AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Jeg lurer på om noen kan anbefale en god fastlege i Bergen? Er spesielt interessert i å høre om noen kjenner til en fastlege som er dyktig når det gjelder rygg/skjelettlidelser. Jeg har omfattende ryggproblematikk, operert × flere, men fastlegen jeg har hatt gjennom hele forløpet tar meg ikke på alvor, og fastlegen har selv sagt at vedkommende har feilbehandlet meg. Dette ifm operasjon og at jeg skulle vært henvist før (dette ifølge kirurg). Ifølge kirurg kunne jeg blitt mye bedre i ryggen om fastlegen hadde henvist meg til kirurgi tidligere. Før siste operasjon nektet fastlegen å henvise, så jeg måtte ta direkte kontakt med sykehus som hadde operert meg før, og de måtte gjenåpne tidligere henvisning. Jeg jobber litt og er på delvis AAP igjennom flere år, men også dette er komplisert pga fastlegen som ikke følger opp (og videreformidler til NAV) plan gitt fra sykehus og rehabilitering. Står igjen i en ny forverring av ryggtilstanden. Skal ta ny MR, men ikke før om 1 måned pga fastlegen mener det ikke trengs prioritering. Vedkommende mener også at det ikke skal tas kontakt med kirurg/henvises på nytt da det angivelig (ifølge fastlegen) ikke skal opereres på nytt. Har fra kirurg fått beskjed om at ved forverring av ryggtilstanden kan reoperasjon vurderes. Beklager at dette ble litt langt, men har altså mye problemer med en fastlege som ikke tar meg på alvor, og etter eget utsagn har vedkommende lite peiling på rygg. Føler meg utrygg og stoler ikke på at fastlegen gir meg riktig behandling. Er det noen som kan tipse om fastleger i Bergen som er særlig flinke mtp tilstander i rygg/skjelett? Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg lurer på om noen kan anbefale en god fastlege i Bergen? Er spesielt interessert i å høre om noen kjenner til en fastlege som er dyktig når det gjelder rygg/skjelettlidelser. Jeg har omfattende ryggproblematikk, operert × flere, men fastlegen jeg har hatt gjennom hele forløpet tar meg ikke på alvor, og fastlegen har selv sagt at vedkommende har feilbehandlet meg. Dette ifm operasjon og at jeg skulle vært henvist før (dette ifølge kirurg). Ifølge kirurg kunne jeg blitt mye bedre i ryggen om fastlegen hadde henvist meg til kirurgi tidligere. Før siste operasjon nektet fastlegen å henvise, så jeg måtte ta direkte kontakt med sykehus som hadde operert meg før, og de måtte gjenåpne tidligere henvisning. Jeg jobber litt og er på delvis AAP igjennom flere år, men også dette er komplisert pga fastlegen som ikke følger opp (og videreformidler til NAV) plan gitt fra sykehus og rehabilitering. Står igjen i en ny forverring av ryggtilstanden. Skal ta ny MR, men ikke før om 1 måned pga fastlegen mener det ikke trengs prioritering. Vedkommende mener også at det ikke skal tas kontakt med kirurg/henvises på nytt da det angivelig (ifølge fastlegen) ikke skal opereres på nytt. Har fra kirurg fått beskjed om at ved forverring av ryggtilstanden kan reoperasjon vurderes. Beklager at dette ble litt langt, men har altså mye problemer med en fastlege som ikke tar meg på alvor, og etter eget utsagn har vedkommende lite peiling på rygg. Føler meg utrygg og stoler ikke på at fastlegen gir meg riktig behandling. Er det noen som kan tipse om fastleger i Bergen som er særlig flinke mtp tilstander i rygg/skjelett? Anonymkode: 37954...36e Det hjelper deg ikke nå om noen gir deg anbefalinger på fastlege fordi der er omtrent ingen ledige fastleger i Bergen. omtrent alle har mer enn 50 noen mange hundrede pasienter på venteliste. Så det vil ta år før du slipper inn hos noen ny lege. Der er vel to leger i Arna som har startet med null liste, og fortsatt har ledig. Du må bare gå inn hver dag og se om der er noen som er ledig. Men pass deg for legekontor der det er stor gjennomtrekk av leger. Der risikerer du at det kommer inn bare vikarer og du begynner på nytt hver gang. Synes legen din behandler deg forkastelig om din fremstilling av saken er korrekt. Har du sendt sak til Norsk Pasientskadeerstatning? Anonymkode: 97c38...920 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Kan du gå til en annen lege ved samme legekontor? Vurdert lege på Os om du f.eks bor i Fana? Da er det ikke så langt, men det er dyrt med bommen da (100,80kr for en tur-retur) Anonymkode: d9c70...df3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du gå til en annen lege ved samme legekontor? Vurdert lege på Os om du f.eks bor i Fana? Da er det ikke så langt, men det er dyrt med bommen da (100,80kr for en tur-retur) Anonymkode: d9c70...df3 Ved å bruke en annen lege i en annen kommune, så har ts ikke rett på pasientreiser. Verken dekning for kjøring med egen bil eller taxi. Ikke vet jeg hvor dårlig hun er, men kan hun ikke kjøre bil selv, så får hun problemer med å komme seg til sin egen fastlege. Derfor foreslo jeg ikke den løsningen. Øygarden kan og være en løsning, om ts vil ut avvkommunen i påvente av fastlege i egen kommune. Anonymkode: 97c38...920
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hjelper deg ikke nå om noen gir deg anbefalinger på fastlege fordi der er omtrent ingen ledige fastleger i Bergen. omtrent alle har mer enn 50 noen mange hundrede pasienter på venteliste. Så det vil ta år før du slipper inn hos noen ny lege. Der er vel to leger i Arna som har startet med null liste, og fortsatt har ledig. Du må bare gå inn hver dag og se om der er noen som er ledig. Men pass deg for legekontor der det er stor gjennomtrekk av leger. Der risikerer du at det kommer inn bare vikarer og du begynner på nytt hver gang. Synes legen din behandler deg forkastelig om din fremstilling av saken er korrekt. Har du sendt sak til Norsk Pasientskadeerstatning? Anonymkode: 97c38...920 Takk for svar. Ja, jeg har fremstilt saken riktig. Har snakket med NPE, men jeg velger å avvente litt til for å samle inn mest mulig informasjon for å styrke saken. Jeg vet at kirurg har kontaktet fastlegen og anklaget denne for feilbehandling, og fastlegen har deretter sagt til meg at vedkommende har feilbehandlet meg. Jeg har ikke fått ut hele journalen fra legekontoret ennå, men håper at det står dokumentert der. Jeg vet at det er ingen ledige fastleger i Bergen nå, men tenker at jeg må nok sette meg på venteliste hos noen. Så jeg lurte bare på om noen kjente til fastleger som er flinke mtp rygg/skjelettlidelser, slik at jeg vet litt mer om hvem noen aktuelle jeg kan sette meg på ventelisten til. Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du gå til en annen lege ved samme legekontor? Vurdert lege på Os om du f.eks bor i Fana? Da er det ikke så langt, men det er dyrt med bommen da (100,80kr for en tur-retur) Anonymkode: d9c70...df3 Takk for svar. Jeg har også vurdert å finne fastlege på Os heller, men det er noe reiseavstand til Os, og det kan være litt kjipt hvis man er skikkelig dårlig og må til legen kjapt. Det er dessverre ikke enkelt å få time hos andre leger ved samme legekontoret.. De gangene jeg har fått ØH-time hos annen lege har de ikke villet foreta seg noe som helst mtp henvisning til bilder eller kontakt med kirurg som har operert, men har fått beskjed om at fastlegen må se på det når hun er på jobb. Så føler at andre leger ved legekontoret helst ikke vil blande seg borti det som gjelder min rygg. Bør nok helst skifte fastlegekontor. Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved å bruke en annen lege i en annen kommune, så har ts ikke rett på pasientreiser. Verken dekning for kjøring med egen bil eller taxi. Ikke vet jeg hvor dårlig hun er, men kan hun ikke kjøre bil selv, så får hun problemer med å komme seg til sin egen fastlege. Derfor foreslo jeg ikke den løsningen. Øygarden kan og være en løsning, om ts vil ut avvkommunen i påvente av fastlege i egen kommune. Anonymkode: 97c38...920 Takk for god informasjon, og det du skriver om pasientreiser samt reiseavstand er også noe som gjør at jeg vegrer meg for å skifte til fastlege i annen kommune. Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Jeg har også vurdert å finne fastlege på Os heller, men det er noe reiseavstand til Os, og det kan være litt kjipt hvis man er skikkelig dårlig og må til legen kjapt. Det er dessverre ikke enkelt å få time hos andre leger ved samme legekontoret.. De gangene jeg har fått ØH-time hos annen lege har de ikke villet foreta seg noe som helst mtp henvisning til bilder eller kontakt med kirurg som har operert, men har fått beskjed om at fastlegen må se på det når hun er på jobb. Så føler at andre leger ved legekontoret helst ikke vil blande seg borti det som gjelder min rygg. Bør nok helst skifte fastlegekontor. Anonymkode: 37954...36e Grunnen til dette er at det kun er øyeblikkelig hjelp en øh-time er til, ikke langvarige kroniske problemer. Det har ikke noe med å blande seg borti eller ikke å gjøre. Du trenger ikke avskrive de andre legene på samme kontor som potensiell ny fastlege av den grunn. Anonymkode: 72b5b...500
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Der er noen få fastleger som er spesialister innen rehabilitering og fysikalsk medisin. Med din problematikk tror jeg at jeg ville valgt en lege med den typen kompetanse. Er du innen Bergen kommune, så får du Pasientreiser dekket ved behov. Om så du reiser fra Ytrebygda til Arna, men reiser du fra Lagunen til Os, får du ikke dette en krone. Anonymkode: 97c38...920
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Grunnen til dette er at det kun er øyeblikkelig hjelp en øh-time er til, ikke langvarige kroniske problemer. Det har ikke noe med å blande seg borti eller ikke å gjøre. Du trenger ikke avskrive de andre legene på samme kontor som potensiell ny fastlege av den grunn. Anonymkode: 72b5b...500 Takk for svar. Også i kroniske tilstander kan det tilkomme akutte store forverringer, og man kan dermed trenge ØH-timer. Når jeg har flere operasjoner bak meg for min tilstand er dette både pga forverring over tid og akutte forverringer. Jeg avskriver ingen fastleger ved mitt legekontor, men jeg har møtt flere av de flere ganger og kan basere min vurdering av de på det. Jeg har også gjentatte ganger vært i kontakt med kontorpersonalet og bedt om å få timer hos andre enn fastlegen, men ifølge kontoret er ikke dette mulig (kun ved ØH-timer). Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Jeg har stått i fastlege kø i 4 år nå, fordi denne fastlegen er så sinnsyk bra at ingen vil miste han. Kun folk som flytter fra Bergen som dropper ut av køen. Anonymkode: 99d7a...504
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Der er noen få fastleger som er spesialister innen rehabilitering og fysikalsk medisin. Med din problematikk tror jeg at jeg ville valgt en lege med den typen kompetanse. Er du innen Bergen kommune, så får du Pasientreiser dekket ved behov. Om så du reiser fra Ytrebygda til Arna, men reiser du fra Lagunen til Os, får du ikke dette en krone. Anonymkode: 97c38...920 Takk for svar. Har du kjennskap til noen fastleger i Bergensområdet som har spesialisert seg innenfor rehabilitering og fysikalsk mrdisin? Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Har du kjennskap til noen fastleger i Bergensområdet som har spesialisert seg innenfor rehabilitering og fysikalsk mrdisin? Anonymkode: 37954...36e Hva med en av legene på Vims? Det er akkurat det de driver med. Anonymkode: a290b...dfc
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med en av legene på Vims? Det er akkurat det de driver med. Anonymkode: a290b...dfc Takk for svar. Dette skal jeg sjekke ut nærmere. Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar. Har du kjennskap til noen fastleger i Bergensområdet som har spesialisert seg innenfor rehabilitering og fysikalsk mrdisin? Anonymkode: 37954...36e Ja. Men jeg ønske rikke å navngi noen her i tråden. Hvordan det kan løses når vi begge er ab, vet jeg ikke. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva med en av legene på Vims? Det er akkurat det de driver med. Anonymkode: a290b...dfc Vims er hovedsakelig for mennesker som driver idrett på høy nivå, selv om de også har andre pasienter. Min vurdering er at dette ikke er et valg å anbefale ts. Anonymkode: 97c38...920
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja. Men jeg ønske rikke å navngi noen her i tråden. Hvordan det kan løses når vi begge er ab, vet jeg ikke. Vims er hovedsakelig for mennesker som driver idrett på høy nivå, selv om de også har andre pasienter. Min vurdering er at dette ikke er et valg å anbefale ts. Anonymkode: 97c38...920 Litt dumt at du ikke ønsker å oppgi navn på fastleger i Bergen som har kjennskap til rehabilitering og fysikalsk medisin, men om nødvendig finner jeg ut av dette selv på andre måter. Din vurdering er at Vims ikke er noe å anbefale meg? Vel, jeg har kjennskap til Vims og flere av legene som jobber der fra før, så om ønskelig kan jeg fint sette meg på venteliste der. Nå er jeg ute etter en fastlege som har god kompetanse på sykdom i rygg/skjelett, ikke leger som primært driver med idrettsskader. Jeg kommer ikke til å oppgi nicket mitt her for å få anbefalinger. Anonymkode: 37954...36e
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. Også i kroniske tilstander kan det tilkomme akutte store forverringer, og man kan dermed trenge ØH-timer. Når jeg har flere operasjoner bak meg for min tilstand er dette både pga forverring over tid og akutte forverringer. Jeg avskriver ingen fastleger ved mitt legekontor, men jeg har møtt flere av de flere ganger og kan basere min vurdering av de på det. Jeg har også gjentatte ganger vært i kontakt med kontorpersonalet og bedt om å få timer hos andre enn fastlegen, men ifølge kontoret er ikke dette mulig (kun ved ØH-timer). Anonymkode: 37954...36e Det er som regel ikke det. De andre fastlegene har jo sin egen liste de har ansvar for, og åpner de opp for en ekstra blir det fort mange ekstra/mange spørsmål om det. Iflg internett er disse både spesialist i allmennmedisin og fysikalsk medisiner https://www.legelisten.no/leger?speciality=22 Anonymkode: b2080...0bc
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #18 Skrevet 57 minutter siden Når jeg leser utfordringen din med fastlegen så tolker jeg det som at hovedproblemet er at fastlegen ikke henviser videre og prioriterer dine utfordringer. For fastlegen kan jo ikke direkte hjelpe deg med dine vansker. Jeg tenker du trenger en fastlege som tar deg på alvor og som du har tillit til, og den fastlegen trenger ikke nødvendigvis særlig kompetanse innen ryggplager. Jeg har fastlege ved Vims, og er absolutt ingen idrettsperson. Men opplever de som seriøse og tar meg på alvor, og det er det viktigste. Anonymkode: 7f523...34b
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #19 Skrevet 48 minutter siden På legelisten.no kan du filtrere søket, slik at du f.eks. kun søker opp fastleger i Bergen som har spesialisering i ortoped, fysikalsk medisin osv. Tok et raskt søk, og det var ikke mange. Ellers er jeg også enig i det bruker 34b skriver, for fastlegene skal fint kunne henvise videre. F.eks. så har de tverrfaglig team på Nordås (Fysikalsk medisin og rehabilitering), som kan anbefales. Dette krever henvisning fra legen. Så om du på listen ikke finner noen som har spesialiseringen du ønsker, kan det likevel være verdt å bytte om du ikke får hjelp av din nåværende fastlege. Håper du finner ut av det! Anonymkode: 20e76...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå