Gå til innhold

Allerginivå blodprøve

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Barnet mitt og jeg  ønsker oss et husdyr. 
I følge blodprøvene så tåler jeg hest og kanin, men ikke hund og katt. 
Prøveverdiene er 2.5 mot hund (referanseverdi 0.35) og 0.67 mot katt (referanseverdi 0.35).

Er dette høye verdier? Kan det å ha katt eller hund fungere?

Jeg har reagert på de dyrene før, men  lurer på om det er på grunn av gress i pelsen da jeg har enda høyere verdier mot det. 

Anonymkode: 664be...d9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei. 

Barnet mitt og jeg  ønsker oss et husdyr. 
I følge blodprøvene så tåler jeg hest og kanin, men ikke hund og katt. 
Prøveverdiene er 2.5 mot hund (referanseverdi 0.35) og 0.67 mot katt (referanseverdi 0.35).

Er dette høye verdier? Kan det å ha katt eller hund fungere?

Jeg har reagert på de dyrene før, men  lurer på om det er på grunn av gress i pelsen da jeg har enda høyere verdier mot det. 

De tallene sier ingenting. Fordi de kan svinge avhengig av livet. 
Er du allergisk mot katt og hund så er det galskap for både menneskene og ikke minst for dyret å komme til mennesker som vet at de er allergiske. Tenk på dyret som risikerer å knytte seg til familien, og så må flytte på grunn av noe du i utgangspunktet vet, allergi. 
Gress i peisen? Nei, der er du langt over sunn fornuft. 

Allergikere kan ha skilpadde, reptiler og fisker. 

Anonymkode: bf0b0...e14

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Allergiprøver kan ikke brukes på den måten. Du kan reagere kjempeallergisk og knapt ha utslag, eller har kjempeutslag og ikke reagere allergisk i det hele tatt.

For dyr er det i tillegg veldig mange allergener både i spytt, hår og flass, og prøvene tester bare for et utvalg. 

Så kommer problemet med støv og midd. Du må nesten bare prøve, helst akkurat det dyret du vil ha, eller i det minste samme rase.

Anonymkode: 2950e...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lave verdier, men er likevel ganske plaget i nærheten av hunder. Blir verre i sommerhalvåret når de drar med seg pollen i pelsen. Det finnes heldigvis allergivennlige hunder og katter, som veldig mange allergikere tåler. 

Anonymkode: dbda9...d28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du allergisk mot katt og hund så er det galskap for både menneskene og ikke minst for dyret å komme til mennesker som vet at de er allergiske. Tenk på dyret som risikerer å knytte seg til familien, og så må flytte på grunn av noe du i utgangspunktet vet, allergi. 

Det var litt bastant. Jeg reagerer på sommerens med å få astmaanfall, det gjør jeg ikke resten av året. Er det da så veldig utenfor sunn fornuft som du skisserer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig i alt du sier, men gress(pollen) i pelsen er ikke tull. Jeg finnes ikke allergisk mot katten, men om jeg dytter henne opp i ansiktet om sommeren rett etter hun har vært ute så får jeg voldsom reaksjon. Jeg er kun allergisk mot timotei(gressart).

TS for dyrenes del må både hund og katt utgå. Kanin er jo et kjekt kjeledyr, man da bør dere testes for gressallergi. Kaniner MÅ ha høy, derfor utgår de ved gressallergi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var litt bastant. Jeg reagerer på sommerens med å få astmaanfall, det gjør jeg ikke resten av året. Er det da så veldig utenfor sunn fornuft som du skisserer? 

Ja, jeg er bastant, om du ønsker å kalle uttalelsen bastant. Men jeg kan utdype. 
Når et menneske først har allergi, astma og eller atopisk eksem, så kalles dette å være atopiker. En atopiker er en person som har astma, allergi og eller atopisk eksem. Enten alene eller i kombinasjon med hverandre. Alle tre har tilnærmet lik «feilkode» i kroppen. 
Har du først det ene så får du lett det andre eller det tredje. Du kan da bli veldig syk om du eksponerer deg for noe du ikke tåler. Hvor fort begeret renner over, kan ingen forutsi, heller ikke når tid begeret er fullt og det virkelig renner over. 
Med denne triangelsykdommen, så er og veien mellom de ulike redaksjonsmøtene kort. 
At du har «bare» astmaanfall om sommeren, og så skaffer du deg ett dyr, som du vet at du ikke tåler i utgangspunktet. 
Da kommer dose respons prinsippet inn. Hvor mye hun tåler du før begeret er fullt, og hvor kraftig fult og hvor stor blir oversvømmelsen i glasset når det renner over? Du har bare astma, men vil du da ta sjangsen på å få både atopisk eksem og en multiallergi i tillegg? Ingen i denne verden kan forutsi hva som skjer. Men vi kan forutsi at du spiller russisk rulett med egen helse ved å skulle leve 24/7 med noe du i utgangspunktet vet at du er allergisk mot. 
Reaksjonen trenger heller ikke komme strak, den kan komme snikende, eller den kan komme når du er i overgangsalderen, fordi allergi, astma og eksem har en tendens til å oppstå, bli bedre eller forverres i tenårene, i tilknytning til graviditet og i overgangsalderen. 
Så kommer vi til barnet ditt. Hen er arvelig disponert for triangelsykdommene astma, allergi og atopisk eksem fordi du har dette. 

Det neste er hensynet til dyret. Skal det lide fordi dere setter deres ønske om et dyr dere vet dere kan mått kvitte dere med fordi dere vet at dere har sykdom som ikke er forenelig me då skaffe dyr? Dyret er uskyldig og kommer inn i en familie, der det risikerer at dere etter en tid på kutte alle bånd. Er det rettferdig overfor dyret? 

Om ikke dette er nok, så ta en telefon til astma og allergi forbundet og diskuter med dem. Men svaret kommer til å bli tilsvarende det du alt har fått over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (2 timer siden):

Enig i alt du sier, men gress(pollen) i pelsen er ikke tull. Jeg finnes ikke allergisk mot katten, men om jeg dytter henne opp i ansiktet om sommeren rett etter hun har vært ute så får jeg voldsom reaksjon. Jeg er kun allergisk mot timotei(gressart).

TS for dyrenes del må både hund og katt utgå. Kanin er jo et kjekt kjeledyr, man da bør dere testes for gressallergi. Kaniner MÅ ha høy, derfor utgår de ved gressallergi.

Kanin er heller ikke heldig ved allergi. Der er og medisiner man kan trenge der kanin brukes til å fremskaffe medisinen på lik linje med egg. Har man da alt utviklet allergi mot kanin, så er medisinene utelukket å gi pasienten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanin er heller ikke heldig ved allergi. Der er og medisiner man kan trenge der kanin brukes til å fremskaffe medisinen på lik linje med egg. Har man da alt utviklet allergi mot kanin, så er medisinene utelukket å gi pasienten. 

Kanin og egg brukes absolutt ikke til å fremstille medisiner man trenger ved allergihjelp..absolutt ikke 🙈

Anonymkode: dc7ea...e56

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Her tror jeg du må slenge noe dokumentasjon på bordet altså...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanin og egg brukes absolutt ikke til å fremstille medisiner man trenger ved allergihjelp..absolutt ikke 🙈

Står det noe sted i mitt innlegg at det er ved allergihjelp egg og kanin brukes til å fremstille enkelte medisiner? Nei, det gjør det faktisk ikke, og jeg er så pass oppegående at dette vet jeg. 

Folk må slutte med å legge til og trekke fra, ettersom det passer dem, i andres tekster. Å kritisere og rette på andre for noe de ikke skriver er hersketeknikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står det noe sted i mitt innlegg at det er ved allergihjelp egg og kanin brukes til å fremstille enkelte medisiner? Nei, det gjør det faktisk ikke, og jeg er så pass oppegående at dette vet jeg. 

Folk må slutte med å legge til og trekke fra, ettersom det passer dem, i andres tekster. Å kritisere og rette på andre for noe de ikke skriver er hersketeknikk. 

Kan du dokumenter hva kanin-medisin-påstanden din er basert på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så hva er det du mener da?😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 12.38):

Så hva er det du mener da?😅

Vedkommende mener at kanin allergenet er i medisiner som KAN bli nødvendige på sikt. Dvs hvis jeg er allergisk mot det allergenet, kan jeg ikke få den spesifikke medisinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er veldig allergisk mot katter, blodprøver bekreftet det - svar var mer enn 100 ( referanse område 0,35)

Anonymkode: 952f9...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...