Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om dette går under helse, men prøver her. 

Jeg var ho tannlegen i går, første gang på 8 år. Heldigvis ingen hull. Ble gjort en grundig tannrens og vil ha meg inn på ny time i høst.

Hun påpekte at jeg bør pusse tennene bedre, da det var en del plakk og bakterier bak på tennene. Jeg synes selv jeg har pusset de så grundig og godt der jeg klarer å komme til. Er det hensiktsmessig å kjøpe en elektrisk tannbørste for å få bedre rengjort tennene? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elektrisk tannbørste gjør en bedre jobb en manuell ja. Mindre kjedelig er det også. Er veldig fornøyd med IO serien fra OralB

Anonymkode: 2af54...69c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, verdt det. Oral-B med klassisk børstehode eller iO.

Anonymkode: 51c11...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde at tennene mine ble mye dårligere renset av elektrisk tannbørste. Jeg fikk flekker på fortennene, trodde det var noe galt med tennene, men så fant jeg ut at jeg kunne børste det av med manuell børste ...

Anonymkode: 9df64...563

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (1 time siden):

Litt usikker på om dette går under helse, men prøver her. 

Jeg var ho tannlegen i går, første gang på 8 år. Heldigvis ingen hull. Ble gjort en grundig tannrens og vil ha meg inn på ny time i høst.

Hun påpekte at jeg bør pusse tennene bedre, da det var en del plakk og bakterier bak på tennene. Jeg synes selv jeg har pusset de så grundig og godt der jeg klarer å komme til. Er det hensiktsmessig å kjøpe en elektrisk tannbørste for å få bedre rengjort tennene? 

Både elektrisk tannbørste og en annen tannbørste enn den du bruker nå kan hjelpe. 
Mellomromsbørster hjelper, og en solobørste som du bruker nede på tennene og over tannkjøttet er bra. Dette i tillegg til vanlig tannbørsten. 

Anonymkode: 93066...531

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (1 time siden):

Jeg tror det er deler av svaret på hvorfor du blir anbefalt å bruke elektrisk tannbørste.  Det er lettere å pusse riktig med elektrisk tannbørste enn med vanlig tannbørste og siden hun ikke var fornøyd med tannpussen din så tenkte hun det kanskje ble bedre om du bruker elektrisk tannbørste. 

Nå får man billige elektriske tannbørster til 200 kroner og sjekket nå at Clas Ohlson har 9-pakning med børstehoder til 300 kroner. Det siste gir en pris på 33 kroner per gang man må bytte børstehode og vanlige tannbørster i butikken er ikke så mye billigere enn det. Så det trenger ikke koste mye ekstra å bruke elektrisk tannbørste. 

Men om du vil bruke vanlig tannbørste bør sjekke en youtube-video om hvordan man pusser tennene skikkelig  med vanlig tannbørste og følge rådene der.  Pusser man riktig med vanlig tannbørste så er det like bra som elektrisk tannbørste.   Du bør også bruke tannpirker/tanntråd om du ikke gjør det i dag det gjelder uavhengig av om du kjøper elektrisk tannbørste eller ikke. 

Om du ved neste tannlegebesøk fortsatt får beskjed om at du bør bli bedre til å pusse tennene så er det nok lurt å gå til innkjøp av elektrisk tannbørste. Det er langt billigere å bruke litt ekstra på en elektrisk tannbørste som gjør jobben enklere enn å gå ofte til tannlegen for å fjerne plakk. Det er også mer behagelig å pusse tenne med elektrisk tannbørste enn å fjerne plakk. 

Tannlegen din tjener ikke noe penger på at du kjøper elektrisk tannbørste så de har ingen grunn til å anbefale det om de ikke har god erfaring med det. 

Jeg vil også si gratulerer med å møtt opp til tannlegen og at du ikke har hull! Nå vet ikke jeg hvorfor tannlegen ønsket at du skulle ha ny time igjen allerede til høsten.  Men om tannlegen fortsatt ikke er fornøyd med tannpussen din så spør om tips til å nå områdene du i dag ikke klarer å nå. 

Anonymkode: 5e674...9d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Elektrisk tannbørste gjør en bedre jobb en manuell ja. Mindre kjedelig er det også. Er veldig fornøyd med IO serien fra OralB

De er så stygge og dyre og de svære tannbørstene. 

Anonymkode: 4ed9f...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er så stygge og dyre og de svære tannbørstene. 

Nå er det vel ikke noen som kjøper tannbørste fordi det er estetisk pent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror det er deler av svaret på hvorfor du blir anbefalt å bruke elektrisk tannbørste.  Det er lettere å pusse riktig med elektrisk tannbørste enn med vanlig tannbørste og siden hun ikke var fornøyd med tannpussen din så tenkte hun det kanskje ble bedre om du bruker elektrisk tannbørste. 

Nå får man billige elektriske tannbørster til 200 kroner og sjekket nå at Clas Ohlson har 9-pakning med børstehoder til 300 kroner. Det siste gir en pris på 33 kroner per gang man må bytte børstehode og vanlige tannbørster i butikken er ikke så mye billigere enn det. Så det trenger ikke koste mye ekstra å bruke elektrisk tannbørste. 

Men om du vil bruke vanlig tannbørste bør sjekke en youtube-video om hvordan man pusser tennene skikkelig  med vanlig tannbørste og følge rådene der.  Pusser man riktig med vanlig tannbørste så er det like bra som elektrisk tannbørste.   Du bør også bruke tannpirker/tanntråd om du ikke gjør det i dag det gjelder uavhengig av om du kjøper elektrisk tannbørste eller ikke. 

Om du ved neste tannlegebesøk fortsatt får beskjed om at du bør bli bedre til å pusse tennene så er det nok lurt å gå til innkjøp av elektrisk tannbørste. Det er langt billigere å bruke litt ekstra på en elektrisk tannbørste som gjør jobben enklere enn å gå ofte til tannlegen for å fjerne plakk. Det er også mer behagelig å pusse tenne med elektrisk tannbørste enn å fjerne plakk. 

Tannlegen din tjener ikke noe penger på at du kjøper elektrisk tannbørste så de har ingen grunn til å anbefale det om de ikke har god erfaring med det. 

Jeg vil også si gratulerer med å møtt opp til tannlegen og at du ikke har hull! Nå vet ikke jeg hvorfor tannlegen ønsket at du skulle ha ny time igjen allerede til høsten.  Men om tannlegen fortsatt ikke er fornøyd med tannpussen din så spør om tips til å nå områdene du i dag ikke klarer å nå. 

Edit: Du trenger ikke dyr elektrisk tannbørste. Det som er viktig er at tannbørsten vibrerer og det gjør også de billigste elektirske tannbørstene. Når det kommer til ekstra-funksjoner så kan det også være fordel med en elektrisk tannbørste som har en timer som sier når du har pusset tennene i 30 sekunder og når du har pusset tennene i 2 minutter. Mange pusser tennene alt for kort tid. Men også de billigste elektriske tannbørstene har timer. Så du trenger ikke betale noe ekstra for det.

Om du ikke kjøper elektrisk tannbørste så burde du prøve å sjekke på klokken din om du pusser tennene lenge nok. Svært mange pusser tennene for kort tid.  

Noe som også kan være greit, men som ikke er nødvendig er en elektrisk tannbørste med trykksensor som sier ifra når du pusser for hardt.  Mange pusser tennene sine for hardt og om tannbørsten din er en som ser slitt ut svært raskt så pusser trolig du også tennene dine for hardt.  Børstehodene på elektrisk tannbørste skal normalt vare i 3 måneder.  Ser de elektriske tannbørstene på Clas Ohlson som har trykksensor koster litt ekstra og starter på 500 kroner. Det er 300 kroner for elektrisk tannbørste uten trykksensor. Så man betaler 200 ekstra for trykksensoren.  Mange pusser tennene sine for hardt og det er skadelig for tenner og tannkjøtt. I tillegg så slites tannbørsten ut svært raskt. 

Ser jeg har nevnt Clas Ohlson flere ganger. Jeg sier ikke at du må kjøpe tannbørstene dine der. Jeg nevnte dem kun fordi de ofte er billig sted å handle. Om du finner tannbørstene billigere andre steder så kjøp dem der i stedet. 

Jeg skrev også at det er lettere å bruke elektrisk tannbørste enn vanlig tannbørste. Men om du kjøper elektrisk tannbørste så er det fortsatt lurt å sjekke en youtube-video eller lignende om hvordan man pusser tennene. Mange pusser tennene for hardt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det vel ikke noen som kjøper tannbørste fordi det er estetisk pent.

Jo, jeg. Tannbørsten er svær for min lille munn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min eltannbørste fra Oclean. Den er mindre enn OralB, vibrerer ikke så kraftig og jeg føler at tennene blir renere. 

Anonymkode: 5e10f...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...