Gå til innhold

Utetid i barnehagen og soleksponering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I bhg jeg jobber, ber vi om at barna kommer smurt med solkrem om morgenen,også smører vi en eller to ganger til utover dagen. Vi har drikkevann ute. På de aller varmeste dagene med nærmere 30 grader,går vi gjerne ut tidlig,og inn en stund midt på dagen,og så ut igjen.

Anonymkode: 0965a...bfb

Hvis barna kommer i bhg kl 07.30, holder ikke den morgensmøringen hvis dere går ut 09.30 altså. 

Anonymkode: 9fe06...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hysteriet må ta slutt! Vi har godt av litt sol. Når jeg var liten, slutten av 80 tallet, gikk jeg i utendørs park. Husker aldri at jeg ble brent, ser lett gyllen og frisk ut på alle bilder. De fleste små barn nå til dags er så bleke at de ser syke ut! Ikke rart de blir brent hvis huden aldri får sol på seg. Jeg tror heller ikke det som er i solkremer er spesielt sunt, men det er det ingen som tenker over..

Anonymkode: 9a53a...d4c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/markant-sterkare-uv-straling-om-varen-i-sor-noreg-viser-ny-rapport-1.17463285

Dette er relativt ny informasjon, slik at man kan kanskje ikke sammenlikne med for x antall år siden. I forbindelse med at denne rapporten har kommet, så er jeg mer påpasselig med beskyttelse midt på dagen, følge med på uvindeks.
Jeg sender i bh med langermet, men de skifter til t-skjorte dersom det er varmt. Vi snakker om bruk av hodeplagg, ikke lett for en 5 åring å huske. De mindre barna trenger jo hjelp til dette. Sendes i bh med faktor 50 på, men som rapporten viser så er ikke faktor 50 lik null fare. 
Absolutt greit å tenke seg om. Kanskje burde man i barnehager ta stilling til om man bør starte dagen ute, ha innetid midt på dagen og deretter gå ut etter 14 måltid i og med at uv stråling er mer intens nå enn før. 

Anonymkode: dc758...671

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/markant-sterkare-uv-straling-om-varen-i-sor-noreg-viser-ny-rapport-1.17463285

Dette er relativt ny informasjon, slik at man kan kanskje ikke sammenlikne med for x antall år siden. I forbindelse med at denne rapporten har kommet, så er jeg mer påpasselig med beskyttelse midt på dagen, følge med på uvindeks.
Jeg sender i bh med langermet, men de skifter til t-skjorte dersom det er varmt. Vi snakker om bruk av hodeplagg, ikke lett for en 5 åring å huske. De mindre barna trenger jo hjelp til dette. Sendes i bh med faktor 50 på, men som rapporten viser så er ikke faktor 50 lik null fare. 
Absolutt greit å tenke seg om. Kanskje burde man i barnehager ta stilling til om man bør starte dagen ute, ha innetid midt på dagen og deretter gå ut etter 14 måltid i og med at uv stråling er mer intens nå enn før. 

La nå barna være ute og leke de få dagene i løpet av en sommer det faktisk er oppholdsvær i mer enn en ti minutt.

Anonymkode: 15c6c...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Wow...du mener barna er for mye ute i norsk sommer. Jeg har knapt ord.

Sitter dere selv inne store deler av sommerferien? 

Anonymkode: f3edb...d4b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La nå barna være ute og leke de få dagene i løpet av en sommer det faktisk er oppholdsvær i mer enn en ti minutt.

For all del, alle tar sine valg. Det vi kan tenke over er at vi tar valg på vegne av våre barn, og da er det minste vi kan gjøre å ta et informert valg. 

Skrevet

Våre barn gikk i slik friluftsbarnehage. De var ute stort sett hele tiden hele året. På soldager så smører vi dem før bhagen. Og de har egne solkremer i bhagen som ansatte smører med etterhvert som dagen går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For all del, alle tar sine valg. Det vi kan tenke over er at vi tar valg på vegne av våre barn, og da er det minste vi kan gjøre å ta et informert valg. 

Absolutt, men da tenker jeg også det beste er å holde barna sine hjemme. 

Anonymkode: 6b3bf...8f5

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er fint at barna er mye ute. Langermet overdel og solhatt for redusert eksponering. Solkrem i ansikt og på hender.

Anonymkode: 6a66d...2f1

Solkrem beskytter på ingen måte all uv-stråling på barnehud. Dekkende påkledning er jeg enig i, men det er få eller ingen barnehage ansatte som kler på barna i langermede klær. Alle barna løper rundt i shorts og T-skjorte. Så mange får fortsatt hudkreft på tross av solkrem bruk. 
Og smøring av solkrem flere ganger ila. en barnehage dag er heller ikke greit når barna er 1-3 år, mtp. all innholdet i solkrem. 

Og ingen barn lider av å være inne i 1-2 timer midt på dagen, de kan fint være ute på morgenen og sent på ettermiddagen. 

Anonymkode: c0a74...3aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En veldig fin rutine tenker jeg også. Da får barna vært mye ute, og samtidig slippe unna den varmeste delen av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke at de leker 4-5 timer ute? Må de være ute i alle de 7-8 timene de er der? Jeg skjønner ikke helt greia med at barna har det best med å være ute hele dagen. 

Så hvorfor tar man til seg all råd fra helsemyndighetene, men ikke dette? De oppfordrer selv voksne til å u. Gå times vis med soling, og særlig midt på dagen. Da kan det vel ikke være greit for så små barn. Og ja, det blir det samme. Mange barn elsker å sitte i sandkassa f.eks, og hvis det er uten noe form for solskjerming over, så blir det mye soling i lengden. 

Skrevet

Altså, noen foreldre må gå i seg selv. Er det rart de sliter med å rekruttere folk til barnehager? Samme hva de gjør er det feil.. 

Anonymkode: bd78c...5f6

Ja…

Seriøst, det er bra at barn er ute!!! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å være ute fra 09.00-11.30, så er vi inne til 14.30 , så går vi ut, og er ute til vi  stenger 16.30. 

Anonymkode: 1684c...188

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I bhg vår, er det nesten ikke skygge, men det går ikke an å være inne heller. Det kan fort være godt over 30 grader inne, når vi kommer. Kommunen sier det ikke er noe galt med luften inne.. Så, hva velger vi? Vi har kjempet i mange år, men blir ikke hørt.

Anonymkode: 88831...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Det finner uvtøy med lange armer og ben. Barnet mitt gikk med det mye da han var under kreftbehandling og ikke skulle eksponeres for sol. 
utover det bruker barnehagen vår sunn fornuft. De går inn for å spise måltider, og hvis det er veldig sterk sol er de inne litt ekstra. Barna får uansett 3-4 timer med utetid i kjernetiden. Og mer hvis de er i barnehagen utover kjernetid.

Anonymkode: 10638...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mhm, barn i Norge får jo alt for mye sol gjennom året. 

Anonymkode: 47549...942

Tror du må legge med ironiflagget neste gang…

Gjør de? I et land hvor sola er en luksus, så mener du norske barne får for mye sol?

Anonymkode: 9fe06...663

Nei, vi får for lite sol. Skal man dekke d vitamin nivået i Norge skal man sple seg naken 20 minutter hver dag. Altså når ingen opp til det kravet. Nordmenn sliter med d vitamin mangler.

Anonymkode: 58672...15b

Anonymkode: 09606...f89

AnonymBruker
Skrevet

synes ikke du skal kommentere på dette. Det er bra at barna er ute. Smør med faktor 30 eller 50 om morgenen, og ha solkrem stående i barnehagen og be de smøre hvis de ikke gjør det. Send gjerne med barnet caps og solbriller hvis hen går med dette. 

Jeg ser poenget, da det ikke er bra å være rett i sola midt på dagen for ømtålig barnehud. Men så er det grenser for hvor hysterisk man skal være også. 

Anonymkode: 870b5...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser både i barnehagen til barnet mitt, og ellers i andre barnehager jeg går forbi at barna er ute og leker i steikende sol etter lunsj og helt til fruktmåltidet (12-14). Også går de som oftest ut igjen etter fruktmåltidet. 
Helsemyndighetene i Norge og ellers i EU/WHO sier jo klart ifra at det bør unngås og da særlig for barn med mer skånsom hud enn oss. Dette skjer i en tid hvor hudkreft tilfeller har gått drastisk opp. Det er «skadene» og soleksponering over tid som kan føre til hudkreft senere i livet, og da er de 4-5 årene i barnehage veldig veldig viktige. 

Er det slik i deres barns barnehager også? 
Er det innafor å nevne dette pent for styret i mitt barns baernehage?

Jeg har jobbet i bhg i over 20 år og i alle barnehagene jeg har jobbet i, har vi tatt pause fra solen på varme dager.

Anonymkode: c8fa7...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal du foreslå for styrer?

Anonymkode: ab36c...3fa

Sette opp solseil/solskjerming. 

Anonymkode: fdf6a...25a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.dsa.no/sol-og-solarium/solbeskyttelse-i-skoler-og-barnehager

Skoler og barnehager skal ha en bevisst holdning til sol og solbeskyttelse, og uteområdene bør være utformet slik at både sol og skygge er tilgjengelig.

Mange forbrenninger i barneårene kan øke risikoen for å få hudkreft senere. Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger stiller krav til at miljøet i barnehager, skoler, fritidsordninger og leksehjelpsordninger skal fremme helse og trivsel, og forebygge sykdom, skade og alvorlige hendelser. Dette innebærer også å hindre at barna utvikler skade eller sykdom på grunn av sol. 

Du som forelder bør:

-smøre barnet med solkrem hjemme før barnehagen

-send med barnet caps

-lære barna om solbeskyttelse. Solkrem og caps  

Barnehagen bør:

-smøre barnet med solkrem i løpet av dagen

-sette opp solskjerming/solseil. Solseil er bare en lett presenning som de kan knyte opp mellom feks hus og trær så gir det skygge under. De bør ordne skygge over sandkasse osv

-barnehagen hos oss passet på at barna heller lekte i skogen enn midt i solen, skog rett ved. 

Anonymkode: fdf6a...25a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...