AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:23 #1 Skrevet tirsdag kl 08:23 Spiser to knekkebrød med avokado og to egg nå, og jeg sliter med å få det ned. Dette er en frokost jeg tidligere brukte å spise ofte (flere år siden..) og som jeg likte veldig godt. Jeg liker både avokado og egg. Nå har jeg spist begge eggene og nesten begge knekkebrødene, men jeg er bare kvalm. Har levd på take-away og annen dårlig mat i et par år. Gikk i kjelleren psykisk og kom meg aldri opp igjen. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har laget middag hjemme det siste halvåret, om man skal se bort ifra grandis, chicken nuggets i airfryer osv. Prøvde her om dagen med havregrøt, som jeg var glad i før. Ble raskt kvalm og ikke minst raskt mett. Men så blir jeg jo raskt sulten igjen også. Nå føler jeg meg mett, men mest kvalm, prøver å spise opp resten av knekkebrødet. Noen som har hatt det sånn? Jeg har ikke akkurat lyst til å spise dette til frokost igjen i morgen når jeg bare føler meg dårlig og blir kvalm. Anonymkode: 79207...2b6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:26 #2 Skrevet tirsdag kl 08:26 Men blir du like kvalm av drittmaten som du har spist de siste åra, eller er det bare sunn mat du blir uvel av? Anonymkode: 05295...2e2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:33 #3 Skrevet tirsdag kl 08:33 Prøv steelcut havre til havregrøt/kjøleskapsgrøt, det metter lengre. Bruk bær eller frukt til, fersk eller tint. Da blir det gjerne mer lystbetont. Anonymkode: 3da9b...e6b 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:37 #4 Skrevet tirsdag kl 08:37 Akkurat egg, avokado og havregrøt har jeg også det sånn med i perioder. Jeg elsker det egentlig, men plutselig klarer jeg ikke tanken på det - det blir liksom alt for mektig. Da unngår jeg det en stund, også plutselig blir det godt igjen. Går det bra å spise annen vanlig mat da? For eksempel knekkebrød med ost og skinke og et glass appelsinjuice til? Når matlysten min er dårlig hjelper det ofte å spise/drikke noe syrlig først, for eksempel appelsinjuice, vann med sitron eller å spise et eple eller en nektarin. Anonymkode: 94cc8...0e6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:44 #5 Skrevet tirsdag kl 08:44 Kan du prøve mer annerledes mat ? Skjønner godt du blir kvalm, blir det selv. Jeg liker hjemmelaget chiapudding med mandelsmør, yoghurt naturell med hjemmelaget granola. Spiser også en del bokhvete med litt sukker på. Det er godt , blir ikke kvalm. Mulig det smaker for lite ? Makdous er godt til frokost ! Anonymkode: a8a1d...017 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:49 #6 Skrevet tirsdag kl 08:49 Havregrøt blir jeg også bare kvalm av til frokost, men fungerer med byggrøt hvor jeg tilsetter en del havregryn. Vet ikke hvorfor. Hva har du pleid å spise de siste årene nå? Du kan jo prøve å "forsunne" dette. Anonymkode: 92202...a7a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:48 #7 Skrevet tirsdag kl 09:48 Dette er normalt. Kroppen blir vandt med det den får og kan tilpasse smak deretter. Det finnes kurer man kan ta for å "nullstille" smaksløkene. Penn Jillette, fra Penn & Teller, gjorde dette ved å spise kun kokte poteter i 2 uker! Ikke noe smør, salt, krydder, ingenting. Han sa at etter de to ukene prøvde han å spise slik han gjørde før, men det var umulig. Alt smakte så mye sukker og fett at det ble kvalmt. Bare en slurk med brus ble for mye. Han var overvektig, og gikk ned over 30 kilo etter dette. Anonymkode: 7a836...9ce 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:43 #8 Skrevet tirsdag kl 14:43 Spis annen mat til frokost? Man måååå ikke spise typisk norsk frokostmat til frokost, så lenge du spiser noen gode råvarer. Selv har jeg aldri likt verken brød, grøt eller müsli og har ofte landet på naturris/grove nudler og wok med speilegg eller omelett. Liker typisk middagsmat mye bedre, og i perioder spiser jeg noe varmt 3 ganger om dagen fremfor den sedvanlige norske brød/grøt - brød - varmmat. Lær deg å lage noen enkle retter som kan minne litt om junkfooden du har spist, men med bedre råvarer og kontroll på salt- og fettinnhold? Chili og andre (ferske) krydder hjelper ofte på smaken. Anonymkode: a05eb...272 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:44 #9 Skrevet tirsdag kl 14:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spis annen mat til frokost? Man måååå ikke spise typisk norsk frokostmat til frokost, så lenge du spiser noen gode råvarer. Selv har jeg aldri likt verken brød, grøt eller müsli og har ofte landet på naturris/grove nudler og wok med speilegg eller omelett. Liker typisk middagsmat mye bedre, og i perioder spiser jeg noe varmt 3 ganger om dagen fremfor den sedvanlige norske brød/grøt - brød - varmmat. Lær deg å lage noen enkle retter som kan minne litt om junkfooden du har spist, men med bedre råvarer og kontroll på salt- og fettinnhold? Chili og andre (ferske) krydder hjelper ofte på smaken. Anonymkode: a05eb...272 Glemte å nevne at jeg som regel wok'er i vann til frokosten for å unngå for mye fett i maten totalt. Anonymkode: a05eb...272
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #10 Skrevet i går, 07:36 Når man er vant med fast food og sjokolade, tar det 2-3 dager uten dette for at egg og vanlig mat smaker godt igjen. Anbefaler 2-3 dager med knekkebrød med ost og de grønnsakene man liker, for deretter å introdusere egg, rent kjøtt etc Anonymkode: 57294...25a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #11 Skrevet i går, 11:15 For min del funker det å faste en hel eller en halv dag, kanskje en halv dag flere dager i strekk og da får smaksløkene rekalibrert seg og vanlig mat smaker himmelsk. Anonymkode: 3882c...197 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden Du er nødt til å tåle å bli sulten nok og avvenne deg fra junk. Den maten er laget for å fremme avhengighet til den, og eneste måten å klare å nyte ekte mat er å slutte å spise junk så ofte, og ja, tåle å bli skikkelig sulten. Jeg pliktspiste grønnsaker tidligere, og da måtte de være dynket i saus, helst ihjelkokt og most. Først etter at jeg begynte med faste, og kjørte en lengre faste så brøt jeg fasten med en rå gulrot. Den smakte skikkelig søtt og crispy! Men da var jeg skikkelig sulten, noe jeg ikke tillot meg å være på årevis. Anonymkode: 047c5...7e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden Har du hatt veldig lite fiber i kosten når du spiste mye junk? Kan være du må begynne forsiktig og la magen venne seg til å jobbe igjen. Havregrøt, knekkebrød og avokado har alle godt med fiber i seg. Anonymkode: 21795...0f4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 3.48): Dette er normalt. Kroppen blir vandt med det den får og kan tilpasse smak deretter. Det finnes kurer man kan ta for å "nullstille" smaksløkene. Penn Jillette, fra Penn & Teller, gjorde dette ved å spise kun kokte poteter i 2 uker! Ikke noe smør, salt, krydder, ingenting. Han sa at etter de to ukene prøvde han å spise slik han gjørde før, men det var umulig. Alt smakte så mye sukker og fett at det ble kvalmt. Bare en slurk med brus ble for mye. Han var overvektig, og gikk ned over 30 kilo etter dette. Anonymkode: 7a836...9ce Har troa på denne teorien, selv så spiste jeg veldig mye sjømat, og elsket sjømat. Men med samboer og barn som ikke er begeistret for sjømat så ble det lenger og lenger mellom hver gang. Og nå synes jeg ikke det er så godt lenger som det pleide. Og det synes jeg er veldig synd, for jeg tror sjømat er litt sunnere enn nåværende kosthold. Anonymkode: c72e1...9e0
Peanut Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden Var to og en halv uke på Yogyakarta og Bali og elsket maten der. Så kommer jeg hjem og klarer nesten ikke å spise vanlig norsk mat igjen fordi det er så kjedelig. Tanken på brødmat gjør meg nesten kvalm. Det eneste jeg har spist siden jeg kom hjem forrige mandag har vært knekkebrød med gulost, eller kun kaffe med melk. Skal prøve yoghurt i morgen da men… 🫢
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden Sånn mat ødelegger smaksløkene veldig. Men tar ikke lang tid uten før det er tilbake til normalt. I perioder jeg spiser en del godteri, spiser jeg nesten ikke grønnsaker og frukt fordi det plutselig ikke smaker særlig godt. En uke uten godteri og jeg spiser masse frukt og grønt. Så man må jo ta et aktivt valg her da. Personlig kunne jeg lett levd på sjokolade og junk. Men gjør jo ikke det fordi jeg vil beholde slank kropp samt god helse. Anonymkode: c032a...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå