AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:54 #1 Skrevet mandag kl 17:54 Min datter og hennes bestevenn var hjemme alene hos bestevennens pappa i dag. På stemorens ipad kom det opp noen meldinger fra en mann med hjerter og kyss. De husket ikke nøyaktig hva som sto, men både hun og bestevennen mener at stemoren er utro med denne mannen. Ut fra det fortalte om hva som sto i meldingene er jeg enig i mistanken. Bestevennen var veldig lei seg, men føler at hun ikke kan si noe til pappaen. Jeg rådet henne til å fortelle det til mammaen sin, men hun sa hun ikke turte fordi mamma vil si det til pappa. Hun gikk herfra nå og virket skikkelig nedfor. Føler jeg feilet i å gi råd, men vet ikke hva annet jeg kunne råde henne til. Hva burde jeg sagt? Anonymkode: a976f...6be
Fugleperspektiv Skrevet mandag kl 18:00 #2 Skrevet mandag kl 18:00 Jeg tror du gjorde akkurat det riktige i en vanskelig situasjon. Du tok dem på alvor, du var et trygt sted å lande, og du forsøkte å gi et råd som kunne hjelpe uten å overkjøre dem. Det er lett å føle at man burde ha sagt noe mer eller visst hva som er riktig, men dette er en voksen problemstilling som har krasjlandet i et barneunivers. Ingen råd kan trylle det bort. Det viktigste nå er kanskje ikke hva du sa, men at du var der. At hun gikk hjem fra deg med følelsen av å være sett og trodd, og ikke alene. Det er verdifullt. Det kan være det som gjør at hun tør å si noe når hun er klar. Samtidig kan du følge opp neste gang dere møtes, forsiktig. Minne henne på at det aldri er hennes ansvar å bære voksnes hemmeligheter alene. At det ikke er hun som gjør noe galt ved å si fra det er de voksne som har sviktet. Og så kan du, hvis det blir tydeligere eller vanskeligere, vurdere om det er du som skal ta kontakt med noen voksne i hennes liv. For ingen barn skal måtte sitte alene med følelsen av at verden rakner, fordi de har sett noe de ikke skulle se. Det finnes ikke ett riktig svar her. Men du har allerede gjort det viktigste: Du har vært et trygt voksenmenneske når det trengtes. Det betyr mer enn du kanskje tror. 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:56 #3 Skrevet mandag kl 18:56 Min datter har en venninne som oppdaget meldinger og kontakt på pc til ene forelderen (upassende meldinger med andre) og der er det nå samlivsbrudd og en traumatisert jente. Veldig kjipt og krevende og stå i. Anonymkode: 53f91...3c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:02 #4 Skrevet mandag kl 19:02 Kan ikke foreldre holde seg i skinnet? Å være utro er så egoistisk en handling og påfører barna et helvete Anonymkode: 078d6...b05 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:04 #5 Skrevet mandag kl 21:04 Hun burde jo heller si det til faren sin enn moren sin, blir ikke bedre om mor blander seg inn i forholdet til far og stemor. Og barn kan misforstå. Altså jeg har meldinger fra nevøen min som svarer «takk🥰» når jeg vippset han bursdagsgave osv, altså det kan jo mistolkes om man ikke kjenner til navnet og ikke ser resten av meldingene over. Så bare hjerter osv trenger ikke bety utroskap. Har også en venninne som jeg har vært venninne med siden slutten av barneskolen og da sa alle «hey sexy» på meldinger som tull, litt parodi på div chat på internett på den tiden, hender hun skriver melding til meg med det fortsatt. Tenk på Chris i Skam, hun er jente, det var to stk med kallenavn Chris. Så beste for jenta er å finne ut av dette og da å prate med faren sin. Ikke prate med mor som da skal blande seg inn i fars og stemors forhold, det øker bare konflikt og vil tolkes feil om jenta tar feil. Anonymkode: 0c567...4d8
Eric_B Skrevet mandag kl 21:12 #6 Skrevet mandag kl 21:12 Ser ikke helt for meg at meldinger som kommer opp på skjerm er noe problematisk. Det er de som ikke kommer opp som er å bekymre seg for. uansett bra håndtert tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:41 #7 Skrevet mandag kl 21:41 Du kan jo snakke med stemoren om hva jentene har sett. Anonymkode: 052d1...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå