AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:01 #1 Skrevet tirsdag kl 06:01 Jeg er så lei av å føle at vi lever fra lønn til lønn. Jeg vet jo at vi ikke gjør det siden vi sparer en del hver måned, men hver måned sprekker budsjettet på matbutikken. Jeg er så lei av å måtte ta penger fra sparekontoen og overføre til matkontoen. Jeg stiller med godt mot hver måned, men så kommer de dårlige vanene å biter oss bak, gang på gang. Hvordan klare å snu dårlige vaner og bruke mindre penger? Hvor mye bør en familie på to voksne og en småspist tenåringsjente klare seg på når det gjelder mat og husholdningsartikler i måneden? Anonymkode: d4f0f...251
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:03 #3 Skrevet tirsdag kl 06:03 Den eneste måten er å sette opp en reel handleliste, ha en matplan og så handle etter den og ikke kjøpe andre ting rett og slett. Bruk kvitteringene fra de neste fire ukene, legg alt inn i et regneark - absolutt alt, se hva som er "sløsing" og hva som ikke er det og stryk ut, det du sitter igjen med er reelt budsjett. Anonymkode: ff0a2...350 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:04 #4 Skrevet tirsdag kl 06:04 12700kr. til mat i følge SIFO. Anonymkode: 77907...fc5
Knirke Skrevet tirsdag kl 08:10 #5 Skrevet tirsdag kl 08:10 Er begge voksne i full jobb? Hva tjener dere, og hva er de andre utgiftene deres? Litt rart om det er matbudsjettet som velter lasset hver måned. Kan det være noe annet? 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:15 #6 Skrevet tirsdag kl 08:15 Man må være streng med seg selv for å snu vaner og det gjør vondt. Men det er bare en overgang. Lag strengt budsjett og hold deg til det. Gå med kalkulatoren i butikken og ikke kjøp og for mer enn du har valgt. Anonymkode: 9af7e...927
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:33 #7 Skrevet tirsdag kl 08:33 Lettere å hjelpe hvis vi vet hvor mye dere bruker og hvor skoen trykker. Anonymkode: d62c6...120 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:39 #8 Skrevet tirsdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er så lei av å føle at vi lever fra lønn til lønn. Jeg vet jo at vi ikke gjør det siden vi sparer en del hver måned, men hver måned sprekker budsjettet på matbutikken. Jeg er så lei av å måtte ta penger fra sparekontoen og overføre til matkontoen. Jeg stiller med godt mot hver måned, men så kommer de dårlige vanene å biter oss bak, gang på gang. Hvordan klare å snu dårlige vaner og bruke mindre penger? Hvor mye bør en familie på to voksne og en småspist tenåringsjente klare seg på når det gjelder mat og husholdningsartikler i måneden? Anonymkode: d4f0f...251 Sliter litt med det samme. Så har noen tips. Det ene er at prisene å har steget mye, så budsjettet på mat har nok endt opp litt for lavt her siste året. Jeg har nå bedt min mann å handle i hovedsak en periode, slik at jeg skal kunne glemme mine dårlige vaner med alt ekstra. I tillegg har jeg tatt noen turer , hvor jeg konsekvent skal kun holde meg til handle lista. I tillegg har jeg gjort det til en sport å ikke kjøpe nye klær, før noe annet er ødelagt eller må erstattes eller mangler. Så langt i år er jeg nå på 5 plagg totalt, som også er plagg jeg egentlig ikke trengte. Men en stor forbedring. I tillegg ser jeg på kilos pris Anonymkode: ae623...4c2 1
