Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? Dette gjelder et avvik i EQS og ble skrevet på grunn av adferden til en bruker av hjemmesykepleien i en kommune. Får han tilgang til å lese avviket? I såfall hvor, på Helsenorge-appen? 

Anonymkode: 8a08b...e72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan han ikke. 

Anonymkode: ae698...751

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 060fd...ac9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen som vet? Dette gjelder et avvik i EQS og ble skrevet på grunn av adferden til en bruker av hjemmesykepleien i en kommune. Får han tilgang til å lese avviket? I såfall hvor, på Helsenorge-appen? 

Anonymkode: 8a08b...e72

Varierer etter hvordan saken vurderes. Personer som er omhandlet kan kreve innsyn. Hvordan kravet vurderes avgjør ikke forfatteren av avviket.

Anonymkode: 18f4c...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis ikke. 

Kan kreve innsyn, men det tilhører sjeldenhetene at folk vet om den muligheten og at forvaltningen praktiserer informasjonsplikten sin og informerer om den. 

Anonymkode: 9d50a...264

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. [Jeg jobber I hjemmesykepleien]

Endret av Phoenix Heart
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

GDPR?? Har vel krav på info om det skrives noe om en? 

Anonymkode: a1100...87b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, pasient kan kreve innsyn, det er veldig sjelden det kan nektes, det er dersom det er reel, stor fare for brukers liv foreks dersom bruker får se det. Evnt sensitive opplysninger om andre som ikke kan anonymiseres. 

Anonymkode: 6d7a4...d7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man har krav på informasjon, men det går ikke på automatikk. Pasienter har ikke tilgang til kvalitetssystemet med EQS-meldinger.

Anonymkode: 8c591...94e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en forenkling som ikke holder mål. Det er mangt et unntak fra en slik "regel", og GDPR betyr ikke at man kan få innsyn i alt som skrives om en.

Man kan søke innsyn, men det er mye som er unntatt offentligheten av ulike grunner. Mye vil og bli sensurert.

Og i dette tilfellet vil neppe personen vite at det er skrevet avvik, og enda mindre vite om forvaltningslov og innsynsmuligheter.

Svaret TS lurer på er med all sannsynlighet nei.

Anonymkode: 2c2ed...c9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 17.30):

Sannsynligvis ikke. 

Kan kreve innsyn, men det tilhører sjeldenhetene at folk vet om den muligheten og at forvaltningen praktiserer informasjonsplikten sin og informerer om den. 

Anonymkode: 9d50a...264

Det er jo for galt. Innsynsrett burde være en selvfølge og noe som informeres om.

Anonymkode: 86de1...62c

Gjest Cartman
Skrevet

Aha det var du som skrev avviket om meg og min oppførsel.... neida, ville ikke tenkt mer på det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo for galt. Innsynsrett burde være en selvfølge og noe som informeres om.

Anonymkode: 86de1...62c

Skal man ha innsyn, burde man også ha evne til å se etter informasjon selv. Hvis ikke kan man like dumt leve der i uvitenheten, blir mindre byråkrati og mas av det.

Anonymkode: 2c2ed...c9a

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg leverer inn avvik informerer jeg vedkommende om det. Tenker det er mest ryddig, også med tanke på innsynsrett 

Anonymkode: 44569...e61

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De gangene jeg leverer inn avvik informerer jeg vedkommende om det. Tenker det er mest ryddig, også med tanke på innsynsrett 

Applaus til dette. 

Men hvorfor er det behov å ha personopplysninger om brukere som har noen form av uønsket adferd inn i virksomhetens kvalitetssystem? 

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Applaus til dette. 

Men hvorfor er det behov å ha personopplysninger om brukere som har noen form av uønsket adferd inn i virksomhetens kvalitetssystem? 

Jeg skriver ikke inn personopplysninger, men opplyser vedkommende likevel at jeg skriver avvik også for å synliggjøre og tydeliggjøre for brukeren at hans/hennes handling var uakseptabel. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skriver ikke inn personopplysninger, men opplyser vedkommende likevel at jeg skriver avvik også for å synliggjøre og tydeliggjøre for brukeren at hans/hennes handling var uakseptabel. 

👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...