AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Har ei god venninne som planlegger graviditet, og hun forsøker å navigere litt i jungelen av rettigheter, frister osv. Det jeg stusser litt på når hun forteller dette, er at det ikke virker som om noen vet hvilke rettigheter hun har før hun har termindato? Altså, for meg høres det helt høl i huet ut å skulle bli gravid uten å på forhånd vite hvilke rettigheter man har?? For eksempel, hun har midlertidig kontakt, og ungen må være ute før det har gått 6mnd fra utløpsdato på kontrakten, ellers har man ikke rettigheter til foreldrepenger eller hva det nå var. Hadde en skrekkhistorie på jobb for noen år siden, ei som ikke hadde noen rettigheter og fikk engangsbeløpet på 60k(dengang), og dett var dett. Måtte flytte inn til hennes foreldre. Anonymkode: ffd45...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Folk blir uplanlagt gravid hele tiden og det går helt fint. Så helt høl i huet er det vel ikke? Anonymkode: 5bc86...57c 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni Man kan uansett ikke planlegge nå nøye - kan ta en måned lenger å bli gravid enn man håper, eller flere år. Ingen kan også komme mange uker for tidlig. Sånn er livet bare. Reglene for foreldrepenger står på nav sine side, men utover det er det vel uansett ingen som kan spå fremtiden? Man kan også være i fast jobb og planlegge alt perfekt, så skjer det noe uventet og man mister jobber - da er all planlegging verdiløst. Anonymkode: 8befb...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ei god venninne som planlegger graviditet, og hun forsøker å navigere litt i jungelen av rettigheter, frister osv. Det jeg stusser litt på når hun forteller dette, er at det ikke virker som om noen vet hvilke rettigheter hun har før hun har termindato? Altså, for meg høres det helt høl i huet ut å skulle bli gravid uten å på forhånd vite hvilke rettigheter man har?? For eksempel, hun har midlertidig kontakt, og ungen må være ute før det har gått 6mnd fra utløpsdato på kontrakten, ellers har man ikke rettigheter til foreldrepenger eller hva det nå var. Hadde en skrekkhistorie på jobb for noen år siden, ei som ikke hadde noen rettigheter og fikk engangsbeløpet på 60k(dengang), og dett var dett. Måtte flytte inn til hennes foreldre. Anonymkode: ffd45...a59 Rettigheter kan hun fint lese seg opp på noe hun må ha gjort mht at hun vet at barnet må fødes før x dato på midlertidig kontrakt utløper. Her bør hun vel heller konsentrere seg om å få en bedre jobb og kontrakt før hun blir planlagt gravid? Anonymkode: c61ae...b02 2
mommyaka Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Hun har jo to valg...bli gravid og jobbe 6 mnd elle få engangs stønader på tror jeg er 90.000 nå .. Hun må jo ha råd til begge. Når permisjonen hennes går ut må hun kunne få ny jobb, og der kan ofte bli vanskelig med at du har fått barn. Kan hun da klare seg med en den inntekten hun har til hun får jobb? Eller klarer hun seg på engangs stønader? Har hun mann?
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Hvordan er det høl i hue? Foreldrepenger skal erstatte inntekt mens man er i permisjon. Er man arbeidsledig og derav ikke har noen inntekt, er det jo heller ikke nødvendig og få erstattet noe? Man får jo ikke bare gratis penger kasta etter seg selv om man er gravid, foreldrepenger er jo for at den ansatte skal få lønn mens de er hjemme med barnet.. Man kan ganske enkelt finne frem til rettigheter på NAV.no, men konkrete, individuelle råd kan man selvsagt ikke få uten å vite når barnet kommer. Det er helt normalt å bruke inntil et år på å bli gravid, så råd hun får nå er jo kanskje helt irrelevante når hun faktisk blir gravid. Anonymkode: bf83b...fcf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå