AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Sønnen min på femten vil dra på telttur med venner i skogen, ca tretti minutters gange hjemmefra. Jeg er redd for drikking og spetakkel, selv om jeg ikke har hørt om at de holder på med noe sånt ennå. Er dette innafor, synes dere? Anonymkode: d2079...a3a
mangolassie Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Er de friluftsinteresserte da? Vil de telte for teltingens og turens skyld? Du skriver jo at du ikke har inntrykk av at det er særlig med drikking, hvordan er gjengen ellers? Ansvarsfulle eller bajaser? I utgangspunktet tenker jeg det er innafor, blir jo en knallfin opplevelse for dem og mye mestring! En del ungdommer flytter jo hjemmefra når de er 15, så en natt i telt burde vel gå greit 1 3
monican94 Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni la de drar, og rusl innover en tur med marsmallows til de på kvelden 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Her dro mine på telttur da de var 13, dro på småvilt jakt hvor de sov ute når de var 16. Så hvis de er friluft interiør så hadde jeg latt ungdommen dra å kose seg Anonymkode: 34d26...0e4 4
Maskinfører Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Ja la de få telte gjorde det selv når jeg var 15 år gikk bra det send med noen gode matpakker og drikke 👍👍 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni Min dro på telttur fra de var 14 år. Nå er han 17 og de fortsetter med å dra på telttur. De har ikke begynt med å drikke ennå Anonymkode: 99b22...e17 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni Min 14-åring gjorde det. En gjeng på fem i to telt, som fisket og koste seg. 😊 Gikk helt fint! Anonymkode: 0bb92...836 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Saken er at dette er første gang de finner på noe slikt, så jeg er bare helt uvant med det og synes det er rart å slippe kontrollen. Gutten min er som regel hjemme om kveldene, i blant har jeg lurt på om han er hjemme for mye, hehe! Jeg er en bekymrer, som dere skjønner 😉 Anonymkode: d2079...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Hehe, her ble guttene plutselig veldig interessert i å telte i skogen. (Det var ene og alene fordi de skulle drikke..). Anonymkode: d9805...e9a 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Men, hvis de har planer om å drikke på den teltturen, er det ikke bedre at de gjør det på et relativt trygt sted, og sammen med venner, enn i sentrum på en lørdagskveld? Jeg mener, har de først bestemt seg for å begynne å drikke, hjelper det ikke å nekte dem å reise på telttur. Anonymkode: 002ea...390 11
GammelKaktus Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni En gang må være den første. Tenker man skal stole på tenåringene inntil de beviser at du ikke kan gjøre det. La han få dra på telttur med vennene sine og blir det noe tull så blir det jo ikke en ny tur med det første. 2
PusheenPusheen Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni Tryggheten er jo at de er like i nærheten. Hvis du ikke har noen grunn til å tro at de kommer til å drikke, er det jo slettest ikke sikkert at det kommer til å skje. Som andre sier, en gang må jo være den første. Men skjønner hva du føler på. Synes det der er vanskelig sjøl😅
Ulrikke Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni 30 minutters gange, med mobildekning(?) er såpass kort vei hjemmefra at jeg ville tenkt at det nesten var "bedre" om de drakk første gang der enn et annet sted, misforstå meg rett. Ikke at jeg verken har grunnlag for å tro at de skal drikke eller synes det er greit at de gjør det, men sånn HVIS det skulle skje mener jeg. Jeg regner med at du har hatt mange samtaler med ham om hva han skal gjøre om det blir situasjoner han er ukomfortabel i, om det skjer noe med venner så kan han alltid ringe og dere vil fikse osv. Pass på at han eventuelt har med et par powerbanker sånn at du VET at han kan få tak i deg om det er noe. En ungdom som er nesten "for mye" hjemme, og sikkert sitter en del foran diverse skjermer, ville jeg latt dra på telttur om gjengen han drar med er en ok gjeng! Skulle noe gå skeis, så er det læring i det også! Og sjansen for at noe skal gå alvorlig skeis er så liten at den sjansen må man bare ta her i verden. 30 minutters gange er jo ikke verre enn at du kan ta deg en kveldstur heller og luske litt i buskene (gå etter lyden, men holde deg skjult sånn at du ikke blir "den gale mora") hvis det hjelper på din egen sjelefred! 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni Jeg drakk på soverommet med venninner første gang som femtenåring hjemme hos mamma. Så at ungdom kan gjøre det på teltur kan skje. Vil ungdom drikke så drikker de. Så enkelt er det. Du får stole på at du har oppdratt ditt barn fornuftig og la tvilen komme hen til gode 🙂 La de kose seg og 30 minutter unna er for meg like langt som å sende barna mine på skolen. Så ikke akkurat så langt unna. Det er sommer og ferie. La ungdommen skape minner ☀️ Anonymkode: 24847...78f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Dere er gode! ❤️ Takk for svar, jeg krysser fingrene for at de får et topp opplevelse! Anonymkode: d2079...a3a 1
Sjonkel-Donkel Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni Så store unger må jo kunne få campe om de vil. Bare instruer de i og ikke fyre bål. Og huske hva som er lov og ikke på annen manns grunn i følge allemannsretten. Mange som hugger og kvister på levende trær for og henge opp hengekøyer ,lage pølsepinner og lignende. Når mange ikke voksene kan regler er det nok lurt og instruere ungdommene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Men gjør det noe at de drikker litt da? De er jo nærme hjemme og ikke rundt i byen feks. De går i 9. eller 10.? Jeg ville trygget ungdommen på at de kan ringe og bli hentet om det skjer noe, i den grad de føler seg trygge på å ringe også hvis de har drukket og feks føler seg for fulle eller at noe skjer pga. det. Anonymkode: d063b...058 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni Om det er i nærheten av et vann ville jeg snakket veldig mye om alkohol og bading. Samt husk å nevne for de at det er bålforbud nå. Anonymkode: d9805...e9a 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hehe, her ble guttene plutselig veldig interessert i å telte i skogen. (Det var ene og alene fordi de skulle drikke..). Anonymkode: d9805...e9a Broren min og kompisene var mye på "fisketur" 😆. Men ts, du kjenner ditt barn godt selv. Be han ringe deg på kvelden, så veit du at de har det bra. Anonymkode: 2e978...e86 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni monican94 skrev (13 timer siden): rusl innover en tur med marsmallows til de på kvelden Nei, bare nei. La ungdommen være ungdom og litt selvstendige. Vi syr puter under armene på våre uselvstendige barn. Andre 15-åringer flytter hjemmefra for å gå på skole. Anonymkode: 74a75...b15 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå