AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Så en stillingsutlysning der en av kravene som bedriften tillit til søker er at vedkommende har lavt sykefravær. Trodde ikke det var lov å spørre om, men her står det oppført på listen over krav til arbeidstaker. Hva gjelder? Jeg har ikke høyt sykefravær, men jeg ønsker å jobbe i en bedrift som har orden på sakene og opptrer riktig. Anonymkode: b6817...478
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Tja, jeg ville lest det som at du ikke bør søke om du har kronisk sykdom eller barn med kronisk sykdom som gjør at du støtt og stadig har behov for tilrettelegging og blir borte. De kan ikke de deg dokumentere noe eller svare for noe i søknad eller intervju, men å måke på med å søke hvis du vet du er migrenekroniker osv er jo å be om dårlig forhold hvis de spesifikt trenger noen stabile. Sykerettigheter har alle, sykepenger og sykmeldinger eller omsorgspermisjoner er like overalt, men ikke alle stillinger har samme behov for stabilitet. Er du en av mange som utfører en oppgave i et større firma, så er det mindre sårbart enn om de har én spesialist og omtrent må legge ned arbeidet i din avdeling når du har ferier (som lar seg gjøre i mange stillinger om arbeidet er mulig å ta i skippertak). Så tolk det slik; du har alle rettigheter, men hvis du i forkant veit at du er 5 mnd gravid, kronisk sjuk og sliter med å være i full jobb over tid, har barn med behov for foresatte med omsorgspermisjon over lenge tid flere ganger i året - ikke søk, for det skaper store problemer for oss, og dårlig arbeidsforhold mellom oss og deg på sikt. Anonymkode: da311...136 4 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Urimelig krav... Hva om du er uheldig å brekker ett ben eller en arm og derfor ikke kan utføre jobben? Syns det kravet sier litt om holdningene på arbeidsplassen. De kommer til å tro at du lyver eller faker om du er syk, og kommer til å bestride alle fremtidige sykemeldinger... Pluss at de sliter med at folk slutter pga arbeidsmiljøet. Anonymkode: 490e6...083 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni har du søkt opp bedriften på jobbi.no? Anonymkode: 021b8...25d 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni Jeg skjønner arbeidsgiver godt. Hos meg har jeg en kollega som har vært sykemeldt i 2 mnd pga vondt i foten, men det stoppet ikke hen fra å dukke opp på sommerfesten og danse hele natten. En annen skal være tilbake 50 prosent men kan komme feks to timer for sent pga hen hadde et mareritt og måtte roe seg ned etter det først. Ikke sykemeldt for paykisk sykdom btw. Folk er faen meg gærne på å sykemelde seg, og legene gir en god f... Jeg kjenner til og med en person som løy om å være utbrent, ble sykemeldt, skryter av det og sier at nå har hen gått "hele runddansen" med psykolog og nav, høhøhø, morsomt for oss som alltid stiller på jobb. Anonymkode: 29712...9e5 3 2
KaraThrace Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Her var det mange sure poteter som absolutt ikke svarte på spørsmålet. Nei, det er ikke lov å BE om lavt sykefravær. Det kan ikke være et nødvendig krav. Nå har jeg ikke lest utlysningen selv, så jeg skal ikke være bastant. Det er lov å ha det under ønskelig. Men, det må ikke fremlegges som et krav. Det er diskriminering iht likestilling- og diskrimineringsloven. Det er derfor et veldig rødt flagg hos en arbeidsgiver. 🚩 Hva annet prøver de å komme unna med? De har tydeligvis manglende HR-kompetanse, manglende kunnskap rundt lovverk og en kultur som ikke er inkluderende. Krav kan kun stilles etter ansettelse. 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni KaraThrace skrev (21 minutter siden): 🚩 Krav kan kun stilles etter ansettelse. Krav om utdanning, erfaring, kompetanse, attester, referanser og andre ting som sertifikater, rent rulleblad eller statsborgerskap er fullt mulig, for å nevne noe. Krav kan helt lovlig oppgis. Jeg svarte at arbeidsgiver her trolig har én eller få stillinger til utlyst oppgave og at jobbannonsen er utformet deretter. Man er likefullt sikret om man brekker hofta på glattisen i denne stillingen, og man trenger ikke opplyse om at man har x y og z kronisk sykdom og venter på operasjon for skiveutglidning i korsryggen - men om du lider av dette og likevel søker, stiller på intervju og forteller om skiveutglidning etter signert kontrakt og sykmelder deg regelmessig pga kronisk sykdom du ikke har opplyst om, så er det oppskrift for et vanvittig dårlig arbeidsmiljø og arbeidsforhold der den som søker ikke bare gjør det vanskelig for arbeidsgiver, men også for seg selv og egen mental helse og samvittighet. Jeg synes det er rett og rimelig at arbeidsgiver IKKE kan be om dokumentasjon eller spørre om dette i intervju - men jeg synes det er 100% innafor å opplyse om at de trenger noen som har forutseelig god helse og lavt sykefravær i en utlysning. De spiller med åpne kort. Anonymkode: da311...136 5 1 1
A-hunter Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Det ønsker vel alle arbeidsgivere? Egentlig helt unødvendig å skrive. Har aldri sett annonse som ber folk med skyhøyt sykefravær om å søke. Det hele bunner vel i type stilling og utformingen av dette "kravet" i annonsen. Det kan tolkes fornuftig og det kan tolkes alarmerende. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så en stillingsutlysning der en av kravene som bedriften tillit til søker er at vedkommende har lavt sykefravær. Trodde ikke det var lov å spørre om, men her står det oppført på listen over krav til arbeidstaker. Hva gjelder? Jeg har ikke høyt sykefravær, men jeg ønsker å jobbe i en bedrift som har orden på sakene og opptrer riktig. Anonymkode: b6817...478 Lever bedriften i den tro at mennesker kan styre selv når de blir syke? Anonymkode: 02cf6...287 1 1
Anonym90059005 Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Alle skjønner hva de mener når skriver dette, dvs. har du en historikk med høyt sykefravær pga. all verdens plager og dette er noe du strever med i hverdagen, så er det passe idiotisk å søke akkurat denne stillingen. Jeg ville i hvert fall ikke satt meg selv i en slik situasjon. Hva som er lov/ikke lov osv får andre vurdere, bare sier konkret hva man burde tenke som arbeidssøker. Og dette handler seff ikke om de som en gang falt på isen og brakk begge beina, da faller du ikke inn i kategorien "har høyt sykefravær". Alle skjønner forskjellen. 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Krav om utdanning, erfaring, kompetanse, attester, referanser og andre ting som sertifikater, rent rulleblad eller statsborgerskap er fullt mulig, for å nevne noe. Krav kan helt lovlig oppgis. Jeg svarte at arbeidsgiver her trolig har én eller få stillinger til utlyst oppgave og at jobbannonsen er utformet deretter. Man er likefullt sikret om man brekker hofta på glattisen i denne stillingen, og man trenger ikke opplyse om at man har x y og z kronisk sykdom og venter på operasjon for skiveutglidning i korsryggen - men om du lider av dette og likevel søker, stiller på intervju og forteller om skiveutglidning etter signert kontrakt og sykmelder deg regelmessig pga kronisk sykdom du ikke har opplyst om, så er det oppskrift for et vanvittig dårlig arbeidsmiljø og arbeidsforhold der den som søker ikke bare gjør det vanskelig for arbeidsgiver, men også for seg selv og egen mental helse og samvittighet. Jeg synes det er rett og rimelig at arbeidsgiver IKKE kan be om dokumentasjon eller spørre om dette i intervju - men jeg synes det er 100% innafor å opplyse om at de trenger noen som har forutseelig god helse og lavt sykefravær i en utlysning. De spiller med åpne kort. Anonymkode: da311...136 Under krav står det at man må kunne vise til lavt sykefravær og gode referanser. Det betyr vel at de vil spørre referanser om sykefravær Anonymkode: b6817...478 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Å etterspørre høyt nærvær anses som det samme som lavt fravær og er følgelig ikke lov. Anonymkode: 60f22...6bc
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å etterspørre høyt nærvær anses som det samme som lavt fravær og er følgelig ikke lov. Anonymkode: 60f22...6bc Det stilles krav til lavt fravær. Det er selvsagt ønskelig innen alle stillinger i samme bransje, men de andre skriver ting som god fysisk form, god helse osv i stedet. Anonymkode: b6817...478
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): tolk det slik; du har alle rettigheter, men hvis du i forkant veit at du er 5 mnd gravid, kronisk sjuk og sliter med å være i full jobb over tid, har barn med behov for foresatte med omsorgspermisjon over lenge tid flere ganger i året - ikke søk, for det skaper store problemer for oss, og dårlig arbeidsforhold mellom oss og deg på sikt. Anonymkode Ja og dette er vel ikke helt innafor? Anonymkode: b6817...478
Virrevirrevapp Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): ....Jeg kjenner til og med en person som løy om å være utbrent, ble sykemeldt, skryter av det og sier at nå har hen gått "hele runddansen" med psykolog og nav, høhøhø, morsomt for oss som alltid stiller på jobb. Anonymkode: 29712...9e5 Tipper heller vedkommendes lyver til DERE om å ha lurt systemet. Mange skammer seg over å være syke, og vil heller bli sett på som skurk enn syk.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): har du søkt opp bedriften på jobbi.no? Anonymkode: 021b8...25d Vet ikke hvor mange som legger inn Reviews her. Søkte opp en tidligere arbeidsplass med skyhøy turnover og elendig arbeidsmiljø. Der lå det kun ett review med toppscore, lederen har tydeligvis selv vært inne😂 Anonymkode: 76933...719 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Det kan være lov, hvis stillingen har krav til høy tilstedeværelse, eller om jobben er fysisk krevende. Anonymkode: b2250...0ce
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lever bedriften i den tro at mennesker kan styre selv når de blir syke? Anonymkode: 02cf6...287 Man kan til en viss grad styre selv når man er vekke ja, de som påstår noe annet er som regel de som har et høy fravær. Alle kan få et beinbrudd, men der noen er hjemme en uke og så gå på jobb med krykker, tar andre 4-6 uker med Netflix og smågodt og mantraet «jammen jeg er sykemeldt». Mange kronikere legger seg også til en vane med å være mye vekke fordi «jeg har rett på det», det er dyrt for arbeidsplassen og går veldig ut over de kollegene som er igjen. Har man flere sånne på en arbeidsplass kan det aldeles radere arbeidsmiljøet. Vi har et par sånn hos oss, utrolig krevende folk. Og jeg er kronisk syk selv, men tilpasser faktisk resten av livet for at ikke jobben skal lide. Man kan som nevnt over ikke være sykemeldt, men samtidig ha null problem med oppussing, ferie, byturer, trim, driver fulle some kanaler, engasjere seg i politikk og velforening, drive utstrakt hagebruk og ta vare p å fire hunder. Men folk eier ikke skam og gjør nettopp det. Jeg har en kollega som er sykemeldt hver år fra april til juni, hun varsler til og med om det på forhånd. Sånne folk kan bestemme selv jo, og de er det mange av. Og vet du. Med deg selv at du er en sånn, sp dropper du å søke på denne stillingen. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Under krav står det at man må kunne vise til lavt sykefravær og gode referanser. Det betyr vel at de vil spørre referanser om sykefravær Anonymkode: b6817...478 Alle, absolutt alle, spør om sykefravær. Jeg har vært referanse for nærmere hundre mennesker i ulike søkeprosesser, i en eller annen form blir fravær alltid bragt på banen. For ansatte med lavt fravær er jo dette null problem å svare på, for de med høyt fravær kan man enten vøre ærlig eller ta en sånn «det er vel ikke lov å spørre om», som alle vet betyr høyt fravær. Anonymkode: 8fad0...878
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni Virrevirrevapp skrev (1 time siden): Tipper heller vedkommendes lyver til DERE om å ha lurt systemet. Mange skammer seg over å være syke, og vil heller bli sett på som skurk enn syk. Vedkommende er i svært nær familie, typ vi sees daglig. Jeg vet 100 prosent sikkert at det er fake. Men jeg melder ikke inn egen familie til noen så akkurat det kan jo vedkommende være trygg på. Anonymkode: 29712...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det stilles krav til lavt fravær. Det er selvsagt ønskelig innen alle stillinger i samme bransje, men de andre skriver ting som god fysisk form, god helse osv i stedet. Anonymkode: b6817...478 Det er ønskelig i alle bransjer med lavt fravær. Det betyr ikke at det kan stilles som et krav i en utlysning. Ting som «god fysisk form» etc er en annen sak. Jeg har selv med «god fysisk form» i alle mine utlysninger. Det handler ikke om fravær, men at jobbens karakter stiller særskilt krav til fysisk skikkethet. Anonymkode: 60f22...6bc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå