AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:11 #1 Skrevet tirsdag kl 14:11 I dag har jeg hatt mye angst som har gjort at jeg ikke har fått gjort noen ting, men da jeg endelig klarte å slappe av og ta tak i angsten da jeg la meg på sofaen, så kjente jeg at det roet deg. Det eneste jeg gjorde bevisst var å forestille meg min trygghetsperson som har vært et enormt støtte for meg profesjonelt. Jeg forestilte meg den personen ved siden av meg, og automatisk da kjentes det ut som nervesystemet mitt roet seg. Eneste jeg gjorde var bare å forestille meg henne roe ned mitt nervesystem noe hun har gjort mange ganger i terapirommet. Men nå trengte jeg ikke denne personen. Kroppen klarte det selv ved å gå tilbake til tidligere hendelser. Jeg har aldri møtt et menneske med så mye ro og som har møtt meg på den måten før. Nå har jeg vørt uten hjelp noen uker, men det overrasket meg at jeg roet meg så fort da jeg bevisst tok i bruk dette da jeg la meg på sofaen. Hva skjedde egentlig? Er dette noe som brukes i terapi? Jeg føler meg jo som et barn som er avhengig av den slags trygghet, men det hjelper jo! Anonymkode: 02be9...cb2
Menchit Skrevet tirsdag kl 14:16 #2 Skrevet tirsdag kl 14:16 Du konsentrerer deg om noe helt annet, det blokkerer for katastrofe tanker, mest sannsynlig har du også pustet dypere, kanskje lukket øynene, som reduserer inntrykk. Du ligger, dette fører igjen til at kroppen slapper av. Altså gir du nervesystemet ditt sterke signaler om at du er trygg. Det er utrolig jo bra! Du har sikkert gjort en kjempejobb!
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:56 #3 Skrevet tirsdag kl 15:56 Å visualisere et "safe space" er en kjent (og gammel) teknikk for å bryte en angstsirkel! Jeg gjør det selv når jeg må i MR maskin fordi jeg har klaustrofobi. Har øynene lukket og forestiller meg at jeg er et helt annet, spesifikt sted som får meg til å føle meg trygg og rolig. Anonymkode: 7fec9...30c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:24 #4 Skrevet tirsdag kl 17:24 Visualisering er mye mer kraftfullt enn mange vet. Vet ikke om noen spesifikke terapiformer som bruker det, men jeg vet det kan bli brukt i forbindelse med både angst og traumer. Å være avhengig av trygghet er vi alle! Uansett på hvilken måte en får den tryggheten. Anonymkode: 518c4...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå