AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #1 Skrevet 24. juni 2025 Har hatt et utslett etter et insektstikk noen uker men har tenkt at det ordner seg nok selv. De siste dagene har det vokst og blitt en stor rød ring, og jeg har fått smerter i nakke og skuldre, vondt i hodet og feber. Jeg er så redd for å overreagere så jeg pleier aldri å dra til legen, men i dag var jeg såpass sjaber at jeg dro til legen. Og joda, han så på utslettet og sa bare Borreliose. Så nå har jeg begynt på 10 dagers penicillinkur. Noen andre som har hatt Borreliose? Hvordan var sykdomsforløpet deres? Hvor mange dager tok det før dere ble bedre? Og ble dere friske etter penicillinkuren? Anonymkode: 60f96...0c4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #2 Skrevet 24. juni 2025 Her er det nok veldig mye variable tilfeller ute og går. Noen blir syke i årevis av dette, andre eksperimenterer med massive penicillinkurer hos "alternative" leger som er villige til å skrive ut slike doser. Det store flertallet blir imidlertid friske etter den første penicillinkuren, så du kan krysse fingrene for det. Anonymkode: 2d62b...ddc 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #3 Skrevet 24. juni 2025 Jeg har kronisk borreliose, og har ME diagnose pga dette. Oppdaget dette lenge ette bittet (jeg hadde heller ingen utslett eller merke) Du burde fått 3 uker med doxycycline. Helst 4-6 uker. Penicillin er for svakt. Dessverre vet ikke leger i Norge mye om borreliose og hva som funker . Hvis du googler kommer docycline opp som den antibiotika som skal brukes ved borreliose. Den er bredspektret. Vis legen det og krev å få byttet! Anonymkode: 84f31...55d 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #4 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har kronisk borreliose, og har ME diagnose pga dette. Oppdaget dette lenge ette bittet (jeg hadde heller ingen utslett eller merke) Du burde fått 3 uker med doxycycline. Helst 4-6 uker. Penicillin er for svakt. Dessverre vet ikke leger i Norge mye om borreliose og hva som funker . Hvis du googler kommer docycline opp som den antibiotika som skal brukes ved borreliose. Den er bredspektret. Vis legen det og krev å få byttet! Anonymkode: 84f31...55d Jeg har hatt borrelia flere ganger (utslett) og alltid fått 3 ukers doxycyclin kur. Sist uke fikk jeg igjen utslett etter flått - gikk til legen og fikk plutselig en 10 dagers Apocilin kur istedenfor doxycyclin. Nye retningslinjer sa legen (kom ikke inn til min faste lege). Jeg tror ikke på disse nye retningslinjene - apocilin tar vanlige infeksjoner men når man har blitt syk som TS her SKAL man få 3 ukers kur med Doxycyclin. Norske leger er dessverre helt håpløse når det gjelder borrelia...... Anonymkode: cd275...414
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #5 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt borrelia flere ganger (utslett) og alltid fått 3 ukers doxycyclin kur. Sist uke fikk jeg igjen utslett etter flått - gikk til legen og fikk plutselig en 10 dagers Apocilin kur istedenfor doxycyclin. Nye retningslinjer sa legen (kom ikke inn til min faste lege). Jeg tror ikke på disse nye retningslinjene - apocilin tar vanlige infeksjoner men når man har blitt syk som TS her SKAL man få 3 ukers kur med Doxycyclin. Norske leger er dessverre helt håpløse når det gjelder borrelia...... Anonymkode: cd275...414 Takk for svar. Jeg er på ferie om måtte dra til et legesenter her hvor jeg snakket med en veldig skråsikker gammel lege. Har bestilt time hos fastlegen på mandag, kommer meg ikke til Oslo før. Føles egentlig som influensa. Anonymkode: 60f96...0c4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #6 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg er på ferie om måtte dra til et legesenter her hvor jeg snakket med en veldig skråsikker gammel lege. Har bestilt time hos fastlegen på mandag, kommer meg ikke til Oslo før. Føles egentlig som influensa. Anonymkode: 60f96...0c4 Du kan sikkert få annen ab kur hos dr.dropin? De tar konsultasjonen på kamera. Anonymkode: 2591c...6c9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #7 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan sikkert få annen ab kur hos dr.dropin? De tar konsultasjonen på kamera. Anonymkode: 2591c...6c9 Jeg er virkelig langt ute på bygda i Sverige så det er dessverre ikke helt gjennomførbart. Anonymkode: 60f96...0c4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #8 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er virkelig langt ute på bygda i Sverige så det er dessverre ikke helt gjennomførbart. Anonymkode: 60f96...0c4 Fint om du gir beskjed her hvordan det går. Jeg er blitt så trøtt og elendig av den Apocilin kuren at jeg tror jeg må sende melding til fastlegen - han er på ferie men mulig han svarer likevel. Anonymkode: cd275...414
Snok1 Skrevet 25. juni 2025 #9 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har kronisk borreliose, og har ME diagnose pga dette. Oppdaget dette lenge ette bittet (jeg hadde heller ingen utslett eller merke) Du burde fått 3 uker med doxycycline. Helst 4-6 uker. Penicillin er for svakt. Dessverre vet ikke leger i Norge mye om borreliose og hva som funker . Hvis du googler kommer docycline opp som den antibiotika som skal brukes ved borreliose. Den er bredspektret. Vis legen det og krev å få byttet! Anonymkode: 84f31...55d Jeg har fått 10-dagers penicillinkur tre ganger etter borreliose, og har alle ganger blitt symptomfri etter to-tre dager. Den siste gangen hadde det gått så langt at jeg fikk facialparese.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #10 Skrevet 25. juni 2025 Aldri blitt frisk. 50% ufør. Anonymkode: a612b...cf9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #11 Skrevet 25. juni 2025 Snok1 skrev (2 minutter siden): Jeg har fått 10-dagers penicillinkur tre ganger etter borreliose, og har alle ganger blitt symptomfri etter to-tre dager. Den siste gangen hadde det gått så langt at jeg fikk facialparese. Takk, det var godt å høre at det fungerte for deg. Ansiktslammelse høres veldig skremmende ut, hvor lenge varte det? Anonymkode: 60f96...0c4
Snok1 Skrevet 25. juni 2025 #12 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk, det var godt å høre at det fungerte for deg. Ansiktslammelse høres veldig skremmende ut, hvor lenge varte det? Anonymkode: 60f96...0c4 Lammelsen varte faktisk nærmere en uke før den vart helt borte, men alle andre symptomer ubehag var borte ila 48 timer. Det var ikke så skremmende, men litt pinlig på jobb når jeg måtte lukke munnen med fingrene mens jeg tygde lunchen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #13 Skrevet 25. juni 2025 Snok1 skrev (2 timer siden): Lammelsen varte faktisk nærmere en uke før den vart helt borte, men alle andre symptomer ubehag var borte ila 48 timer. Det var ikke så skremmende, men litt pinlig på jobb når jeg måtte lukke munnen med fingrene mens jeg tygde lunchen. Håper de på jobben var hyggelige med deg og viste forståelse❤️ Anonymkode: 04b56...a07
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2025 #14 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hatt borrelia flere ganger (utslett) og alltid fått 3 ukers doxycyclin kur. Sist uke fikk jeg igjen utslett etter flått - gikk til legen og fikk plutselig en 10 dagers Apocilin kur istedenfor doxycyclin. Nye retningslinjer sa legen (kom ikke inn til min faste lege). Jeg tror ikke på disse nye retningslinjene - apocilin tar vanlige infeksjoner men når man har blitt syk som TS her SKAL man få 3 ukers kur med Doxycyclin. Norske leger er dessverre helt håpløse når det gjelder borrelia...... Anonymkode: cd275...414 Penicilliner står også i internasjonale retningslinjer for borrelia som alternativ til doxy. Anonymkode: c8258...2e4
Snok1 Skrevet 25. juni 2025 #15 Skrevet 25. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper de på jobben var hyggelige med deg og viste forståelse❤️ Anonymkode: 04b56...a07 De var overraskende omsorgsfulle. 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå