Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 33 og har holdt på med ivf i 3 år. Vi hadde 4 uttak uten å få blasto og var egentlig på vei til å vurdere eggdonasjon. Før alle de 4 uttakene levde jeg sunt, drakk grønne juicer, Tok alt av vitaminer og holdt meg unna koffein og alkohol. 

På femte uttaket ble det forsøk lang protokoll for første gang. Endte opp med 8 (!) blastoer. Første uttaket vi faktisk fikk innsett. Det som gnager så sykt på meg er at jeg levde så usunt før det utfallet. Drakk masse da det jul og nyttår rett før uttaket. Spist usunt og stresset mye og levde dårlig fordi jeg hadde gitt opp. Tok heldigvis masse vitaminer. Problemet nå er at vi har hatt 2 innsett. Blitt gravid begge gangene men mistet mellom uke 7 og 10 begge gangene. Er så redd for at embryoene er dårlige fordi jeg levde så usunt før uttaket.. Er det noen som kan noe om dette? :( 

Anonymkode: dd448...1cb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dessverre ingenting om dette. Men kan du ikke bare mote deg opp og spørre legen?

Men synes det høres litt rart ut om embryoene skulle bli ødelagt av alkohol og usunn mat. Det er vel ingen blodgjennomstrømning til eggene? Min ukvalifiserte gjetning er at du ikke har ødelagt noe. ❤️

Lykke til videre🤞🤞

Anonymkode: ad858...e53

• Liker 3
Skrevet

Hvis det skulle vært sånn at litt dårlig livsstil i noen mnd skulle ødelegge eggene så ville nesten ingen av oss hatt noen egg eller blitt gravide i det hele tatt! Vi er nok mange som har levd litt utsvevende og festet litt hardt opp gjennom.

Vi er født med alle eggene våre og bærer dem gjennom livet fra vi er små - så du kan nok slappe av med at ingenting du gjorde rett før uttaket har hatt særlig betydning. 

På samme måte så vil ikke noen mnd med «detox» gjøre noe for eggkvaliteten heller ettersom eggene allerede er laget og vært med oss hele livet. Men derfor er alder til kvinnen av stor betydning og kan påvirke suksess-raten ☺️

For menn er det annerledes - de lager nye sædceller hele tiden og man burde kanskje sette litt mer fokus på deres «bidrag» inn i IVF prosessen også! Kanskje dette har 0% med deg å gjøre?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Den eneste måten å måle eggkvalitet på er å ta dem ut av kroppen og fertilisere dem. At hele 8(!) egg var av høy nok kvalitet til å klare celledelingsprosessen helt til blastocyst stadiet, er et veldig godt tegn på at du hadde bra eggkvalitet, til tross for at du levde litt mer usunt enn vanlig. :)

Dessverre er det mye som kan skje med embryoene når man gjør ivf. De syntetiske hormonene man propper i seg, har nok en større påvirkning på embryoene, enn om vi drikker noen ekstra glass vin et par måneder. Så har jo nesten 50% av embryoene kromosomfeil, og det får man ikke gjort så mye med heller. 

Du gjorde ingenting galt. Du fikk faktisk hele 8 blastoer. Det er superbra! Med såpass mange blastoer, er det statistisk sett en ganske stor sannsynlighet for at en av dem blir baby. 

Vet veldig godt hvordan det er å miste. Det er så innmari tungt for psyken, og alt for lett å klandre seg selv. Men det er som å spille yatzy. Noen får flaks på første kast, andre må kaste om og om igjen. 

Endret av Hjertefisk
  • Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...