Million Skrevet tirsdag kl 09:02 #9 Skrevet tirsdag kl 09:02 (endret) Du skriver at matbudsjettet blir sprengt hver måned. Men ikke hva det er. Så hva er matbudsjettet deres da og hvor har dere tatt det tallet det fra? Har dere bare bestemt en sum som er hentet ut av det blå og som høres hyggelig ut, eller er det et reelt tall som er tilpasset dagens dyre matvarer? F.eks budsjett fra SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning)...? Hvis du fyller ut antall personer, alder osv i denne kalkulatoren hos SIFO, hvilket tall får du og hvordan er det tallet/budsjettet ifht det budsjettet dere selv har satt? PS! Når du fyller ut kalkulatoren, står matbudsjett i en post, og andre ting fra matbutikken som dopapir, vaskemidler, såpe osv står i en egen post. Men alt må legges sammen for med matbudsjett mener du vel ALT dere kjøper i en matbutikk pr mnd, ikke sant...? Endret tirsdag kl 09:06 av Million
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:45 #10 Skrevet tirsdag kl 11:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er så lei av å føle at vi lever fra lønn til lønn. Jeg vet jo at vi ikke gjør det siden vi sparer en del hver måned, men hver måned sprekker budsjettet på matbutikken. Jeg er så lei av å måtte ta penger fra sparekontoen og overføre til matkontoen. Jeg stiller med godt mot hver måned, men så kommer de dårlige vanene å biter oss bak, gang på gang. Hvordan klare å snu dårlige vaner og bruke mindre penger? Hvor mye bør en familie på to voksne og en småspist tenåringsjente klare seg på når det gjelder mat og husholdningsartikler i måneden? Anonymkode: d4f0f...251 Hva handler dere? Hvorfor sprekker matbudsjettet? Samle alle, absolutt alle kvitteringer for alle kjøp en måned og se på hva dere kjøper, hva er nødvendig hva er unødvendig? Når kjøpene er kartlagt, må du se på resten av budsjettet. Det hjelper ikke å spare for mye når forbruket er for høyt. Da må det reguleres ett sted. Du har tydeligvis ikke enda oversikt over hvor hovedproblemet ligger. Anonymkode: b7b7f...1bd
Liljerød Skrevet tirsdag kl 13:33 #11 Skrevet tirsdag kl 13:33 Jeg har samme problem her, og for meg handler det rett og slett om veldig økte priser i matbukken, mens lønna har stått "stille". Så dermed har jeg samme budsjett for mat som jeg hadde for to år siden ... og det var kanskje romslig for to år siden, men det er ikke romslig lengre ... så her har jeg rett og slett måtte bite i det sure eplet og oppjustere matbudsjettet ganske kraftig. Vi snakker 500 kr mer i uka, noe som tilsammen blir en betydelig sum OPPÅ det jeg allerede bruker hver måned. Det blir første måneden nå som kommer, så får vi se om det holder .. Så spørsmålet er; er matbudsjettet du har satt opp realistisk eller bare et ønskebudsjett/gammelt budsjett slik jeg hadde? Eller er det et reelt budsjett basert på de økte prisene? 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:31 #12 Skrevet tirsdag kl 20:31 Før i tiden brukte man ikke mer penger på mat og andre ting enn det man hadde råd til . Kostholdet idag er luksus ift. tidligere tider. Anonymkode: 6cd4a...a40 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:00 #13 Skrevet onsdag kl 00:00 Sjekk matilbud appen hver søndag. Skriv handleliste for 1 uke etter hva som er på tilbud. Så handler dere på mandag og fa for en uke. Alt man kjøper er holdbart i en uke, så dere trenger ikke gå innom butikken "bare" for å kjøpe 1 ting dere mangler, Hold dere til planen så mangler dere ingenting i løpet av uka. Når dere skal handle uka etter så sjekker dere hva dere eventuelt har igjen i tillegg til mattilbudene og handler etter det. Vi har holdt på med dette lenge og vi handler for 2 uker av gangen. Lager også en del middager i helgene som vi fryser ned som er lett å bare varme opp. Vi bruker er 3 stk og bruker max 8000 kr pr mnd på butikken. Dette er inkludert hygiene artikler, brus, lørdagsgodt og vin til helgen. Planlegging er alfa omega. Anonymkode: 2079e...73e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå