar tilbake. Men ble usikker nå som ungene ringte og ville hjem til meg.

Hva hadde du gjort i min situasjon? 

Klokka er såpass at de burde være veldig slitne og vil absolutt ikke sove. La nå far få muligheten til å takle dette. Han ringer vel selv om det blir for vanskelig. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Har de ikke møtt samboer og barna hennes før hytteturen?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med far. 

Anonymkode: 7faa9...701

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (19 minutter siden):

Har de ikke møtt samboer og barna hennes før hytteturen?

Jo, samboer flyttet inn på nyåret. Ungene til fars nye samboer bor der 50% av tiden. Mine unger har møtt både samboer og barna hennes flere ganger når de har vært hos far. 

Skrevet

Jeg ville gitt far sjansen til å ordne opp. Men ville ikke sendt sms for å høre hvordan barna hadde det, hvis jeg var i tvil. Jeg ville hørt ham snakke om situasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke dialog med far om dette? Her er det jo bare å ringe far, fortelle hva barna har fortalt deg og høre hva han har å si. Overdriver barna? Uansett bør far få høre hva barna tenker, og minnes på at han må legge seg i selen for at alle skal ha det bra, for å unngå en situasjon hvor barna ikke lenger vil være hos han pga. stesøsknene.

Anonymkode: 59608...c4b

• Liker 7
  • Nyttig 5
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe som helst. Barna må lære å tåle litt motgang. Ny samboer og andres barn er en utfordring, men de må lære seg å stå i det.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det samme med mine barn, det var spesielt på kvelden når de var sliten at de ønsket seg hjem. 

Spurte de om hvordan dagen hadde vært, hva de hadde gjort etc. Når de hadde roet seg avtalte vi at de skulle sove også eventuelt ringe meg neste dag... Men dagen hadde de det ålreit så det glemte de. 

Så var vel bare savn da når de var trøtte og slitne... 

Anonymkode: b67a0...597

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De blir der de er. Far høres mer enn nok omsorgsfull ut. Henter du så skaper du bare problemer for barna og far sin relasjon. Det er sundt å savne mamma. Sånn er det å være på ferie. 

Anonymkode: b8079...2b0

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Igjen skal barn tvinges til å være hos den ene foreldre. Barna har ikke valgt skilsmisse, barna har ikke valgt fars nye samboer med unger. Barn må få høres og være ønsket. 

Når det et sagt, jeg hadde snakket med far om det som barna har sagt og så hadde barna måttet sove på det. Hvis de, etter, at far har fått en sjanse å snakke med de, fortsatt vil hjem så hadde de fått det. 

Anonymkode: e9576...a3d

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Det riktige er å si "jeg hører at du er lei deg nå, og det er helt greit, når du kommer tilbake hit kan vi snakke om det du opplever men nå er det pappa som er der og kan støtte deg om du hjelper han litt og forteller hva som plager deg" eller noe slikt, det man kanskje ikke skal gjøre er å la de komme tilbake før tiden. Det undergraver den andre forelderens samvær og så lenge barna ikke er neglisjert osv så skal de jo ha samvær.. 

Endret av Carrot
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (9 timer siden):

Jeg ville ikke gjort noe som helst. Barna må lære å tåle litt motgang. Ny samboer og andres barn er en utfordring, men de må lære seg å stå i det.

Ja, skilsmissebarn av første kull må dessverre det..... Hjerter mitt skriker! Det burde ikke være slik! 

Anonymkode: 3bc03...61f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Konsekvensen av at mor og far prioriterer egen lykke foran barnas! Å ha hjemlengsel for et barn - spesielt når det skal sove - er helt grusomt! Orker ikke tenke på det en gang! :( Men bare foreldrene er lykkelige så.... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Konsekvensen av at mor og far prioriterer egen lykke foran barnas! Å ha hjemlengsel for et barn - spesielt når det skal sove - er helt grusomt! Orker ikke tenke på det en gang! :( Men bare foreldrene er lykkelige så.... 

ja for egen lykke er den eneste grunnen til at forhold ryker mener du? 🤦‍♀️ snakk om å drite på draget.. 

Anonymkode: 057d0...90b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...