Gå til innhold

Hva er egentlig reglene når det gjelder (utvidet) barnetrygd delt bosted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Delt bosted, 60/40 fordeling (til meg). Tilsynelatende ikke store økonomiske forskjeller mellom oss, men han har arvet en del, og har derfor mye lavere kostnader enn meg per mnd. Han mener han har krav på halvparten. Blir ikke helt klok når jeg leser på NAV sine sider. Noen som vet..?

Anonymkode: a0fe5...6c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Delt bosted, 60/40 fordeling (til meg). Tilsynelatende ikke store økonomiske forskjeller mellom oss, men han har arvet en del, og har derfor mye lavere kostnader enn meg per mnd. Han mener han har krav på halvparten. Blir ikke helt klok når jeg leser på NAV sine sider. Noen som vet..?

Ved delt bosted kan han kreve halve barnetrygden til seg. 

Anonymkode: 4537c...17b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved delt bosted kan han kreve halve barnetrygden til seg. 

IMG_9720.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du kan ha rett på bidrag for å kompensere.

Anonymkode: 4f62a...6e8

Skrevet

60/40 er ikke delt bosted

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Kan fint ha delt bosted uten å ha delt omsorg. 

Anonymkode: 20900...581

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan fint ha delt bosted uten å ha delt omsorg. 

Anonymkode: 20900...581

Så du kan ha 80/20 omsorg og det kalles fremdeles delt omsorg? Neppe

Du kan kalle det hva du vil men det betyr praktisk er at den ekstra barnetrygd tilfaller den som har 60% samt at de skal betales bidrag til den som har mest omsorg.

2516 NOK er fast sum for den ekstra barnetrygden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Så du kan ha 80/20 omsorg og det kalles fremdeles delt omsorg? Neppe

Du kan kalle det hva du vil men det betyr praktisk er at den ekstra barnetrygd tilfaller den som har 60% samt at de skal betales bidrag til den som har mest omsorg.

2516 NOK er fast sum for den ekstra barnetrygden.

Man kan ha delt bosted selv om man ikke har 50/50 fordelt omsorg, barnet må da bo minst 40 prosent hos den andre forelderen. Kanskje ikke svare på noe man ikke har greie på. 

Anonymkode: dfd15...473

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ts: 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-57-2000-2001-/id123149/?ch=7

Det er i dag lagt til grunn i praksis at barnetrygden kan deles dersom det er godtgjort at den ene av foreldrene har barnet hos seg i minst 40 prosent av totaltiden. I praksis betyr dette at barnetrygden kan deles 50-50, 60-40 eller 55-45. Er omsorgen delt slik at den ene av foreldrene har mindre enn 40 prosent av omsorgen, utbetales hele stønaden til den som har den største andelen av omsorgen.

Regelverket for barnetrygd ved delt omsorg/delt bosted er altså ikke regulert av barnetrygdlovgivningen, men følger av administrativ praksis.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan ha delt bosted selv om man ikke har 50/50 fordelt omsorg, barnet må da bo minst 40 prosent hos den andre forelderen. Kanskje ikke svare på noe man ikke har greie på. 

Fordeling av bidrag bryr seg ikke hva du kaller det heller, det er bare antall dager og inntekt hos foreldrene som betyr noe, hvis foreldrene vil fordele den ekstra barnetrygd kan de gjør det som de vil men tvunget gjennom NAV vil den med 60% få den normalt.

Jeg har gjort dette i 15 år så kanskje du burde tenke at det finnes andre som har andre og lengre erfaring enn deg og ikke bare være arrogant, men du har vel telepatisk innsikt i hva TS mente så du bare antok at du er korrekt. 60/40 og delt bosted er IKKE normalen.

Delt omsorg er bare en sikkerhet i at den ene forelderen ikke kan pakke opp å flytte vekk, i motsetning til hovedomsorg den ene veien. Det er den eneste praktiske forskjellen.

Effekten av den forskjellen diskuteres her:

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (16 minutter siden):

Fordeling av bidrag bryr seg ikke hva du kaller det heller, det er bare antall dager og inntekt hos foreldrene som betyr noe, hvis foreldrene vil fordele den ekstra barnetrygd kan de gjør det som de vil men tvunget gjennom NAV vil den med 60% få den normalt.

Jeg har gjort dette i 15 år så kanskje du burde tenke at det finnes andre som har andre og lengre erfaring enn deg og ikke bare være arrogant, men du har vel telepatisk innsikt i hva TS mente så du bare antok at du er korrekt. 60/40 og delt bosted er IKKE normalen.

Delt omsorg er bare en sikkerhet i at den ene forelderen ikke kan pakke opp å flytte vekk, i motsetning til hovedomsorg den ene veien. Det er den eneste praktiske forskjellen.

Jøss, og ellers har du det bra? 

Din påstand var at 60/40 ikke var delt bosted, men det kan det altså være og selv om utvidet barnetrygd tilfaller den med 60 prosent kan altså den andre forelderen kreve at den deles når avtale om delt fast bosted foreligger. 

Og hva i alle verden vet du om min påståtte manglende erfaring med dette? 😅 nå har jeg faktisk selv vært gjennom akkurat dette, så JEG tør påstå det er erfaring nok. 

PS, delt fast bosted ved 60/40 er ikke så uvanlig som du skal ha det til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (27 minutter siden):

Og ellers blander du begrep her, delt omsorg og delt fast bosted er ikke det samme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han har lavere kostnader enn deg per måned fordi han har arvet? 

Det gir ingen mening...

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (11 minutter siden):

Det gir ingen mening...

Det kan det vel gjøre, hvis det betyr at han ikke har boliglån.

Anonymkode: 4f62a...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her ts: 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-57-2000-2001-/id123149/?ch=7

Det er i dag lagt til grunn i praksis at barnetrygden kan deles dersom det er godtgjort at den ene av foreldrene har barnet hos seg i minst 40 prosent av totaltiden. I praksis betyr dette at barnetrygden kan deles 50-50, 60-40 eller 55-45. Er omsorgen delt slik at den ene av foreldrene har mindre enn 40 prosent av omsorgen, utbetales hele stønaden til den som har den største andelen av omsorgen.

Regelverket for barnetrygd ved delt omsorg/delt bosted er altså ikke regulert av barnetrygdlovgivningen, men følger av administrativ praksis.

Aha, det kan forklare hvorfor han er så bestemt på å ha 40%, selv om han vil trenge barnevakt 1,5 av disse dagene.

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (1 time siden):

Det gir ingen mening...

Jo, har mye lavere kostnader når det kommer til bolig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 11.01):

Jøss, og ellers har du det bra? 

Din påstand var at 60/40 ikke var delt bosted, men det kan det altså være og selv om utvidet barnetrygd tilfaller den med 60 prosent kan altså den andre forelderen kreve at den deles når avtale om delt fast bosted foreligger. 

Og hva i alle verden vet du om min påståtte manglende erfaring med dette? 😅 nå har jeg faktisk selv vært gjennom akkurat dette, så JEG tør påstå det er erfaring nok. 

PS, delt fast bosted ved 60/40 er ikke så uvanlig som du skal ha det til. 

Ca 50% har 50/50 så nei det er ikek så vanlig med 60/40 selv om din personlige anekdote sier det, 60% er jo grenseverdien for "alene foreldre" støtter i det offentlige og er jo ofte derfor den svake part i et brudd vil ha dette (les kvinner)

Så joda 60/40 er ikke det vanlige.

Så godt at en ABer kan dømme mitt velvære og humør gjennom tekst, du må være telepatisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 11.02):

Og ellers blander du begrep her, delt omsorg og delt fast bosted er ikke det samme. 

Jeg ser den, men du skjønte prinsippet i forskjellen ikke sant? Delt bosted (fast) er det samme som delt omsorg bare med den forskjellen at man ikke kan flyttet uten samtykke.

Mange har gjort den feilen.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (På 24.6.2025 den 7.31):

Delt fast bosted er en helt annen ting enn 50/50. 

Anonymkode: b0c24...25b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...