AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Mulig jeg er litt sår på dette, så vil lufte situasjonen her. Jeg har nettopp kommet tilbake i jobb, etter et års permisjon for å ta meg av sykt barn. Det har vært et knallhardt år, men vi kom oss igjennom og barnet er nå friskt. Det har blitt gjort en del endringer på jobb i forhold til mine arbeidstider, og sjefen sa det var fordi jeg hadde høyt fravær, men at vi kunne se på det om et års tid, og eventuelt endre det tilbake. Jeg skal "straffes" fordi jeg har tatt meg av sykt barn ? Jeg hadde ikke noe valg. Kommer til å ha vondt i magen de gangene jeg må ringe inn sykt barn, for sykdom vil det bli som i alle barnefamilier. Dette er i offentlig sektor, jeg er organisert, men konfliktsky, så kvier meg for å forhøre meg med de. Anonymkode: a087d...a30
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Du "straffes" ikke. Arbeidsgiver gjør det ikke for å straffe deg, men for å få arbeidshverdagen og flyten til å gå opp i bedriften. Det er helt vanlig at arbeidsgivere må gjøre endringer for å få ting til å gå opp om de har ansatte som er mye vekke, rett og slett fordi jobben må gjøres, uavhengig av om noen er vekke eller ei, og for å få jobben gjort, MÅ de da gjerne stokke om på ting for å sørge for at det skjer. Det er helt normalt og selvsagt helt ok for arbeidsgiver å gjøre. De kan jo ikke bare sette din jobb på vent et år, og hver gang du er vekke... Det er helt normalt at dette skjer når en arbeidsvier er i permisjon eller langtidssykemeldt eller whatnot. Jeg måtte bytte avdeling etter jeg kom tilbake fra morspermisjon. Det var ikke "straff" for å ha vært vekke. Det var fordi de ikke kunne la min stilling stå tom i de åtte månedene jeg var i perm; de var helt nødt til å få inn noen andre til å gjøre jobben. Og da jeg kom tilbake, var det bedre utnyttelse av ressursene at den som hadde gjort min jobb, og nå var 100% oppdatert på den, fortsatte på den, mens jeg begynte i et nytt team, fremfor at jeg skulle bruke mye tid på å komme ajour med alle greiene som var skjedd i mitt gamle team, OG denne andre skulle bruke tilsvarende tid på å sette seg inn i ting på et annet team. Anonymkode: e3d4d...90a 2 11
AnonymBruker Skrevet 25. juni #3 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 9.39): Du "straffes" ikke. Arbeidsgiver gjør det ikke for å straffe deg, men for å få arbeidshverdagen og flyten til å gå opp i bedriften. Det er helt vanlig at arbeidsgivere må gjøre endringer for å få ting til å gå opp om de har ansatte som er mye vekke, rett og slett fordi jobben må gjøres, uavhengig av om noen er vekke eller ei, og for å få jobben gjort, MÅ de da gjerne stokke om på ting for å sørge for at det skjer. Det er helt normalt og selvsagt helt ok for arbeidsgiver å gjøre. De kan jo ikke bare sette din jobb på vent et år, og hver gang du er vekke... Det er helt normalt at dette skjer når en arbeidsvier er i permisjon eller langtidssykemeldt eller whatnot. Jeg måtte bytte avdeling etter jeg kom tilbake fra morspermisjon. Det var ikke "straff" for å ha vært vekke. Det var fordi de ikke kunne la min stilling stå tom i de åtte månedene jeg var i perm; de var helt nødt til å få inn noen andre til å gjøre jobben. Og da jeg kom tilbake, var det bedre utnyttelse av ressursene at den som hadde gjort min jobb, og nå var 100% oppdatert på den, fortsatte på den, mens jeg begynte i et nytt team, fremfor at jeg skulle bruke mye tid på å komme ajour med alle greiene som var skjedd i mitt gamle team, OG denne andre skulle bruke tilsvarende tid på å sette seg inn i ting på et annet team. Anonymkode: e3d4d...90a Kanskje du selv synes det høres logisk ut, men det er faktisk ulovlig, med mindre du samtykket til å bytte stilling. En arbeidstaker i fødselspermisjon har rett til å komme tilbake til samme stilling som de hadde før permisjonen. Anonymkode: f0660...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni https://www.norsklektorlag.no/oss/rettigheter-pa-jobb-etter-foreldrepermisjon/ Anonymkode: f0660...1ed
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Arbeidstid ligger undr arbeidsgivers styringsrett, så det kan de endre. Du får huske på at andre kolleger har fått endret sine arbeidstider pga ditt fravær, det er ikke rettferdig eller god personalpolitikk at de nå skal få endret det en gang til fordi du finner det for godt å dukke opp igjen på jobb. Du kan jo plutselig bli mer vekke, og da står arbeidsgiver i en knipe som involverer alle de andre igjen om alt var endret tilbake som før. Anonymkode: 8bbf3...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje du selv synes det høres logisk ut, men det er faktisk ulovlig, med mindre du samtykket til å bytte stilling. En arbeidstaker i fødselspermisjon har rett til å komme tilbake til samme stilling som de hadde før permisjonen. Anonymkode: f0660...1ed Nå må du lese din egen link Du har som hovedregel rett til å komme tilbake til samme stilling etter foreldrepermisjon. Det vil si samme arbeidsoppgaver, samme stillingsbetegnelse, lønn og kontorplass. Arbeidsgiver kan gjøre visse endringer hvis det er saklig og nødvendig. Da skal du få en tilsvarende stilling med likeverdige eller tilsvarende oppgaver, både når det gjelder innhold, ansvar, lønn, stillingsnivå og stillingstittel. Arbeidsgiver har styringsrett med hensyn til omorganiseringer og omfordeling av arbeidsoppgaver. Endringer må være begrunnet i forhold som er uavhengige av foreldrepermisjonen din. Jo større endringer, jo mer tungtveiende grunner må arbeidsgiver ha. Hvis du opplever å komme tilbake etter permisjon og får oppgaver som ikke er tilsvarende eller likeverdige, kan det være grunnlag for å si at det foreligger et brudd med likestillingsloven. Jeg måtte bytte avdeling, men jeg hadde nøyaktig samme arbeidsoppgaver, stillingstittel, lønn, og kontorplass (med dette menes ikke den nøyaktige pulten.. men som i på samme adresse, ikke på en annen filial på andre kanten av kommunen). Som du ser, av innholdet i din egen link, har arbeidsgiver rett til å omorganisere og omfordele arbeidsoppgaver. Jeg hadde nøyaktig de samme oppgavene, bare på et annet team. de var altså tilsvarende og likeverdige. Så jo, dette er faktisk fullt lovlig. Anonymkode: e3d4d...90a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå må du lese din egen link Du har som hovedregel rett til å komme tilbake til samme stilling etter foreldrepermisjon. Det vil si samme arbeidsoppgaver, samme stillingsbetegnelse, lønn og kontorplass. Arbeidsgiver kan gjøre visse endringer hvis det er saklig og nødvendig. Da skal du få en tilsvarende stilling med likeverdige eller tilsvarende oppgaver, både når det gjelder innhold, ansvar, lønn, stillingsnivå og stillingstittel. Arbeidsgiver har styringsrett med hensyn til omorganiseringer og omfordeling av arbeidsoppgaver. Endringer må være begrunnet i forhold som er uavhengige av foreldrepermisjonen din. Jo større endringer, jo mer tungtveiende grunner må arbeidsgiver ha. Hvis du opplever å komme tilbake etter permisjon og får oppgaver som ikke er tilsvarende eller likeverdige, kan det være grunnlag for å si at det foreligger et brudd med likestillingsloven. Jeg måtte bytte avdeling, men jeg hadde nøyaktig samme arbeidsoppgaver, stillingstittel, lønn, og kontorplass (med dette menes ikke den nøyaktige pulten.. men som i på samme adresse, ikke på en annen filial på andre kanten av kommunen). Som du ser, av innholdet i din egen link, har arbeidsgiver rett til å omorganisere og omfordele arbeidsoppgaver. Jeg hadde nøyaktig de samme oppgavene, bare på et annet team. de var altså tilsvarende og likeverdige. Så jo, dette er faktisk fullt lovlig. Anonymkode: e3d4d...90a Ja, så lenge det er saklig begrunnet i virksomhetens behov, ikke innebærer degradering eller lønnsreduksjon, så er det lov. Da må de tilby deg en endringsoppsigelse. Anonymkode: f0660...1ed
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, så lenge det er saklig begrunnet i virksomhetens behov, ikke innebærer degradering eller lønnsreduksjon, så er det lov. Da må de tilby deg en endringsoppsigelse. Anonymkode: f0660...1ed Nei, de må overhodet ikke tilby meg en endringsoppsigelse. Jeg er ansatt i firmaet, og det er opp til firmaet å flytte folk rundt mellom avdelinger. Det gjør de støtt og stadig når behov endrer seg. Har de for mange utviklere på en avdeling, og for få på en annen, flytter de folk over. Jeg er ansatt i firmaet, men hvilken avdeling jeg tilhører, er det helt fritt for dem å gjøre om på, når som helst. Omorganiseringer skjer støtt og stadig, avdelinger blir lagt ned og nye opprettet, team blir rokkert om på, osv. Det er en del av den naturlige driften av en bedrift. Anonymkode: e3d4d...90a 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, de må overhodet ikke tilby meg en endringsoppsigelse. Jeg er ansatt i firmaet, og det er opp til firmaet å flytte folk rundt mellom avdelinger. Det gjør de støtt og stadig når behov endrer seg. Har de for mange utviklere på en avdeling, og for få på en annen, flytter de folk over. Jeg er ansatt i firmaet, men hvilken avdeling jeg tilhører, er det helt fritt for dem å gjøre om på, når som helst. Omorganiseringer skjer støtt og stadig, avdelinger blir lagt ned og nye opprettet, team blir rokkert om på, osv. Det er en del av den naturlige driften av en bedrift. Anonymkode: e3d4d...90a Det spørs faktisk på kontrakten din. Anonymkode: 51d48...6a6
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det spørs faktisk på kontrakten din. Anonymkode: 51d48...6a6 Ja, og i min kontrakt er det altså klart at jeg er ansatt i firmaet, i en viss stilling, og ikke i hvilken avdeling. Så de er i sin fulle rett til å flytte folk omkring. Det er helt vanlig i min bransje. Jeg har jobbet i fem ulike firmaer, og sånn har det vært alle steder. Anonymkode: e3d4d...90a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå