Gå til innhold

Frikort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker sykehus og lege ganske hyppig. Flere instanser har sagt "åja, du har frikort, du" noe som høres helt riktig ut. Jeg har ikke spart på kvitteringer og regnet sammen selv. Men som sagt, det høres riktig ut. Men jeg kan jo ikke bare si det heller om ikke informasjonen har kommet frem. Senest i dag betalte jeg   2x 171,- i pasienttransport. Det gjør meg ikke noe, jeg er takknemlig for den hjelpen vi får i Norge. Men jeg skulle gjerne ønsket å ha et "kort" eller noe som beviser det. 

Hadde frikort for et par år siden også, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det da. 

Skrevet

Logg inn på helsenorge. Der finner du alt om frikort og egenandeler du har betalt.

Anonymkode: 16787...fd1

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker sykehus og lege ganske hyppig. Flere instanser har sagt "åja, du har frikort, du" noe som høres helt riktig ut. Jeg har ikke spart på kvitteringer og regnet sammen selv. Men som sagt, det høres riktig ut. Men jeg kan jo ikke bare si det heller om ikke informasjonen har kommet frem. Senest i dag betalte jeg   2x 171,- i pasienttransport. Det gjør meg ikke noe, jeg er takknemlig for den hjelpen vi får i Norge. Men jeg skulle gjerne ønsket å ha et "kort" eller noe som beviser det. 

Hadde frikort for et par år siden også, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det da. 

Du logger deg inn på Helsenorge.no. Trykker på en grønn knapp under resepter, og går litt ned på siden, der står det frikort. 
Der finner du frikortet ditt. Der skal du og finne registret alle egenandeler du har betalt i 2025. Ønsker du lengre bak i tid, så endrer du til 2024. 
Du kan ta skjermdump av frikortet ditt, eller printe det ut. 
Men taxisjåføren har ingenting med frikort å gjøre. De får infoen sin fra Pasientreiser. Så feilen ligger hos pasientreiser. 
Men systemet skal fungere slik at du får tilbake det du har betalt for mye, etter en del uker. 
Jeg gidder ikke holde på slik så jeg har reservert meg mot automatisk frikort. Samler kvitteringer og sender inn når taket er nådd. Får da også frikort på papir. 

Anonymkode: 95003...ef5

Skrevet

Jeg fikk frikort i mai etter utallige sykehusbesøk etter en idiotskade på jobb. Alt blir registrert på Helsenorge ja. Og du får tilbakebetalt om du har betalt over frikortgrensen. 

Anonymkode: eced6...09c

Skrevet
Stor pike skrev (9 minutter siden):

Logg deg inn på Helsenorge. Under frikort og egenandeler ser du frikortet ditt. Du kan ta skjermbilde av det og lagre på telefonen om du trenger å vise den til noen.

Anonymkode: b8d0c...261

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar, alle. 

Skulle ha nevnt det i innlegget mitt, men jeg får ikke logget inn på Helsenorge. Jeg er fratatt BankID 😢 har "anket" flere ganger, men det avgjørelsen står fast. 

Banken min er rasshøl og hater meg. 

Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, alle. 

Skulle ha nevnt det i innlegget mitt, men jeg får ikke logget inn på Helsenorge. Jeg er fratatt BankID 😢 har "anket" flere ganger, men det avgjørelsen står fast. 

Da ringer du helfo å hører

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Stor pike skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, alle. 

For du har selvfølgelig ikke gjort noe som helst galt som har ført til at bankID'en din er sperret?? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Sykehus og leger blir automatisk informert når du har fått frikort, så når de sier at du har det, stemmer det. Jeg har på de årene jeg har hatt det aldri trengt å vise det fram,  "alle" vet (taxisjåføren spurte en hang, og trodde meg på mitt ord..).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du ikke får BankID må du skaffe deg MinId e.l for å få tilgang på offentlige tjenester.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Stor pike skrev (17 minutter siden):

Takk for svar, alle. 

En telefon til veiledning Helsenorge, frikort telefonen og du får svar på saken din. 

• Nyttig 2
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Hvis du ikke får BankID må du skaffe deg MinId e.l for å få tilgang på offentlige tjenester.

Jeg bruker MinID på Skatteetaten, Altinn etc. Helsenorge har ikke den muligheten, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En telefon til veiledning Helsenorge, frikort telefonen og du får svar på saken din. 

God ide, takk 😃

• Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

For du har selvfølgelig ikke gjort noe som helst galt som har ført til at bankID'en din er sperret?? 

Selvsagt har jeg det, besides the point, though. 

Annonse
Skrevet
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker MinID på Skatteetaten, Altinn etc. Helsenorge har ikke den muligheten, dessverre. 

Du vil uansett få frikort når du har nådd grensen, det skjer automatisk. Det du har betalt over, får du tilbake. 
Du må derfor ikke sjekke for å få det (men jeg skjønner jo at du vil ha oversikt). 

• Liker 1
Skrevet
Stor pike skrev (6 minutter siden):

Selvsagt har jeg det, besides the point, though. 

Det var du som la opp til at det ble "the point" når du klarte å lire av deg at banken hater deg! Banken hater deg selvfølgelig ikke, du har brutt noen av retningslinjene vedrørende bruk av BankID.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får frikort hvert år og det er en av de få brevene jeg får i posten. Det kan hende jeg får vite det av apotek først, men da kommer kortet i posten en av de nærmeste dagene. Jeg river det av og legger det i lommeboken med én gang, så er jeg sikker. Det er sjelden jeg har trengt å vise det, da, bare på "store" undersøkelser rett etter at jeg har fått det.

• Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (17 minutter siden):

Du vil uansett få frikort når du har nådd grensen, det skjer automatisk. Det du har betalt over, får du tilbake. 
Du må derfor ikke sjekke for å få det (men jeg skjønner jo at du vil ha oversikt). 

Problemet her er jo at ts enkelte steder får opplyst at hun har frikort, mens hun i pasientreisertaxien betaler egenandel. Så systemet er ikke «idiotsikkert» og uten feil. 

Skrevet
Stor pike skrev (42 minutter siden):

Jeg skrev eller lignende. Du kan bruke en av de andre tjenestene for innlogging. Jeg husket bare ikke hva det het😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...