AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Er sykemeldt så gjør i gen ting enn å ligge i sengen hele dagen, forsøker å gjøre enkle oppgaver men må legge meg igjen. Sover masse. Er dette virkelig kormalt eller kan jeg ha fått ME eller utbrenthet? Føles slik, men har ingen andre symptomer på dette enn at jeg er utmattet, slitenn og trøtt. Har også tenkt på depresjon, men får heller ikke det til å passe. Å møte folk eller gå ut er det siste jeg orker. Tenker bare på neste gang gang jeg kan legge meg for natten. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ta meg av nyfødt og barnet jeg har fra før, er nå i barnehage så jeg får hvilt. Har vært slik hele svangerskapet og er i siste trimester nå. Uansett hvor mye jeg hviler og sover så hjelper det ikke. Anonymkode: d776d...ff5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Seriøst? Anonymkode: 51568...184 Du synes dette var et nyttig svar for TS? TS; tja, det er vanlig å være trøtt, men ikke så trøtt at du absolutt ikke klarer noe som helst. Da bør du gå til legen og sjekke jernstatus osv. Anonymkode: 30fd0...5f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni Hadde det likt da jeg var gravid med nr 2. Sykemeldt fra 6.svangerskapsuke og gjennom hele svangerskapet i varierende grad. Kollapset på gulvet hjemme dagen før jeg ble sykemeldt. Hadde mer enn nok med å krype fra senga til do og få i meg mat i lang tid. Sov rundt 20 timer i døgnet de første 14 dagene etter fødsel, etter det var det over. I ettertid har jeg fått påvist astma og ADHD, mulig dette kan ha vært årsaken eller deler av årsak til utmattelsen i svangerskapet. Kan kjenne på noe av det samme nå mange år senere hvis jeg får en hard forkjølelse, holder derfor selv en knapp på at astmaen hadde stor innvirkning på graviditeten. Anonymkode: 65105...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du synes dette var et nyttig svar for TS? TS; tja, det er vanlig å være trøtt, men ikke så trøtt at du absolutt ikke klarer noe som helst. Da bør du gå til legen og sjekke jernstatus osv. Anonymkode: 30fd0...5f9 Har sjekket alt og alt ser fint ut på papiret. God jernstatus. Anonymkode: d776d...ff5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde det likt da jeg var gravid med nr 2. Sykemeldt fra 6.svangerskapsuke og gjennom hele svangerskapet i varierende grad. Kollapset på gulvet hjemme dagen før jeg ble sykemeldt. Hadde mer enn nok med å krype fra senga til do og få i meg mat i lang tid. Sov rundt 20 timer i døgnet de første 14 dagene etter fødsel, etter det var det over. I ettertid har jeg fått påvist astma og ADHD, mulig dette kan ha vært årsaken eller deler av årsak til utmattelsen i svangerskapet. Kan kjenne på noe av det samme nå mange år senere hvis jeg får en hard forkjølelse, holder derfor selv en knapp på at astmaen hadde stor innvirkning på graviditeten. Anonymkode: 65105...5f8 Skjønner, jeg har verken astma eller adhd. Aldri i nærheten av mistanke om det heller. Anonymkode: d776d...ff5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Seriøst? Anonymkode: 51568...184 Hva mener du, er det vanlig eller ikke vanlig? Anonymkode: d776d...ff5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Åh, jeg drev også å lurte på om jeg kunne ha fått ME! 😂 Sov og sov, dusjet så sjelden som mulig fordi det var så slitsomt å stå så lenge, var rett før jeg fikk meg dusjkrakk til hårvask. Aldri opplevd noe liknende! Men det gikk over ikke noe problem å føde og ta vare på babyen😊 Anonymkode: d8abd...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Det er vanelig. Når jeg var gravid gjorde jeg ikke annet enn å stå opp, dra på jobb, komme hjem, få i meg noe mat og sovne på soffaen. Når klokka slo 11 eller 12 sto jeg opp bare for å sovne tvert i senga igjen. Og sånn gikk dagene Anonymkode: 389dc...e85 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Jeg har hatt utmattelse i begge mine svangerskap. Med nr 1 kunne jeg sove når jeg ønsket (var i tillegg student så rolige dager), men med nr ble 100% jobb og en 2 åring for mye, så jeg ble til slutt 100% stkemeldt for å ikke gå i bakken. Energien føk opp igjen etter fødsel Anonymkode: 7ec09...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni Hadde det helt likt, og det gikk over etter fødselen. Alle snakker om at nyfødt tiden er tøff med tanke på søvn, men selv med kun 3-4 timer nattesøvn etter baby så følte jeg meg mer opplagt enn etter 16 timers søvn som gravid, det var helt fantastisk 😂 Anonymkode: 88d3e...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde det helt likt, og det gikk over etter fødselen. Alle snakker om at nyfødt tiden er tøff med tanke på søvn, men selv med kun 3-4 timer nattesøvn etter baby så følte jeg meg mer opplagt enn etter 16 timers søvn som gravid, det var helt fantastisk 😂 Anonymkode: 88d3e...bb7 Samme her! «Ooo bare vent til babyen er her å du aaaaldri får sove igjen», for noe tullball. Anonymkode: 7ec09...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #13 Skrevet 25. juni Hvordan man reagerer på hormonene, er ulikt fra person til person. På samme måte som noen får hyperemesis, noen blir kjempekvalme, noen er bare litt kvalme, og noen er ikke kvalme i det hele tatt, kan noen bli helt fullstendig utmattet, og andre bare litt småsleten. Anonymkode: a10cd...b92 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #14 Skrevet 25. juni Jeg var helt utmattet. Sies det ikke at man kan sammenligne et svangerskap med å løpe maraton en gang i uk? Anonymkode: 04c8c...276 1
blue0rchid Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni Utmattelse er helt innenfor normalen av alt man kan ha av svangerskapsplager. Jeg var også ekstremt utmattet. Verre i svangerskap nr. to enn i det første, men det var nok delvis fordi gutten på 1,5 år også krevde sitt på ettermiddagene. Jeg klarte ikke stort mer enn å ligge på sofaen hele dagen og samle krefter til guttungen kom hjem fra barnehagen. Var 100% sykmeldt, fram til det gradvis ble bedre rundt uke 16-18. Da var jeg tilbake i jobb og i ganske god form resten av svangerskapet, med unntak av en del bekkenplager mot slutten. Det kjentes litt som at jeg fikk kjenne på hvordan det kan være å ha ME, og jeg er helt enormt takknemlig for at jeg ellers er frisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå