AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hei. Jeg synes puddlene ser så spesielle ut når det er langt krøllete hår overalt, men snuten er helt kort. Er dette gjort med vilje? Hvis jeg ikke klipper hårene på snuten, blir det like langt som det på ørene? Legger ved bilde. Anonymkode: 3756d...dce
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Ja ansiktet bør barberes, det kan bli like langt som det på hodet ca. Anonymkode: ac820...cc8
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni Ja, dette er visst gjort med vilje. Jeg har alltid også mislikt puddelens utseende, nettopp pga den glattbarberte snurten (som jeg lenge trodde var slik naturlig). Men det er altså IKKE nødvendig å barbere snuten. Lar du være blir puddelen plutselig like søt som en hvilken som helst doodle. Har selv en mellompuddel (som slipper å få snuten barbert), og det er bare verdens beste hund. Anonymkode: 5cba1...529 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni Barbert snute kan jeg leve med, men barberte ører synes jeg ser helt grusomt ut. Så et bilde av en for leden dag med barberte ører, stor, høy topp på hodet, og en slags bred rottehale nedover nakken 😱 Anonymkode: ab977...884
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Ha puddelen akkurat som du vil, så lenge den er ren og flokefri. Jeg syns barbert snute er penest, og ikke minst mest hygienisk, men folk gjør jo som de vil. Og jeg syns min er veldig søt med barberte ører, men har ikke topp, da 🤣 Anonymkode: 00fab...f0b
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Ja, barberer man ikke blir det langt. Min erfaring er da at det blir mer problemer med øynene blant annet (har/har hatt tre stk nå). Anonymkode: a61ba...5cb
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Jeg kjører lammeklipp på min, og synes han er finest i verden Anonymkode: 299e8...96b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Puddelen får lang pels i ansiktet og rundt munn og snute også, ja, om den ikke klippes. Når de da drikker vann, suger pelsen opp masse vann som drypper og renner ned på gulvet når den reiser opp hodet igjen når den er ferdig å drikke. Hvis puddelen er hvit i tillegg, blir det gjerne synlig i pelsen en rødbrun farge rundt øyne og munn pga soppangrep i pelsen av all fuktigheten som samler seg i de lange hårene. Da er det greit at pelsen er kort, så man unngår dette. Kort pels tørker fort, og blir ikke hengende fuktig lenge som lang pels gjør. Anonymkode: 31b2e...b29
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Skal man beholde snutehår så krever det hygienetiltak, men det er en enkel rutine å klippe så pelsen ikke treffer øynene og vaske og tørke hundens trut. I noen land er det forbud mot å fjerne hundens værhår av dyrevelferdsmessige grunner, de har en funksjon. Anonymkode: 7e0d7...c96
AnonymBruker Skrevet 25. juni #11 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skal man beholde snutehår så krever det hygienetiltak, men det er en enkel rutine å klippe så pelsen ikke treffer øynene og vaske og tørke hundens trut. I noen land er det forbud mot å fjerne hundens værhår av dyrevelferdsmessige grunner, de har en funksjon. Anonymkode: 7e0d7...c96 Jeg er helt enig i at værhår har en funksjon på dyr der de ikke er dekket av andre hår, men jeg lurer helt oppriktig på hvilken funksjon man tenker værhårene har midt inni helt vanlig pels? Hadde vært interessant om man faktisk hadde forskning på om det var noen forskjell på pudler med og uten pels på snuten, for mitt inntrykk er at det ikke er det. Og da kan man jo spørre seg om et slikt forbud faktisk er av dyrevelferdshensyn, når man vet hvor vanskelig en del (spesielt doodleeiere har jeg inntrykk av) syns det er med resten av det ordinære pelsstellet. Jeg ser at når det går lenge mellom hver klipp, samler det seg ting i pelsen nær munn, og spesielt nær øyne, så dette må jo følges opp daglig hvis man skal ha pelsen lang. Anonymkode: 00fab...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå