Gå til innhold

Hvordan ser en skolehverdag ut for 1. Førsteklassinger? Bekymret

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er tre år til, synes ikke det er så mye, men de utvikler seg kanskje fort og masse i den alderen?

Til nå har personlighetstrekkene hvertfall holdt seg stabile siden fødselen og til litt over 3 år. Synes bare det virker så rart om det plutselig skulle endre seg.

Anonymkode: b41ff...e9e

Min sønn var sensitiv, sjenert frem til siste året i bhg. Nå er han super sosial, frempå og trygg. Så det er mye som er mulig. 

Og husk nå for all del at sensitive og sjenerte barn er det hverken noe galt med, eller de er tapere. Det er svært vanlig å være dette, like vanlig som å være frempå og litt insentiv . 

Anonymkode: 827ce...f5d

• Liker 2
Skrevet

Det lureste du kan gjøre er å la barnet ditt starte på sfo i sommerferien. 
Mvh tidligere sfo ansatt:)

Anonymkode: e73b5...64e

• Liker 3
Skrevet

Kan det være at det er lurt at du tar tak i din egen engstelse? Tror ikke det er så vanlig å bekymre seg for fremtidig skolestart når ungen er tre år? Det kan hende din engstelse smitter over på barnet…

Anonymkode: ccc06...d5f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er tre år til, synes ikke det er så mye, men de utvikler seg kanskje fort og masse i den alderen?

Til nå har personlighetstrekkene hvertfall holdt seg stabile siden fødselen og til litt over 3 år. Synes bare det virker så rart om det plutselig skulle endre seg.

Altså.. veldig mye skjer helt frem til første skoledag. Bare spiste månedene skjer det kjempe sprang.

Her må DU jobbe med deg selv som mamma. Din jobb er å hjelpe barnet ditt å takle livet. Ikke gå forran og koste vei og fjerne alt som kan føles bittelitt vanskelig. La barnet kjenne på skumle følelser, skuffelser og avvisning - uten at du skal fikse. 

Anonymkode: 44b92...af8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå bare antar du og fantaserer, barnet er 3 år.

Du kommer til å slite noe voldsomt om du nå begynner å grue deg, barnet er 3 år! Hallo i luken.

Anonymkode: f317a...8f1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var litt tidlig å begynne å grue seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke noe å bekymre seg for. Bli med på oppstarten på AKS, og han har to hele uker med lek og aktiviteter til å bli kjent med andre barn. På vår Oslo-skole er det en dedikert turdag hver uke, så maks fire vanlige skoledager. Og de har masse lek og moro. 

Anonymkode: bc345...e8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

3-åring?! Eg trudde at eg at i overkant nervøs og bekymra for ting, men det er alt alt for tidleg å bekymre seg for skulestart når barnet er 3 år!  

Mitt barn er også sensitiv. Skulestart gikk over all forventning, og hen fann seg til rette første veka på skulen. 2 flinke kontaktlærarar for 23 elevar i klassen her. Barnet vart sett i klasserommet og i friminutta.

Barna blir overlatt meir til seg sjølv enn i barnehagen ja, dei leiker uten innblanding fra vaksne, og dei må kunne kle på seg sjølve og klare å tørke seg på do, og bør holde styr på tinga sine. Dette trener dei jo på siste året i barnehagen. Min hadde stor framgang siste året i barnehagen.

SFO er mest oppbevaring her (det er masse leiker der da), og mange, inkl. min, slutta etter første klasse. 

Lengd på skuledag, sfo-innhold med meir kan variere ut fra kommune. Her startar skuledagen kl. 8:55 og sluttar 13:40. 

Anonymkode: 973c5...c64

Skrevet

Kan ta med at i første klasse her, så hadde dei fast turdag ein dag i veka. Eg veit ikkje om dette er innført på landsbasis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Åja, kjempeutvikling, både hos min og vennene fra barnehagen. Min, som var skikkelig mammadalt rundt 3 års alder, tok skulebuss med dei andre barna fra første veka på skulen, med den største selvfølgelighet. - Dette med bussen var det er var mest bekymra for, for miljøet på bussen er ganske dårlig og har ikkje blitt så mykje bedre sidan 90-tallet, da eg vart mobba og klarte ikkje å ta bussen. Har ligget fleire netter og bekymra meg for den bussen, og så viste det seg å vere totalt unødvendig bekymring. 

Så ta eit råd og ikkje bekymre deg for skulestart. Som sagt, så skjer det ei enorm utvikling på 3 år. Barnet skifter ikkje personlighet, men veks på mange område og klarer seg godt uten å holde mamma i handa 24/7. Og hugs at barnet er ikkje åleine, hen får jo sannsynligvis med seg venner fra barnehagen, og det er mykje leik og fokus på det sosiale i oppstarten. Hen kommer ikkje til å vere den einaste sensitive i klassen, dette går bra ❤️ 

Når du får klasselista, så kan du jo ta kontakt og avtale lavterskel leiketreff med andre barn og foreldre i forkant av skulestart. Viss mange barn er ukjente, så kan det vere kjekt å møtest før skulestart. Eg vil anbefale sfo siste par vekene før skulestart. Eller det er vel aks i Oslo, eg veit ikkje forskjellen på det og sfo, men sjekk om dei tilbyr oppstart før skuletart. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tenk på alt barnet har lært fra han ble født og til nå. Og så kan du tenke på at det er nesten like lenge til han skal begynne på skolen :) Det kommer til å gå bra!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barneskolen jeg jobber på jobber mye med å gjøre overgang fra bhg til skole så trygg og fin som mulig. Siste året i bhg inviteres skolestartere til 4 treff på skolen - møte nåværende 1. trinn, en skogstur med SFO, treff med fadderklassen og skolegårdsfest med SFO i juni. Vi har overgangssamtaler med barnehagene om barna med foreldrenes samtykke. Får hjelp av bhg til å dele gruppa i 2 grupper. I juni inviteres foreldre til foreldremøte for å få informasjon. 

Når skolestart er anbefaler vi å starte på SFO fra 1. august for å bli kjent med lokaler, barneveiledere. Fra skolestart ca 18/8 og frem til høstferien har 1. trinn egne friminutt skjermet fra 2.-7. trinn for å bygge trygghet og vennskap. Hver gruppe har 1 kontaktlærer og 1 støtte (barneveileder, faglærer el spes.ped) i alle økter. 

Snakk med bhg når det nærmer seg og ta kontakt med avdelingsleder for SFO/ småtrinn våren før oppstart, dette bør de ha god erfaring med. 

Anonymkode: 7bce1...cc0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet bare er 3 år er det vel ingenting du skal bekymre deg over enda? Det utvikler seg like mye fra 3 til 6 år, som det gjorde fra 0 til 3 år..  Høres ut som du kanskje bør jobbe litt med din egen innstilling til barnet? "Det lille, følsomme barnet.."? Barnet klarer mer enn du tror - og har mest sannynlig veldig godt av å få begynne på skolen også når den tid kommer.

Hos oss er de inntil 30 stk i en klasse. Da er det to klassekontakter der, samt at de har assistenter inn i enkelte timer (altså ofte 3 lærere i klassen samtidig), og det er noen elever som har ekstra oppfølging av spes.ped osv. Det er mye fokus på overgangen fra bhg til skole, med mye tid til lek, relasjonsbygging og trygghet. Av fag er det mest fokus på lesing, skriving og matte, men mye av det gjøres gjennom leken. 

Siste året i bhg har de flere skoletreff, der de får bli kjent med skolen, fadderklassen, lærerne osv. Så det er en fin overgang.

Anonymkode: dbdb1...a9c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tullete å bekymre seg for nå. De utvikler seg mye innen den tid og forberedes til skolestart hele det siste året i barnehagen. Mulig du fremdeles ikke er klar da, men ikke la hysteri ødelegg dette for barnet ditt med som garantert er overklar når tiden kommer.

Anonymkode: 833a2...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha jeg tenkte også dette kanskje var en skolestarter som skulle begynne i høst ja😂

Kjære vene! Barnet ditt er 3 år!!! Om 3 år til er dette er "helt annet barn". Ville jo vært like sprøtt som å begynne grue seg til storbarnavdelingen med et spedbarn på 2 måneder. Typ: "Åååneii hvem skal bære og bysse og mate babyen hver 1,5time??? Passe på at hun raper minst to ganger??? De har jo ikke tid til det på storbarnavdelingen med så få voksne! Hun kan jo ikke ta seg frem eller gjøre seg forstått så hvordan skal de klare møte hennes behoooov???? Hun bæsjer jo også hele tiden, rekker de skifte 7-8 ganger ila en daaaag????" 

Anonymkode: 846b8...b17

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...