AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:33 #1 Skrevet tirsdag kl 09:33 Nei det er ikke sånn at alle skal ha en diagnose i dag. Du får ikke gullmedalje heller. Bare nye verktøy for å takle hverdagen bedre. Og en regning på 15.000-20.000 om du valgte privat utredning. Adhd og autisme har økt voldsomt de siste årene. Det kan man ikke nekte for. Å bli utredet for autisme og adhd er ikke bestillingsvare hvor du blir premiert med dine 5 minutter i solen med tiktok kontoer som autismgirl, adhdsuperpower eller hva de enn kaller seg. Det kommer aldri til å bli kult å disse tilstanden. Det er faktisk lite kult, og egentlig bare slitsomt å leve med de symptomene som er grunnen til at man tilslutt havner hos psykologen. En trend, men aldri trendy. Det er en krevende prosess som tar 3 måneder hvor du må brette ut det mest private og vanskelige av dine utfordringer. Det er ikke gøy og det er ikke noe man utsetter seg for hvis ikke livet røyner på så mye at det ikke er noen vei tilbake. Det er jenter som aldri har følt seg som alle andre, som kommer hjem fra jobb og får angstanfall hver dag, som er så overstimulert av dagligdagse inntrykk at man blir svimmel men har bitt tennene sammen i 30-40 år, det er kvinner som aldri har fått hjelp eller sjelefred. Nå er det deres/våres tur til å bli fanget opp av systemet. Og dessuten. Hvordan tror du føles å få utfordringene sine nedgradert til en motediagnose. Hvordan det er å ha kommet seg til utredning og forhåpentligvis behandling , og høre: I dag skal jo alle ha en diagnose, man er nesten den unormale hvis man ikke kan skilte seg med adhd/autisme. Autisme og adhd har ikke økt i samfunnet. Det er bare forekomsten av voksne som med økende kunnskap innser at de selv passer inn i kriteriene. Anonymkode: a9fef...b7b 5 11
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:52 #2 Skrevet tirsdag kl 09:52 Er vel at noen skal tjene penger på det å utrede. Alle individer har som regel et syndrom,alt fra hjertesvikt til såkalt Adhd som blir først oppdaget da pasienten er over 50 år. Anonymkode: f7ad3...f1b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:05 #3 Skrevet tirsdag kl 10:05 Mange vil ha en diagnose, for å finne en forklaring på hvorfor de ikke passer inn i a4 samfunnet. Noen får en diagnose, fordi de leser seg opp og tilpasser seg slik at de får en diagnose de ikke skal ha. Disse får senere store problemer med å bli kvitt en diagnose de i utgangspunktet ikke skulle hatt. At autisme øker er en annen sak. Der er det nok noe menneskeheten enda ikke har klart å knekke gåten bak diagnosen. Anonymkode: d38d5...b5d 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:56 #4 Skrevet tirsdag kl 13:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen får en diagnose, fordi de leser seg opp og tilpasser seg slik at de får en diagnose de ikke skal ha. Disse får senere store problemer med å bli kvitt en diagnose de i utgangspunktet ikke skulle hatt. Anonymkode: d38d5...b5d Det er ikke bare å "bestille" en diagnose, man må faktisk bli utredet hos psykolog eller psykiater. De er i stand til å vurdere om folk har en diagnose eller ikke. Anonymkode: 22916...6a8 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:30 #5 Skrevet tirsdag kl 15:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke bare å "bestille" en diagnose, man må faktisk bli utredet hos psykolog eller psykiater. De er i stand til å vurdere om folk har en diagnose eller ikke. Anonymkode: 22916...6a8 Det vet jeg. Men der er folk som er så opphengt i å få enkelte diagnoser at de klarer å lese seg opp og å vite hvordan de skal svare og handle ved utredning. Anonymkode: d38d5...b5d 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:33 #6 Skrevet tirsdag kl 16:33 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det vet jeg. Men der er folk som er så opphengt i å få enkelte diagnoser at de klarer å lese seg opp og å vite hvordan de skal svare og handle ved utredning. Anonymkode: d38d5...b5d Det finnes helt sikkert steder hvor det er mulig å jukse seg til en diagnose på bakgrunn av det man kan lese seg opp til. Antar det er diagnostisering av ADHD du sikter til?! Jeg ble utredet offentlig i midten av 30-årene. Min erfaring derifra er at det ikke ville vært mulig å jukse seg til noen diagnose. Vi var igjennom flere hundre spørsmål, mange spørsmål ble stilt om igjen på ulike måter, sannsynligvis for å luke ut eventuelle feil eller uoverensstemmelser. I tillegg gjennomføres wais-test. Slik jeg forsto det, var det krav om at det skulle scores på en bestemt måte i denne for å få sikkert svar på utredning. Anonymkode: bc0a4...b17 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:20 #7 Skrevet tirsdag kl 22:20 Hvilke diagnoser er det folk leser seg opp til og vil ha? Anonymkode: 4fcdf...8c7
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilke diagnoser er det folk leser seg opp til og vil ha? Anonymkode: 4fcdf...8c7 Adhd og autisme i all hovedsak Anonymkode: a9fef...b7b
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Adhd og autisme i all hovedsak Anonymkode: a9fef...b7b Utrederen min på DPS sa at det kommer folk til ham som er fast bestemt på diagnosen sin før utredningen setter i gang, og som gråter når de ikke får den. Anonymkode: ff46f...09c 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 11.33): Nei det er ikke sånn at alle skal ha en diagnose i dag. Du får ikke gullmedalje heller. Bare nye verktøy for å takle hverdagen bedre. Og en regning på 15.000-20.000 om du valgte privat utredning. Adhd og autisme har økt voldsomt de siste årene. Det kan man ikke nekte for. Å bli utredet for autisme og adhd er ikke bestillingsvare hvor du blir premiert med dine 5 minutter i solen med tiktok kontoer som autismgirl, adhdsuperpower eller hva de enn kaller seg. Det kommer aldri til å bli kult å disse tilstanden. Det er faktisk lite kult, og egentlig bare slitsomt å leve med de symptomene som er grunnen til at man tilslutt havner hos psykologen. En trend, men aldri trendy. Det er en krevende prosess som tar 3 måneder hvor du må brette ut det mest private og vanskelige av dine utfordringer. Det er ikke gøy og det er ikke noe man utsetter seg for hvis ikke livet røyner på så mye at det ikke er noen vei tilbake. Det er jenter som aldri har følt seg som alle andre, som kommer hjem fra jobb og får angstanfall hver dag, som er så overstimulert av dagligdagse inntrykk at man blir svimmel men har bitt tennene sammen i 30-40 år, det er kvinner som aldri har fått hjelp eller sjelefred. Nå er det deres/våres tur til å bli fanget opp av systemet. Og dessuten. Hvordan tror du føles å få utfordringene sine nedgradert til en motediagnose. Hvordan det er å ha kommet seg til utredning og forhåpentligvis behandling , og høre: I dag skal jo alle ha en diagnose, man er nesten den unormale hvis man ikke kan skilte seg med adhd/autisme. Autisme og adhd har ikke økt i samfunnet. Det er bare forekomsten av voksne som med økende kunnskap innser at de selv passer inn i kriteriene. Anonymkode: a9fef...b7b Nå for tida er det mer normalt å ha en diagnose og slite med noe, enn at en fungerer noe lunde normalt uten store utfordringer. Det er ikke depresjon bare fordi en har det tøft tidvis, engstelse, sorg, tristhet og dårlige dager er en del av livet, en er ikke deprimert eller angst for det feks, føler altfor mange unge mennesker får diagnoser når de egentlig bare prøver å navigere livet. Anonymkode: 46ac8...003
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Adhd og autisme i all hovedsak Anonymkode: a9fef...b7b Ja... Jeg fatter faktisk ikke at dette er noe en ønsker seg. Anonymkode: 46ac8...003
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja... Jeg fatter faktisk ikke at dette er noe en ønsker seg. Anonymkode: 46ac8...003 I tillegg lager de video og poster det i alle kanaler. Vi må forstå, åpenhet er viktig. Det er så dumt at jeg ikke har ord, og jeg lurer sterkt på hva de som pushet total åpenhet om psykiske diagnoser tenker i dag. Så de dette for seg? Jeg og de jeg kjenner som er utdannet innen dette skjemmes av hva verden har blitt. Unge mennesker som bruker all energi på å få diagnoser i stedet for å skape mestring og lykkes i noe i hverdagen. Anonymkode: d36b6...e82 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå for tida er det mer normalt å ha en diagnose og slite med noe, enn at en fungerer noe lunde normalt uten store utfordringer. Det er ikke depresjon bare fordi en har det tøft tidvis, engstelse, sorg, tristhet og dårlige dager er en del av livet, en er ikke deprimert eller angst for det feks, føler altfor mange unge mennesker får diagnoser når de egentlig bare prøver å navigere livet. Anonymkode: 46ac8...003 Er det det? Spørsmålet er oppriktig. Har du tall på det? (Det er stor forskjell på å ha en diagnose og å "slite med noe", forresten, så jeg ser bort fra det siste. Folk har klaget til alle tider.) Men du mener at det mer vanlig å ha en psykiatrisk diagnose enn å ikke ha det? Anonymkode: ff46f...09c 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I tillegg lager de video og poster det i alle kanaler. Vi må forstå, åpenhet er viktig. Det er så dumt at jeg ikke har ord, og jeg lurer sterkt på hva de som pushet total åpenhet om psykiske diagnoser tenker i dag. Så de dette for seg? Jeg og de jeg kjenner som er utdannet innen dette skjemmes av hva verden har blitt. Unge mennesker som bruker all energi på å få diagnoser i stedet for å skape mestring og lykkes i noe i hverdagen. Anonymkode: d36b6...e82 Du skal være forsiktig med å bygge verdensbildet ditt ut ifra det du ser i sosiale medier. Se heller rundt deg, så ser du at det ikke er representativt. Anonymkode: ff46f...09c 2 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden Ja det tenker jeg også, er det et skjold, en unnskyldning, en forklaring? "Jeg fikser ikke akkurat dette, jeg er autistisk/har adhd" Livet er ikke alltid lett, ting må jobbes for og man kan gjøre alt rett og det går fortsatt til helvete, men det betyr ikke noe feiler en eller en skal slutte å prøve. Jeg blir sjokkert, det siste jeg hadde gjort var å lage video om min mentale helse for å poste på åpent internett. Anonymkode: 46ac8...003
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det det? Spørsmålet er oppriktig. Har du tall på det? (Det er stor forskjell på å ha en diagnose og å "slite med noe", forresten, så jeg ser bort fra det siste. Folk har klaget til alle tider.) Men du mener at det mer vanlig å ha en psykiatrisk diagnose enn å ikke ha det? Anonymkode: ff46f...09c Min feil, beklager, jeg burde sagt "nå for tiden virker det som at det et mer normalt å ha en diagnose enn ikke". Anonymkode: 46ac8...003
Snok1 Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 12.05): Noen får en diagnose, fordi de leser seg opp og tilpasser seg slik at de får en diagnose de ikke skal ha. Disse får senere store problemer med å bli kvitt en diagnose de i utgangspunktet ikke skulle hatt. Diagnoser blir stilt av autoriserte fagpersoner, ikke av pasienten selv. 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Det er helt sinnsykt hvor mange kvinner jeg vet om som desperat prøver å få en diagnose så de kan flå kommunen for så mye penger som mulig. Helt friske kvinner som kan fint jobbe fulltid og vel som det, de er bare late og eier ikke skam, de skal bare ta ta ta ta ta. Dette er grunnen til at det er så mye stigma rundt sånt, selvfølgelig er det noen som faktisk trenger og fortjener hjelp, men det er sykt mange som bare vil utnytte systemet som ødelegger ryktet til de som faktisk trenger hjelp. Anonymkode: 2e95a...566
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Dette hovedinnlegget har blitt postet før. Kan du ikke heller finne frem den gamle tråden og fortsette der? Anonymkode: 6215f...0df
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Diagnoser er immunitet mot kritikk. Da kan man sitte i offerrollen med god samvittighet. Selvsagt er det veldig fristende for mange. At mange jukser seg til noe (ofte overbeviser de til og med seg selv), betyr ikke at det også er mange som har diagnosene på ekte. Begge deler er sant. Anonymkode: 9154e...cc1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå