Gå til innhold

Hvordan bli kvitt mugglukt i tekstiler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte et par kraftige bomullsgardiner på loppis, tok dem med hjem og vasket dem i vaskemaskina. Først da jeg fikk dem ut av maskina og de var våte, kjente jeg hvor vondt de luktet. De har en sterk lukt av rå kjeller/mugg/jord, og lukta sitter fremdeles i etter at stoffet har tørket og hengt til lufting i noen dager. Det er ingen synlige flekker eller skjolder i stoffet; bare mye lukt. 

Lukta kommer garantert ikke fra vaskemaskina. Verken før eller etter har det vært lukt av det jeg har vasket. 

Google tipser om eddik eller natron. Akkurat nå har jeg lagt gardinene i bløt i eddikvann. Planen er å vaske dem etter at de har ligget i bløt i noen timer, men i mellomtiden spør jeg her: er det noen her som har tips basert på egen erfaring om hva som hjelper mot håpløs lukt av denne typen?  

Alle kan google, meg selv inkludert, så det jeg er ute etter er personlige erfaringer og råd. Kanskje kan vi få til en liten erfaringsutveksling om både hva som virker og hva som ikke virker? Kanskje kan vi både bekrefte og avkrefte noen av de rådene google kommer opp med? 

Anonymkode: 1d655...857

Skrevet

Erfaringsmessig tar det flere vask - om loftslukten i det hele går bort.

Hadde latt de ligge i eddik over natten, vasket på så høy temperatur som de tåler og hengt de ut (lenge). 

Anonymkode: c2eac...341

• Nyttig 2
Skrevet

Må brennes.

Anonymkode: 5aa07...f13

• Liker 2
Skrevet

Det ble ikke bløtlegging i over et døgn, men gardinene fikk over 5 timer i eddikvann. Nå er de i vaskemaskina på bomullsprogram 40 grader; ingen spareprogram med enten kort vasketid, lavt vannforbruk eller lavt energiforbruk. Vaskelappen sier 40, så jeg tar ikke sjansen på høyere enn det. Jeg gav dem en god dæsj med eddik i skyllemiddelkammeret, også. Spent på resultatet. 

Lukter de fremdeles ille etter denne omgangen, tester jeg med natron i neste vask. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte et par kraftige bomullsgardiner på loppis, tok dem med hjem og vasket dem i vaskemaskina. Først da jeg fikk dem ut av maskina og de var våte, kjente jeg hvor vondt de luktet. De har en sterk lukt av rå kjeller/mugg/jord, og lukta sitter fremdeles i etter at stoffet har tørket og hengt til lufting i noen dager. Det er ingen synlige flekker eller skjolder i stoffet; bare mye lukt. 

Lukta kommer garantert ikke fra vaskemaskina. Verken før eller etter har det vært lukt av det jeg har vasket. 

Google tipser om eddik eller natron. Akkurat nå har jeg lagt gardinene i bløt i eddikvann. Planen er å vaske dem etter at de har ligget i bløt i noen timer, men i mellomtiden spør jeg her: er det noen her som har tips basert på egen erfaring om hva som hjelper mot håpløs lukt av denne typen?  

Alle kan google, meg selv inkludert, så det jeg er ute etter er personlige erfaringer og råd. Kanskje kan vi få til en liten erfaringsutveksling om både hva som virker og hva som ikke virker? Kanskje kan vi både bekrefte og avkrefte noen av de rådene google kommer opp med? 

Du får aldri vasket bort den typen stank, uansett hva du gjør eller ikke gjør. 
Ikke bare stank som er problem her, men tekstiler og porøse materialer akkumulerer muggsoppsporer de sprer du til luften og i mengder til vaskemaskinen ved hver vask at disse gardinene. Neste gang du vasker annet tøy, blir også dette fullt av muggsoppsporer. Sporene er like helseskadelige enten de er levende, i dvale eller døde. Så gardinene er bare å kaste. 

Anonymkode: 0a112...3ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det ble ikke bløtlegging i over et døgn, men gardinene fikk over 5 timer i eddikvann. Nå er de i vaskemaskina på bomullsprogram 40 grader; ingen spareprogram med enten kort vasketid, lavt vannforbruk eller lavt energiforbruk. Vaskelappen sier 40, så jeg tar ikke sjansen på høyere enn det. Jeg gav dem en god dæsj med eddik i skyllemiddelkammeret, også. Spent på resultatet. 

Lukter de fremdeles ille etter denne omgangen, tester jeg med natron i neste vask. 

Gratulerer du har forkortet vaskemaskinens levetid betraktelig med all eddiken. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gratulerer du har forkortet vaskemaskinens levetid betraktelig med all eddiken. 

Åh, du er en av de, ja... 🙄

Jeg bruker eddik i klesvasken fra tid til annen, noe jeg har gjort i over 30 år. Det går nok minst 100 vask mellom hver gang jeg bruker eddik. Nåværende vaskemaskin har vi hatt i snart 10 år, og den forrige i nærmere 20. Det handler, som så mye annet her i verden, om mengder og hyppighet. En gang i mellom skader ikke, så lenge man tar sine forholdsregler. Det var ikke syreskader som tok knekken på forrige maskin, for å si det sånn. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh, du er en av de, ja... 🙄

Jeg bruker eddik i klesvasken fra tid til annen, noe jeg har gjort i over 30 år. Det går nok minst 100 vask mellom hver gang jeg bruker eddik. Nåværende vaskemaskin har vi hatt i snart 10 år, og den forrige i nærmere 20. Det handler, som så mye annet her i verden, om mengder og hyppighet. En gang i mellom skader ikke, så lenge man tar sine forholdsregler. Det var ikke syreskader som tok knekken på forrige maskin, for å si det sånn. 

Det handler og om hvordan maskinen er laget med elektronikk og plastmateriale..

Har du vasket klær i maskina over 30. år så har du hatt gamle maskiner uten særlig elektronikk. 

Men det viktigste med svaret ditt, vet du hva det er? Eddik binder lukt og andre stoffer til det du dypper i eddik. Derfor brukes det til konserveringsmiddel for mat, rød beter og agurk blant annet. Ts har nå konservert sine gardiner etter råd fra «eksperter» på kg :ironi:

Lukten kan være borte de første timene, muggsopp sporene sitter der i tekstilene og spres hvergang gardinene beveges på. Å puste inn muggsopp sporer skader både lunger, nyrer og lever i tillegg til fordøyelsessystemet. Om de er konservert i eddik eller ei spiller forsåvidt ingen rolle. 

Skrevet

Vask og heng i sola. Om de tåler å henge i full sol lenge, så vil det ta bort all lukt. Jeg har gjort det med klær som har luktet parfyme.

Anonymkode: d4113...a33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får aldri vasket bort den typen stank, uansett hva du gjør eller ikke gjør. 
Ikke bare stank som er problem her, men tekstiler og porøse materialer akkumulerer muggsoppsporer de sprer du til luften og i mengder til vaskemaskinen ved hver vask at disse gardinene. Neste gang du vasker annet tøy, blir også dette fullt av muggsoppsporer. Sporene er like helseskadelige enten de er levende, i dvale eller døde. Så gardinene er bare å kaste. 

Når de er døde så forsvinner de jo etter noen vask. Det er ikke noen endeløs forsyning av dem inni materialet. 

Anonymkode: d4113...a33

• Liker 1
Skrevet

Klorin dreper alle former for sopp

Skrevet

Regner med det er lukt og at du ikke har sett mugg? Har du sett mugg så kast. Men er det lukt av «kjeller og fukt» så har jeg god erfaring med å vaske med eddik og henge ut i solen til tørk. Ikke bruk skyllemiddel for det binder lukt. 

Anonymkode: 390e9...5c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det handler og om hvordan maskinen er laget med elektronikk og plastmateriale..

Har du vasket klær i maskina over 30. år så har du hatt gamle maskiner uten særlig elektronikk. 

Men det viktigste med svaret ditt, vet du hva det er? Eddik binder lukt og andre stoffer til det du dypper i eddik. Derfor brukes det til konserveringsmiddel for mat, rød beter og agurk blant annet. Ts har nå konservert sine gardiner etter råd fra «eksperter» på kg :ironi:

Lukten kan være borte de første timene, muggsopp sporene sitter der i tekstilene og spres hvergang gardinene beveges på. Å puste inn muggsopp sporer skader både lunger, nyrer og lever i tillegg til fordøyelsessystemet. Om de er konservert i eddik eller ei spiller forsåvidt ingen rolle. 

Her blir det bare mer og mer rart! 

1. Leseferdigheter: jeg har 30 års erfaring med å vaske klær; jeg har ikke brukt samme maskin i 30 år.

2. Verken på gamle eller nyere vaskemaskiner er det kontakt mellom elektronikk og vaskevannet. Det skulle virkelig tatt seg ut! 

3. Å si at eddik fikserer lukt til stoff (fordi eddik binder seg til luktmolekylene) blir omtrent like logisk som å si at en person blir mer skitten hver gang man vasker seg med såpe fordi såpa binder seg til skitt og lort.
Poenget er jo at eddiken nøytraliserer luktstoffene og at det skylles vekk når det har bundet seg. :murvegg:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve noe sånt spesialvaskemiddel, spesielt laget for å fjerne vond lukt i tekstiler?

Anonymkode: b314d...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...