AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #1 Skrevet 24. juni 2025 Hei alle samme ! Jeg trenger noen råd her. Jeg, samboen(50%) og moren min(50%) eier en leilighet sammen og nå er min mor psykisk syk. Hun vil ikke innse det selv og blir sikkelig sinna om vi prøver nevne det. Hun er inne i en skikkelig psykose og virkelighetsoppfatning hennes er helt anderledes enn våres. Vi får ikke lagt henne inn på tvang og hun nekter å ta medisiner. her er klausen: jeg er gravid med barn nr 2 og vi ønsker å kjøpe oss ut av leiligheten som vi 3 eier sammen. Men er redd for at min mor er så dårlig at vi ikke får kjøpt oss ut av leiligheten. Til info: hun var ikke psykisk syk når vi kjøpte oss inn i leiligheten. Er så redd for at hun er så dårlig at hun ikke kommer til å dukke opp på møtene eller at presset blir for stort til at hun ikke er i stand til å kjøpe oss ut eller at vi kan selge. Anonymkode: dcf15...b71 3
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2025 #2 Skrevet 24. juni 2025 Dere skal selge dere ut, ikke kjøpe dere ut. Dere skal vel selge deres halvpart. Hva sier hun når dere har snakket med henne om det, da? Ønsker hun (og har råd til) å kjøpe deres halvpart, eller må hun også selge sin del og flytte i såfall? 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #3 Skrevet 24. juni 2025 Hun kan ikke nekte dere å selge dere ut. Har hun råd å kjøpe dere ut? Om ikke blir det jo tvangssalg. Anonymkode: 9cd9c...ac6 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #4 Skrevet 24. juni 2025 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Dere skal selge dere ut, ikke kjøpe dere ut. Dere skal vel selge deres halvpart. Hva sier hun når dere har snakket med henne om det, da? Ønsker hun (og har råd til) å kjøpe deres halvpart, eller må hun også selge sin del og flytte i såfall? Hun bor heldigvis ikke sammen med oss. Vi har ikke snakket med henne enda. Men lurer på om hva slags rettigheter vi evt har. Et av mine søsken sier at vi bare må finne oss i det og bo her. Anonymkode: dcf15...b71
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2025 #5 Skrevet 24. juni 2025 Aha, så hun eier halvparten av boligen som dere bor i. Dere får søke opp "Lov om sameige" på lovdata og lese dere opp. 1
Carrot Skrevet 24. juni 2025 #6 Skrevet 24. juni 2025 at hennes virkelighetsoppfatning ikke er den samme som deres betyr ikke at hun er i psykose, har hun en historie med psykisk sykdom siden du beskriver det slik? Er det spesielle ting dere ikke ser likt osv? Har dere diskutert salg med henne og det er der problemet ligger? Ønsker hun ikke kjøpe dere ut, er det uenighet om summen? 1
Littleduing Skrevet 24. juni 2025 #7 Skrevet 24. juni 2025 Carrot skrev (7 minutter siden): at hennes virkelighetsoppfatning ikke er den samme som deres betyr ikke at hun er i psykose, har hun en historie med psykisk sykdom siden du beskriver det slik? Er det spesielle ting dere ikke ser likt osv? Har dere diskutert salg med henne og det er der problemet ligger? Ønsker hun ikke kjøpe dere ut, er det uenighet om summen? TS her. ja, hun er i psykose. Hun har en historikk ang det. Og er svingdør pasient. Men trodde etter sist gang for 18 mnd siden at hun gikk på medisiner fast. Men tydeligvis ikke. Men søsteren min sier at vi bare må bite tennene sammen og bo her og eie sammen med henne. At vi ikke har noen rettigheter ang det å selg oss ut. Et av grunnene er at hun har det for seg at leiligheten ikke eksisterer og at jobben aldri har eksistert. Er skikkelig skummelt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #8 Skrevet 24. juni 2025 Littleduing skrev (1 minutt siden): Men søsteren min sier at vi bare må bite tennene sammen og bo her og eie sammen med henne. At vi ikke har noen rettigheter ang det å selg oss ut. Les deg opp på tvangsoppløsning av sameie. Anonymkode: 2f365...22a 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #9 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei alle samme ! Jeg trenger noen råd her. Jeg, samboen(50%) og moren min(50%) eier en leilighet sammen og nå er min mor psykisk syk. Hun vil ikke innse det selv og blir sikkelig sinna om vi prøver nevne det. Hun er inne i en skikkelig psykose og virkelighetsoppfatning hennes er helt anderledes enn våres. Vi får ikke lagt henne inn på tvang og hun nekter å ta medisiner. her er klausen: jeg er gravid med barn nr 2 og vi ønsker å kjøpe oss ut av leiligheten som vi 3 eier sammen. Men er redd for at min mor er så dårlig at vi ikke får kjøpt oss ut av leiligheten. Til info: hun var ikke psykisk syk når vi kjøpte oss inn i leiligheten. Er så redd for at hun er så dårlig at hun ikke kommer til å dukke opp på møtene eller at presset blir for stort til at hun ikke er i stand til å kjøpe oss ut eller at vi kan selge. Anonymkode: dcf15...b71 Er din mor så psykisk syk og ikke bruker medisiner så stemmer det ikke at hun ikke blir tvangsinnlagt. Så denne historien henger ikke på greip. Anonymkode: d97d6...b45 2
Macro Skrevet 24. juni 2025 #10 Skrevet 24. juni 2025 Littleduing skrev (3 minutter siden): TS her. ja, hun er i psykose. Hun har en historikk ang det. Og er svingdør pasient. Men trodde etter sist gang for 18 mnd siden at hun gikk på medisiner fast. Men tydeligvis ikke. Men søsteren min sier at vi bare må bite tennene sammen og bo her og eie sammen med henne. At vi ikke har noen rettigheter ang det å selg oss ut. Et av grunnene er at hun har det for seg at leiligheten ikke eksisterer og at jobben aldri har eksistert. Er skikkelig skummelt. Klart dere har rettigheter og lov til å selge. Er søstra di også i psykose? 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #11 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er din mor så psykisk syk og ikke bruker medisiner så stemmer det ikke at hun ikke blir tvangsinnlagt. Så denne historien henger ikke på greip. Anonymkode: d97d6...b45 Det stemmer overhodet ikke. Innleggelse skjer KUN om det er fare for livet eller andres liv. Det har jeg testet grundig med min egen mor som er bipolar. Anonymkode: ce5d0...b68 8 2 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #12 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hun bor heldigvis ikke sammen med oss. Vi har ikke snakket med henne enda. Men lurer på om hva slags rettigheter vi evt har. Et av mine søsken sier at vi bare må finne oss i det og bo her. Anonymkode: dcf15...b71 Men da bør det vel ikke være noe problem? Har dere i det hele tatt snakket med henne om at dere ønsker å kjøpe noe nytt? Det er jo helt normalt. Hvis dere bor der selv, er det ikke noe problem, hvis dere leier ut er det heller ikke noe problem. Eller er det sånn at din mor bor i leiligheten som dere eier? Anonymkode: 0f71c...e78
Carrot Skrevet 24. juni 2025 #13 Skrevet 24. juni 2025 Littleduing skrev (5 minutter siden): TS her. ja, hun er i psykose. Hun har en historikk ang det. Og er svingdør pasient. Men trodde etter sist gang for 18 mnd siden at hun gikk på medisiner fast. Men tydeligvis ikke. Men søsteren min sier at vi bare må bite tennene sammen og bo her og eie sammen med henne. At vi ikke har noen rettigheter ang det å selg oss ut. Et av grunnene er at hun har det for seg at leiligheten ikke eksisterer og at jobben aldri har eksistert. Er skikkelig skummelt. Jeg tror ikke søsteren din har helt rett i at det ikke er mulig å oppløse et sameie men ut fra det du skriver skjønner jeg at det kan være en del ekstra utfordringer knyttet til dette for dere. Derfor kan det kanskje bankens kunderådgiver om dere har boliglån i bank på leiligheten være et greit sted å starte, eller en advokat evt som kan eiendomsrett. men kanskje denne kan hjelpe? https://reklamasjonsportalen.no/tvangsopplosning-av-sameie/ 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #14 Skrevet 24. juni 2025 Tenker dere at din mor skal kjøpe deres eierandel? Eller skal den selges til noen helt andre? Anonymkode: a1fb9...8fd
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #15 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei alle samme ! Jeg trenger noen råd her. Jeg, samboen(50%) og moren min(50%) eier en leilighet sammen og nå er min mor psykisk syk. Hun vil ikke innse det selv og blir sikkelig sinna om vi prøver nevne det. Hun er inne i en skikkelig psykose og virkelighetsoppfatning hennes er helt anderledes enn våres. Vi får ikke lagt henne inn på tvang og hun nekter å ta medisiner. her er klausen: jeg er gravid med barn nr 2 og vi ønsker å kjøpe oss ut av leiligheten som vi 3 eier sammen. Men er redd for at min mor er så dårlig at vi ikke får kjøpt oss ut av leiligheten. Til info: hun var ikke psykisk syk når vi kjøpte oss inn i leiligheten. Er så redd for at hun er så dårlig at hun ikke kommer til å dukke opp på møtene eller at presset blir for stort til at hun ikke er i stand til å kjøpe oss ut eller at vi kan selge. Anonymkode: dcf15...b71 Jeg vil egentlig bare tipse om at psykose er en av flere symptomer/ tilstander man kan få ved alvorlig og/eller langvarig mangel av B12. Kan det være at dette gjelder din mor ? Er det muligheter for å be henne sjekke med legen sin ? Du kan jo lese litt på B12 Foreningen sine sider , der vil du finne mye informasjon om hvorfor og hvordan mangel av B12 kan skape alvorlig sykdommer i kroppen vår. Jeg går ut fra at dere har hatt et godt forhold siden dere valgte å kjøpe bolig sammen . https://www.b12-foreningen.no/ Anonymkode: c7e08...73d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #16 Skrevet 24. juni 2025 Når moren ikke bor i leiligheten, så må det gå greit å selge den ut av familien. Anonymkode: cc430...870 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #17 Skrevet 24. juni 2025 Vær obs på at demens også kan være inni bildet og at det kan være en blanding her. Dere får gjøre alt av papirer klart og se om hun skriver under. Har hun råd til å kjøpe dere ut da? Om ikke må den ut på markedet. Anonymkode: 97878...de6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #18 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er din mor så psykisk syk og ikke bruker medisiner så stemmer det ikke at hun ikke blir tvangsinnlagt. Så denne historien henger ikke på greip. Anonymkode: d97d6...b45 Denne historien henger absolutt på greip. Det er tydelig at du ikke har vært pårørende, eller jobbet med psykiatri, og har et naivt bilde av hvor mye hjelp man får som syk, pårørende eller støtteapparat. Anonymkode: a2ffe...3d3 8 4
AprilLudgate Skrevet 24. juni 2025 #19 Skrevet 24. juni 2025 Snakk med en advokat. Om hun ikke er samtykkekompetent ligger det nok regelverk som kan hjelpe dere videre. Som i å selge boligen, og overføre hennes andel til hennes konto. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #20 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er din mor så psykisk syk og ikke bruker medisiner så stemmer det ikke at hun ikke blir tvangsinnlagt. Så denne historien henger ikke på greip. Anonymkode: d97d6...b45 BS. Min mor var bipolar og schizofren. Ble aldri lagt inn under tvang. Jeg ble derimot en kasteball i systemet. Anonymkode: 9cd9c...ac6 1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå