AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Du overtenker, garantert. Lykke til i ny jobb. Det vil gå bare fint. Anonymkode: 7b0ea...ef4 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Du kommer til å få det tøft, men stå i det. Viktig at noen setter sånne typer på plass. Anonymkode: 8d3e7...822 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du overtenker, garantert. Lykke til i ny jobb. Det vil gå bare fint. Anonymkode: 7b0ea...ef4 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du kommer til å få det tøft, men stå i det. Viktig at noen setter sånne typer på plass. Anonymkode: 8d3e7...822 Takk for gode svar dere Jeg er nok fryktelig dårlig(og heldigvis ganske så uerfaren) på å takle å få "dritt", spesielt når det er uforskyldt og jeg har jo ikke gjort noe direkte galt ved å søke på jobben. Så hvis jeg takker ja(noe jeg tror jeg gjør) må jeg øve meg på å tro på at jeg fortjener plassen. TS Anonymkode: 932e5...823 1 2
Hengebuksvinet Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Du krisemaksimerer. Folk på bygda er stort sett som andre folk. Eneste stedet jeg har hørt om folk som kommer på døra, er en sjelden gang k større byer. 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Gratulerer!! Dette står du i. Det kommer til å gå helt fint. Du får svare tilbake, sette deg selv i respekt dersom noen er så idiot at de må slenge med leppa. Anonymkode: 6ef52...bdb 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Husk at det du nå har hørt, har du hørt via andre. Rykter skal du være kritisk til. Anonymkode: fdbff...082 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni Var i en lignende situasjon. Stort sett gikk det fint men fikk noen kommentarer som. Kan ikke tro de ansatt en som ikke en gang er her i fra.. (ble sagt med et tonefall som jeg oppfattet som litt sur og irritert.) En venninne av meg skulle ha den jobben. Fikk du jobben fast? Fikk noen lignende spørsmål så ja. Skal ikke være lett. Anonymkode: d09dd...f73 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Det høres da veldig Twin Peaks-aktig ut. Tipper bygdas store sønn må vokse ut av bukselommene sine og komme seg ut i den store verden. Anonymkode: e8256...203
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 Høres ut som du har skaffet deg ei venninne som liker å overdrive og lage drama, og du sluker alt med åte og søkke. Har du vurdert hva hennes agenda er, og hvilken relasjon hun har til disse? Du har akkurat de samme folkene i byen, og at noen har laget seg en virkelighet betyr ikke at den er sann. Det du kommer til å få problemer med er at du er dømmende og framstår utrygg. Du har før du starter både dømt ledelsen du skal jobbe for og plassen du skal bo, så det kan nok bli vanskelig for deg, det skinner igjennom når folk er nedlatende. Anonymkode: 46cb8...25c 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 Du mistet meg på slutten. Hvem tenker du skal dukke opp på døren din? Og hvorfor skulle ikke politiet ta deg seriøst om du tar kontakt med dem? Det kan være han som trodde han fikk jobben er såret en stund og ikke er så veldig sosial og inkluderende mot deg, men det er det eneste jeg tenker kan være problematisk. Anonymkode: 5bfb9...9c7 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Det er nok overdrevet hva som kommer til å skje, men muligheten for dette hadde bare motivert meg mer. Anonymkode: 842ed...ef5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 Som kvinne i mang en mannsdominert yrke. For det første så må du yte mer og bedre enn mennene. Du må ta dem på deres måte, ikke på en sur måte, og aldri vis at det går innpå deg. Le heller åpenlyst og svar tilbake med samme mynt. Evnt bare vis at du ikke bryr deg. Har du mer sarkasme på lager, eller kan vi begynne å jobbe nå? Etc Det kommer til å ta litt tid. Men ikke la deg pille deg på nesa. Her må du huske på at en og noen føler seg forbigått og tråkket på av en dame, som skader egoet. Og da må du vise deg litt bedre enn dem for å bli akseptert. Et svar jeg ofte bruker på. kvinner kan ikke ditt og datt. Er svaret å jeg trodde man brukte to hender på den jobben , og ikke kuken, mens jeg viser hender. Komentarer på kropp, har jeg ofte avfeid, med feks synd du liker det du ser, for detta er ikke for gutter som deg. Hva mener du med det. Gutter som ikke kan damer Anonymkode: 66c62...77e 3
Fighter83 Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 Ville takket ja til stillingen mot at de legger en plan for å unngå dette du nå kommer med av informasjon. Kjekt at folk er samarbeidsvillige og ikke motsetter seg samarbeidet. Endret 24. juni av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Det lureste du kan gjøre er å være åpen og imøtekommende overfor de ansatte. Ikke fei inn som om du er en verdensmester uten å lytte til de som har jobbet der i mange år. Mange gjør den feilen å tro at alt må endres og gamle rutiner alltid må fornyes. I noen tilfeller kan det nok være sant, men husk at det er mange der med lenger erfaring i selskapet som sannsynligvis allerede vet en del om hva som funker og ikke funker. Ingenting får meg til å miste respekten fortere enn overfor de som ikke har evnen til å se, lytte, lære og deretter ta avgjørelser på det grunnlaget, enn de som tror de allerede har alle løsninger. Anonymkode: 0d2ae...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg søkte helt i siste sekund, men etter mye om og men bestemte jeg meg for å søke. Dette er en lederstilling for en bedrift som står sentralt i en liten bygd. Det er sjelden utskiftning i ledelsen og det har kommet meg for øre at det hele tiden har vært opplagt at bygdas store sønn om jeg kan kalle det det(sosial person med ulike verv med stor bekjentskapskrets og familie som jobber innen samme fagområde men ikke i denne bedriften) skal overta som leder når nåværende gir seg. Han har samme utdannelse som meg og noe erfaring men jeg har lenger og mer relevant erfaring og ble valgt på grunnlag av det. Jeg er jo ikke lokal, kommer fra andre siden av landet og fra en større by og blir umiddelbart outsideren som ikke kjenner til plassen og bakgrunnen på samme måte som han gjør. Regner også med at det er en del ansatte der som var forberedt på at han skulle få jobben. I følge en dame jeg har blitt kjent med som kommer derfra, tilhører han en vennegjeng der enkelte har en del mannssjåvinistiske tendenser og som nærmest ser det som utenkelig at en kvinne, først av alt, skal overta, og at det at jeg er relativt ung, har mer erfaring og ikke engang kommer fra fylket gjør det enda mer smertefullt å svelge. Hun mente helt garantert at en av dem kom til å slenge med leppa og sikkert kom til å fyre han som ikke fikk jobben, opp litt, men at det kom til å blåse over etter kort tid. Har sett bilde av han kompisen og han ser litt fryktinngytende ut 😅 Jeg skjønner jo at bygdedyret eksisterer fortsatt på mange små plasser, men begynner å lure på hvor alvorlig det er og om det er sånn at det kommer til å få med seg mange og aldri godta meg der. Overtenker jeg? 🫣 Jeg er singel og kommer til å bo litt i utkanten av selve sentrumstripa om jeg takker ja, tenk om noen dukker opp på døra mi og blir truende. Og kanskje det lokale politiet er sånne som setter sine egne foran alle andre og ikke tar meg seriøst.. Jeg har aldri bodd i en mindre bygd før, derfor muligens litt dumme og rare tanker. Del gjerne dine erfaringer som nyinnflytter på små steder om du har Anonymkode: 932e5...823 Du vet veldig mye om et annet menneske. Hvor mye er rykter og hvor mye er fakta? Hvem er kildene dine? Bygdesladder? Hva er formålet med denne tråden? Anonymkode: e58d8...301 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Du må i alle fall være nøye med at din konspiratoriske innstilling til bygdefolk ikke skinner igjennom i jobben, for det kan fort bli veldig flaut. Anonymkode: 902c9...e37 6
venus24 Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni Min erfaring fra bygde-Norge er at ingen kommer til å si noe direkte til deg. De kommer til å hviske og tiske seg i mellom, men når du har jobbet der noen uker og bevist at du gjør en god jobb kommer det til å roe seg. Så blir du invitert på en bygdefest, og utover kvelden kommer minst tre ulike personer til å si noe ala "jeg var skeptisk til deg i starten, men..." 7
Ullvott Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni (endret) Det siste avsnittet er overtenking av typen som hører hjemme i krim-serier. Slike ting trenger du ikke bekymre deg for. En del av de andre bekymringene dine er dessverre ikke ukjent på småsteder der bygdedyret herjer. Men det skjer slett ikke bestandig. Eneste måten å forebygge problemer på er å opptre med respekt. Ikke frykt og overdreven underdanighet, men respekt. Som en over her skriver: vær åpen og imøtekommende, og husk at alt ikke må forandres. Tenk på at folk har både vært gjennomtenkte, smarte og fått til ting før, også. Sørg for å bli kjent med kollegaene og kulturen i bedriften og på det nye hjemstedet ditt. Og sørg for at de blir kjent med deg. En ting til å ha i bakhodet er at siden dette er en privat bedrift ansetter de "hvem de vil". De MÅ ikke gå etter kvalifikasjonsprinsippet i samme grad som i det offentlige. De valgte deg framfor den lokale helten, selv om også han har kvalifikasjonene i orden. Dermed er det slett ikke sikkert at den lokale helten står like høyt i kurs hos alle som noen har villet gi deg inntrykk av. Endret 24. juni av Ullvott 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni 1. Du må slutte å se på svenske krimserier fra bygda. De speiler sjelden virkeligheten. Bygdefolk er som folk flest. 2. Dette kommer til å gå helt fint - Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 1819f...d70 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå