AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:01 #41 Skrevet tirsdag kl 22:01 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://www.dsa.no/sol-og-solarium/solbeskyttelse-i-skoler-og-barnehager Skoler og barnehager skal ha en bevisst holdning til sol og solbeskyttelse, og uteområdene bør være utformet slik at både sol og skygge er tilgjengelig. Mange forbrenninger i barneårene kan øke risikoen for å få hudkreft senere. Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger stiller krav til at miljøet i barnehager, skoler, fritidsordninger og leksehjelpsordninger skal fremme helse og trivsel, og forebygge sykdom, skade og alvorlige hendelser. Dette innebærer også å hindre at barna utvikler skade eller sykdom på grunn av sol. Du som forelder bør: -smøre barnet med solkrem hjemme før barnehagen -send med barnet caps -lære barna om solbeskyttelse. Solkrem og caps Barnehagen bør: -smøre barnet med solkrem i løpet av dagen -sette opp solskjerming/solseil. Solseil er bare en lett presenning som de kan knyte opp mellom feks hus og trær så gir det skygge under. De bør ordne skygge over sandkasse osv -barnehagen hos oss passet på at barna heller lekte i skogen enn midt i solen, skog rett ved. Anonymkode: fdf6a...25a Dette! Takk for at du står for både masse utetid og samtidig har kunnskap nok til å ta vare på disse små. Når den eneste kommentaren folk slenger ut er så ukritisk og bare fokuserer på at barna må være ute mest mulig så blir det som å snakke med veggen. Og husk også på at Norge/skandinavia er blant de få landene i verden (vestlige land) hvor de har så innmari fokus på masse utetid. Ingen sier at utetid ikke er bra og viktig for barna våre, men de har også veldig godt av et par timer innendørs med litt roligere lek/læring også. Anonymkode: c0a74...3aa
GMT800 Skrevet tirsdag kl 22:58 #42 Skrevet tirsdag kl 22:58 Hadde lette sommerklær og ingen solkrem da jeg gikk i barnehagen selv på 80-tallet. Var aldri antydning til brent heller. Har egentlig aldri opplevd å bli solbrent i Norge, og jeg har vært og er mye ute.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:16 #43 Skrevet tirsdag kl 23:16 Den korte sommeren vi har, har barn godt av å være ute. Caps og solkrem . Nyt sommeren ☀️🍓🦀🦋🐞 Anonymkode: 073af...6f4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:36 #44 Skrevet onsdag kl 06:36 Dette er helt normalt, og nei, dette er IKKE noe du bør ta opp med styrer.... De aller fleste foreldre synes det er fint at barna deres får leke mye ute, og du kan ikke kreve at din unge skal få være inne, og oppta en ansatt helt alene... Her er du vanskelig. I barnehagen vår er de flinke til å bruke skygge, og de smører barna med solkrem, og bruker solhatter/caps. Det går helt fint. Virkelig. Jeg har to rådhårede barn, og ingen av dem har til dags dato blitt solbrent, noen sinne, til tross for at de har lekt ute i timesvis midt på dagen i barnehagen/sfo. Anonymkode: d4e6d...019
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:46 #45 Skrevet onsdag kl 06:46 Jøss og bevares.... skal ikke barn få være ute i frisk luft og natur lenger heller nå, i redsel for sol? Sol er ikke skadelig, det går an å smøre seg og ha på klær. Anonymkode: 26876...8e8 1
SeBraHaHa Skrevet onsdag kl 06:56 #46 Skrevet onsdag kl 06:56 Barnet mitt elsker utetid, så her ønsker vi ingen endring når det kommer til soleksponering. Jeg tenker det er ting både du og bhg kan gjøre. Du kan be bhg legge til rette når det er mye sol. Solskjerming over sandkasse, lekeområder, og spiseområde er et eksempel. Du som foreldre må smøre barnet inn fra tå til topp FØR levering. Du må sørge for at barnet har solhatt, solbriller og klær tilrettelagt for været. Be barnehager h vannflakset lett tilgjengelig slik at de kan arrangere drikkepauserog barnet kan få tilgang selv. God sommer!☀️☀️☀️☀️ 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:48 #47 Skrevet onsdag kl 11:48 Jeg tenker det er helt innafor å snakke med barnehagen om hvordan de tenker rundt soleksponering. Om barna sitter ute rett i sola uten å være særlig dekket av klær i flere i flere timer midt på dagen, så er det ikke bra. Men de gjør sannsynligvis ikke det. Solskjerming/solseil er absolutt en fin ting å ta opp dersom det er lite skygge på uteområdet. Jeg jobber i barnehage, og ser at barna oppsøker skygge på eget initiativ. Det bruker ikke å være noen som setter seg og leker midt i solsteken mellom 12-14. Vi har en sandkasse som er i skygge på morgenen, og havner i solen etter hvert, og barna flytter seg på eget initiativ bort fra sandkassen når sola begynner å steke der. Vi passer også på at ingen likevel blir sittende. Vi er mye ute på varme dager, og går inn i skogen, og skyggen fra høye trær på veldig varme og solfylte dager. Men på samma måte som voksne trekker inn i skyggen når solen blir sterk, gjør altså barn helst det helt av seg selv. Et uteområde uten skygge tenker jeg imidlertid er veldig problematisk. Anonymkode: ef15e...418
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #48 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 13.48): Jeg tenker det er helt innafor å snakke med barnehagen om hvordan de tenker rundt soleksponering. Om barna sitter ute rett i sola uten å være særlig dekket av klær i flere i flere timer midt på dagen, så er det ikke bra. Men de gjør sannsynligvis ikke det. Solskjerming/solseil er absolutt en fin ting å ta opp dersom det er lite skygge på uteområdet. Jeg jobber i barnehage, og ser at barna oppsøker skygge på eget initiativ. Det bruker ikke å være noen som setter seg og leker midt i solsteken mellom 12-14. Vi har en sandkasse som er i skygge på morgenen, og havner i solen etter hvert, og barna flytter seg på eget initiativ bort fra sandkassen når sola begynner å steke der. Vi passer også på at ingen likevel blir sittende. Vi er mye ute på varme dager, og går inn i skogen, og skyggen fra høye trær på veldig varme og solfylte dager. Men på samma måte som voksne trekker inn i skyggen når solen blir sterk, gjør altså barn helst det helt av seg selv. Et uteområde uten skygge tenker jeg imidlertid er veldig problematisk. Anonymkode: ef15e...418 Det er akkurat som er problemet i barnehagen til mitt barn. Det er et ganske stort uteareal med så og si ingen solskjerming. Kun et par trær og bygningen som dekker litt over lekeplassen. De minste barna blir ofte sittende i sandkassen i lang tid, og det hjelper faktisk ikke solkrem 100%. Det er en grunn til at vi har fått en anbefaling om å unngå solen i midt på dagen. Barna tar ikke skade av å gå inn foreksempem i tidsrommet 12-14.30. Så får de være ute hele morgenen (morgensol er sunnest for kroppen og optimalt for D-vitamin opptak). Og igjen senere på ettermiddagen. Jeg skjønner ikke hvorfor barna MÅ være ute hele dagen på de varmeste dagene. Og barna trenger faktisk ikke å bli smurt inn med solkrem når man leverer barna på morgenen. Det er lite UV-stråling på den tidene og når solkrem inneholder så mye tull for kroppen til de minste, kan man i hvert fall spare det til når det virkelig er behov. De må uansett smøre barna igjen i løpet av 2-3 timer etter levering, og da begynner strålene å bli sterkere. Anonymkode: c0a74...3aa
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #49 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 8.36): Dette er helt normalt, og nei, dette er IKKE noe du bør ta opp med styrer.... De aller fleste foreldre synes det er fint at barna deres får leke mye ute, og du kan ikke kreve at din unge skal få være inne, og oppta en ansatt helt alene... Her er du vanskelig. I barnehagen vår er de flinke til å bruke skygge, og de smører barna med solkrem, og bruker solhatter/caps. Det går helt fint. Virkelig. Jeg har to rådhårede barn, og ingen av dem har til dags dato blitt solbrent, noen sinne, til tross for at de har lekt ute i timesvis midt på dagen i barnehagen/sfo. Anonymkode: d4e6d...019 Hvem har sagt at jeg kun bekymrer meg for mitt barn? Jeg tenker på alle barna som er ute hele barnehage dagen. De kan fint gå inn og være der i 2 timer når solen skinner på det sterkeste. Anonymkode: c0a74...3aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå