AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Jeg ser både i barnehagen til barnet mitt, og ellers i andre barnehager jeg går forbi at barna er ute og leker i steikende sol etter lunsj og helt til fruktmåltidet (12-14). Også går de som oftest ut igjen etter fruktmåltidet. Helsemyndighetene i Norge og ellers i EU/WHO sier jo klart ifra at det bør unngås og da særlig for barn med mer skånsom hud enn oss. Dette skjer i en tid hvor hudkreft tilfeller har gått drastisk opp. Det er «skadene» og soleksponering over tid som kan føre til hudkreft senere i livet, og da er de 4-5 årene i barnehage veldig veldig viktige. Er det slik i deres barns barnehager også? Er det innafor å nevne dette pent for styret i mitt barns baernehage? Anonymkode: c0a74...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Jeg synes det er fint at barna er mye ute. Langermet overdel og solhatt for redusert eksponering. Solkrem i ansikt og på hender. Anonymkode: 6a66d...2f1 28
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er fint at barna er mye ute. Langermet overdel og solhatt for redusert eksponering. Solkrem i ansikt og på hender. Anonymkode: 6a66d...2f1 Helt enig! I vår bhg smører de flere ganger i løpet av dagen, samt at de kommer ferdig smurt. Anonymkode: cded4...921 13
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser både i barnehagen til barnet mitt, og ellers i andre barnehager jeg går forbi at barna er ute og leker i steikende sol etter lunsj og helt til fruktmåltidet (12-14). Også går de som oftest ut igjen etter fruktmåltidet. Helsemyndighetene i Norge og ellers i EU/WHO sier jo klart ifra at det bør unngås og da særlig for barn med mer skånsom hud enn oss. Dette skjer i en tid hvor hudkreft tilfeller har gått drastisk opp. Det er «skadene» og soleksponering over tid som kan føre til hudkreft senere i livet, og da er de 4-5 årene i barnehage veldig veldig viktige. Er det slik i deres barns barnehager også? Er det innafor å nevne dette pent for styret i mitt barns baernehage? Anonymkode: c0a74...3aa Hva skal du foreslå for styrer? Anonymkode: ab36c...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni Hadde min i barnehage som prioriterte masse utetid alle årstider, om det var 25 minus eller 25 pluss 🙂. Veldig fornøyd. Godt med solkrem. Var mulig å leke i skyggen også der. Anonymkode: 2d61b...618 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Så mye sol er det faktisk ikke at det blir problematisk her. Vi bor i Oslo. Jeg elsker våren og sommeren når de er masse ute, og alltid ute når vi henter. Vi smører med faktor 50 før vi leverer, og de smører ila dagen med samme faktor. Han har stort sett alltid på seg caps. Han har rødlig hår og antagelig sensitiv hud, men har aldri blitt solbrent i sitt liv (3 år) fordi vi (og bhg) er så påpasselige med smøring. Anonymkode: 9623d...be8 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Ja, både i mine barns barnehage og i barnehagen jeg selv jobber i er vi ute så mye som mulig. De aller minste sover jo etter lunsj og frem mot fruktmåltidet, så vil jo bare være snakk om storbarns. Ungene smøres med solkrem når de kommer og før de går ut. Er du bekymret så får du følge med på UV-indeks og ha på godt med klær og solhatt og greier. Eller tenker du at barnet ditt skal sitte inne med en voksen hele sommeren? Anonymkode: 03155...6c6 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Mener du at de skal sitte inne når det er fint vær og sol? Det er ikke så mange dager iløpet av et år dette er et problem, vi bor i et land der det er få soldager iløpet av et år. Vi må nyte sola når vi kan. Ta på solkrem og bruk caps eller solhatt. Du kan jo ha uv klær til barnet også hvis du ønsker. Ikke rart man blir sliten av å jobbe i barnehage. De er for lite ute, for mye ute. Alltid skal noen klage Anonymkode: 9fbfd...f3a 12 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni …og derfor kommer ansatte og spør meg om de kan kle av guttungen genseren så han kan gå i T-skjorta om sommeren. Ungen koker jo, det er 23 grader og han er nedsmurt i solfaktor 50, hva mener du kan du ta av han genseren og la han gå i T-skjorte??? 🤯 trodde egentlig det var selvsagt men så skjønner jeg jo nå hvorfor de spør etter å ha lest dette Anonymkode: c8e7b...a21 17 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ser både i barnehagen til barnet mitt, og ellers i andre barnehager jeg går forbi at barna er ute og leker i steikende sol etter lunsj og helt til fruktmåltidet (12-14). Også går de som oftest ut igjen etter fruktmåltidet. Helsemyndighetene i Norge og ellers i EU/WHO sier jo klart ifra at det bør unngås og da særlig for barn med mer skånsom hud enn oss. Dette skjer i en tid hvor hudkreft tilfeller har gått drastisk opp. Det er «skadene» og soleksponering over tid som kan føre til hudkreft senere i livet, og da er de 4-5 årene i barnehage veldig veldig viktige. Er det slik i deres barns barnehager også? Er det innafor å nevne dette pent for styret i mitt barns baernehage? Anonymkode: c0a74...3aa Hvor har du dette fra, at det i de 4-5 årene er viktig å unngå sol? Barna smøres før de leveres og i løpet av dagen. Er du ekstra var for sol leverer du med solbeskyttende klær. Anonymkode: b7211...986 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni Uten D vitamin så er kroppen så og si ubrukelig. Når man klager på at barn er for mye ute i sola i barnehagen. Da har helvete virkelig fryst til is 😅🤦♀️ Anonymkode: 58672...15b 11 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Mhm, barn i Norge får jo alt for mye sol gjennom året. Anonymkode: 47549...942 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mhm, barn i Norge får jo alt for mye sol gjennom året. Anonymkode: 47549...942 Gjør de? I et land hvor sola er en luksus, så mener du norske barne får for mye sol? Anonymkode: 9fe06...663
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mhm, barn i Norge får jo alt for mye sol gjennom året. Anonymkode: 47549...942 Nei, vi får for lite sol. Skal man dekke d vitamin nivået i Norge skal man sple seg naken 20 minutter hver dag. Altså når ingen opp til det kravet. Nordmenn sliter med d vitamin mangler. Anonymkode: 58672...15b 4
tussi84 Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni I vår bhg så er barna ute stort sett fra kl 09/0930 til nesten stengetid (1700) omtrent når det er fint vær. De spiser lunsj maten ute og det samme med ettermiddagsmaten kl 14.30. De smører barna flere ganger om dagen, en del av barna har på caps eller sommer hatt. De har også en del vann lek på de varmeste dagene. Når været tilsier det så syns jeg det er fint at de er ute så mye. Hadde heller reagert om de måtte tilbringe hele dagen ute i masse regn eller når det er kaldt om vinteren. Da tenker jeg at det er bedre at de er litt mer inne. Dessuten barna får brukt litt mer energi utendørs enn inne. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni Har jobbet i 3 bhg. Den ene var friluft bhg. Eneste inne omeråde var en lavo. Ute åre rundt uansett vær. Du vet at ungene blir nok mer smurt i bhg en hjemme? Vi smurte i hvertfall ca hver 2 time Anonymkode: b59fa...094 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør de? I et land hvor sola er en luksus, så mener du norske barne får for mye sol? Anonymkode: 9fe06...663 Selvfølgelig mener jeg ikke det. Anonymkode: 47549...942 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er «skadene» og soleksponering over tid som kan føre til hudkreft senere i livet, og da er de 4-5 årene i barnehage veldig veldig viktige. Anonymkode: c0a74...3aa Det er sola i de 2 ukene i "syden" på norsk barnehud som ikke har vært i sola tidligere som er problemet. Anonymkode: ece40...c2a 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni I bhg jeg jobber, ber vi om at barna kommer smurt med solkrem om morgenen,også smører vi en eller to ganger til utover dagen. Vi har drikkevann ute. På de aller varmeste dagene med nærmere 30 grader,går vi gjerne ut tidlig,og inn en stund midt på dagen,og så ut igjen. Anonymkode: 0965a...bfb 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni Altså, noen foreldre må gå i seg selv. Er det rart de sliter med å rekruttere folk til barnehager? Samme hva de gjør er det feil.. Anonymkode: bd78c...5f6 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå