AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Gjelder biceps. Fikk strekk forrige uke. Den er blitt vondere. Følte et lite knepp da det skjedde - men hørte ingen lyd. Ingen blåmerker, men tydelige smerter som kommer og går. Bør jeg gå først til lege eller fysio? Jeg har full bevegelighet i armen men er likevel redd det er en mer alvorlig rupturskade (den er for all del ikke røket helt av - men kanskje en liten del?) Anonymkode: af754...816
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Lege kan henvise til røntgen, det kan ikke fysio. Så hvis du mistenker brudd eller brist, så ringer du legekontoret i morgen tidlig for å få raskt time. Anonymkode: 70334...2cc
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Sannsynligvis kan du bare avvente. Ikke unormalt å ha vondt noen uker. Anonymkode: f3348...114 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sannsynligvis kan du bare avvente. Ikke unormalt å ha vondt noen uker. Anonymkode: f3348...114 Litt bekymra bare, fordi jeg skulle løfte en 20 kg vektskive av beinpressmaskinen, og grep at under skiven med en hånd og holdt fast med den andre hånden på toppen av skiven. Slik at all belastning kom på én arm. Men har som sagt full bevegelighet i armen heldigvis. Anonymkode: af754...816
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Jeg har pleid å gå til lege først. Greit å få en kjapp undersøkelse for å sjekke at alt er i orden. Min erfaring er at jeg enten får resept på antiinflammatorisk eller råd om OTC preparater jeg bør ta, dose og hvor lenge. Fysioterapi ville jeg ventet med. Det er vel ikke opptrening du trenger nå i en akutt fase, det er heller hvile. Anonymkode: b63da...1ee
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni Aldri gått noe sted for det, det går over. Anonymkode: 4c430...e34 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Lege kan henvise til røntgen, det kan ikke fysio. Så hvis du mistenker brudd eller brist, så ringer du legekontoret i morgen tidlig for å få raskt time. Anonymkode: 70334...2cc Hva forventer du å finne på et røntgenbilde med denne skademekanismen? Anonymkode: 9c0e8...b22 1
Grüner Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lege kan henvise til røntgen, det kan ikke fysio. Så hvis du mistenker brudd eller brist, så ringer du legekontoret i morgen tidlig for å få raskt time. Anonymkode: 70334...2cc Får ikke røntgen for strekk. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Grüner skrev (12 minutter siden): Får ikke røntgen for strekk. Trenger jeg ikke gå til lege? Tenkte ikke på bilde, men bare få råd/fysisk undersøkelse Er redd noe har "røket" Anonymkode: af754...816 1 1
Grüner Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt bekymra bare, fordi jeg skulle løfte en 20 kg vektskive av beinpressmaskinen, og grep at under skiven med en hånd og holdt fast med den andre hånden på toppen av skiven. Slik at all belastning kom på én arm. Men har som sagt full bevegelighet i armen heldigvis. Anonymkode: af754...816 Da er det nok ikke noen ruptur, for da hadde du ikke hatt full bevegelighet. Det viktigste du kan gjøre i akuttfasen er: rest, compression, ice, elevation. Deretter hvile/bruke den skadete muskelen minst mulig, m.a.o. bør du avstå fra all vekttrening (stang, skiver, manualer, kettlebells) unntatt evt apparater hvor du slipper å løfte vektene selv og du ikke bruker armene samt løping og cardio-apparater som innebærer bøying av biceps. Gåing er ok. Etter en periode med mest mulig hvile av armen, må du begynne sakte opptrening med gradvis større motstand/vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Hadde ventet i ukesvis. Hadde det vært like ille når sommeren er over, hadde jeg fått legetime. Anonymkode: 251cc...fd6 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Grüner skrev (5 minutter siden): Da er det nok ikke noen ruptur, for da hadde du ikke hatt full bevegelighet. Det viktigste du kan gjøre i akuttfasen er: rest, compression, ice, elevation. Deretter hvile/bruke den skadete muskelen minst mulig, m.a.o. bør du avstå fra all vekttrening (stang, skiver, manualer, kettlebells) unntatt evt apparater hvor du slipper å løfte vektene selv og du ikke bruker armene samt løping og cardio-apparater som innebærer bøying av biceps. Gåing er ok. Etter en periode med mest mulig hvile av armen, må du begynne sakte opptrening med gradvis større motstand/vekt. Takk!! Hvor lenge hvile? Bør jeg sykmeldes? Er sykepleier på demensavdeling. Ikke tunge løft men bruker jo hendene og armene mye til lette oppgaver Anonymkode: af754...816
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni Har du for store smerter, og g problemer med å utføre jobben din, bør du sykemeldes. Dette er kanskje en gyldig grunn til å rådføre seg meg lege. Anonymkode: 251cc...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Man går ingen av stedene. Man venter til det går over. Kan ta noen uker. Anonymkode: c782d...15c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni Eller så får man en resept og så er det bedre i løpet av en dag eller to... Anonymkode: b63da...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå