Gå til innhold

Tips til Australia; Brisbane/Sydney

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker tips fra noen som har erfaring med reise til/i Australia 😊

Vi (et voksent par) skal på et arrangement i Brisbane i november, og tenker å bruke ca 2 uker der nede i forbindelse med det.

Hva er den beste flyruten dit? Med/uten stop-over? Vi har jo litt begrenset med tid.

Og lønner det seg å fly direkte til Brisbane, eller fly til Sydney, for så å komme seg til Brisbane via intern-transport (fly/tog/leie bil)?

Hva bør vi prioritere å se i det området av Australia? Vi liker å være i aktivitet og gjøre og se ting. Altså ikke lange dager med å ligge på stranda (selv om vi selvfølgelig må prøve det litt der også 😊).

Anonymkode: cf4a2...926

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde leid bil og kjørt strekket Brisbane - Sydney.

To uker er dog litt knapt med tid, spesielt om dette også inkluderer reisedagene. Vi har stort sett brukt rundt 40 timer pr vei fra Norge til Australia.

Anonymkode: 9281e...055

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i Australia for 6 mnd siden. Da fløy vi Bergen-København-Singapore-Brisbane. Hadde bare en tre timers stop i Singapore på veien ned. Reisen gikk fint, selv om den er veldig lang. Vi lander på kvelden, og gikk egentlig rett og la oss (og stod tidlig opp neste morgen). Da kom vi raskt inn i døgnrytmen. Jeg ville absolutt flydd direkte til Brisbane om det er det området dere vil besøke. Jeg tror ikke det lønner seg å fly via Sydney! 

Det er nok å ta seg til i området. 
Tips til utforsking (er noen timer å kjøre til noen av disse) regnskog som f.eks Lamington national park eller Springbrook, Frasier Island, noosa, Byron Bay (mest strand). Dersom dere vil se great barrier Reef og snorkle så er f.eks Whitsundays nydelig (men er en 12 timers kjøretur unna Brisbane). Det er også mulig å fly til Lady Elliot Island som ligger lenger sør (det er kanskje vårt høydepunkt). Det tar ca 1,5 timer å fly fra Brisbane med et småfly. 

Vi kjørte forresten strekningen Brisbane-Sydney, og det er en overkommelig strekning dersom dere vil besøke Sydney også. Men om det kun er for å lande i Sydney så ville jeg absolutt heller landet i Brisbane. Vi har likt oss i Sydney også, og det er også mange fine steder å stoppe langs veien mellom de to byene. Men med to uker til rådighet så bør dere gjerne sette opp en hard prioriteringsliste. 

Anonymkode: 9595d...252

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i Australia 10-15 ganger, har bodd i Sydney i flere år og har mye familie der. Har også vært 3 ganger i Brisbane. 

Jeg anbefaler å stoppe i Singapore. Helt fantastisk flyplass og muligheter til å besøke byen om dere har mange timer. 

Jeg liker kjøreturen mellom Sydney og Brisbane! Mye fint å se. Vil også anbefale å besøke Gold Coast, Sunshine Coast og Surfers Paradise når dere er i Brisbane. Sydney er med typisk storby men absolutt mye fint å oppleve! Hva liker dere å gjøre på ferie? Dere kommer til å oppleve mye! Australia er helt fantastisk! 😊

Anonymkode: 92bc1...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fløy Oslo-Doha-Brisbane i høst. Det er en effektiv flyrute, men ville ikke anbefalt det akkurat nå. Og så var Doha-Brisbane 14 timer, noe som var litt i overkant. Det er også en mulighet å fly via Bangkok (i alle fall fra Sydney). Ville absolutt kjørt strekket Brisbane-Sydney for å se mer enn bare byene om dere har tid. 

Anonymkode: 4d858...54e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi var i Australia for 6 mnd siden. Da fløy vi Bergen-København-Singapore-Brisbane. Hadde bare en tre timers stop i Singapore på veien ned. Reisen gikk fint, selv om den er veldig lang. Vi lander på kvelden, og gikk egentlig rett og la oss (og stod tidlig opp neste morgen). Da kom vi raskt inn i døgnrytmen. Jeg ville absolutt flydd direkte til Brisbane om det er det området dere vil besøke. Jeg tror ikke det lønner seg å fly via Sydney! 

Det er nok å ta seg til i området. 
Tips til utforsking (er noen timer å kjøre til noen av disse) regnskog som f.eks Lamington national park eller Springbrook, Frasier Island, noosa, Byron Bay (mest strand). Dersom dere vil se great barrier Reef og snorkle så er f.eks Whitsundays nydelig (men er en 12 timers kjøretur unna Brisbane). Det er også mulig å fly til Lady Elliot Island som ligger lenger sør (det er kanskje vårt høydepunkt). Det tar ca 1,5 timer å fly fra Brisbane med et småfly. 

Vi kjørte forresten strekningen Brisbane-Sydney, og det er en overkommelig strekning dersom dere vil besøke Sydney også. Men om det kun er for å lande i Sydney så ville jeg absolutt heller landet i Brisbane. Vi har likt oss i Sydney også, og det er også mange fine steder å stoppe langs veien mellom de to byene. Men med to uker til rådighet så bør dere gjerne sette opp en hard prioriteringsliste. 

Anonymkode: 9595d...252

Signerer Lady Elliot Island, det var HELT fantastisk! En av de få mulighetene man har til å bo på en «øde øy) på Great Barrier Reef uten å betale 50k per natt (de fleste tilsvarende øyer er luksusresorts). Fraser Island (har byttet navn nå) var også nydelig, og er i samme område. Lei bil hvis dere skal være på Fraser Island. 
Hvis dere skal være rundt Brisbane er det like greit å fly direkte til Brisbane. Ikke bytte unødvendig fly i Sydney. Det er vanlig å fly direkte til de store byene i Australia fra utlandet. 
For øvrig enig i at to uker er lite, og at dere må prioritere knallhardt. Australia er SVÆRT, og det er mye å oppleve (og det er dyrt). Husk at dere vil makte noen dager til jetlag. 
Vanlige/praktiske ruter er Singapore Airlines via Singapore (Changi er herlig), Quatar Airlines via Doha, eller Emirates via Dubai. Evt Thai via Bangkok, men det er også andre alternativer. 

Anonymkode: 50ff7...1da

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne reist tilbake! Vi fløy fra Singapore direkte til Brisbane. Leide bil og kjørte ned til Sydney, tok mange stopp på turen. Var en dag i Sydney, fikk sett en del. Men skulle gjerne hatt mer tid der, men sånn ble det ikke av forskjellige grunner 

Kjørte tilbake til Brisbane, bodde flere dager i en av småbyene ved kysten, det var en fantastisk opplevelse. Vi tok også båt ut til en øy utenfor Brisbane, helt nydelig. Vi besøkte også et sted som reddet dyr, det var mange forskjellige der, klappet kenguruer og mye annet, det var kjempegøy!  Fantastisk ferie på alle måter, og vi hadde ikke jetlag heller. Vi kom på formiddagen, sov 3-4 timer på hotellet og så gikk vi ut om kvelden. La oss til vanlig tid, og det var det. Vi hadde ikke jetlag da vi kom hjem heller, så man kan være heldig!

Anonymkode: bf5b8...d99

AnonymBruker
Skrevet

Australia Zoo ❤️ 

Anonymkode: 275c4...ea1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi landet i Brisbane. Hadde mellomlanding i arabiske emirater, pluss et stopp for påfyll av drivstoff i Singapore. Var en uke i Brisbane før vi kjørte nedover mot Sydney. Var innom Surfers Paradise, utrolig bra sted. 
NB! Det er venstrekjøring i Australia, og av den grunn turte jeg rett og slett ikke å kjøre. Dvs min mann måtte kjøre hele strekningen, men det gikk bra. Blir bare litt forvirra i rundkjøringer, samt blinklys/viskerne. Men når man har kjørt en stund, kommer man raskt inn i det (visstnok.) Og når man kommer inn i Sydney over Sydney harbour bridge, skal man holde tunga rett i munn når man skal ta riktig avkjørsel. 

Anonymkode: cf873...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt anbefale Singapore airlines, med mellomstopp i Singa. Det er meget god service, super flyplass (og by om dere ønsker å være der noen dager).

Australia er nydelig og stort, så vanskelig å velge destintasjoner på to uker. Men Sydney er nesten et «must» om man drar til øst-kysten. Ville dog dratt direkte om mulig, da det er store avstander og ikke minst venstrekjøring😅

Anonymkode: 167a6...847

Skrevet

Dere er i Brisbane og da har man Noosa national park, men vi var i de områdene og tok turen til Hamilton island . Sydney er jo en opplevelse i seg selv. 

Strendene  hvor man kan spasere fra Bronte til Bondi beach, Manley som er surfernes paradis  . Taronga zoo, Luna park om man har barn.  Sydney fishmarket som er gigantisk og ikke minst China Town. 

Vi brukte Ethiad via Abu Dabi sist vi reiste, men da var Midtøsten mer fredelig, men det er beste ruten med tanke på jetlag da.  Ha en fantasisk reise og bare nyt. Trøsten er at man rekker aldri over alt som er i Australia. Er så stort.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat et originalt tips, men operahuset, innvendig, utvendig og fra alle vinkler. Var også med på en fin båttur i Sydney. 

Anonymkode: e5487...103

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...